Νέος ΚΟΚ: Μετά από πολύμηνη αναμονή και δημόσια διαβούλευση τον Ιανουάριο, κατατέθηκε στη Βουλή το νέο νομοσχέδιο με τίτλο «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις», το οποίο φιλοδοξεί να αναδιαμορφώσει πλήρως το πλαίσιο της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα.
Την Τρίτη 3 Ιουνίου, το σχέδιο νόμου εισέρχεται στην κοινοβουλευτική διαδικασία με κοινή συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου και της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας.
Νέος ΚΟΚ: Αυστηρότεροι κανόνες και νέες ταχύτητες
Ο νέος ΚΟΚ έρχεται να εκσυγχρονίσει το νομοθετικό πλαίσιο του ν. 2696/1999, εισάγοντας συστηματική κατηγοριοποίηση παραβάσεων, αυστηρότερες ποινές, την έννοια της υποτροπής εντός 5ετίας, καθώς και μεγάλες αλλαγές στα όρια ταχύτητας, που αποτέλεσαν το αντικείμενο έντονου δημόσιου διαλόγου.
Ταχύτητες εντός κατοικημένων περιοχών: Στροφή στα 30 km/h
Σύμφωνα με το Άρθρο 24 του νομοσχεδίου, το ανώτατο όριο ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές μειώνεται στα 30 km/h, εκτός εάν πρόκειται για συγκεκριμένους τύπους δρόμων (π.χ. μονόδρομοι με δύο λωρίδες) όπου θα διατηρηθεί στα 50 km/h. Ωστόσο, η εφαρμογή του νέου ορίου παραπέμπεται για την 1η Ιανουαρίου 2026, δίνοντας μεταβατικό χρόνο προσαρμογής.
Εκτός πόλης: Όρια ανά όχημα και δρόμο
Το νομοσχέδιο καθορίζει αναλυτικά τα ανώτατα όρια ταχύτητας ανά τύπο οχήματος και οδικό δίκτυο. Για παράδειγμα:
Κατηγορία Οχήματος | Αυτοκινητόδρομοι | Οδοί ταχείας κυκλοφορίας | Άλλο οδικό δίκτυο |
---|---|---|---|
Επιβατηγό | 130 km/h | 110 km/h | 90 km/h |
Λεωφορεία | 100 km/h | 90 km/h | 80 km/h |
Μοτοσικλέτες >125cc | 130 km/h | 110 km/h | 90 km/h |
Για μη ασφαλτοστρωμένους δρόμους εκτός πόλεων, ορίζεται όριο 40 km/h, ενώ τα μοτοποδήλατα και τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.) περιορίζονται αντίστοιχα στα 45 km/h και 25 km/h, με σαφείς περιορισμούς στην κυκλοφορία τους.
Αυστηρές κυρώσεις για υπερβολική ταχύτητα
Το νομοσχέδιο εισάγει νέες κατηγορίες παραβάσεων (Ε1 έως Ε4 και Σ) με διαβαθμισμένες ποινές:
-
Υπέρβαση έως 20 km/h: πρόστιμο 150 ευρώ (Ε2-Α)
-
Υπέρβαση άνω των 50 km/h: πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες (Ε4)
-
Ταχύτητα >200 km/h: πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 1 έτος (Ε4)
Η χρήση συσκευών παρεμπόδισης ραντάρ και παρεμβάσεων σε ταχογράφους αντιμετωπίζεται πλέον με ποινές κατηγορίας Ε3-Β, ενώ τα επαγγελματικά οχήματα υποχρεούνται να αναγράφουν ευκρινώς το μέγιστο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας στο πίσω μέρος.
Πού είναι τα 140 km/h;
Παρά τις δηλώσεις του αναπληρωτή Υπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη για αύξηση του ορίου ταχύτητας στους 140 km/h στους αυτοκινητόδρομους, στο επίσημο κείμενο του νομοσχεδίου κάτι τέτοιο δεν αποτυπώνεται. Η απουσία σχετικής ρύθμισης αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο τροπολογίας της τελευταίας στιγμής, πριν την ψήφιση του νόμου.
Νέος ΚΟΚ: Ένα νέο τοπίο στην οδική ασφάλεια
Με 169 σελίδες διατάξεων, ο νέος ΚΟΚ φιλοδοξεί να αλλάξει ριζικά τη φιλοσοφία της οδικής κυκλοφορίας στη χώρα. Οι αλλαγές δεν περιορίζονται στις ταχύτητες: αναδιοργανώνονται οι ποινές, θεσπίζεται πλαίσιο για τα ηλεκτρικά οχήματα, ενισχύεται ο έλεγχος με σύγχρονα μέσα, και δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην πρόληψη μέσω πιο αποτελεσματικής τιμωρίας της αντικοινωνικής συμπεριφοράς.
Αν και μένει να φανεί το τελικό κείμενο μετά τη νομοθετική επεξεργασία, ένα είναι βέβαιο: ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας φέρνει αλλαγές που θα αγγίξουν κάθε οδηγό στη χώρα.
Όλες οι ειδήσεις
Νέες επιδοτήσεις 559 δικαιούχων στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ και ΙΙΙ»
Δημήτρης Γιαννακόπουλος: Τι κρύβεται πίσω από τον αριθμό «7000» του DPG
Νέος ΚΟΚ: Τι προβλέπει για υπότροπους – Πότε αφαιρείται η άδεια έως 8 έτη