Η λεπτή γραμμή ανάμεσα στις πωλήσεις θερμικών και ηλεκτρικών και το πως τα θετικά νούμερα, μπορούν να ζημιώσουν τους κατασκευαστές
Η πώληση αυτοκινήτων στην Ευρώπη το 2025 μοιάζει με… ναρκοπέδιο. Η ζήτηση παραμένει σταθερά υπέρ των συμβατικών κινητήρων εσωτερικής καύσης (ICE), ενώ σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσωπέυουν μόλις το 15,3% των πωλήσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση το πρώτο τετράμηνο της χρονιάς. Από την άλλη πλευρά, η νομοθεσία γίνεται ολοένα και πιο αυστηρή, αναγκάζοντας τις εταιρείες να επισπεύσουν τη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση.
Η KIA, όπως πολλές άλλες μάρκες, προσπαθεί να τηρήσει τις ισορροπίες. Ο Carlos Lahoz, Αντιπρόεδρος Πωλήσεων της εταιρείας στην Ευρώπη, εξηγεί ότι η υπερβολική έμφαση είτε στα θερμικά είτε στα ηλεκτρικά μοντέλα μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες. «Αν βασιστούμε υπερβολικά στους κινητήρες εσωτερικής καύσης, κινδυνεύουμε να μην πιάσουμε τους στόχους CO₂ και να πληρώσουμε πρόστιμα. Αν πιέσουμε πολύ τις πωλήσεις EV, θίγουμε τα περιθώρια κέρδους μας», δηλώνει.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη εφαρμόσει αυστηρότερες ρυθμίσεις για τις εκπομπές και προειδοποιεί για τσουχτερά πρόστιμα, με εταιρείες όπως η Volkswagen και η Renault να εκφράζουν ανοιχτά τις ανησυχίες τους για πιθανά πρόστιμα δισεκατομμυρίων το 2025. Ωστόσο, η Κομισιόν έχει δώσει μια μικρή ανάσα: οι στόχοι εκπομπών θα υπολογίζονται ως μέσος όρος για την περίοδο 2025–2027, και όχι αποκλειστικά για το 2025.
Δείτε επίσης: Έτσι θα αποφύγουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες τα πρόστιμα για εκπομπές ρύπων
Αυτό όμως δεν μειώνει την πίεση. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Stellantis, οι ομάδες εξέλιξης αφιερώνουν πλέον πάνω από το 25% του χρόνου τους μόνο για να εξασφαλίσουν τη συμμόρφωση των μοντέλων με τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις — κυρίως τις εκπομπές. Και με τον ορίζοντα του 2035 να απαγορεύει ουσιαστικά τα θερμικά αυτοκίνητα στις αγορές της ΕΕ, η πρόκληση γίνεται ακόμη πιο σύνθετη.
Ωστόσο, μια απόλυτη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση σήμερα δεν είναι ρεαλιστική λύση. Ο Lahoz αναγνωρίζει πως τα ηλεκτρικά μοντέλα παραμένουν λιγότερο κερδοφόρα. Το υψηλό κόστος των μπαταριών εξακολουθεί να αποτελεί τροχοπέδη για την επίτευξη ισοτιμίας τιμών με τα συμβατικά μοντέλα. Έτσι, η KΙΑ επιχειρεί μια στρατηγική εξισορρόπησης: να διατηρήσει τις πωλήσεις των θερμικών μοντέλων, ενισχύοντας παράλληλα τα EV και τα plug-in hybrid ώστε να μειώνει τον μέσο όρο εκπομπών του στόλου της.
Δείτε επίσης: Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Τελικά πόσο πιο «καθαρά» είναι από τα θερμικά;
Το δίλημμα αυτό δεν αφορά μόνο την KΙΑ. Όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές βασίζονται ακόμα στα κέρδη των συμβατικών αυτοκινήτων για να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη της επόμενης γενιάς ηλεκτρικών. Η πολυπόθητη τιμολογιακή εξομοίωση αργεί — με ελάχιστες εξαιρέσεις, κυρίως από κινέζικες εταιρείες που επωφελούνται από χαμηλότερο κόστος παραγωγής.
Παρόλα αυτά, η ΚΙΑ διαπρέπει εμπορικά στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA για το πρώτο τετράμηνο του έτους, η κορεατική μάρκα κατέκτησε μερίδιο 4,1% στην αγορά της ΕΕ, της EFTA και του Ηνωμένου Βασιλείου. Έτσι ξεπέρασε ονόματα με μακρά ευρωπαϊκή ιστορία, όπως οι Ford (3,4%), Opel (2,9%), Citroën (2,8%), Fiat (2,3%) και SEAT (1,7%), αλλά και τη «μεγάλη αδερφή» της, Hyundai (3,9%).
Η εξίσωση για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση παραμένει δύσκολη. Όμως εταιρείες όπως η KIA δείχνουν ότι μπορούν να πετύχουν, αρκεί να διαχειριστούν προσεκτικά τις αντιφάσεις της εποχής.
Όλες οι ειδήσεις
«Φρένο» στα ηλεκτρικά βάζει και η Mercedes-Benz – Τι συμβαίνει;
Lada Azimut: Το νέο SUV που θυμίζει Dacia αλλά κοστίζει όσο premium – Έρχεται Ελλάδα;
Επιτέλους – Η συχνή παράβαση των Ελλήνων που με τον νέο ΚΟΚ δεν γλιτώνεις τη φυλακή!