Q-ELECTRIC

Volkswagen ID. BUZZ: Τελικά, μήπως δεν χρειάζεσαι SUV;

volkswagen-id-buzz-telika-mipos-den-chreiazesai-suv-658843

Με την πρεμιέρα του νέου ID. Buzz φαίνεται πως η Volkswagen επιστρέφει στην κατηγορία οχημάτων τύπου Van, αποδίδοντας φόρο τιμής στις γενιές του Transporter/Multivan αλλά και στα μοντέλα MPV, όπως ήταν τα Sharan και Touran.

Του Φώτη Ραΐση – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος

Με ευρύχωρη καμπίνα και άφθονα στοιχεία χρηστικότητας, το πρώτο εξηλεκτρισμένο monovolume της εταιρείας φαίνεται πως υπηρετεί πλήρως τον όρο του τουρισμό στην αυτοκίνηση. Έστω και με τους σημερινούς περιορισμούς που συναντά κανείς ταξιδεύοντας στην Ελλάδα με ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Εμείς πάλι, ταξιδέψαμε με το νέο ID. Buzz μέχρι την Ελευσίνα, την πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2023 και επιστρέψαμε για μία νυχτερινή βόλτα στους δρόμους της Αθήνας

Η κατηγορία των μοντέλων MPV (Multi Purpose Vehicle) έχασε το εμπορικό της έρεισμα με την επικράτηση των κάθε λογής SUVs. Με το πρόσχημα του εξηλεκτρισμού, η Volkswagen έριξε και πάλι τα δίχτυα της στην κατηγορία μοντέλων ενός όγκου, παρουσιάζοντας το πρώτο ηλεκτρικό Van στην γκάμα της. Για την τελειοποίηση του ID. Buzz απαιτήθηκαν 20 χρόνια και τέσσερα πρωτότυπα για να καταλήξει η εταιρεία σε αυτό το μοντέλο που θεωρείται, τρόπον τινά, ο πνευματικός διάδοχος του Bulli.

Είναι γεγονός πως το σημερινό μοντέλο, όπως και το παλαιό, δημιουργήθηκαν με σκοπό τη μεταφορά επιβατών και προϊόντων ή εμπορευμάτων. Μοναδικά κοινά σημεία στα μοντέλα του τότε και του τώρα, το τεράστιο λογότυπο της VW στο εμπρός μέρος, ο τοποθετημένος στο πίσω μέρος κινητήρας και η μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς. Είναι προφανές πως αν δεν υπήρχε επιτακτική ανάγκη μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, το project του ID. Buzz δεν θα έβγαινε ποτέ στην αγορά. Συνεπώς το παγκόσμια αναγνωρίσιμο Van της Volkswagen έπρεπε να έχει εξηλεκτρισμένα «σωθικά» για να βγει στην παραγωγή. Όπερ εγένετο, με την φετινή χρονιά ο όγκος παραγωγής να περιορίζεται στα μόλις 40.000 μοντέλα, ανεβαίνοντας στα 130.000 αυτοκίνητα ανά έτος από το 2024 και εντεύθεν.

Από τα μοντέλα που προηγήθηκαν κανένα δεν δημιούργησε τα συναισθήματα που σου προκαλεί σήμερα το ID. Buzz με την πρώτη ματιά. Δεν είναι μόνο οι πληθωρικές του διαστάσεις. Είναι το όλον της σχεδιαστικής ιδέας που κρύβεται πίσω από την εξέλιξή του. Πρόσοψη με ιδιαίτερο χαρακτήρα, μακρύ και φαρδύ σασί, τροχοί στα άκρα του αμαξώματος, ηλεκτρικά ανοιγόμενες πλαϊνές πόρτες, φώτα τεχνολογίας «IQ.LIGHT – LED matrix»! Όλα συγκεντρωμένα σε ένα πληθωρικό μοτίβο αυτοκινήτου ενός όγκου, με αμάξωμα μήκους 4,7 μ., πλάτους και ύψους 2 μέτρων και με καμπίνα, πραγματικό leaving room!

Άρχοντας

Στα 87 εκατoστα από το έδαφος βρίσκεται το έδρανο του οδηγού και σίγουρα είναι αυτό που αποκαλούμε “κυρίαρχη” θέση οδήγησης – εφάμιλλη με εκείνη των μεγάλων off road SUVs. Η θέση οδήγησης, ευτυχώς, δεν είναι αυτή ενός minibus, δηλαδή με το τιμόνι σε κλίση. Είναι όπως σε κάθε άλλο επιβατικό αυτοκίνητο, αν και τα πόδια είναι αναγκαστικά ελαφρά λυγισμένα, λόγω του ύψους του καθίσματος. Η δε πρόσβαση στο κάθισμα γίνεται μέσω σκαλοπατιού διότι βρίσκεται κάπως ψηλά για να… ανέβεις χωρίς χειρολαβή.

Δευτερευόντως, την προσοχή σου θα τραβήξει η πανοραμική θέα που προσφέρουν οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες. Το παρμπρίζ είναι γιγάντιο, με τη θέση οδήγησης να βρίσκεται ασυνήθιστα μακριά από αυτό δημιουργώντας μια άπλα. Χαριτολογώντας σχολιάσαμε πως στο άνω μέρος του ταμπλό μπορεί να κοιμηθεί μικρό παιδί. Τόσο μεγάλη επιφάνεια είναι. Στις δε, μπροστινές κολόνες υπάρχουν δύο τριγωνικά παράθυρα που διευρύνουν περαιτέρω την οπτική γωνία και γεμίζουν με έξτρα φως την καμπίνα. Η ορατότητα είναι εξαιρετική ακόμα και στα συνήθη τυφλά σημεία στα μετόπισθεν που παρατηρούμε σε άλλα μοντέλα.

Σε τρίτη ανάγνωση, σίγουρα θα ενθουσιαστείς από τις πολλές θήκες εναπόθεσης μικροαντικειμένων. Υπάρχει ακόμα κι ένα αφαιρούμενο κουτί μεταξύ των δύο μπροστινών καθισμάτων με διαχωριστικά και καλή χωρητικότητα. Είναι γεγονός πως θα αποδώσω τα εύσημα στους σχεδιαστές του Βόλφσμπουργκ που κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα τόσο ιδιαίτερο και ευχάριστο περιβάλλον. Κάτι που, εκτός των άλλων, οφείλεται στους χρωματικούς συνδυασμούς ή ακόμα και στο lounge κρυφό φωτισμό που διαθέτει. Από την άλλη, η ποιότητα των χρησιμοποιούμενων υλικών κατά το πλείστον εξυπηρετείται από σκληρά πλαστικά. Και όπως συμφωνήσαμε με τους συναδέλφους μας από το Quattrorote Ιταλίας: «είναι καλύτερα να τα βλέπεις, παρά να τα αγγίζεις»! Και αυτό δεν είναι καλό δείγμα, για ένα μοντέλο που κοστίζει πάνω από 65.000 ευρώ.

Άλλα δύο μικρά φάουλ που χρέωσα στο εσωτερικό του ID. Buzz είναι η απουσία ανοιγόμενων παραθύρων για τους πίσω (ούτε καν ανακλινόμενα λόγω της σχεδίασης των συρόμενων θυρών) και η απουσία αεραγωγών εξαερισμού επίσης για τους πίσω επιβάτες που όμως θα πρέπει να συμφωνήσουμε πως κάθονται αρχοντικά και άνετα. Με ρυθμιζόμενες πίσω θέσεις για την κλίση της πλάτης και για της κίνησης των εδράνων μπρος-πίσω σε ράγες μήκους 15 εκατοστών. Μεθερμηνευόμενο ως: μεγάλη ευκολία και άνεση για μεγαλόσωμους επιβάτες. Και αν πέρασε από το μυαλό σας πως σε ένα τόσο μεγάλο αυτοκίνητο θα υπάρχει και 3η σειρά καθισμάτων, δεν θα επιβεβαιωθείτε. Τουλάχιστον επί του παρόντος. Από του χρόνου θα υπάρξει και 7θέσια έκδοση του μοντέλου.

Τέλος, ο ευμεγέθης χώρος αποσκευών των 1.000+ λίτρων έχει και όγκο και βάθος πέραν της προσφερόμενης χωρητικότητας. Διαθέτει επίσης γάντζους για τσάντες, πρίζα, ντουλαπάκια, ένα ράφι που μπορεί να παίξει και το ρόλο του διαχωριστικού, ενώ υπάρχει και επιπλέον αποθηκευτικός χώρος κάτω από τα πίσω καθίσματα (πχ. για το καλώδιο φόρτισης).

«Ηλεκτρικές» επιδόσεις

Το τεχνολογικό υπόβαθρο του ID. Buzz δεν διαφέρει από τα άλλα μοντέλα της οικογένειας ΙD, όμως διαφέρει κατά πολύ σε επιδόσεις και αυτονομία. Καθώς έχει απόβαρο που πλησιάζει τους 2,5 τόνους και τεράστια μετωπική επιφάνεια. Ως εκ τούτου, δεν προκαλεί εντύπωση ότι η αυτονομία του παρουσιάζεται μειωμένη σε σχέση με ένα ID.4 ή ID.5. Ειδικά όταν οι συνθήκες δεν είναι ευνοϊκές. Στον αυτοκινητόδρομο για παράδειγμα, η αυτονομία του είναι μόλις 240 χλμ., ενώ στην πόλη 420 χλμ. Η δε, μέση αυτονομία προσδιορίζεται στα 319 χλμ. Δηλαδή, 140 χλμ. λιγότερα σε σχέση με ένα ID.5. Από την άλλη, στα θετικά χρεώνεται το γεγονός ότι δέχεται υψηλή ισχύ από ταχυφορτιστές DC. Μετρήθηκε σε φορτιστή 170 kW, και σε μόλις μισή ώρα φόρτισε από 20-80% μια μπαταρία χωρητικότητας 77 kWh. Βεβαίως τέτοιοι φορτιστές στην Ελλάδα μετρούνται στα δάχτυλα.

Άλλα στοιχεία για να ‘χουμε να λέμε, είναι πως υπάρχουν ταμπούρα στους πίσω τροχούς! Εντάξει αυτό το καταλαβαίνω για ένα μοντέλο όπως το ID.3 αλλά για το ID. Buzz; Στα συν του μοντέλου η ευκινησία του. Με αμάξωμα 4,7 μ. πάνω σε ένα μεταξόνιο κοντά στα 3 μ. δεν μπορείς να έχεις απαιτήσεις στον κύκλο στροφής του ID. Buzz. Κι όμως η μεγάλη κίνηση άρθρωσης της μπροστινής ανάρτησης και του συστήματος διεύθυνσης – απουσία κινητήρα στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου – κάνει το πληθωρικό μοντέλο της σειράς ID. απρόσμενα ευκίνητο στους δρόμους της Πλάκας, όταν πριν από μερικές μέρες επιχειρήσαμε εκεί τη νυχτερινής μας φωτογράφιση.

Οι παραγγελίες στην ελληνική αγορά έχουν ήδη ξεκινήσει για το ID. Buzz που θα έρχεται σε δύο εκδόσεις εξοπλισμό. Η πρώτη και βασική κοστίζει 66.500€ και η ακριβότερη με την ονομασία «Plus» ανεβαίνει στα 70.500€ (τιμές χωρίς το bonus επιδότησης 8.000€ της κρατικής επιδότησης Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ). Αμφότερες με φορτωμένο πακέτο στοιχείων εξοπλισμού – κυρίως συνδεσιμότητας και υποβοήθησης οδήγησης – και προγράμματος δωρεάν service διάρκειας 7 ετών. Αν και μεταξύ μας, τι κόστος service νομίζεται πως έχει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Κανένα τακάκι, αραιά και που, μία τετράδα ελαστικών στα τέσσερα χρόνια και κανένα αμορτισέρ, αν τυχόν χαλάσει τα πρώτα χρόνια. Τίποτα δηλαδή σε σύγκριση με ένα μοντέλο συμβατικής τεχνολογίας.

 

Ο πρόγονος μετά του επιγόνου…

H ιστορία των μοντέλων Van στην Ευρώπη είναι παλιά και πλούσια. Τα πρώτα λαϊκά μοντέλα με αμάξωμα παρουσιάστηκαν στα τέλη της ταραγμένης δεκαετίας του ’40 και έγιναν ιδιαίτερα δημοφιλή κυρίως ως οχήματα μεταφοράς προϊόντων. Οι επιβατικές τους εκδόσεις ήρθαν ως φυσικό επακόλουθο μιας αστικής τάξης που ήθελε να ταξιδέψει και ως εκ τούτου θεωρήθηκαν ως τα ιδανικά μοντέλα αναψυχής σε ένα τρόπο ζωής που άλλαζε.

Το πρώτο VW Van παρουσιάστηκε το 1949 και έγινε ευρύτερα γνωστό με τις ονομασίες «Type 2», «Transporter», «Kombi» ή «Microbus» αλλά και με τα υποκοριστικά «Bus», «Camber» ή «Bulli». Η πρώτη γενιά παρήχθη από το 1950 έως το 1967 σε Ευρώπη και ΗΠΑ ενώ συνέχισε να παράγεται μέχρι το 1975 και στο εργοστάσιο της VW στην Βραζιλία. Την δεκαετία του ’60 ταυτίστηκε με το life style των hippies και των surfers δημιουργώντας τον μύθο που ακόμα και σήμερα ακολουθεί τις γενιές του μοντέλου στις διεθνείς αγορές.

Εμείς εδώ βρήκαμε ένα VW Type 2 (Τ1) του 1961 που ανήκει στον προέδρου της ΦΙΛΠΑ, Παναγιώτη (Τάκη) Φωτεινόπουλου και ήταν σε άριστη κατάσταση. Ο αερόψυκτος κινητήρας ήταν ο… μεγάλος 1,5 λίτρων (υπήρχαν και εκδόσεις με 1,1 και 1,2 λίτρα) ευρισκόμενος στο πίσω μέρος. Η συγκεκριμένη έκδοση διέθετε τέσσερα πλαϊνά πάνελ παραθύρων εκατέρωθεν του αμαξώματος και μια έξτρα ανοιγόμενη θύρα για την πρόσβαση των πίσω επιβατών στην καμπίνα.

Η VW θεωρεί πως το ID. Buzz είναι ο συνεχιστής της ιστορίας του αρχέτυπου VW Bulli και όχι αδίκως, αν και το νέο ηλεκτρικό Van της εταιρείας λόγω διαστάσεων αλλά και λόγω ύφους παραπέμπει περισσότερο σε μία σύγχρονη εκδοχή της σειράς Transporter ή ακόμα περισσότερο των επιβατικών σειρών Sharan και Touran.

Όλες οι ειδήσεις

 

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο