Η Toyota δεν έχει πει την τελευταία της λέξη και κρατά «θερμικό» χαρακτήρα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης
Περισσότερο από έναν χρόνο μετά την αρχική ανακοίνωση για μια εντελώς νέα γενιά τετρακύλινδρων κινητήρων εσωτερικής καύσης, η ιαπωνική εταιρεία δείχνει ξεκάθαρα ότι οι επιδόσεις και ο ενθουσιασμός των οδηγών δεν πρόκειται να θυσιαστούν στον βωμό των ρύπων. Και ο νέος κινητήρας G20E έρχεται για να το αποδείξει.
Απόδοσης έως και 600+ ίππων; Κι όμως…
Ο νέος 2.0 λίτρων τούρμπο τετρακύλινδρος παρουσιάστηκε στο πρωτότυπο GR Yaris M, ένα «καυτό» hatchback με κινητήρα στο κέντρο, το οποίο έκανε την πρώτη του εμφάνιση στο Tokyo Auto Salon. Η ανακοινώσιμη ισχύς των 400 – 450 ίππων, χάρη σε τούρμπο της IHI, ήταν εντυπωσιακή, αλλά φαίνεται πως αποτελούσε μόνο την αρχή.
Σύμφωνα με δηλώσεις μηχανικών της Toyota στο γερμανικό περιοδικό Auto Motor und Sport, με μεγαλύτερο τούρμπο και κατάλληλη ρύθμιση, ο G20E μπορεί να ξεπεράσει τους 600 ίππους – ξεπερνώντας κατά πολύ τον σημερινό G16E-GTS των 1.6 λίτρων (261-304 PS) που εξοπλίζει μοντέλα όπως τα GR Yaris, GR Corolla και Lexus LBX Morizo RR.
… υπάρχουν και κανονισμοί
Αν και η τεχνική δυνατότητα για τέτοιες επιδόσεις υπάρχει, η Toyota γνωρίζει καλά πως η πραγματικότητα της παγκόσμιας νομοθεσίας για τις εκπομπές ρύπων θα επιβάλει σημαντικούς περιορισμούς. Ακόμα κι έτσι, όμως, μια εμπορική έκδοση του G20E με ισχύ τεσσάρων ή και πέντε εκατοντάδων ίππων, θα ήταν εντυπωσιακή – ιδίως για μικρότερα σπορ μοντέλα ή αγωνιστικές εφαρμογές.
Νέο «όπλο» για την Gazoo Racing
Ο G20E σχεδιάζεται για τοποθέτηση τόσο εμπρός όσο και πίσω, σε διαμήκη ή εγκάρσια διάταξη, κάτι που τον καθιστά ιδανική βάση για μελλοντικά GR μοντέλα. Το γεγονός αυτό αναζωπυρώνει τις φήμες για την πιθανή επιστροφή μοντέλων-θρύλων όπως η Celica, το MR2 ή ακόμη και μια νέα γενιά του GR86. Η Toyota έχει ήδη προαναγγείλει ότι το Supra θα συνεχίσει και μετά το τέλος της τρέχουσας γενιάς – πιθανόν με τον G20E κάτω από το καπό.
Η χαρά των βελτιωτών
Ένας από τους μηχανικούς της εταιρείας ανέφερε ότι ο G20E σχεδιάστηκε με πρόβλεψη για μεγάλες βελτιώσεις, αφήνοντας εσκεμμένα αρκετή απόσταση ανάμεσα στους κυλίνδρους ώστε να επιτρέπεται η αύξηση της διαμέτρου. Μάλιστα, στο GR Yaris M χρειάστηκε να επιμηκυνθεί ελαφρώς το μεταξόνιο, ώστε να χωρέσει ο G20E πίσω από τα καθίσματα – σημάδι ότι η Toyota πειραματίζεται σοβαρά με mid engine διατάξεις, τουλάχιστον σε επίπεδο concept.
Τεχνολογία για τους «πιστούς» της εσωτερικής καύσης
Η εξέλιξη του G20E δεν είναι μεμονωμένη κίνηση. Εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική συνεργασίας ανάμεσα στην Toyota, τη Mazda και τη Subaru, για τη διατήρηση της τεχνολογίας εσωτερικής καύσης στη νέα εποχή. Η τριάδα εξερευνά εναλλακτικά καύσιμα όπως συνθετική βενζίνη, βιοκαύσιμα και υγρό υδρογόνο, ενώ ταυτόχρονα ανιχνεύει νέους τρόπους… «υβριδοποίησης».
Η Mazda επιμένει στους περιστροφικούς κινητήρες ως range-extenders, η Subaru συνεχίζει με βελτιώσεις στους boxer, και η Toyota επενδύει στον G20E, παρά το διεθνές ρεύμα προς τα EV. Άλλωστε, ο πρόεδρος της Toyota, Akio Toyoda, δήλωσε το 2024 πως δεν βλέπει τα ηλεκτρικά να ξεπερνούν ποτέ το 30% του συνολικού μεριδίου αγοράς.
Ωστόσο, ο αντίλογος είναι υπαρκτός: το 2023, πάνω από το 20% των νέων αυτοκινήτων παγκοσμίως ήταν αμιγώς ηλεκτρικά, ενώ για το 2025 η BloombergNEF προβλέπει αύξηση κατά 25%. Η Κίνα απορροφά ήδη τα 2/3 της παγκόσμιας ζήτησης για EV, με την Ευρώπη στο 17% και τις ΗΠΑ μόλις στο 7%.
Ο G20E δεν είναι μια κίνηση νοσταλγίας. Είναι η δήλωση της Toyota ότι υπάρχει χώρος για μηχανικούς, οδηγούς και συναισθηματικούς petrolheads ακόμη και στο μέλλον.
Όλες οι ειδήσεις
Δοκιμή Renault 5 150 PS: Το αυτοκίνητο που «μας άφησε άφωνους»