Η BYD επιστρέφει με ένα ακόμη μοντέλο, που ακούει στο όνομα Dolphin Surf και έχει ως στόχο να κάνει την ηλεκτροκίνηση προσιτή, χωρίς εκπτώσεις όμως σε ποιότητα, τεχνολογία, επιδόσεις και χώρους.
Του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, Φωτογραφίες: Ναυσικά Βασιλειάδου, Δημήτρης Μανώλαρος
Ξαφνικά, όλα αποκτούν νόημα. Η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων επιτέλους διαμορφώνεται σε λογικά πλαίσια. Προσιτά -χωρίς την οποιαδήποτε έκπτωση ή επιδότηση– αυτοκίνητα που προορίζονται για την πόλη, χωρίς όμως να φοβούνται να βγουν από τα σύνορα αυτής, αρκετά πρακτικά για μία μικρή οικογένεια και γεμάτα από gadgets συνδεσιμότητας και υποβοήθησης. Το τελευταίο διάστημα είδαμε εμβληματικά μοντέλα από το παρελθόν να αναγεννιόνται ως αμιγώς ηλεκτρικά, είδαμε όμως και πολλά ολοκαίνουργια που πωλούνταν μόνο στην Ασία, να κάνουν την εμφάνιση τους στην Ευρώπη με άπιαστες τιμές. Το BYD Dolphin Surf λοιπόν είναι ένα από αυτά.
Το «σκέτο» Dolphin, το μεγαλύτερο αδερφάκι του, το θεωρούμε ένα από τα καλύτερα μοντέλα της κατηγορίας. Ισχύει άραγε το ίδιο και για το μικρό, που κατέκτησε το 2025 το τίτλο του Παγκόσμιου Αστικού Αυτοκινήτου, αλλά και τις πρώτες θέσεις των πωλήσεων στην Κίνα; Ο ανταγωνισμός είναι πολύ μεγάλος, όμως μεγάλη είναι και η θέληση της BYD για πρωτιές και κυρίως καινοτομία. Σχεδόν 25 δισεκατομμύρια δολάρια δαπάνησε το 2024 στην έρευνα και την ανάπτυξη, ενώ όσα παρουσίασε πριν από λίγους μήνες στην Έκθεση της Σαγκάης ακόμη φαντάζουν αδιανόητα. Το ίδιο ισχύει και για τις παγκόσμιες πωλήσεις και την εκθετική αύξηση αυτών. Ας μείνουμε στο σήμερα και στο προσιτό city car που περιμέναμε καιρό, ώστε να δούμε αν τελικά άξιζε την αναμονή.
Funky little guy
Αν και πίσω απ’ το μαύρο χρώμα του αυτοκινήτου δοκιμής «κρύβονται» πολλές από τις σχεδιαστικές τσαχπινιές, το μικρό Dolphin έχει ξεκάθαρα πιο μοντέρνα εικόνα από το μεγάλο. Πρόκειται για ένα σύνολο με πιο σύγχρονο και επιθετικό design, το οποίο όμως δε παύει να έχει την ίδια βάση. Είναι η σχεδιαστική γλώσσα Ocean Aesthetics, που συναντούμε σε όλη σχεδόν τη γκάμα και του χαρίζει τις κυματιστές γραμμές στο προφίλ. Εκεί όμως, σε αντίθεση με το μεγάλο Dolphin, έχουμε μερικά crossover-οϊδή στοιχεία, που είναι πολύ της μόδας τελευταία. Αναφερόμαστε στα προστατευτικά πλαστικά σε θόλους και μαρσπιέ, προφανώς. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το μπροστινό μέρος, το οποίο έχει έντονη ματιά, χάρη στα «κοφτερά» Full LED φώτα του. Κάποιοι μάλιστα λένε ότι αν η Lamborghini έβγαζε ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης, κάπως έτσι θα ήταν από μπροστά…! Δεν θα διαφωνήσουμε. Συμφωνεί και η τεράστια αεροτομή στο πίσω μέρος.
Κατά τ’ άλλα αξίζει να αναφέρουμε ότι έχει μήκος σχεδόν 4 μέτρα, οπότε είναι μεγαλύτερο απ’ ότι θα περίμενε κανείς και κάπως μεγαλύτερο από τους ανταγωνιστές του. Κάτι που δεν ισχύει όμως και για το μεταξόνιο των 2,5 μέτρων. Το πλάτος είναι στο μέσο όρο και το ύψος είναι μάλλον το μεγαλύτερο, στα 1,59 μέτρα. Οι χρωματικές επιλογές είναι μόλις τέσσερις και η επιλογή του Lime Green που βλέπετε σε κάποιες από τις φωτογραφίες μας, αποτελούν μονόδρομο κατά τη γνώμη μας. Όσο για τις ζάντες, η βασική έκδοση έχει ατσάλινες 15άρες με τάσια, οι υπόλοιπες τις μαύρες 16άρες αλουμινίου. Πρόκειται για ένα μικρό που έχει ενδιαφέρον στυλ, δυναμικό ύφος και έξυπνες διαστάσεις.
Περισσότερα απ’ όσα χρειάζεσαι
Ένα από τα πιο θετικά των ηλεκτρικών της κατηγορίας, όπως και κάθε EV άλλωστε, είναι ότι οι εσωτερικοί τους χώροι είναι συνταρακτικά μεγάλοι, λόγω της αρχιτεκτονικής που έχουν ως βάση και του επίπεδου εσωτερικού πατώματος. Έτσι και το Dolphin Surf, παρά τα μόλις 3,99 μ. μήκους του, είναι ιδιαίτερα ευρύχωρο στο πίσω μέρος, ειδικά αν συγκρίνουμε με αντίστοιχα θερμικά mini ή supermini. Βέβαια, η διάταξη είναι αυστηρά τετραθέσια, αφού δεν υπάρχουν ζώνες για μεσαίο επιβάτη.
Όμως δύο ενήλικες μέχρι το 1,82 σε ύψος θα κάτσουν με περίσσεια άνεση, έχοντας αρκετό αέρα για τα γόνατα και ικανοποιητικό χώρο για το κεφάλι. Από την άλλη, ενώ δεν έχει πολυμορφική διάθεση, ούτε τα καθίσματα γίνονται… κρεβάτι, το BYD διατηρεί την πιο υψηλή ποιότητα της κατηγορίας και στο πίσω μέρος της καμπίνας. Επενδύσεις από συνθετικό δέρμα και το υλικό τύπου νεοπρέν (αυτό που μοιάζει με στολή σέρφερ), υπάρχουν σε αρκετά σημεία, ενώ τα σκληρά πλαστικό στα ταμπλό, τις πόρτες και χαμηλά στο εσωτερικό δεν έχουν «φτηνή» υφή. Είναι το πιο προσεγμένο απ’ όλα τα ηλεκτρικά στην κατηγορία τιμής του.
Φυσικά, BYD χωρίς digital χαρακτήρα δεν… γίνεται. Δύο οθόνες 7 και 10,1 ιντσών υπάρχουν σε όλες τις εκδόσεις, με την κεντρική να έχει τη δυνατότητα περιστροφής σε κάθετη ή οριζόντια διάταξη. Είναι η πιο μικρή οθόνη αφής που έχουμε δει σε μοντέλο της μάρκας, κάτι που έχει τα καλά και τα όχι και τόσο καλά του. Αν έχετε… πρεσβυωπία και δεν πήρατε τα γυαλιά μαζί σας, αυτή η οθόνη θα σας δυσκολέψει λίγο, με τη γραμματοσειρά που είναι κάπως μικρή και δεν βρήκαμε τρόπο να την αλλάξουμε. Στον αντίποδα, πρόκειται για ένα από τα καλύτερα infotainment συστήματα, με διάφορα θέματα και χρώματα, GPS, app store, δυνατότητα αναπαραγωγής ταινιών από usb stick και ασύρματη συνδεσιμότητα με τα Apple Car Play/Android Auto. Στην κορυφαία έκδοση έχει και ασύρματο φορτιστή, ο οποίος όμως στο σημείο που είναι, το καλοκαίρι σίγουρα θα υπερθερμάνει το κινητό σας. Τα ηχεία, για όσους αναρωτούνται, είναι αρκούντως καλά, όμως θέλουν «πείραγμα» στο equalizer για να αποδώσουν τα μέγιστα.
Τέλος, ο χώρος αποσκευών είναι αρκετά μεγάλος. Τα 308 λίτρα που διαθέτει τον τοποθετούν στους πιο ευρύχωρους της κατηγορίας, ενώ έχει και κρυφό χώρο από κάτω για τα καλώδια. Για να τα λέμε όλα όμως, δεν έχει επίπεδο σημείο φόρτωσης, κάτι που φαίνεται και στην αναδίπλωση των 50:50 σπαστών καθισμάτων. Να αναφέρουμε επίσης, ότι διαθέτει Iso-FIX και στο κάθισμα του συνοδηγού, εκτός από τα δύο πίσω.
Δείτε επίσης τη δοκιμή του BYD Dolphin εδώ και του Atto 2 εδώ.
Daily Friend
Το Dolphin Mini ή Seagull ή τέλος πάντων Dolphin Surf, όπως θέλει η BYD να το αποκαλεί στην Ευρώπη, διατίθεται σε τρείς παραλλαγές. Μια με τη μικρή μπαταρία των 39 kWh και τον ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 89 ίππων. Μία με τη μεγάλη μπαταρία 43,2 kWh και τον ίδιο ηλεκτροκινητήρα (αυτή που έχει τη μεγαλύτερη αυτονομία). Και την δική μας, η οποία έχει την μεγαλύτερη ιπποδύναμη σε μοντέλο της κατηγορίας που έχουμε δει ποτέ. Ο ηλεκτροκινητήρας που κινεί τους μπροστά τροχούς αποδίδει 157 ίππους και 220 Nm, νούμερα που παραπέμπουν στο μέσο θερμικό C-SUV της αγοράς. 160 άλογα στο…. τροχό, με βάρος μόλις 1.390 κιλά και την ακαριαία ροπή ενός ηλεκτρικού, και το μικρό BYD επιταχύνει σαν σίφουνας. Οι ρεπρίζ το καθιστούν το πιο ασφαλές για προσπέραση σε επαρχιακό ή αυτοκινητόδρομο, όμως πρέπει να πούμε ότι σε γλιστερή άσφαλτο το βίαιο πάτημα στο γκάζι θα έχει ως αποτέλεσμα σπινάρισμα. Τα ηλεκτρονικά συστήματα βοηθούν σε κάθε περίπτωση.
Αν αφήσουμε τις επιδόσεις και τα 0-100 σε 9,1” στην άκρη, έχουμε να κάνουμε με ένα ποιοτικό σε αίσθηση αυτοκίνητο, που στον δρόμο δείχνει σα να ανήκει σε μεγαλύτερη κατηγορία. Η απόσβεση της ανάρτησης είναι η καλύτερη απ’ τον ανταγωνισμό (ημιάκαμπτο έχει πίσω) και η ποιότητα κύλισης εξαιρετικά καλή, όπως και η ηχομόνωση. Δεν έχει «σπαστικούς» ήχους από τον ηλεκτροκινητήρα στα λίγα χιλιόμετρα και προσφέρει πολύ καλή ορατότητα περιμετρικά (η κορυφαία έκδοση έχει και πανοραμική κάμερα), αλλά και ψηλή θέση οδήγησης. Το «βούτυρο στο ψωμί του» είναι τα στενά των πόλεων, όπου τρυπώνει με τρομερή ευκολία χάρη στα λιγότερο από 10 μέτρα κύκλου στροφής, αλλά και το παρκάρισμα που γίνεται με μια-δυο κινήσεις.
Αν κάποιος θελήσει να κινηθεί πιο γρήγορα, δε θα ενθουσιαστεί λόγω της μαλακής ανάρτησης και της αδράνειας από το σύστημα διεύθυνσης, όμως το «τετράγωνο» πάτημα που έχει, προσφέρει σιγουριά και τα ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας επεμβαίνουν αμέσως αν κάποιος το παρακάνει. Η αναγεννητική πέδηση είναι κάπως πιο ισχυρή από το «μεγάλο» Dolphin, όμως και πάλι θα θέλαμε να ήταν ακόμα πιο ισχυρή στο άφημα του γκαζιού, ή ιδανικά να είχε λειτουργία one pedal. Αυτό γιατί το πεντάλ του φρένου έχει κάπως σπογγώδη αίσθηση. Στο ταξίδι δεν φάνηκε να επηρεάζεται από ανέμους και ταξιδεύει με ευκολία και καλά επίπεδα θορύβου σε υψηλές ταχύτητες. Μέχρι τα 150 χλμ./ώρα της τελικής του δηλαδή. Το τιμόνι είναι ελαφρύ σε κάθε περίπτωση για να είναι η οδήγηση εύκολη στην πόλη, με τα προγράμματα οδήγησης να αλλάζουν κυρίως την απόκριση στο γκάζι. Έχει και πρόγραμμα για χιόνι ή χαμηλές συνθήκες πρόσφυσης. Επίσης, στο status bar έχει συντομεύσεις για τη γρήγορη και εύκολη απενεργοποίηση της υποβοήθησης λωρίδας και της ειδοποίησης για το όριο ταχύτητας. Στις διαμορφώσιμες συντομεύσεις δεν υπάρχει μια για την ανάκτηση ενέργειας, κάτι που πειράζει αφού σίγουρα θα την κρατήσετε στο ισχυρό.
Όσο για το ταξίδι, εκτός από σταθερό, είναι και ξεκούραστο αφού στην πληρέσταση σουίτα συστημάτων αφάλειας και υπβοήθησης, διαθέτει το εξελιγμένο Adaptive Cruise Control (ICC) που κεντράρει το Dolphin Surf στην λωρίδα. Ενώ αξίζει να αναφέρουμε και ότι το φρένο λειτουργεί σαν Start/Stop όταν μπαίνετε, οπότε δεν χρειάζεται να πατάτε το κουμπί. Δεν χρειάζεται να έχετε ούτε κλειδί, το οποίο μπορεί να αντικατασταθεί από smartphone.
Πάει μακριά;
Το μικρό δεν έχει περάσει ακόμη τα test του Euro NCAP, όμως οι φήμες κάνουν λόγο για ένα αξιοπρεπέστατο 4/5 αστέρια στις αυστηρές δοκιμές. Είναι η δομή του με 68,7% από χάλυβα υψηλής αντοχής και η πλατφόρμα 3.0 που χρησιμοποιεί την μπαταρία σαν δομικό στοιχείο. Η τελευταία είναι της οικογένειας Blade και έχει χημική σύσταση φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP). Στην «μεγάλη» εκδοχή μετρά 43,2 ωφέλιμες kWh και σύμφωνα με το WLTP βγάζει 310 χιλιόμετρα σε μικτό κύκλο. Εμείς βγάλαμε λίγα περισσότερα, με μέση κατανάλωση 13,4 kWh/100 χλμ. Στην πόλη είχαμε κάτω από 10, σε αυτοκινητόδρομο με 120 σταθερά είδαμε 15, ενώ σε διαδρομή από το κέντρο μέχρι την Ανάβυσσο και πίσω πετύχαμε 11,3. Όλα αυτά με ζέστη και κλιματισμό (δεν έχει αυτόματο κλιματισμό σε καμία έκδοση), πράγμα που δείχνει ότι έχουν κάνει τρομερή δουλειά στην διαχείριση ενέργειας. Όπως και να το κάνουμε, το μέγεθος της μπαταρίας δεν και το ιδανικότερο για ταξίδι, στο οποίο λογικά θα διανύσει περί τα 260 χιλιόμετρα με φυσιολογικές ταχύτητες πριν ζητήσει φόρτιση. Σε ταχυφορτιστή DC λοιπόν μπορεί να «τραβήξει» μέχρι 85 kW και να επιτύχει ένα 10-80% σε ένα μισάωρο. Σε wallbox 7,4 kW θέλει ένα 7άωρο για να φορτίσει πλήρως, ενώ σε 11άρι δημόσιο σε κάτι λιγότερο από 5 ώρες θα είναι στο 100%.
Και η τελική βαθμολογία είναι…
…υψηλή, αν και θα περιμέναμε να είχε λίγο χαμηλότερη τιμή, ώστε να δικαιολογείται περισσότερο η διαφορά σε σχέση με το «μεγάλο» Dolphin, το οποίο είναι εξαιρετικά τοποθετημένο τιμολογιακά, ακόμη και με τις μικροαυξήσεις που έγιναν τελευταία. Επί της ουσίας, πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο μικρό, με ποιοτική αίσθηση που τα προηγούμενα χρόνια δεν έβρισκες στην κατηγορία, όπως επίσης και τις πιο δυνατές επιδόσεις. Η αυτονομία είναι επαρκέστατη για όλες τις χρήσεις και ο εξοπλισμός υπερπλήρης, ενώ οι χώροι είναι κοντά στο Hyundai Inster με τον πολυμορφικό χαρακτήρα, που αποτελεί και τον βασικό ανταγωνιστή του. Όμως, για να λέμε όλη την αλήθεια, εάν η λίγο υψηλότερη τιμή και το μήκος δεν αποτελούν… πρόβλημα, απλά πηγαίντε κατευθείαν στο «μεγάλο» Dolphin. Αν πάλι θέλετε αυστηρά κάποιο της κατηγορίας mini, που όμως να έχει digital χαρακτήρα, τότε θα σίγουρα να πάτε για… Surf.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Ηλεκτροκινητήρας
Εμπρός, σύγχρονος με μόνιμους μαγνήτες
Μέγιστη ισχύς: 157 ίπποι
Μέγιστη ροπή: 220 Nm
Μετάδοση
Εμπρός κίνηση
Μειωτήρας σταθερής σχέσης
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 150 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 9,1 δλ.
Μπαταρία
LFP, 400 V, 46 kWh (43,2 ωφέλιμες)
Κατανάλωση ενέργειας
Κατασκευαστή (WLTP): 13,9 kWh/100 χλμ.
Δοκιμής: 13,4 kWh/100 χλμ./ώρα
Αυτονομία
Κατασκευαστή (WLTP): 310 χλμ.
330 χλμ. (δοκιμής)
Φόρτιση
AC 11 kW: 4 ώρες και 45 λεπτά
DC 85 kW: 32 λεπτά
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χιλ.: 3.990 x 1.720 x 1.590
Μεταξόνιο 2.500 χιλ.
Βάρος 1.390 κιλά
Χώρος αποσκευών
308 λ.
Τιμή αγοράς
Από 20.790 €, 25.990€ (έκδοση δοκιμής Comfort)
*χωρίς επιδότηση
Όλες οι ειδήσεις
Νέος ΚΟΚ: Οι αλλαγές σε όρια ταχύτητας συνεπιβάτες μηχανών και πρόστιμα
Αυτή είναι η τιμή του πιο γρήγορου AUDI στην Ελλάδα – Επιδόσεις και τιμή σοκ
Πότε ολοκληρώνεται η Γραμμή 4 του Μετρό – Το πλήρες χρονοδιάγραμμα