Το 2026 φαίνεται πως θα είναι η χρονιά εξελίξεων για την πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού που αφορά στην επέκταση της Λεωφόρου Κύμης.
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας επί της προσφυγής που εκδικάστηκε στο τέλος της περασμένης χρονιάς θα χρειαστεί κάποιους μήνες. Όπως υποστήριξε από το βήμα συνεδρίου ο Δήμαρχος Ηρακλείου Νίκος Μπάμπαλος, η απόφαση αναμένεται να γίνει γνωστή προς το τέλος του έτους.
Να θυμίσουμε πως ο Δήμος ζητά περαιτέρω υπογειοποίηση της Λεωφόρου Κύμης για να περιοριστεί η όχληση στην περιοχή από την καθημερινή διέλευση χιλιάδων οχημάτων. Βέβαια αν τελικά η προσφυγή γίνει δεκτή θα χρειαστεί αλλαγή της μελέτης και των περιβαλλοντικών όρων του συγκεκριμένου έργου και βέβαια σημαντική αύξηση του κόστους.
Η απόφαση που θα ληφθεί από το ΣτΕ είναι ιδιαιτέρως σημαντική καθώς εφόσον δοθεί το πράσινο φως θα μπορέσει να συνεχιστεί και να ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία. Στον αντίποδα αν η απόφαση του ΣτΕ είναι υπέρ της προσφυγής τότε τίθεται εν αμφιβόλω και το μέλλον του διαγωνισμού για το έργο αυτό.
Βέβαια η υλοποίηση της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης δεν έχει ως εμπόδιο μόνο την δικαστική εμπλοκή. Ανάλογα με τις εξελίξεις θα κριθεί και το θέμα της χρηματοδότησης της καθώς προς το παρόν το έργο αναζητά πόρους. Αναθέτουσα αρχή του έργου είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Αρα ανάλογα με την απόφαση θετική ή αρνητική θα δούμε και το πως θα αντιμετωπιστεί σε σχέση με την εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης. Ο διαγωνισμός για το συγκεκριμένο έργο τρέχει από το 2022 και είναι προϋπόθεση για να ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία πως η Προϊσταμένη Αρχή δεν θα προβεί σε κοινοποίηση προς το ανάδοχο σχήμα πριν την ένταξη του έργου σε πρόγραμμα συγχρηματοδότησης.
Να θυμίσουμε πως ανάδοχο είναι το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ που έχει επικρατήσει στον σχετικό διαγωνισμό του. Εφόσον η δημοπράτηση προχωρήσει και το έργο υλοποιηθεί, θα πρόκειται για την πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού από το 2004 όταν και ο άξονας είχε λειτουργήσει στο σύνολο του.
Τούτο λεχθέντος, να θυμήσουμε πως το κόστος του έργου με ΦΠΑ είναι 352,3 εκατ. ευρώ (284,3 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ). Η δημοπράτηση του έργου πραγματοποιήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου 2022 και ολοκληρώθηκε σχετικά γρήγορα, μέσα στο ίδιο έτος.
Η διάρκεια των εργασιών της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης έχει οριστεί σε 48 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Εφόσον το έργο προχωρήσει και υπογραφεί μέσα στο 2024, τότε ο νέος άξονας θα μπορέσει να λειτουργήσει προς το τέλος του 2028.
Το σημαντικότερο οδικό έργο στην Αττική
Η υφιστάμενη Αττική Οδός αναμένει την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, μιας και είναι το σημαντικότερο οδικό έργο στην Αττική. Με το έργο θα υλοποιηθεί ένα οδικό bypass στο “δύσκολο” τμήμα της Αττικής Οδού και θα αποσυμφορηθεί η έξοδος Μεταμόρφωσης η οποία σηκώνει όλο το βάρος των μετακινήσεων από/προς την Λεωφόρο Κηφισού.
Πρακτικά είναι η πρώτη επέκταση με την οποία η Αττική Οδός, 20 χρόνια μετά την ολοκλήρωση της μεγαλώνει και αφορά στην επέκταση της Λεωφόρου Κύμης απο τον ομώνυμο ανισόπεδο κόμβο μέχρι την Εθνική Οδό στον ανισόπεδο κόμβο Καλυφτάκη στη Λυκόβρυση, δίνοντας εναλλακτική όδευση στους χρήστες του άξονα.
Αποτελεί επίσης το πρώτο πολύ μεγάλο οδικό έργο για την Αττική, σχεδόν δύο δεκαετίες μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Όπως έχει γίνει γνωστό, αναμένεται ένα νέο πρόγραμμα επεκτάσεων για τον αστικό αυτοκινητόδρομο με την Σήραγγα Ηλιούπολης που θα συνδέσει την Λ.Κατεχάκη με την Λ.Βουλιαγμένης, την επέκταση μέχρι το Λιμάνι της Ραφήνας και την επέκταση μέχρι το Λιμάνι του Λαυρίου.
Τι προβλέπεται να κατασκευαστεί
Το έργο θα εκτελεστεί μέσα στα διοικητικά όρια των Δήμων Λυκόβρυσης-Πεύκης, Ηρακλείου και Κηφισιάς. Αντικείμενο του είναι η ολοκλήρωση της Λεωφόρου Κύμης, στο τμήμα από την Αττική Οδό έως τον Α/Κ της Ε.Ο. Νο 1 (Καλυφτάκη), και αφορά στην μελέτη και κατασκευή οδικού άξονα διατομής κλειστού αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους περίπου 3,8 χλμ. Η ολοκλήρωση με την σύνδεση ΕΟ Νο1 κόμβου Καλυφτάκη αποτελεί αντικείμενο της Σύμβασης προαίρεσης. Το συνολικό μήκος του έργου εκτιμάται σε 4,2χλμ μαζί με την προαίρεση.
Η προαίρεση ύψους 32,53 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) που περιλαμβάνεται στο συνολικό κόστος του έργου αφορά στη ολοκλήρωση του Α/Κ Καλυφτάκη. Οι εργασίες περιλαμβάνουν:
• Δυο γέφυρες μήκους περίπου 260 m εκάστη, με πλάτος φορέα ~10 m, όπου διέρχονται οι δυο κατευθυντήριοι κλάδοι του ΑΚ
• Οι προσβάσεις των γεφυρών με κατασκευή τοίχων αντιστήριξης των απαιτούμενων επιχωμάτων
• Έργα κατασκευής νέων οδικών τμημάτων και κλάδων, που θα υποκαταστήσουν το οδικό δίκτυο του υφιστάμενου ισόπεδου κόμβου
Επίσης, περιλαμβάνονται και όλα τα επιμέρους έργα (οδοστρωσία, ασφαλτικά, αποχετευτικοί τάφροι και αγωγοί, οδοφωτισμός, σήμανση, ασφάλιση κλπ.)
Το έργο θα χρηματοδοτηθεί στο προσεχές χρονικό διάστημα από πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027.
Αναλυτικά τα προς μελέτη και κατασκευή έργα είναι:
(α) Ολοκλήρωση των έργων στον Α/Κ σύνδεσης της Λεωφ. Κύμης με την ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ
(β) Έργο ανοικτής οδοποιίας από τον Α/Κ σύνδεσης της Λεωφ. Κύμης με την ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ μέχρι την χ.θ. 0+360 περίπου ( νότιο στόμιο σήραγγας)
(γ) Σήραγγα υπόγειας διάνοιξης (ενδεικτικού μήκους 1,25 km περίπου).
(δ) Σήραγγα διά της μεθόδου εκσκαφής και επανεπίχωσης (Cut & Cover) (ενδεικτικού μήκους 1,15 km περίπου.)
(ε) Έργο ανοικτής οδοποιίας μετά το πέρας του Cut & Cover μέχρι την Χ.Θ. 3+700 περίπου, όπου αρχίζει η περιοχή επιρροής του Α/Κ Καλυφτάκη.
(στ)Λοιπά συνοδά έργα, δηλαδή, συνδέσεις με τοπικά οδικά δίκτυα, ισόπεδων κόμβων, παράπλευρα οδικά δίκτυα, έργα διευθέτησης ρεμάτων, αποχέτευσης ομβρίων – αποστράγγισης, έργα σήμανσης (κατακόρυφης και οριζόντιας), ασφάλισης με Συστήματα Αναχαίτισης Οχημάτων (Σ.Α.Ο.), περίφραξης των οδικών έργων, τεχνικά έργα (Άνω Διαβάσεις, οχετοί, τοίχοι, κ.λπ.), ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων (οδοφωτισμού, φωτεινή σηματοδότηση, δικτύων άρδευσης πρασίνου, κλπ.) έργα περιβάλλοντος, κλπ.
(ζ) Ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις υπογείων τμημάτων (πυρασφάλειας, πυρόσβεσης, εξαερισμού, ενδεχόμενων φρεατίων αερισμού, οδοφωτισμού, φωτεινή σηματοδότηση, υποδομής τηλεφωνοδότησης, κτίρια εξυπηρέτησης σηράγγων κλπ.)
(η) Εργασίες πρασίνου.
(θ) Προσωρινές παραλλαγές οδών και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις κατά την διάρκεια κατασκευής των έργων.
Επίσης προβλέπεται δικαίωμα Προαίρεσης όπως αναλυτικά περιγράφεται στο άρθρο 11 της διακήρυξης.
Πηγή: Ypodomes.com
Όλες οι ειδήσεις
Νέες επιδοτήσεις 559 δικαιούχων στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ και ΙΙΙ»
Δημήτρης Γιαννακόπουλος: Τι κρύβεται πίσω από τον αριθμό «7000» του DPG
Νέος ΚΟΚ: Τι προβλέπει για υπότροπους – Πότε αφαιρείται η άδεια έως 8 έτη