Q-ELECTRIC

Ηλεκτρικά με μεγάλη αυτονομία

ilektrika-me-megali-aftonomia-620343

Tου Fabio Sciarra, Aπόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis

Η Mercedes EQS ανεβάζει τον πήχυ στον τομέα της αυτονομίας των μεγάλων EV νέας γενιάς. Η Audi απαντά με το πρωτότυπο A6 e-tron που θα βασίζεται στη νέα premium ηλεκτρική πλατφόρμα της.

Δεν πέρασε καιρός από την εποχή που οι Γερμανοί κατασκευαστές στην premium κατηγορία, έδιναν σκληρές μάχες μεταξύ τους στον τομέα των επιδόσεων. Αυτό που στη γλώσσα τους λέγεται Leistungskrieg. Ο καθένας έφτιαξε γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο το δικό του σπορ παράρτημα: την RS η Audi, την M η BMW, την AMG η Μercedes. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθούν μοντέλα με θηριώδεις ιπποδυνάμεις, επιδόσεις 0-100 επιπέδου supercar, αλλά πάντα με γήινα αμαξώματα sedan ή station wagon.

Κι όμως, αυτή η εποχή μοιάζει πλέον τόσο μακρινή, προϊστορική θα λέγαμε. Ξαφνικά όμως, άλλαξε το πεδίο της αντιπαράθεσης. Το 2020 θα μείνει στην ιστορία ως η χρονιά της μεταστροφής από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στους ηλεκτρικούς. Από εκεί λοιπόν που το κυρίαρχο δόγμα ήταν το Wille zur Macht – η «λαχτάρα για δύναμη» σε ελεύθερη μετάφραση – σήμερα το ζητούμενο είναι οι κιλοβατώρες και τα χιλιόμετρα εμβέλειας με κάθε φόρτιση. Η ουσία βέβαια είναι η ίδια, η επίτευξη δηλαδή, της μέγιστης απόδοσης με τη χρήση κορυφαίας τεχνολογίας. Μόνο που ο τελικός σκοπός δεν είναι το ίδιο ελκυστικός. Είναι όμως ουσιαστικός.

ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΟΡΙΟ ΤΩΝ 600 ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΩΝ

Να σημειώσουμε εδώ ότι από την τριάδα των Γερμανών κατασκευαστών, η BMW φαίνεται για την ώρα να διαχωρίζει τη θέση της, αφού δείχνει να μην συμπαρασύρεται από τη νέα τάση. Όταν το Quattroruote πήρε συνέντευξη τον περασμένο Νοέμβριο από τον Διευθυντή Έρευνας και Εξέλιξης του Μονάχου, Frank Weber, εκείνος δήλωσε χαρακτηριστικά: «με την iX προσφέρουμε αυτονομία πάνω από 600 χιλιόμετρα. Κατά τη γνώμη μας, αυτός θα είναι ο πήχυς της βιομηχανίας και το να πάμε παραπάνω δεν θα μας φέρει νέους πελάτες». Η πρόβλεψη αυτή ανατράπηκε με τον πιο εμφατικό τρόπο από τη Mercedes. Η οποία, παρουσιάζοντας την ηλεκτρική ναυαρχίδα EQS – για την οποία μπορείτε να διαβάσετε στις επόμενες σελίδες, ανέβασε το σημείο αναφοράς στην ηλεκτρική αυτονομία στα 770 χιλιόμετρα.

Και η Audi; Δέχτηκε την πρόκληση με το πρωτότυπο A6 e-tron, το οποίο θα βγει στην παραγωγή μέχρι το 2023. Βασισμένο στη νέα πλατφόρμα PPE (Premium Platform Electric) που εξελίχτηκε από κοινού με την Porsche, υπόσχεται αυτονομία πάνω από 700 χιλιόμετρα. Δεν είναι ότι ξεκινά ένας νέος πόλεμος, απλά συνεχίζεται ο προηγούμενος. Όσο για την εκεχειρία που μεσολάβησε, ήταν προσωρινή και μόνο για να αναπροσαρμοστούν οι στόχοι της κάθε πλευράς.

ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

Με αυτοκίνητα σαν κι αυτό δεν ξέρεις από πού να ξεκινήσεις. Η Mercedes EQS δεν είναι, βλέπετε, ένα οποιοδήποτε ηλεκτρικό αλλά η ναυαρχίδα της Στουττγάρδης. Θα δείξει το δρόμο σε όλα τα υπόλοιπα μοντέλα της σε κάθε τομέα. Από την αρχιτεκτονική και τις μπαταρίες, μέχρι την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης και το περιβάλλον χρήστη. Μπορούμε απλά να πούμε ότι η EQS θα είναι η S Class της νέας εποχής, χωρίς για την ώρα να την καταργεί. Κι έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα, το πιο πιθανό θα είναι τα δύο κορυφαία μοντέλα να γίνουν ένα. Σε επόμενη φάση, όταν επικρατήσουν τα ηλεκτρικά κινητήρια σύνολα.

ΜΕ ΟΡΑΜΑ ΚΑΙ ΟΥΣΙΑ

Δείτε τις φωτογραφίες του άρθρου: η EQS δεν είναι ένα concept car, όπως δείχνει σχεδιαστικά. Αντιθέτως, είναι ένα πραγματικό αυτοκίνητο, έτοιμο να εμφανιστεί στις αντιπροσωπείες τον Αύγουστο. Σε δύο εκδόσεις, την 450 και την 580 4Matic. Η βασική – αστειευόμαστε – έκδοση, φορά έναν ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα με ισχύ 333 ίππους και ροπή 568 Nm (0-100 σε 6,2” και τελική ταχύτητα περιορισμένη στα 210 χλμ./ώρα). Ενώ η δεύτερη, διαθέτει και έναν επιπλέον κινητήρα μπροστά. Η συνολική ισχύς της ανεβαίνει στους 523 ίππους και η ροπή στα 855 Nm. Τιμές που χαρίζουν στη γερμανική ναυαρχίδα εντυπωσιακές επιδόσεις. Φαντάζεστε μία λιμουζίνα να επιταχύνει από 0-100 σε 4,3”; Όσο για την τελική, είναι πάντα περιορισμένη στα 210 χλμ./ώρα. Σε δεύτερη φάση θα παρουσιαστεί η έκδοση AMG με συνολική ισχύ 760 ίππων περίπου. Ίδια με την Porsche Taycan Turbo S. Τυχαίο;

Όσον αφορά στο δρόμο που ακολούθησαν οι σχεδιαστές της Στουττγάρδης, αφήνει μεγάλα περιθώρια πειραματισμού. Προσέξτε τη σιλουέτα του αυτοκινήτου. Πρόκειται για μία συνεχόμενη καμπύλη, που ξεκινά από μπροστά και καταλήγει στο πίσω μέρος. Αυτό επιτεύχθηκε χάρη στην υιοθέτηση της νέας πλατφόρμας EVA, η οποία σχεδιάστηκε με γνώμονα τις συμπαγείς διαστάσεις του κινητήριου συνόλου στον μπροστινό άξονα. Το αισθητικό αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό και χαράζει νέους δρόμους σε σχέση με τα sedan (όπως τα ξέραμε) με τους τρεις διακεκριμένους όγκους. Το σχήμα της EQS εξυπηρετεί στο μέγιστο βαθμό την αεροδυναμική, αν κρίνουμε από τον εκπληκτικό συντελεστή Cx=0,20. Πρόκειται για το πιο αεροδυναμικό αυτοκίνητο στην ιστορία της Mercedes. Και στην ιστορία γενικότερα.

ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ LOW COBALT

Η EQS θα διατίθεται με δύο μεγέθη μπαταριών, 90 και 107,8 kWh. Το ηλεκτρικό κύκλωμα έχει τάση 400 V, ενώ οι δύο μπαταρίες θα είναι διαθέσιμες, τόσο στην έκδοση 450 όσο και στην 580 4Matic. Το λογισμικό διαχείρισης των μπαταριών θα αναβαθμίζεται over-the-air, ενώ η χημική τους σύσταση υπακούει στις σύγχρονες ανάγκες βιωσιμότητας. Οι συσσωρευτές ιόντων λιθίου διαθέτουν την κλασική κάθοδο νικελίου – κοβαλτίου – μαγγανίου, αλλά σε αναλογία 8:1:1. Η χρήση κοβαλτίου, του μετάλλου που επιβαρύνει περισσότερο το περιβάλλον, έχει περιοριστεί κατά 10%.

Οι μπαταρίες της EQS μπορούν να δεχτούν φόρτιση με ισχύ μέχρι 200 kW. Κάτι που μεταφράζεται σε δυνατότητα ανάκτησης αυτονομίας 300 χιλιομέτρων, σε 15 λεπτά της ώρας. Στη διαδικασία της φόρτισης συμμετέχουν διάφορα συστήματα του αυτοκινήτου. Το σύστημα πλοήγησης, για παράδειγμα, διαθέτει τη λειτουργία Electric Intelligence που του επιτρέπει να προγραμματίζει την πιο συμφέρουσα διαδρομή. Λαμβάνει υπόψη τις στάσεις για φόρτιση με βάση πραγματικά δεδομένα, όπως η μορφολογία του εδάφους, η θερμοκρασία περιβάλλοντος και η ταχύτητα ταξιδιού. Το σύστημα μπορεί αυτόματα να αλλάζει τη διαδρομή ανάλογα με τα κυκλοφοριακά φορτία και το στιλ οδήγησης.

Και να ήταν μόνο αυτό; Το σύστημα διαχείρισης της φόρτισης Mercedes Me Charge διαθέτει κι άλλες προηγμένες εφαρμογές. Στην Ιαπωνία, όπου το ηλεκτρικό δίκτυο το επιτρέπει, η EQS θα διαθέτει στο ντεμπούτο της λειτουργία Vehicle-to-Grid. Με αυτή, θα τη μετατρέπει σε ένα τεράστιο power bank, δηλαδή θα επιστρέφει ρεύμα στο δίκτυο. Υπάρχουν κι άλλες καινοτόμες επιλογές, όπως το Green Charging. Μέσα από αυτό η Mercedes επιστρέφει στο δίκτυο ποσότητες ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ανάλογες με εκείνες που απορροφά για τη φόρτιση. Επίσης, το ενοποιημένο σύστημα πληρωμής Plug and Charge επιτρέπει την αυτόματη σύνδεση με πεντακόσιες χιλιάδες σημεία φόρτισης σε 31 χώρες, εκ των οποίων διακόσιες χιλιάδες στην Ευρώπη. Χάρη στο P&C, η EQS συνοδεύεται από ετήσια συνδρομή στους ταχυφορτιστές της Ionity για απεριόριστο αριθμό φορτίσεων.

HYPERSCREEN ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ

Η EQS εισάγει τόσες καινοτομίες στη μηχανική υποδομή και στα ηλεκτρονικά της, που σίγουρα θα αποτελέσει σταθμό στην ιστορία του αυτοκινήτου. Πάρτε για παράδειγμα το σύστημα τετραδιεύθυνσης με τους πίσω τροχούς να στρίβουν με γωνία έως 4,5 μοιρών. Με αναβάθμιση over-the-air, μπορούν να στρίψουν έως και 10 μοίρες, περιορίζοντας τη διάμετρο στροφής στα επίπεδα μίας A Class, στα 10,9 μέτρα συγκεκριμένα. Χάρη στο σύστημα Automated Valet Parking, η γερμανική ναυαρχίδα μπορεί να παρκάρει χωρίς την παρέμβαση του οδηγού σε συνδεδεμένα γκαράζ. Επιπλέον, χάρη στο Drive Pilot, μπορεί να κινείται εντελώς αυτόνομα με ταχύτητες έως 60 χλμ./ώρα σε πυκνή κυκλοφορία ή σε μποτιλιάρισμα. Αρχικά, αυτό θα είναι δυνατό μόνο στους γερμανικούς αυτοκινητοδρόμους.

Όμως το σημείο αναφοράς στην πολυτελή καμπίνα της ηλεκτρικής S Class είναι η ψηφιακή οθόνη Hyperscreen, κάτι που δεν έχουμε δει σε κανένα άλλο αυτοκίνητο. Είναι μία ενιαία, κοίλη οθόνη με συνολικό πλάτος 141 εκατοστών. Αποτελείται από τρεις επιμέρους οθόνες και καταλαμβάνει πρακτικά όλο το πλάτος του ταμπλό. Για τα όργανα υπάρχει μία οθόνη LCD 12,3 ιντσών, ενώ στο κέντρο, η οθόνη του infotainment είναι τεχνολογίας OLED και έχει διαστάσεις 17,7 ιντσών. Δεξιά, υπάρχει μία τρίτη οθόνη OLED 12,3 ιντσών αποκλειστικά για το συνοδηγό. Με τέτοιες διαστάσεις έχει σχεδιαστεί ένα προηγμένο περιβάλλον χρήστη με λογική “zero layer”. Διαθέτει τεχνητή νοημοσύνη και προβάλλει αυτόματα τις πιο σημαντικές ενδείξεις, χωρίς την παρέμβαση του οδηγού μέσα από εντολές αφής ή φωνητικές.

Η «υπερ-οθόνη» της EQS παρέχει άμεση πρόσβαση στο σύστημα πλοήγησης, στο τηλέφωνο και στα πολυμέσα στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, ενώ κάνει και πολλά άλλα πράγματα. Για παράδειγμα, χάρη στα δεδομένα του GPS, το σύστημα αντιλαμβάνεται την ύπαρξη μιας επιβραδυντικής ράμπας στο δρόμο, ώστε να ρυθμίσει έγκαιρα το ύψος της ανάρτησης. Η EQS φέρνει θαυμαστές ιδέες στο χώρο του αυτοκινήτου, χωρίς τις οποίες δεν θα μπορούμε να ζήσουμε σε μερικά χρόνια.

ΤΟ ΝΕΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ AUDI

700 χιλιόμετρα λοιπόν. Αυτό είναι πλέον το σημείο αναφοράς στην αυτονομία των ηλεκτρικών της μεγάλης κατηγορίας. Βλέπετε, μετά την επίσημη ανακοίνωση των 770 χιλιομέτρων αυτονομίας από πλευράς Mercedes για την EQS, προέκυψε η δημοσιοποίηση των προδιαγραφών του Audi A6 e-tron. Εκεί διακρίναμε την τιμή “πάνω από 700”. Τα κορυφαία EV επόμενης γενιάς, λοιπόν, δεν μιλάνε τόσο για άλογα και το 0-100, όσο για χιλιόμετρα αυτονομίας.

Για την επίτευξη τέτοιων ασύλληπτων μέχρι πρότινος τιμών, το Ίνγκολσταντ – όπως και η Στουττγάρδη, σχεδίασε μία νέα ηλεκτρική πλατφόρμα σε συνεργασία με την Porsche, την οποία ονόμασε PPE (από το Premium Platform Electric). Η νέα αυτή “electric only” αρχιτεκτονική, μπορεί να φιλοξενήσει μπαταρίες έως 100 kWh. Δίνοντάς μας έτσι, μια νέα γκάμα μοντέλων sedan και SUV με διαφορετικά μεγέθη μπαταριών και μεταξόνια. Όπως και η αντίστοιχη πλατφόρμα της Mercedes, η PPE θα γεννήσει μοντέλα με κινητήρα και κίνηση πίσω, όπως το βασικό A6. Το οποίο θα επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα σε λιγότερα από 7 δευτερόλεπτα ή και κάτω από 4 δευτερόλεπτα για τις πιο σπορ εκδόσεις – με δύο κινητήρες, κίνηση σε όλους τους τροχούς και εκρηκτικές επιδόσεις. Αυτή τη διάταξη ηλεκτροκινητήρων έχει και το πρωτότυπο, το οποίο αποδίδει 476 ίππους και ροπή 800 Nm.

Ένα άλλο στοιχείο – κλειδί της νέας πλατφόρμας της Audi, είναι το ηλεκτρικό σύστημα 800 V, το οποίο μπορεί να δεχτεί φόρτιση ισχύος μέχρι 270 kW, με αποτέλεσμα πρωτόγνωρα γρήγορη φόρτιση. Σύμφωνα με την Audi, τα αυτοκίνητα αυτής της γενιάς θα ανακτούν αυτονομία 300 χιλιομέτρων σε 10 λεπτά και θα φορτίζουν από 20-80% σε 25 λεπτά.

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΧΡΗΣΗ

Όλες οι ηλεκτρικές πλατφόρμες νέας γενιάς διακρίνονται για τη σχεδιαστική ευελιξία τους και η PPE της Audi δεν αποτελεί εξαίρεση. Αυτό επιτρέπει στους κατασκευαστές να σχεδιάσουν ευρείες γκάμες διαφορετικών μοντέλων και να τα θέτουν με μεγάλη χρονική ακρίβεια σε παραγωγή. Γι’ αυτό και η Audi μπορεί από τώρα να ανακοινώνει τη μελλοντική γκάμα μηδενικών ρύπων, όπως ακριβώς έκανε και η Mercedes. Το πλαίσιο PPE θα στηρίξει μοντέλα τριών διαφορετικών κατηγοριών. Από το μεσαίο A6 και τα Α4 και Q5 – τα οποία είναι στην καρδιά της γκάμας Audi, μέχρι τη ναυαρχίδα A8. Πρώτο θα παρουσιαστεί το A6 e-tron μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2022 και θα ακολουθήσει η έκδοση παραγωγής του πρωτότυπου SUV Q6 e-tron στα τέλη της ίδιας χρονιάς ή στις αρχές του 2023.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ

Το A6 e-tron είναι για την ώρα ένα show car. Λειτουργεί όμως και ως αγγελιοφόρος της σχεδιαστικής γλώσσας που θα ασπαστεί η Audi τα επόμενα χρόνια. Γι’ αυτό και ο τίτλος του άρθρου. Και τα νέα που μας φέρνει είναι καλά, όπως βλέπετε από τις φωτογραφίες.

Με μήκος 4,96 μέτρα, πλάτος 1,96 και ύψος 1,44, το ηλεκτρικό A6 διακρίνεται για την coupé διαμόρφωση της ουράς – η οποία θυμίζει περισσότερο A7 Sportback, παρά παραδοσιακό sedan. Η σχεδίαση αυτή δεν εξυπηρετεί μόνο την αεροδυναμική του αμαξώματος, όπως διαφαίνεται από τον εξαιρετικό συντελεστή Cx=0,22. Mεταμορφώνει ταυτόχρονα, τη σχεδιαστική φιλοσοφία όλης της μάρκας, τουλάχιστον στον τομέα των ηλεκτρικών. Αν επικρατήσει ολοκληρωτικά η νέα αυτή σχεδιαστική γλώσσα, θα σηματοδοτήσει μία μεταστροφή της Audi. Από τις έντονες ακμές και τα γωνιώδη σχήματα, σε σιλουέτες με πιο απαλό – και κομψό θα τολμούσαμε να πούμε – προφίλ. Σιλουέτες που δημιουργούν εντελώς διαφορετικές φωτοσκιάσεις μέσα από το παιχνίδι με τις κυρτές και τις κοίλες επιφάνειες. Το πρωτότυπο A6 e-tron μας δείχνει το σχήμα της μάσκας και των φωτιστικών σωμάτων των Audi του άμεσου μέλλοντος. Διαπραγματεύεται εντελώς διαφορετικά τον quattro χαρακτήρα με τα φουσκωμένα, αλλά διακριτικά πίσω φτερά, τα οποία αποτελούν οργανικό τμήμα της όλης σχεδίασης. Και όλα τα παραπάνω δεν είναι μόνο θέματα αεροδυναμικής. Είναι προγραμματικές δηλώσεις της μελλοντικής σχεδίασης των Audi.

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο