Πυροβολούν τα πόδια τους: Νόμος «τελειώνει» ουσιαστικά μια μορφή τουρισμού μεγάλης δυναμικής και οδηγεί σε λουκέτο τον κλάδο
Η Ελλάδα είναι ένας από του πιο θελκτικούς τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο. Είναι περιττό να αναφέρουμε το γιατί. Ο τουρισμός, ο οποίος αποτελεί ένα από το πιο «γερά χαρτιά» στις κομπορρημοσύνες των πολιτικών, συμβάλλοντας ένα τεράστιο ποσοστό στο ΑΕΠ της χώρας, δεν έχει αναπτυχθεί και προβληθεί όπως του αξίζει.
Πλην ελάχιστων εξαιρέσεων, το όλο πράγμα «πάει μόνο του», υπάρχουν χρόνιες αγκυλώσεις και εμμονές στη μανιέρα του «ήλιος – θάλασσα – μουσακάς». Το οποίο είναι γνωστό στα πέρατα του κόσμου αλλά δεν είναι το μόνο που προσφέρει η Ελλάδα. Την αδικεί και πέραν της αδικίας, αφήνει ανεκμετάλλευτο ένα τεράστιο δυναμικό εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
Πιο πρόσφατο παράδειγμα, ο νόμος 5170/2025, με ισχύ από την 20/01/2025 και συγκεκριμένα το άρθρο 27:
«Απαγορεύονται η εγκατάσταση σκηνών και η στάθμευση ρυμουλκούμενων, ημιρυμουλκούμενων και αυτοκινούμενων τροχόσπιτων σε αρχαιολογικούς χώρους, αιγιαλούς, παραλίες, παρυφές δημόσιων δασών και εν γένει κοινόχρηστους χώρους, καθώς και η δωρεάν φιλοξενία πέραν του ενός τροχόσπιτου από ιδιώτες, με την επιφύλαξη του άρθρου 34 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α’ 57). Οι παραβάτες τιμωρούνται με φυλάκιση μέχρι τρεις (3) μήνες ή με επιβολή προστίμου του κατωτέρω εδαφίου, εφόσον δεν προβλέπεται βαρύτερη ποινή από άλλη διάταξη, διατασσόμενης συγχρόνως υπό του δικαστηρίου της βίαιης αποβολής τους. Διαδικασία τηρείται η οριζόμενη από τα άρθρα 417 επ. του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την ανάκριση και εκδίκαση των επ’ αυτοφώρω πλημμελημάτων. Οι παραβάτες τιμωρούνται με πρόστιμο ύψους τριακοσίων (300) ευρώ ανά άτομο ή ανά κατασκηνωτικό ή ανά μεταφορικό μέσο, που επιβάλλεται από το βεβαιούν την παράβαση αστυνομικό ή λιμενικό όργανο και εισπράττεται, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 104 του Κ.Ο.Κ.. Σε ελέγχους από μεικτά συνεργεία την ποινή του προστίμου επιβάλλει το αστυνομικό όργανο που παρίσταται κατά τον έλεγχο. Κατά τη στάθμευση των ανωτέρω οχημάτων, όπου επιτρέπεται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, δεν επιτρέπεται η κατάληψη επιπλέον του οχήματος χώρου.»
Ουσιαστικά δηλαδή, με το «κοινόχρηστοι χώροι» να είναι εξ ορισμού Αίολο και γενικόλογο, απαγορεύεται η στάθμευση αυτοκινούμενων ή ρυμουλκούμενων τροχόσπιτων παντού ή αν πρέπει να διατυπωθεί με βάση την ελληνική πραγματικότητα, όπου νομίζουν τα «μεικτά συνεργεία ελέγχων» ότι θεωρείται κοινόχρηστος χώρος.
Είναι τόσο «τρελός» ο νέος νόμος (για να μη χρησιμοποιηθεί άλλη έκφραση), που ουσιαστικά θα μπορούσαμε να φάμε πρόστιμο στο 24ωρο Αντοχής που διοργανώσαμε στα Μέγαρα. Τα τέσσερα αυτοκινούμενα που ευγενικά μας παραχώρησε η Camper Club για να ξεκουραζόμαστε, με βάση το «απαγορεύεται η δωρεάν φιλοξενία πέραν του ενός τροχόσπιτου από ιδιώτες» που ορίζεται από το νόμο, καθιστούσε τους ιδιοκτήτες της πίστας και εμάς, παράνομους!
Υπενθυμίζουμε ότι μέχρι πρότινος, η στάθμευση ενός αυτοκινούμενου ήταν ελεύθερη παντού στην Ελλάδα, εκτός των σημείων που ορίζει ο ΚΟΚ ή περιοχών και θέσεων που εξαιρούνται από ειδικές εγκυκλίους, όπως προστατευόμενα περιβάλλοντα και αρχαιολογικοί χώροι. Εν ολίγοις, όπου μπορούσε να παρκάρει ένα ΙΧ αυτοκίνητο, μπορούσε και ένα αυτοκινούμενο. Μιλάμε πάντα για στάθμευση, όχι για κατασκήνωση με ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων.
Βάση του νόμου, πλέον, απαγορεύεται ακόμα και αυτό, καθιστώντας την Ελλάδα μια χώρα εχθρική προς τα αυτοκινούμενα.
-Ιδιώτες που έχουν επενδύσει ένα διόλου ευκατοφρόνητο ποσό για την αγορά ρυμουλκούμενων και αυτοκινούμενων τροχόσπιτων, ξαφνικά βρίσκονται αντιμέτωποι με μια απίστευτη και αδικαιολόγητη απαξία για την επιλογή τους σε αυτή την μορφή τουρισμού.
-Επιχειρήσεις και επαγγελματίες που ασχολούνταν με τις πωλήσεις και την ενοικίαση ζημιώνονται και οδηγούνται αναπόφευκτα, στο λουκέτο.
-Κλείνουμε την πόρτα σε εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες, ειδικά από χώρες της βόρειας Ευρώπης, όπου τα αυτοκινούμενα είναι πολύ διαδεδομένα. Η πεποίθηση ότι θα επισκεφθούν την χώρα μας και θα «αφήσουν περισσότερο χρήμα» σε camping και οργανωμένους χώρους είναι τουλάχιστον βλακώδης: θα επιλέξουν να πάνε αλλού.
Αναμφίβολα προκαλεί εντύπωση ο νόμος και αφήνει ερωτηματικά για τις πραγματικές προθέσεις των νομοθετών…
Ο Αutotypos, επικοινώνησε με τον κο Γιώργο Παναγούλια, ιδιοκτήτη της Camper Club, που αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες και πιο οργανωμένες επιχειρήσεις Πώλησης, Ενοικίασης, Service και υπηρεσιών Camper Stop στην Ελλάδα:
«Πρόκειται για διωγμό. Η ψήφιση του νόμου υποτίθεται ότι εξυπηρετεί την ανάπτυξη του αυτοκινούμενου τουρισμού στη χώρα μας, μέσω των οργανωμένων camping, ουσιαστικά όμως τον κάνει απαγορευτικό. Ακόμα και αν οι προθέσεις είναι αγνές, διαφεύγουν από τους νομοθέτες σημαντικά στοιχεία σε ότι αφορά σε αυτή την μορφή τουρισμού. Αρχικά αν όντως ενδιαφέρονται για ανάπτυξη και προώθηση, θα πρέπει τα camping να οργανωθούν και να προσφέρουν τις υποδομές που χρειάζονται τα αυτοκινούμενα.
Ακόμη πιο σημαντικό, η διάρκεια λειτουργίας τους θα πρέπει να είναι 12 μήνες και όχι από 1η Μαίου έως 30 Σεπτεμβρίου όπως είναι σήμερα. Οι κάτοχοι αυτοκινούμενων ταξιδεύουν όλο το χρόνο και ειδικά αυτοί από την Ευρώπη, είναι πολύ πιθανό να επισκεφθούν τη χώρα μας την χειμερινή περίοδο.
Αυτοί οι άνθρωποι που θα μείνουν και που θα σταθμεύσουν τα οχήματα τους όταν τα camping είναι κλειστά τον χειμώνα και όταν τους απαγορεύεται η στάθμευση παντού; Τους ωθούμε σε έναν εποχιακό τουρισμό, μόνο το καλοκαίρι, όπου και πάλι, τα camping είναι ασφυκτικά γεμάτα.
Από την άλλη, νομοθετικό πλαίσιο και άδειες λειτουργίας για τα camper stop (σσ. εξειδικευμένες εγκαταστάσεις για την φιλοξενία και την παραμονή αυτοκινούμενων), δεν δίνονται.
Δυστυχώς, τα μηνύματα που λαμβάνουμε από την Ευρώπη, από τις λέσχες των αυτοκινούμενων μας προκαλούν προβληματισμό και ανησυχία: «Θέλουμε να πάμε κάπου που είμαστε ευπρόσδεκτοι», μας λένε, επιλέγοντας την γειτονική Τουρκία αντί για τη χώρα μας.
Ο νόμος αγγίζει τα όρια της αντισυνταγματικότητας, δεν μπορεί ένα όχημα το οποίο λογίζεται ως ΙΧ να απαγορεύεται να σταθμεύσει όπου και ένα ΙΧ. Δεν μπορεί να απαγορεύεται σε έναν Έλληνα που έχει στην αυλή του ένα αυτοκινούμενο να φιλοξενήσει φίλους και γνωστούς που έχουν επίσης ένα τέτοιο όχημα.
Όλα αυτά θα έχουν επιπτώσεις και θα το δούμε άμεσα, κατά μέσο όρο καταγράφονται 30.000 επισκέψεις αυτοκινούμενων στη χώρα μας, πολύ φοβάμαι ότι φέτος το νούμερο αυτό θα είναι δραματικά μειωμένο.»
Όλες οι ειδήσεις
Σοκ! Ξεραίνεται ο Υμηττός, χάνεται ο τελευταίος πνεύμονας πρασίνου στην Αθήνα
Αυτό είναι το μοντέλο που «έσωσε» την Alfa Romeo
Akio Toyoda: Σπορ αυτοκίνητο και ηλεκτροκινητήρας δεν πάνε μαζί