Γιατί η Παρασκευή και 13 είναι μια αρνητική μέρα; Διότι, την Παρασκευή, 13 Οκτωβρίου του 1307, δηλαδή πριν από 711 χρόνια, ο βασιλιάς της Γαλλίας, ο Φίλιππος ο Τέταρτος, ο επονομαζόμενος «Ωραίος», σε συνεργασία με τον Πάπα Κλήμη τον Ε’, εξαπέλυσε μια άνευ προηγουμένου αιφνίδια και μαζική σφαγή εναντίον του Τάγματος των Ναϊτών Ιπποτών, που είχε την έδρα του στην Ιερουσαλήμ.
Στρατιώτες του Γάλλου βασιλιά χωρίς καμιά προειδοποίηση συνέλαβαν, βασάνισαν και εξολόθρευσαν εκατοντάδες ιππότες, μεταξύ των οποίων και το Μεγάλο Μάγιστρο του Τάγματος, τον Ζακ ντε Μολέ. Αυτός, ένας από τους ισχυρότερους άντρες της εποχής του, πέθανε στην πυρά 7 χρόνια αργότερα, στο Παρίσι, σε μια νησίδα στο Σηκουάνα, ενώπιον του Φιλίππου. Βέβαια, ο βασιλιάς και ο Πάπας δεν παρέλειψαν να δημεύσουν την τεράστια περιουσία του Τάγματος των Ναϊτών, κινητή και ακίνητη – μιλάμε για αμύθητα πλούτη και τεράστιες εκτάσεις στους Ιερούς Τόπους αλλά και στην Ευρώπη.
Ατυχία και 13
Η προέλευση της φοβίας για τον αριθμό 13, μπορεί να τοποθετηθεί και πολύ πιο πίσω στο χρονικό πλαίσιο. Συγκεκριμένα, ορισμένοι θεωρούν ότι ο Ιούδας Ισκαριώτης έκατσε στην 13η θέση στο τραπέζι του τελευταίου δείπνου.
Μαζί με τον Ιησού, υπήρχαν 12 μαθητές σε αυτό το γεύμα. Ακόμα και αν δεν υπάρχει άμεση σύνδεση ότι ο Ιούδας έκατσε στη 13η θέση, ο αριθμός των επισκεπτών στο Μυστικό Δείπνο και η σημασία που είχε η θρησκεία στη ζωή των ανθρώπων, ήταν αρκετά για να εδραιωθεί η ιδέα του 13 ως άτυχος αριθμός σε δυτικούς πολιτισμούς.
Παρασκευή και 13: Όταν μια «τρελή» με ροζ Cadillac ξεκίνησε μια παγκόσμια αυτοκρατορία
Το 1968, μια γυναίκα μπαίνει σε μια αντιπροσωπεία της Cadillac με ένα παράξενο αίτημα: θέλει να βάψει το καινούργιο της αυτοκίνητο σε μια ιδιαίτερη ροζ απόχρωση – τη ροζ της Mary Kay. Ο υπεύθυνος την κοιτάει δύσπιστα. «Σε δύο εβδομάδες θα επιστρέψετε για να το ξαναβάψουμε», της λέει. Εκείνος, όμως, έκανε λάθος. Η Mary Kay Ash δεν ήταν απλώς μια ιδιόρρυθμη πελάτισσα. Ήταν μια οραματίστρια.
Όταν η Ash εμφανίστηκε στην εταιρεία της με την ροζ Cadillac, οι αντιδράσεις ήταν ενθουσιώδεις. Το αυτοκίνητο έγινε σύμβολο επιτυχίας και θηλυκής δύναμης. Την επόμενη χρονιά, δώρισε πέντε ίδιες ροζ Cadillac στις κορυφαίες πωλήτριες της εταιρείας της, και μέχρι το 1973, 52 τέτοια οχήματα κυκλοφορούσαν ήδη στους δρόμους της Αμερικής, φέρνοντας μια νέα, δυναμική αισθητική στον κόσμο του επιχειρείν.

Αυτή ήταν η αρχή μιας επιχειρηματικής αυτοκρατορίας που επρόκειτο να επεκταθεί πέρα από τα σύνορα των Ηνωμένων Πολιτειών. Η Mary Kay Inc άρχισε να δραστηριοποιείται σε χώρες όπως η Αργεντινή, η Δομινικανή Δημοκρατία και το Μεξικό, όπου το αξιακό της σύστημα —με επίκεντρο την οικογένεια, τη θρησκεία και τη γυναικεία ενδυνάμωση— βρήκε απήχηση.
Η φιλοσοφία της Mary Kay Ash συνοψιζόταν σε μία φράση: «Πρώτος ο Θεός, δεύτερη η οικογένεια, τρίτη η καριέρα». Για τις γυναίκες των δεκαετιών του ’60 και του ’70, η εργασία εκτός σπιτιού φάνταζε δύσκολη ή και ανεπιθύμητη. Η Ash το κατάλαβε αυτό. Έστησε ένα σύστημα άμεσων πωλήσεων που έδινε στις γυναίκες τη δυνατότητα να εργάζονται από το σπίτι, διατηρώντας τις οικογενειακές τους υποχρεώσεις αλλά χτίζοντας και τη δική τους οικονομική αυτονομία.
Οι πωλήτριες της Mary Kay δεν ήταν απλώς εργαζόμενες. Ήταν «κόρες» της, όπως τις αποκαλούσε η ίδια. Τις ενθάρρυνε να είναι καλές μητέρες και σύζυγοι, αλλά και κορυφαίες επαγγελματίες. Τις επιβράβευε με λόγια, δώρα, αναγνώριση — και φυσικά, με ροζ Cadillac. Η αυτοπεποίθηση και η ενδυνάμωση ήταν τα θεμέλια αυτής της ιδιότυπης αλλά αποτελεσματικής μεθόδου.
Το μοντέλο της Mary Kay αποδείχθηκε τόσο ευέλικτο και διαχρονικό, που εξαπλώθηκε σε μουσουλμανικές χώρες όπως η Μαλαισία, μιλώντας στην καρδιά των γυναικών που συνδύαζαν τις παραδοσιακές αξίες με την επιθυμία για επαγγελματική επιτυχία. Και όταν κατέρρευσε το Τείχος του Βερολίνου, η εταιρεία της Ash άνοιξε δρόμους οικονομικής ανεξαρτησίας για γυναίκες στην Πολωνία, την Ουκρανία, το Καζακστάν και τη Ρωσία.
Η ίδια η Mary Kay Ash δεν αυτοπροσδιοριζόταν ως φεμινίστρια – δήλωνε, μάλιστα, πως δεν της άρεσαν οι φεμινίστριες. Ωστόσο, η συμβολή της στη γυναικεία χειραφέτηση είναι αδιαμφισβήτητη. Ενέπνευσε χιλιάδες γυναίκες να πιστέψουν πως μπορούν να τα έχουν όλα: οικογένεια, καριέρα, ανεξαρτησία. Έγινε σύμβολο του αμερικανικού ονείρου με γυναικεία μορφή και ροζ απόχρωση.
Η Mary Kay Ash έφυγε από τη ζωή το 2001, σε ηλικία 83 ετών, αφήνοντας πίσω της μια παρακαταθήκη που συνεχίζει να εμπνέει. Γιατί, τελικά, ένα ροζ αυτοκίνητο μπορεί να μην αλλάξει τον κόσμο — αλλά μια γυναίκα που το οδηγεί, μπορεί.