EΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Tο μεγαλύτερο πρόβλημα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας και γιατί δεν ασχολείται κανείς με αυτό

to-megalytero-provlima-tis-pagkosmias-aftokinitoviomichanias-kai-giati-den-ascholeitai-kaneis-me-afto-714754

Τι είναι αυτό που κανείς δεν μπορεί να ελέγξει, αλλάξει, ή να προβλέψει την εξέλιξη του και απειλεί τα θεμέλια όλων των εταιρειών; (hint: Δεν είναι η κλιματική αλλαγή)

Aν σας καλούσε κάποιος να φτιάξετε μια λίστα από τις ωραιότερες στιγμές της ζωής σας, αυτές που σας έχουν εντυπωθεί στην κάβα των ευχάριστων εμπειριών σας, είναι σίγουρο  πως πέραν του προσωπικού ιστορικού νήματος που αποτελεί μια ξεχωριστή ταινία  για τον καθένα, όλοι μας θα βρίσκαμε κοινό τόπο σε κάποια καρέ που σχετίζονται με τους τροχούς.

Το μάθημα οδήγησης στην αλάνα καθισμένοι ανάμεσα στα πόδια των γονιών μας, η ημέρα που πήραμε το δίπλωμα, το πρώτο μας αυτοκίνητo, οι βόλτες, οι παρέες που κάναμε και οι άνθρωποι που γνωρίσαμε μέσα από τα κοινό μας ενδιαφέρον για τα μηχανοκίνητα .

Για την ακρίβεια, δεν έχει σημασία το φύλο, το επίπεδο ενασχόλησης και οι οδηγικές ικανότητες, για ορισμένες γενιές η αίσθηση ελευθερίας και αυτονομίας που προσέφερε η κατοχή ενός οχήματος, η οδήγηση αυτή κάθε αυτή ως εμπειρία, ήταν μια από τις απολαύσεις  που ανυπομονούσαμε να βιώσουμε.

Μόνο που ο κόσμος εξελίσσεται και αυτά που πιστεύαμε  ότι θα αποτελούν παγιωμένα και διαχρονικά θέλω όλων των νέων ανθρώπων, δεν ισχύουν. Ποια είναι όμως η ηλικιακή ομάδα που συνιστά τους νέους και πως μπορεί κάποιος να εξάγει γενικευμένα συμπεράσματα για αυτή;

Yπάρχει κατηγοριοποίηση στις γενιές και είναι επιβεβαιωμένο ότι αυτές εμφανίζουν κοινές τάσεις, στην κουλτούρα, στον τρόπο ζωής και στις αγοραστικές συνήθειες. Πιο αναλυτικά, οι γενιές διαχωρίζονται ως εξής:

Πηγή: wikipedia 

Πέραν των εκατοντάδων ερευνών και μελετών που έχουν γίνει σε κοινωνιολογικό επίπεδο για τα χαρακτηριστικά και την συμπεριφορά των γενεών, μεγάλη βαρύτητα δίνεται στο πως διαμορφώνεται το αγοραστικό προφίλ της κάθε μιας εξ αυτών. Το ενδιαφέρον σε οικονομικό επίπεδο, είναι να ανιχνευθεί και να προβλεφθεί το που θα επενδυθούν τα χρήματα  μελλοντικά και αυτό δεν αφορά τις ήδη εγνωσμένες συνήθεις των γενεών που κατέχουν αγοραστική δύναμη σήμερα,  αλλά αυτών που πρόκειται να ακολουθήσουν τα επόμενα χρόνια.

Στο σήμερα, οι γενιές  με την μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη είναι οι Boomers  και η Gen X, με τους Millennials να αποτελούν τους μελλοντικούς “μεγάλους” πελάτες και την Gen Z να ετοιμάζεται να μπει στην καταναλωτική ενηλικίωση. Το ενδιαφέρον φυσικά εστιάζεται σε αυτές τις δύο τελευταίες ηλικιακές ομάδες, που θα καθορίσουν την αγορά τα επόμενα χρόνια και τα ευρήματα για τις συνήθειες τους προκαλούν πονοκέφαλο σε πολλούς, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινητοβιομηχανιών.

To πρώτο ανησυχητικό στατιστικό στοιχείο, είναι ότι οι Millennials και η Gen Z, παρουσιάζουν μικρότερη επιθυμία σε σχέση με τις παλαιότερες γενιές για την άδεια οδήγησης, με τα ποσοστά στην έκδοση νέων διπλωμάτων να πέφτουν ακόμα και στο -50%, ειδικά για τους έφηβους  της Gen Z. Οι Millennials από την άλλη, κατέχουν κατά -11% λιγότερες άδειες οδήγησης σε σχέση με την Gen X και όσοι οδηγούν, το κάνουν κατά -8% λιγότερο.

Δεν είναι απολύτως ξεκάθαρο αν οι Millennials έχουν χάσει το ενδιαφέρον τους για την οδήγηση ή τα μειωμένα ποσοστά οφείλονται στην οικονομική ύφεση, στους κλυδωνισμούς από την πανδημία και στην ανάδειξη του μοντέλου της απομακρυσμένης εργασίας ως πρακτική επαγγελματικής σχέσης,   ωστόσο σε ότι αφορά στην Gen Z γενιά, φαίνεται μια ξεκάθαρη αλλαγή στις συνήθειες και στο πως αντιμετωπίζουν τις προσωπικές μετακινήσεις.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόκειται για την γενιά που ουσιαστικά μεγάλωσε με την κλιματική αλλαγή ως γεγονός και εκτέθηκε περισσότερο απ΄όλες στα επιστημονικά πορίσματα και στις προβλέψεις για το μέλλον του πλανήτη. Ως εκ τούτου, έχουν πολύ υψηλότερη περιβαλλοντική συνείδηση σε σχέση με τις παλαιότερες γενιές και αρκετά μέλη της γενιάς αυτής, έχουν δαιμονοποιήσει το αυτοκίνητο.

Θα μπορούσε να υποθέσει κάποιος ότι αυτό απλά σηματοδοτεί μια αλλαγή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ωστόσο σε έρευνες που έχουν γίνει, το προφίλ της Gen Z (και λιγότερο των Millennials) περιγράφεται ως άνθρωποι που αποζητούν περισσότερο τις εμπειρίες, παρά την κατοχή υλικών αγαθών.

Συμπληρωματικά σε αυτό, οι Zoomers, όπως αποκαλούνται αυτοί που ανήκουν στην Gen Z γενιά, δείχνουν να προτιμούν τις e-μισθώσεις οχημάτων τύπου Uber ή micro mobility μέσων όπως τα ηλεκτρικά πατίνια, όταν χρειάζεται να μετακινηθούν. Η  δε μετακίνηση για του Zoomers, περιορίζεται στα αστικά κέντρα και σε μικρές σχετικά αποστάσεις, με την εκρηκτική ανάπτυξη στην διασύνδεση μέσω των κοινωνικών δικτύων, στο e-shopping και στις όποιες οικονομικές συναλλαγές, να καθιστούν τα δρομολόγια περιτά.

Για τους Zoomers, η κατοχή ενός αυτοκινήτου δεν έχει και πολύ νόημα σε πρακτικό επίπεδο, ενώ φαίνεται ότι η οδήγηση δεν τους είναι κάτι ευχάριστο, με πολλούς να χαρακτηρίζουν την εμπειρία ως αγχωτική, δεδομένης της πυκνής κυκλοφορίας στα σύγχρονα αστικά κέντρα και της δυσκολίας στην εύρεση parking.

Τα ευρήματα αυτά, δεν έχουν άμεσο αντίκτυπο στις πωλήσεις αυτοκινήτων, τουλάχιστον όχι τόσο μεγάλο, αφού οι Boomers και η Gen X θα συνεχίσουν να συντηρούν την αγορά, με τους δεύτερους μάλιστα να είναι πιο δεκτικοί στην μετάβαση προς τον ηλεκτρισμό. Το τι θα συμβεί όμως όταν θα ανέλθουν στην κορυφή τις αγοραστικής  πυραμίδας οι Millennials και πολύ περισσότερο οι Zoomers, δεν μπορεί κανείς να το γνωρίζει.

Το σίγουρο είναι ότι ζούμε μια μετάβαση και ο μετασχηματισμός της αγοράς του αυτοκινήτου είναι δεδομένος.  Πέραν όμως του που θα “κάτσει η μπίλια” σε ότι αφορά στις εναλλακτικές πηγές ενέργειας, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να συνδέσουν τα κομμάτι του παζλ και αν είναι δυνατόν να προβλέψουν το ποια θα είναι η σχέση των μελλοντικών γενιών με τα αυτοκίνητα. Υπάρχει άραγε πρόσφορο έδαφος ώστε να εμφυσήσουν στοιχεία που θα ενθουσιάζουν τις μελλοντικές γενιές και αν ναι, αυτά θα αφορούν την οδήγηση ή τα gadgets σε ένα πλήρως αυτοματοποιημένο περιβάλλον; Δύσκολο το εγχείρημα, ίσως η μόνη πραγματική προετοιμασία που μπορεί να γίνει για αυτό, είναι τα γρήγορα αντανακλαστικά και η άμεση προσαρμογή στις τάσεις που θα προκύψουν.

Όλες οι ειδήσεις

Ανακοινώθηκαν οι τιμές των νέων Smart #1 και #3 στην Ελλάδα

Κινητήρας: Ποια είναι τα πιθανά αίτια υπερθέρμανσης του

Tesla Model Y Performance: Η υπερστροφική πλευρά του χαρακτήρα του

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο