ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή BMW X3 M50: Επιτέλους ένα πραγματικό σπορ SUV

dokimi-bmw-x3-m50-epitelous-ena-pragmatiko-spor-suv-764470

Όταν η BMW αποφασίζει να βγάλει ένα σπορ αυτοκίνητο, μπορεί να το κάνει καλύτερα απ’ όλους. Η X3 M50 λοιπόν είναι ένα καθαρόαιμο και άγριο σπορ SUV.

του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος

Σήμερα ο καύσωνας μας χτυπά την πόρτα, με τον υδράργυρο να σκαρφαλώνει κοντά στα 40αρια, όποτε είπαμε να «σπάσουμε» τη ζέστη με αναμνήσεις από την δοκιμή της X3 M50 στους χιονισμένους δρόμους της Βουλγαρίας. Την ισορροπία βέβαια φέρνει ο χαρακτήρας της καυτής αυτής έκδοσης, και κάπως έτσι επιστρέφουμε στις θερμοκρασίες της εποχής.

Η πράσινη ανάπτυξη, η βιωσιμότητα, η ηλεκτροκίνηση, η νέα τάξη πραγμάτων στην αυτοκινητοβιομηχανία, όλα έρχονται σε κόντρα με οτιδήποτε ωμό και δυναμικό. Η BMW δείχνει ότι υπάρχει ακόμη χώρος για καθαρόαιμα σπορ μοντέλα, ακόμη και αν ανήκουν στην μεγάλη κατηγορία των SUV, ακόμη και αν έχουν μια ιδέα εξηλεκτρισμού, ακόμη και αν γεννήθηκαν φιλικά προς το περιβάλλον. Είναι ο πανίσχυρος, εξακύλινδρος κινητήρας της κορυφαίας X3 που κάνει τη διαφορά και προσφέρει μια νοσταλγική μελωδία σε κάθε διαδρομή.

Η BMW είναι μια μάρκα που λατρεύει τις αλλαγές, είτε αυτές είναι σχεδιαστικές ή αφορούν στην εξέλιξη. Πάντα όμως παραμένει πιστή στις ρίζες της και στην ιδεολογία της οδηγικής απόλαυσης. Η δήλωση ότι θα κρατήσει ζωντανούς τους θερμικούς κινητήρες για όσο περισσότερο είναι δυνατό, εξελίσσοντας τους μάλιστα, θα πρέπει να είναι παράδειγμα για πολλές ακόμη εταιρείες που τάχθηκαν υπέρ του πλήρη εξηλεκτρισμού και έχασαν την μπάλα. Η ίδια δεν δίσταζε βέβαια να εξηλεκτρίσει τα μοντέλα της νωρίς, όταν πλέον αναμένουμε την ολοκαίνουργια πλατφόρμα και αρχιτεκτονική της στο ρεύμα.

Το υδρογόνο είναι και αυτό στα πλάνα της (δείτε εδώ τις πρώτες μας εντυπώσεις από την υδρογονοκίνητη BMW iX5). Όμως η χαρμόσυνη είδηση είναι ότι τα περισσότερα νέα μοντέλα της, παρά την φιλική προς το περιβάλλον προσέγγιση τους, συνεχίζουν να εφοδιάζονται τόσο με κινητήρες ντίζελ όσο και με κινητήρες βενζίνης υψηλού κυβισμού. Η νέα X3, μοντέλο σταθμός και παγκόσμια επιτυχία της Βαυαρικής μάρκας, στην τέταρτη γενιά της εξελίχθηκε σε όλο της το μεγαλείο, φέρνοντας μια φρέσκια σχεδιαστική γλώσσα, την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και πιο προηγμένα υβριδικά σύνολα. Κράτησε όμως αναλλοίωτο τον οδηγικό της χαρακτήρα, έχοντας μάλιστα διαθέσιμη μια έκδοση με καταβολές από το M Division και έναν κινητήρα… έπος!

Μ+Μ+Μ: Μίνιμαλ, Μάτσο, M Performance

Δεν είναι εύκολη υπόθεση κάθε μοντέλο να έχει τον δικό του σχεδιαστικό χαρακτήρα. Μπορεί τα τελευταία χρόνια η BMW να έχει προκαλέσει αντιδράσεις με τις επιλογές της σε αυτό το κομμάτι, όμως πρέπει να της αναγνωρίσουμε ότι τα μοντέλα της ξεχωρίζουν, τόσο μεταξύ τους όσο και από το πλήθος της αγοράς. Η νέα X3 φέρνει και αυτή κάτι νέο στο σχεδιαστικό «παιχνίδι». Είναι ξεκάθαρα X3 απ’ όπου και αν την κοιτάξεις, ενώ σε αντίθεση με άλλο μοντέλα δεν έχει μεγαλώσει δραματικά. Κέρδισε μόλις 34 χιλιοστά στο μήκος, φτάνοντας τα  4.75 μέτρα, το πλάτος της μεγάλωσε κατά τρεις πόντους και τα μετατρόχια φάρδυναν αρκετά, όμως η γραμμή της οροφής κατέβηκε 2,5 εκ.

Η BMW ήθελε να είναι πιο δυναμική από την προηγούμενη, που είχε elegant αναλογίες και χαρακτηριστικά. Αυτό αφενός επιτεύχθηκε με το συνολικό «πρήξιμό» της, αφετέρου με την πολύ πιο αγριεμένη μούρη της. Τα κοφτερά και επιθετικά φωτιστικά σώματα, την μετέτρεψαν από αγγελάκι σε διαολάκι, ειδικότερα στην M50 έκδοση ή έστω στο πακέτο εξοπλισμού M Sport. Μια βόλτα προς τα πίσω και η αγριεμένη αυτή X3 αποκαλύπτει τον πληθωρικό της πισινό, με τις τετραπλές αληθινές απολήξεις, τον διαχύτη και τα φαρδιά ελαστικά της. Προσθέστε τους αεροδυναμικούς καθρέπτες M, τους τροχούς με τις λίγες ακτίνες και τις μεγάλες δαγκάνες, αλλά και τα μαύρα γυαλιστερά διακοσμητικά αντί του χρωμίου στο στάνταρ πακέτο.

Οι σμιλευμένες επιφάνειες στο προφίλ της συνιστούν την συνέχεια της φιλοσοφίας που εισήγαγε με την iX και αποκαλείται Monolithic, όμως αισθητή είναι η επιρροή τόσο από την X1 στο τετραγωνισμένο πίσω μέρος, όσο και από την X5 στους προφυλακτήρες. Σχεδιαστική αντίθεση και ένα άκρως ενδιαφέρον σύνολο, που σε αυτή την έκδοση είναι πολύ ψαρωτικό, ειδικότερα το βράδυ με το LED περίγραμμα της μάσκας να κάνει τα προπορευόμενα αυτοκίνητα να αλλάζουν μια και δύο λωρίδες.

Top Tech, Too Much Fabric

Κάτι από iX έχει και το ταμπλό της, το οποίο προφανώς και έχει υιοθετήσει το τεράστιο κυρτό πάνελ που χαρακτηρίζει την καμπίνα κάθε σύγχρονης BMW. Όμως η μεγάλη αλλαγή δεν αφορά στην σχεδίαση, αλλά στην τεχνική υπόσταση των υλικών. Vegan free είναι όλο το εσωτερικό στον βασικό εξοπλισμό και με ανακυκλωμένο πλαστικό σε πολλά σημεία. Θετικότατη προσέγγιση για το περιβάλλον, όμως η πραγματικότητα είναι πως κάποια πολύ μαλακά και αφρώδη πλαστικά που είχε η τρίτη γενιά της X3 πλέον δεν υπάρχουν και έχουν αντικατασταθεί από τα βιώσιμα, με σαφώς πιο προσιτή αίσθηση στην αφή.

Δεν δηλώνουμε οπαδοί ούτε της υφασμάτινης επένδυσης που είναι κατασκευασμένη από ανακυκλωμένο πολυεστέρα και έχει πλεκτή υφή, που είχε το μοντέλο της δοκιμή μας στο ταμπλό και στις πόρτες, το οποίο θυμίζει πολύ τα «πράσινα» υλικά της iX στα αντίστοιχα σημεία. Εκτός από το αισθητικό του πράγματος, είναι ένα υλικό που θα μπορεί να λερωθεί πολύ πιο εύκολα από οποιοδήποτε πλαστικό ή συνθετικό δέρμα διατίθεται προαιρετικά στον εξοπλισμό της. Το γνωρίζει η BMW, όπως γνωρίζει και τους πελάτες της, οπότε μπόλικες είναι οι επιλογές του ποιοτικού δέρματος για το ταμπλό και τα καθίσματα.

Η M50 αντί του διάκτινου «άνετου» τιμονιού της συμβατικής X3, έχει το πιο σπορ τριάκτινο με τα τεράστια paddles. Έχουν και τις κόκκινες λεπτομέρειες με τις αντιολισθητικές επιφάνειες στο πίσω μέρος τους, όπως στα καθαρόαιμα M μοντέλα. Τα καθίσματα έχουν τύπου μπάκετ σχεδίαση και στηρίζουν ολόσωστα το σώμα, ενώ είναι πολύ άνετα ταυτόχρονα. Δεν αλλάζει κάτι στα γραφικά που έχουν οι οθόνες, πέρα από το λογότυπο M, όμως η πιο πρόσφατη έκδοση του Operating System 9 φέρνει πολλά στο τραπέζι. Πρόκειται για ένα από τα πιο ολοκληρωμένα λογισμικά, που προσφέρουν ανάλογη ευκολία με ένα android smartphone, ενώ κορυφαίοι είναι και οι φωνητικοί χειρισμοί στα αγγλικά. Δεν είναι όμως αυτή η έκδοση που πρέπει να μιλήσουμε για παιχνίδια στις οθόνες ή τις εφαρμογές streaming που υποστηρίζει. Κρατήστε ότι έχει όλα όσα είναι απαραίτητα σε ένα μοντέλο του 2025 και ας το αφήσουμε τις λεπτομέρειες αυτές για την δοκιμή της X3 20d.

Σίγουρα όμως η πρακτικότητα είναι κάτι που απασχολεί τους ανήσυχους οικογενειάρχες που θα στρέψουν την προσοχή τους στην M50. Ακόμη περισσότερος αέρας για τα κεφάλια των πίσω επιβατών λοιπόν στη νέα X3 παρά την χαμηλότερη γραμμή της οροφής, μεγαλύτερος διαθέσιμος χώρος για τα γόνατα και ένα πιο εργονομικό από άποψη θηκών για μικροαντικείμενα εσωτερικό. Οι πίσω πόρτες ανοίγουν περισσότερο για πιο εύκολη πρόσβαση ή τοποθέτηση παιδικού καθίσματος, όμως δεν καλύπτουν τα μαρσπιέ, κάτι που σε ένα SUV της κατηγορίας εύκολα μπορεί να οδηγήσει σε λερωμένα μπατζάκια. Ο χώρος αποσκευών πάντως είναι πολύ μεγάλος σε αυτή την ήπια υβριδική έκδοση και μετρά 570 λίτρα, ενώ μπορεί να φτάσει τα 1,700 λίτρα με την αναδίπλωση, η οποία γίνεται αυτόματα από έναν διακόπτη στο κύριο χώρο.

Η μελωδία της ευτυχίας

Ήξερα τι να περιμένω αφού δεν ήταν η πρώτη φορά που θα την οδηγούσα. Στην πανευρωπαική παρουσίασή της είχαμε την ευκαιρία, όπως και με την Σειρά 1, να ταξιδέψουμε για πάνω από 400 χιλιόμετρα. Πήγαμε από το Μόναχο στα ορεινά της Αυστρίας, περνώντας ένα μεγάλο χρονικό διάστημα σε αυτούς τους περιβόητους αυτοκινητόδρομους της Γερμανία που δεν έχουν όρια. Η ευκολία της να διατηρεί σταθερά τα περιορισμένα 250 χλμ./ώρα της τελικής της, ενώ παρέμενε ακλόνητη στην πορεία της και με ένα πολύ στιβαρό τιμόνι, αρκούσαν για να καταλάβεις ότι πρόκειται για μια ειδική X3. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Η M50 αντικαθιστά την έκδοση M40i (ξεχάστε το i στα θερμικά της BMW) και κάτω από το καπό έχει την νεότερη εκδοχή του εμβληματικού B58. Πολλά τα M Performance μοντέλα που τον έχουν «φορέσει», ακόμη και η πέμπτη γενιά του Toyota GR Supra. Σταθερή αξία τα τρίλιτρα εξακύλινδρα εν σειρά μοτέρ των Βαυαρών, περνάνε όμως και αυτά στη νέα εποχή. Πρόκειται για την πιο ισχυρή παραλλαγή του μέχρι σήμερα, αλλά ταυτόχρονα και την πιο αποδοτική αφού λειτουργεί στον κύκλο Miller. Πολλές οι εσωτερικές αλλαγές στον κινητήρα, την twin scroll τουρμπίνα και το σύστημα ψύξης, με την ιπποδύναμη να έχει σκαρφαλώσει στους 381 (+21) και τη ροπή στα 540 από τα 500 Nm. Αέρα ανανέωσης έχει υποστεί και το υβριδικό σύστημα 48V με την μίζα-γεννήτρια και έναν πιο ισχυρό ηλεκτροκινητήρα. Ο τελευταίος είναι ενσωματωμένος στο 8άρι αυτόματο κιβώτιο της ZF και ανεβάζει την ισχύ στους 398 ίππους και τη ροπή στα 580 Nm.

Το σύνολο πραγματικά σβήνει τους σχεδόν δύο τόνους του βάρους της. Επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε λιγότερο από τα 4,6 δευτερόλεπτα που ανακοινώνει η εταιρεία (κλασσική BMW) και φτάνει πανεύκολα τα 250 της τελικής, όπως ήδη ανέφερα. Ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να προσθέτει μόλις 18 ίππους, όμως η στιγμιαία ροπή μπορεί να αγγίξει τα 200 Nm, τα δεκαπλάσια από την απερχόμενη M40i. Όχι μόνο δεν υπάρχει υποψία turbo lag, αλλά είναι ιδιαίτερα αισθητό το μπουστάρισμα ακόμη και όσο οι στροφές σκαρφαλώνουν προς τον κόφτη.

Το πιο εντυπωσιακό βέβαια απ’ την απόδοση είναι το πόσο λίγο καύσιμο ζητάει αυτός ο κινητήρας όταν δεν το πιέζεις. Σε ένα συνδυασμό ορεινής κατάβασης και επαρχιακού δικτύου κατανάλωνε 5 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, λες και είχε ντίζελ 1.500άρη. Η λειτουργία coasting σε συνδυασμό με την άψογη κλιμάκωση, μεταμόρφωναν την αιμοδιψή λεοπάρδαλη του προγράμματος Sport, σε  ένα λιτοδίαιτο γατάκι στο Personal. Στο ταξίδι μας κινηθήκαμε σβέλτα και κάψαμε 10,5 λ./100 χλμ., όμως την είδαμε να καίει κάτω από 9 με τα όρια κυκλοφορίας. Δεν παίρνεις μια M50 για να μην πηγαίνεις στο βενζινάδικο πάντως. Ίσα-ίσα σε προκαλεί να φουλάρεις με 100άρα και να αδειάζεις το 65άρι ντεπόζιτο όσο πιο γρήγορα μπορείς.

Είναι M Performance

Είναι σφιχτή στον δρόμο η M50 και προσφέρει μια πραγματικά σπορ εμπειρία, παρότι είναι SUV. Δεν αγγίζει τα σκληροπυρηνικά όρια της απερχόμενης X3 M σε καμία περίπτωση, αλλά δεν είναι και ένα ήπιων τόνων αυτοκίνητο. Ενισχύσεις στο πλαίσιο και τις αναρτήσεις, με δεσίματα και πιο σφιχτές αντιστρεπτικές σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις, το M Performance ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό πίσω και μια πιο κοντή κρεμαγιέρα με μεταβλητή υποβοήθηση, είναι τα κύρια στοιχεία που της χαρίζουν αυτή τη δυναμικότητα και την καλύτερη επαφή με το δρόμο.

Από την άλλη, ταξιδεύεις με περίσσια άνεση, ελάχιστους θορύβους, μα και στροφές πολύ χαμηλά χάρη στο ανανεωμένο 8άρι ZF (2.400 σ.α.λ. στα 150 χλμ./ώρα), το οποίο αλλάζει αστραπιαία και «ακούει» στη χειροκίνητη λειτουργία, σα να είναι κάθε κλικ από τα paddles μία θεόσταλτη εντολή. Αν πάλι γυρίσεις τον «διακόπτη της» στο Sport δαιμονίζεται. Ο ήχος από τα ηχεία δεν είναι ακριβώς τεχνητός, αλλά ενίσχυση του υπάρχοντος από το εξακύλινδρο μοτέρ, με τα πιο ρεαλιστικά «ψεύτικα» σκασίματα που έχουμε ακούσει μέχρι σήμερα. Δεν έχει καμία σχέση με αυτά του Mini Countryman JCW ή της M235i Gran Coupe που οδηγήσαμε πρόσφατα. Βέβαια, κανένα από τα δύο δεν έχει δυνατό ήχο από την εξάτμιση, ούτε πετάει πραγματικά σκασίματα, σε αντίθεση με την X3 M50 που ο ήχος από τις τετραπλές μπούκες «ξυρίζει» και παρότι δε το ακούς με ανοιχτά τα παράθυρα, όντως πετάγονται pops & bangs. Αν και θα ακουστεί υπερβολή, θεωρούμε τη «φωνή» της πολύ πιο άγρια από αυτή της νέας M5, η οποία λόγω της Plug-in υβριδικής υπόστασής της ακούγεται ιδιαίτερα φιμωμένη.

Σχετικά με τη συμπεριφορά της υπό πίεση, είναι πολύ ισορροπημένη. Δύσκολα θα το παρακάνεις, με τα άπιαστα όρια πρόσφυσης που έχει και την ελάχιστη, για τους 2 τόνους που ζυγίζει, υποστροφή. Η ουρά βοηθάει και σπρώχνει στην έξοδο χωρίς να ανοίγει πολύ η τροχιά της, με τα ηλεκτρονικά συστήματα στην ενδιάμεση λειτουργία πάντα ή στην πλήρη προστασία. Αν την απελευθερώσεις θα βγάλει έναν τελείως διαφορετικό και αρκετά υπερστροφικό χαρακτήρα, ο οποίος εύκολα φανερώνεται. Λίγα SUV μπορούν να το κάνουν αυτό, κανένα στα χρήματα που κοστίζει η M50.  Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για rear drive biased τετρακίνηση, η οποία μας άφησε έκπληκτους στο χιόνι με τον τρόπο που διαχειριζόταν τη ροπή, όταν ταξιδέψαμε μαζί της στην Βουλγαρία τον περασμένο Φεβρουάριο.

Ένα άλλο σημείο που οφείλουμε να βγάλουμε το καπέλο στους Βαυαρούς του τμήματος M Performance, είναι το πόσο καλά κρύβει το βάρος της. Δεν είναι μόνο η ελάχιστη υποστροφή, αλλά ο τρόπος με τον οποίο συρρικνώνεται και αντιδρά με αμεσότητα στις αλλαγές κατεύθυνσης. Το τιμόνι είναι πολύ καλό και κοφτερό, τα φρένα επίσης πολύ δυνατά και με σωστή αίσθηση. Κάναμε μαζί της 2.000 χιλιόμετρα, 1.500 απ’ αυτά σε χιόνι, πάγο, ομίχλη και άγνωστους δρόμους μακριά από το σπίτι μας. Νιώθαμε ασφαλείς, «σφραγισμένοι» και προστατευμένοι σε ένα πολυτελές σαλόνι με οδηγοκεντρικό χαρακτήρα και έναν επικό κινητήρα στη διάθεσή μας, όσο μπροστά μας είχαμε ένα τεχνολογικό powerhouse που θα θέλαμε στο σπίτι μας. Κι’ όλα αυτά με γερμανική υπογραφή αλλά made in USA.

Διαβάστε εδώ το οδοιπορικό μας με την BMW X3 M50 από την Αθήνα στο Μπάνσκο, στη Σόφια, στη Φιλιππούπολη και… πίσω.

 

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο