Τι αλλάζει από σήμερα στην επισκευή αυτοκινήτου και όχι μόνο – Γιατί οι επαγγελματίες του χώρου αντιδρούν;
Από την 1η Ιουλίου 2025, μια ριζική αλλαγή ξεκινά στον χώρο της επισκευής οχημάτων και στις συναφείς επιχειρήσεις του ευρύτερου κλάδου: η καθιέρωση του ψηφιακού πελατολογίου. Αυτό που μέχρι πρότινος ήταν μια απλή χειρόγραφη εγγραφή της πινακίδας στο βιβλίο «εισερχόμενα – εξερχόμενα» του συνεργείου, μετατρέπεται πλέον σε υποχρεωτική καταγραφή σε πλατφόρμα της ΑΑΔΕ, με την κάθε κίνηση του οχήματος – από την είσοδο του, μέχρι την έκδοση τιμολογίου – να περνά μέσα από μια ψηφιακή διεπαφή.
Η λογική πίσω από το μέτρο είναι σαφής: να περιοριστεί η φοροδιαφυγή σε κλάδους όπου οι συναλλαγές, σύμφωνα με την κυβέρνηση τουλάχιστον, διέπονται από την λογική του «μαύρου χρήματος». Τα στοιχεία που επικαλείται η φορολογική διοίκηση κάνουν λόγο για ποσοστά φοροδιαφυγής άνω του 60% σε συγκεκριμένες κατηγορίες επιχειρήσεων, όπως πλυντήρια, parking και μικρά συνεργεία.
Όμως αυτό που παρουσιάζεται από την πολιτεία ως τεχνολογική «ωρίμανση» του κλάδου, αντιμετωπίζεται από μεγάλη μερίδα των επαγγελματιών ως απειλή επιβίωσης. Ήδη από την πρώτη ημέρα εφαρμογής, ξεκίνησαν κινητοποιήσεις και απεργίες διαρκείας, με συνδικαλιστικές ενώσεις να κάνουν λόγο για βιαστική εφαρμογή, χωρίς υποδομές ή ουσιαστική εκπαίδευση.
Πώς λειτουργεί το σύστημα
Κάθε επιχείρηση που ανήκει στις υπόχρεες κατηγορίες – συνεργεία, φανοποιεία, εγκαταστάτες αξεσουάρ, πλυντήρια, σταθμοί στάθμευσης και εταιρείες ενοικίασης – καλείται να δηλώνει σε πραγματικό χρόνο κάθε νέο «άνοιγμα εργασίας» σε όχημα. Η καταγραφή περιλαμβάνει την πινακίδα του αυτοκινήτου, το ΑΦΜ του πελάτη, την ώρα εισόδου, τις παρεχόμενες υπηρεσίες και, βεβαίως, την έκδοση σχετικού παραστατικού.
Η διαβίβαση αυτών των στοιχείων συνδέεται με την πλατφόρμα myDATA και ουσιαστικά ενσωματώνεται στο ψηφιακό λογιστικό προφίλ κάθε επιχείρησης. Η μη συμμόρφωση επισύρει πρόστιμα που φτάνουν τα 100 ευρώ για κάθε μη δηλωθέν όχημα, ακόμη και σε περιπτώσεις που δεν πρόκειται για «εργασία» με την κλασική έννοια, αλλά για γρήγορο έλεγχο ή εκτίμηση ζημιάς.
Ποιοι εξαιρούνται
Δεν είναι όλοι υπόχρεοι στην εφαρμογή. Εξαιρούνται – προς το παρόν – τα αυτόνομα πλυντήρια χωρίς προσωπικό, οι υπηρεσίες που παρέχονται αποκλειστικά εκτός φυσικής έδρας (π.χ. κινητά συνεργεία), καθώς και επιχειρήσεις που εμπορεύονται αποκλειστικά ανταλλακτικά ή παρέχουν υπηρεσίες χωρίς να αγγίζουν το όχημα (όπως η βαφή ξεχωριστών εξαρτημάτων εκτός αμαξώματος).
Η σύγκρουση
Η ένταση που έχει προκληθεί δεν οφείλεται μόνο στον φόβο ελέγχου. Οι αντιδράσεις εστιάζουν κυρίως στον τρόπο εφαρμογής: χωρίς δοκιμαστική περίοδο, χωρίς επίσημο εγχειρίδιο λειτουργίας, χωρίς κρατική πρόβλεψη για την υποστήριξη μικρών επιχειρήσεων στην ψηφιακή μετάβαση. Πολλοί μιλούν για μια ακόμα απόπειρα επιβολής «αυτοματοποιημένου φοροελέγχου» που δεν λαμβάνει υπόψη την πραγματικότητα των μικρών συνεργείων, ειδικά στην επαρχία ή σε περιοχές με περιορισμένη τεχνολογική πρόσβαση.
Ήδη έχουν καταγραφεί μαζικές συμμετοχές στις πρώτες απεργίες, ενώ σε πόλεις όπως η Θεσσαλονίκη οργανώθηκαν πορείες και συγκεντρώσεις έξω από δημόσιες υπηρεσίες. Οι επαγγελματίες διεκδικούν την αναστολή ή τουλάχιστον την ευέλικτη εφαρμογή του μέτρου με μεταβατική περίοδο και κλιμακωτή υποχρέωση, ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης.
Τι μέλλει γενέσθαι
Η πολιτεία, από την πλευρά της, επιμένει πως το ψηφιακό πελατολόγιο ήρθε για να μείνει. Η ΑΑΔΕ θεωρεί ότι πρόκειται για ένα απαραίτητο εργαλείο διαφάνειας, ισότητας στην αγορά και προστασίας των καταναλωτών. Στην πράξη, όμως, το αν θα πετύχει εξαρτάται όχι μόνο από την τεχνολογία, αλλά και από το αν θα μπορέσει να κερδίσει την εμπιστοσύνη εκείνων που καλούνται να το εφαρμόσουν καθημερινά.
Η πρώτη φάση θα κριθεί από το κατά πόσο οι αρμόδιοι θα δείξουν ευελιξία στην επιβολή των κυρώσεων και πραγματική πρόθεση στήριξης των επαγγελματιών. Αλλιώς, το μέτρο κινδυνεύει να καταλήξει σε ένα ακόμη εργαλείο που, αντί να υπηρετεί τη διαφάνεια, παράγει σύγχυση και ανασφάλεια.
Όλες οι ειδήσεις
Το πιο δημοφιλές Toyota στην Ελλάδα που παίρνεις με 275 ευρώ/μήνα – Καίει 3,8lt/100km
Σημαντικό: Επιτρέπεται η χρήση του Cruise Control όταν τραβάς τρέιλερ;
Φώτα φρένων στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου – Πώς θα μειώσουν τα ατυχήματα;