TOP NEWS

Mazda CX-60: Το μέγεθος μετράει

mazda-cx-60-to-megethos-metraei-629717

Με το CX-60 να αναμένεται τους προσεχείς μήνες, η ιαπωνική φίρμα εγκαινιάζει μια νέα αρχιτεκτονική. Με έναν νέο εξακύλινδρο εν σειρά κινητήρα, σε διαμήκη τοποθέτηση και κίνηση στους πίσω τροχούς για τη βασική έκδοση. Το 2023 αναμένεται η επταθέσια έκδοση με την ονομασία CX-80.

Του Roberto Lo Vecchio • Εικονογράφηση: Marcelo Poblete

Το εργοστάσιο της Mazda, στην πόλη της Χιροσίμα, βρίσκεται σε έναν κόλπο που είναι καλά κρυμμένος πίσω από έναν λόφο. Αυτός ο λόφος έπαιξε σημαντικό ρόλο στο παρελθόν, καθώς ουσιαστικά αποτέλεσε σωσίβια λέμβο για το εργοστάσιο. Το γλίτωσε από μεγάλες καταστροφές που προκλήθηκαν στην ευρύτερη περιοχή, εξαιτίας του ωστικού κύματος που ακολούθησε την έκρηξη της ατομικής βόμβας στις 6 Αυγούστου 1945. Ένα σχεδόν προφητικό γεγονός, αν σκεφτούμε την ανθεκτικότητα που επέδειξε ο μικρός κατασκευαστής της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου, στο σύνολο της μακρόχρονης ιστορίας του.

Μεταξύ των Ιαπώνων κατασκευαστών, η Mazda έχει επιδείξει έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα. Προφανώς, το οικονομικό τμήμα έχει το μεγαλύτερο βάρος και ο ισολογισμός περιλαμβάνει τους συνηθισμένους περιορισμούς. Οι δε «μετρητές φασολιών», όπως ειρωνικά αποκαλούνται οι λογιστές, έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα όπως συμβαίνει σχεδόν σε κάθε εταιρεία. Όμως η φωνή τους θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι βουβή, λες και τους έχουν καταχωνιάσει στα έγκατα του κτιρίου. Τους επάνω ορόφους καταλαμβάνουν οι σχεδιαστές και οι μηχανικοί. Οι πραγματικοί πρωταγωνιστές της εταιρείας, πρόθυμοι ν’ αποδεχτούν την πρόκληση οποιασδήποτε νέας τεχνολογίας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι φυσικά ο περιστροφικός κινητήρας Wankel ή ο πολύ πιο πρόσφατος SkyactivX. Επίσης, ας μην ξεχνάμε ότι, ανάμεσα στις δύο αυτές χρονικές περιόδους –και πιο συγκεκριμένα το 1989– κατασκεύασε ένα από τα πιο επιτυχημένα εμπορικά σπορ μοντέλα όλων των εποχών. Το αγαπημένο μας MX-5, ένα διθέσιο roadster που πρόσφερε την χαρά της οδήγησης σε σχετικά προσιτή τιμή.

ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΜΕΤΡΑΕΙ

Προκειμένου να διατηρηθεί αυτή η ακεραιότητα που λατρεύουν τα εκατομμύρια των φίλων της εταιρείας, η Mazda οφείλει να είναι πολύ προσεκτική. Εάν γίνει πολύ μεγάλη (σε πωλήσεις), θ’ αναγκαστεί ν’ αφήσει στο πλάι τη δημιουργικότητα και να υιοθετήσει τη λογική της τυποποίησης των μεγάλων κατασκευαστών. Αν παραμείνει μια μικρή εταιρεία με εξειδικευμένα προϊόντα, δεν θα είναι σε θέση ν’ αντέξει το κόστος εξέλιξης νέων τεχνολογιών. Αυτό, αργά ή γρήγορα, θα οδηγήσει στο κλείσιμο της εταιρείας ή την εξαγορά της από κάποια μεγαλύτερη εταιρεία.

Ένας κίνδυνος που σχεδόν πάντα αντιμετώπιζε η Mazda. Στη σύγχρονη ιστορία της, μετά τον ΒΠαγκόσμιο Πόλεμο, υπό την πίεση της ιαπωνικής κυβέρνησης που ήθελε να εδραιώσει την εθνική βιομηχανία, κινδύνευσε να απορροφηθεί από την Toyota και ν’ ακυρωθεί το project του κινητήρα Wankel. Τη δεκαετία του ‘70, ως γνωστόν, η Ford προχώρησε σε μία επιθετική εξαγορά των μετοχών της, τις οποίες διατήρησε στην κατοχή της μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 2000. Από το 2017 η Mazda λειτουργεί και πάλι υπό την «προστασία» της Toyota, με την δεύτερη να αποκτά ποσοστό 5% της μικρότερης ανταγωνίστριάς της. Αυτή τη φορά όμως και σε περιόδους ριζικών τεχνολογικών μεταμορφώσεων, η «συμμαχία» είναι λιγότερο ριψοκίνδυνη όταν πρόκειται για έναν πραγματικό παγκόσμιο κολοσσό. Μέσα από αυτή τη συνεργασία, μεταξύ άλλων, δημιουργήθηκε και η νέα γενιά του αποκλειστικά υβριδικού Mazda2. Αξιοποιώντας μάλιστα, την πλατφόρμα του Toyota Yaris, ώστε να επιτύχει τις οικονομίες κλίμακας που σε διαφορετική περίπτωση θα ήταν αδύνατο να επιτευχθούν. Τα στελέχη της εταιρείας από τη Χιροσίμα, ωστόσο, έπαιξαν το παιχνίδι της προσέγγισης με την Toyota με τη συνηθισμένη τους σοφία. Προσπάθησαν δηλαδή, να εκμεταλλευτούν τις συνέργειες, αλλά και να σημειώσουν τις διαφορές, χαράσσοντας μια ιδιαίτερη ταυτότητα. Πάνω σε αυτή την στρατηγική, περιλαμβάνονται οι νέοι κινητήρες Skyactiv, αλλά και η λύση της «εκτεταμένης αυτονομίας» που θα δημιουργηθεί μέσω του Wankel συνόλου. Το τελευταίο, θα έχει τον ρόλο γεννήτριας. Αναμένεται να υιοθετηθεί πρώτα από το ανανεωμένο ηλεκτρικό crossover ΜΧ-30.

Το ίδιο ισχύει και για άλλες καινοτομίες που θα δουν το φως με την κυκλοφορία ενός ολοκαίνουργιου μοντέλου, του CX-60, που έχει προγραμματιστεί για το 2022. Το συγκεκριμένο, αποτελεί μέρος μίας εκτεταμένης γκάμας αυτοκινήτων που θα παρουσιαστούν μέσα στην επόμενη διετία και θα ανήκουν στην κατηγορία των SUV. Τα CX-60 και CX-80 προορίζονται για την ευρωπαϊκή και ιαπωνική αγορά, ενώ τα CX-70 και CX-90 έχουν προορισμό τις ΗΠΑ. Εκεί θα λανσαριστεί επίσης και το μικρότερων διαστάσεων CX-50, το οποίο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην πρόσφατη Έκθεση Αυτοκινήτου του Λος Άντζελες. Τα μικρότερα μοντέλα εξ αυτών θα προσφέρουν πέντε θέσεις, ενώ τα μεγαλύτερα θα φτάνουν τις επτά. Μπορεί να μην έχει ανακοινωθεί επισήμως, αλλά η Mazda διαφοροποιεί τα CX-60 και CX-80 μόνο σε ό,τι αφορά στο μήκος του μεταξονίου, καθώς όλα τα υπόλοιπα θα είναι παρόμοια. Τα παραπάνω ισχύουν και για τα μοντέλα που θα κυκλοφορήσουν αποκλειστικά στην αμερικανική αγορά.

ΠΛΟΥΡΑΛΙΣΜΟΣ ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ

Το CX-60, το οποίο θα δούμε τους προσεχείς μήνες, φέρνει μαζί του μια μικρή επανάσταση. Θα είναι το πρώτο μοντέλο με το νέο υβριδικό σύστημα τεχνολογίας plug-in. Μιλώντας για το θερμικό υποσύνολό του, ενδέχεται να χρησιμοποιεί τον τετρακύλινδρο των 2,5 λίτρων απόδοσης 194 ίππων (προς το παρόν προσφέρεται στο CX-5). Αρχικά, αυτό θα είναι το μόνο διαθέσιμο μηχανικό σύνολο. Σύντομα όμως, κατά τη διάρκεια της χρονιάς, η γκάμα θα εμπλουτιστεί με δύο κινητήρες εσωτερικής καύσης, σε συνδυασμό με ένα ήπιο υβριδικό σύστημα 48V, για υψηλή απόδοση και υψηλές περιβαλλοντικές επιδόσεις. Κάτω από το μακρύ καπό –όπως δείχνουν οι ψηφιακά επεξεργασμένες εικόνες– βρίσκεται ο πρώτος, εξακύλινδρος σε σειρά, βενζινοκινητήρας στην ιστορία της Mazda.

Η Mazda είχε χρησιμοποιήσει στο παρελθόν παρόμοια διάταξη σε πετρελαιοκινητήρα. Τοποθετούνταν μάλιστα αποκλειστικά σε επαγγελματικά οχήματα, ενώ τη δεκαετία του ‘90 υπήρχαν μοντέλα της με εξακύλινδρους κινητήρες, αλλά με διάταξη V. Στο CX-60, από την άλλη, ο «straight six» κινητήρας βρίσκεται σε διαμήκη τοποθέτηση, είναι υπερ-τετράγωνος (500 κ.εκ. σε κάθε κύλινδρο), ενώ δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη η μέγιστη ισχύς του. Τον ίδιο κινητήρα, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, ενδέχεται να χρησιμοποιήσει και η νέα γενιά του Mazda6. Η νέα γενιά του 6, όπως ακριβώς και τα νέα SUV στις δικίνητες εκδόσεις 2WD, θα διαθέτει κίνηση στους πίσω τροχούς στη βασική του έκδοση.

Σε ένα πανόραμα εγκάρσια τοποθετημένων κινητήρων και κίνηση στους εμπρός τροχούς, η επιλογή μίας μονάδας με διαμήκη διάταξη για τα CX-60, CX-80 και ίσως για το Mazda6 είναι αν μη τι άλλο μία ενδιαφέρουσα κίνηση. Καθώς είναι εύγλωττο ότι στο νέο μοντέλο υπάρχει πιθανότητα να τοποθετηθεί και ένας δεύτερος κινητήρας εσωτερικής καύσης (diesel). Και προσέξτε, όχι ένας από την τρέχουσα παραγωγή, αλλά ένας ολοκαίνουργιος (τουλάχιστον σύμφωνα με φήμες που μας φαίνονται αξιόπιστες), επίσης εξακύλινδρος, με πιθανή χωρητικότητα 3,3 λίτρων. Η εταιρεία ήδη έχει προχωρήσει σε μια ανανέωση της γραμμής παραγωγής στο εργοστάσιο του Χόφου στη νοτιοδυτική Ιαπωνία. Εκεί, όπου συναρμολογούνται σήμερα τα Mazda6 και CX-5. Σκοπός της ανανέωσης ήταν να το κάνει ικανό να παράγει τα μελλοντικά μοντέλα και να εναλλάσσει διαφορετικές πλατφόρμες, συστήματα μετάδοσης κίνησης και τη διάταξή τους, εγκάρσια ή διαμήκη. Οι συγκεκριμένες τεχνικές επιλογές, για μία ακόμη φορά δεν είναι συνηθισμένες, κάτι που επιβεβαιώνει την πρωτοτυπία του κατασκευαστή. Στο πλαίσιο της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, η Mazda συμβαδίζει αρκετά με την Toyota. Η τελευταία, αναπτύσσει μια τρέχουσα γκάμα πάνω στην πλατφόρμα e-TNGA (γνωστή από το bZ4X και το Subaru Solterra). Παράλληλα όμως, πιέζει για μια πιο ομαλή μετάβαση από ό,τι πολλοί πολιτικοί θεσμοί και ορισμένες από τις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες θα ήθελαν να επιβάλουν. Στο ίδιο θέμα άλλωστε, η Mazda δημιούργησε το MX-30, που διαθέτει μία μπαταρία μικρής ενεργειακής απόδοσης, μόλις 36 kWh. Ο λόγος ήταν ορθολογικός, καθώς εάν θέλετε να προστατεύσετε το περιβάλλον, πρέπει να περιορίσετε τη χωρητικότητα των συσσωρευτών, αφού η παραγωγή τους προκαλεί ανάλογες εκπομπές CO2. Μικρή μπαταρία σημαίνει και περιορισμένη αυτονομία. Πάνω σε αυτό, η εταιρεία δηλώνει ότι οι 36 kWh είναι υπεραρκετές για αστική χρήση. Για μεγαλύτερες διαδρομές προσθέτουμε την τεχνολογία της «επέκτασης εμβέλειας», με χρήση θερμικού κινητήρα ως γεννήτρια. Περισσότερα θα γνωρίζουμε το επόμενο έτος, όταν και θα παρουσιαστεί επισήμως η νέα γενιά του MX-30.

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο