ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή Fiat Grande Panda Hybrid 110 PS: Καίει κάτω από 5 λίτρα και ξεκινά από 20.800 ευρώ

dokimi-fiat-grande-panda-hybrid-110-ps-kaiei-kato-apo-5-litra-kai-xekina-apo-20-800-evro-765519

Η Fiat επιστρέφει με υβριδική πρόταση που καταναλώνει και κοστίζει λιγότερο, ενώ παράλληλα ξεχωρίζει εμφανισιακά από κάθε άλλο μικρό SUV.

Του Στέλιου Παππά, Φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος

Αν η αυτοκίνηση ήταν σχολική τάξη, το νέο Fiat Grande Panda Hybrid θα ήταν ο μαθητής που εμφανίζεται πρώτη μέρα με ένα φωσφοριζέ σακίδιο, κάλτσες με καρτούν και… τέλειες επιδόσεις στα διαγωνίσματα. Στην εποχή που το design μοιάζει να βγαίνει από το ίδιο καλούπι, το νέο Panda εμφανίζεται σαν μικρή επανάσταση. Ρετρό αλλά σύγχρονο. Χαριτωμένο αλλά ώριμο. Και κυρίως… απόλυτα ρεαλιστικό. Γιατί το να έχεις χαρακτήρα είναι ωραίο, αλλά το να είσαι και χρηστικός είναι ακόμα καλύτερο.

Πρόκειται για μία από εκείνες τις σπάνιες περιπτώσεις που το design, η τεχνολογία και η καθημερινή χρηστικότητα βρίσκουν σημείο επαφής. Το αποτέλεσμα; Ένα B-SUV που δεν θα αφήσει κανέναν αδιάφορο. Είτε γιατί θα το λατρέψεις, είτε γιατί δεν θα το καταλάβεις ποτέ.

 Ριζοσπαστικά retro ή απλώς… Grande;

Το Grande Panda δεν ήρθε απλώς για να αντικαταστήσει το απερχόμενο μοντέλο. Ήρθε για να επανεφεύρει το τι σημαίνει σύγχρονο μικρό αυτοκίνητο πόλης. Σχεδιαστικά, είναι τολμηρό όσο λίγα πλέον. Boxy, με έντονες ακμές και αναλογίες που πατάνε γερά σε έναν άλλο κόσμο – αυτόν των 80s, αλλά με γεύση από 2030.

Η φάσα “PANDA” χαραγμένη στις πόρτες και το “FIAT” σε γραμματοσειρά βγαλμένη από οθόνη arcade, που εναλλάσσεται με το παλιό σήμα της μάρκας με τις πλάγιες γραμμές στην C-κολόνα, είναι ακριβώς το είδος της παιχνιδιάρικης προσέγγισης που αγαπάς ή απορρίπτεις. Δεν υπάρχει μέση οδός. Εμείς ξεκινήσαμε επιφυλακτικά, με τις πρώτες φωτογραφίες να μην μας ενθουσιάζουν. Όμως όσο περισσότερο ζούσαμε με το αυτοκίνητο, τόσο περισσότερο μας κέρδιζε. Ο κόσμος στον δρόμο το πρόσεχε. Παιδιά το έδειχναν με χαμόγελο, περαστικοί ρωτούσαν «τι είναι αυτό;», ενώ όσοι γνώριζαν την ιστορία του μοντέλου, έκαναν μια μικρή νοσταλγική παύση.

Τα φωτιστικά σώματα, τα «τετραγωνικά» φτερά, το pixelated look των πίσω φώτων, τα δυναμικά χρώματα (ορισμένα φωτεινά, άλλα πιο διακριτικά), όλα συνθέτουν ένα αυτοκίνητο που τολμά να ξεχωρίσει σε μια κατηγορία που μέχρι πρόσφατα έμοιαζε να έχει εξαντλήσει τη φαντασία της.

Εσωτερικό: Panda με προσωπικότητα

Μπαίνοντας στην καμπίνα, το Grande Panda δείχνει πως δεν αρκείται στη φαινομενική “πλάκα” του εξωτερικού. Το ταμπλό με τις οβάλ γραμμές παραπέμπει στην περίφημη πίστα πάνω από το εργοστάσιο Lingotto, τοποθετώντας τη νοσταλγία με στιλ. Υπάρχει ένα διακοσμητικό μοντέλο Panda επάνω στο ταμπλό (ναι, κυριολεκτικά ένα μικρό αυτοκινητάκι που «οδηγεί» στην άκρη του), επενδύσεις “Bambox” από μπαμπού, λεπτομέρειες με έντονα χρώματα, αεραγωγοί βγαλμένοι από το minecraft, αλλά και… γνήσια χρηστικότητα.

Η εργονομία είναι καλή, με την οθόνη του infotainment στις 10,25 ίντσες να δεσπόζει στο κέντρο, και τον πίνακα οργάνων 10 ιντσών να παρέχει βασικές αλλά καθαρές πληροφορίες, όπως σε κάθε άλλο μοντέλο της Stellantis που χρησιμοποιεί εξαρτήματα από το ίδιο ράφι, μόνο που εδώ η Fiat έχει βάλει τη δική της πινελιά στα γραφικά για να διαφοροποιηθεί. Υπάρχουν φυσικά κουμπιά για τα βασικά όπως το a/c, που έχει δικό του πάνελ, κάτι που εκτιμήσαμε τις «βραστές» μέρες που πέρασαν μιας και δεν χρειαζόταν να ψάχνουμε σε ατελείωτα ψηφιακά μενού για να επιλέξουμε την “Max” επιλογή του κλιματισμού. Τα χειριστήρια στο τιμόνι είναι λειτουργικά χωρίς υπερβολές. Σημειώνουμε και την ύπαρξη έξτρα εξοπλισμού όπως θερμαινόμενα καθίσματα, ασύρματη φόρτιση, κάμερα οπισθοπορίας και άλλα.

Από πλευράς ευρυχωρίας, το Grande Panda σέβεται τον τίτλο του. Μπροστά θα βολευτούν όλοι, με την ορατότητα να είναι εξαιρετική, η θέση οδήγησης σωστή και η πρόσβαση εύκολη, ακόμη και για ηλικιωμένους ή παιδικά καθίσματα.  Πίσω, δύο ενήλικες δεν θα έχουν λόγο παραπόνου – και ίσως και ένας τρίτος σε πιο κοντινές διαδρομές. Το πορτμπαγκάζ φτάνει τα 412 λίτρα στην υβριδική έκδοση του μοντέλου, όντας σημαντικά μεγαλύτερο από του ηλεκτρικού Panda (361 lt) και πρακτικά διαμορφωμένο.

Στα θετικά εντάσσονται και τα καθίσματα τα οποία είναι αναπαυτικά, ακόμα και στις πίσω θέσεις, οι οποίες μάλιστα εντυπωσιάζουν για το μέγεθος του αυτοκινήτου. Στα αρνητικά θα βάζαμε τη θέση του πεντάλ του γκαζιού, καθώς είναι λίγο περίεργη (πολύ κοντά στο τοίχωμα) και την ηχητική ειδοποίηση από τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, την οποία θα χαρακτηρίζαμε κάπως… δραματική. Κάπου εδώ πρέπει να πούμε και για τα σκληρά πλαστικά (που όμως δείχνουν καλοσυναρμολογημένα και είναι φτιαγμένα από ανακυκλωμένα υλικά).

Υβριδική τεχνολογία με ουσία

Το Grande Panda Hybrid δεν είναι ένα παραδοσιακό mild hybrid. Όπως και πληθώρα μοντέλων του Group που χρησιμοποιούν πλέον το ίδιο σύνολο, μπορεί να κινηθεί σε χαμηλά φορτία αποκλειστικά με ρεύμα. Ο συνδυασμός του τρικύλινδρου 1.2 τούρμπο με έναν ηλεκτροκινητήρα 21 kW (28 ίππων), ο οποίος ενσωματώνεται στο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη e-DCT 6 σχέσεων, προσφέρει απροσδόκητα σβέλτη συμπεριφορά. Τα συνολικά νούμερα απόδοσης είναι 110 ίπποι και 205 Nm ροπή, με το ηλεκτρικό μοτέρ να τροφοδοτείται από μία μπαταρία 48V με ενεργειακή χωρητικότητα 0,876 kWh. Ο 1.200άρης κινητήρας βενζίνης διαθέτει τούρμπο με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας (VGT) και λειτουργεί στο θερμοδυναμικό κύκλο Miller για να έχει τη μέγιστη αποδοτικότητα.

Η ακαριαία ροπή του ρεύματος “γεμίζει” τα κενά στις αλλαγές και κάνει την οδήγηση στην πόλη πιο ευχάριστη και ξεκούραστη. Η επίσημη επιτάχυνση 0-100 km/h σε 10’’ μπορεί να μην εντυπωσιάζει, όμως στην πράξη το Grande Panda δείχνει πιο ζωηρό, ειδικά στις χαμηλές ταχύτητες και στα φανάρια.

Στην πράξη, κινείσαι συχνά αμιγώς ηλεκτρικά σε ρυθμούς πόλης (κάτω από 30 km/h) και για αποστάσεις γύρω στο 1 χιλιόμετρο, ειδικά όταν το a/c δεν λειτουργεί. Σε πατημένη αστική διαδρομή με ήπια οδήγηση και χωρίς κλιματισμό, είδαμε κατανάλωση ακόμα και 2,1 lt/100 km(!). Ναι, δύο κόμμα ένα. Σε ρεαλιστικές μικτές συνθήκες με το a/c αναπόφευκτα σε λειτουργία, η μέση κατανάλωση κυμαίνεται γύρω στα 5,5–6,0 lt/100 km. Ακόμη και στον αυτοκινητόδρομο, δύσκολα ξεπερνάς τα 6,5 lt/100 km. Τιμές που παίρνουν πολύ καλό βαθμό αν συγκριθούν με τα 5,1 lt/100km που δηλώνει ο κατασκευαστής. Επίσης, τα 117 g/km CO2 που εκπέμπει, το απαλλάσσουν και από το άγχος των Τελών Κυκλοφορίας.

Η συνολική απόδοση του υβριδικού συστήματος είναι άκρως ικανοποιητική. Μπορεί να μην είναι «full hybrid» τύπου Toyota, αλλά στη συγκεκριμένη κατηγορία και με δεδομένη την τιμή του μοντέλου, είναι απολύτως εντός στόχου και κοιτάει την περιβόητη τεχνολογία των Ιαπώνων στα μάτια.

Στον δρόμο: όχι σπορ, αλλά καθόλου βαρετό

Εδώ είναι το σημείο που το Grande Panda δεν προσπαθεί να υποκριθεί κάτι που δεν είναι. Δεν έχει σπορ καταβολές, δεν προσπαθεί να κερδίσει οδηγούς με «νεύρο». Είναι σχεδιασμένο για να είναι ευχάριστο, απλό και εύκολο στην καθημερινότητα. Και τα καταφέρνει. Η ανάρτηση (McPherson εμπρός, ημιάκαμπτος άξονας πίσω) απορροφά τις περισσότερες ανωμαλίες χωρίς να κουράζει, αν και ορισμένα κοψίματα ή κακοτεχνίες της αστικής Ελλάδας περνούν στο εσωτερικό πιο έντονα από όσο θα θέλαμε. Η ποιότητα κύλισης είναι γενικά καλή, αλλά όχι όσο «βελούδινη» όσο στο Citroën C3, για παράδειγμα. Πάντως η ηχομόνωση παραμένει αξιοπρεπέστατη ακόμη και στο ταξίδι. Το αυτοκίνητο θα γύρει αισθητά μόνο αν το πιέσεις, ενώ παραμένει ήρεμο και σταθερό σε επαρχιακό δρόμο και ελαφρώς πιο υψηλές ταχύτητες. Το τιμόνι είναι σωστά ζυγισμένο, αρκετά ελαφρύ, χωρίς ιδιαίτερη πληροφόρηση αλλά με επαρκή ακρίβεια.

Στην πόλη, η ευελιξία είναι απολαυστική. Το μέγεθος (μόλις 3,99 m σε μήκος), ο σφιχτός κύκλος στροφής (10,9 m)και η άμεση απόκριση του συστήματος κίνησης κάνουν την καθημερινή μετακίνηση πραγματικά απλή υπόθεση. Σε ταχύτητες κάτω από 30 km/h, η ηλεκτρική λειτουργία προσφέρει σιωπή και ομαλότητα. Η ρύθμιση του πεντάλ φρένου είναι επίσης καλή, με φυσική αίσθηση και σταθερή απόδοση.

Εκδόσεις και τιμές: Made for Greece

Στην ελληνική αγορά, το Fiat Grande Panda Hybrid θυμίζουμε ότι διατίθεται σε τρεις εκδόσεις: Pop από 20.800 €, Icon από 21.800 € και La Prima από 23.800 €. Στις δύο πλουσιότερες εκδόσεις συμπεριλαμβάνεται και προωθητική έκπτωση 600 €. Σε σύγκριση με τα αντίστοιχα πλήρως υβριδικά ή ηλεκτρικά B-SUV, οι τιμές είναι απολύτως ανταγωνιστικές. Το αμιγώς ηλεκτρικό Grande Panda ξεκινά από 25.800 € (RED) και φτάνει τα 28.100 € (La Prima), επίσης με έκπτωση 500 €, ενώ δεν έχουμε συνυπολογίσει την κρατική επιδότηση 3.000 € που δικαιούνται όλα τα EV.

Το Grande Panda δεν είναι το αυτοκίνητο του οδηγού που μετράει 0–100, ούτε εκείνου που θέλει να “ρουφάει” χιλιόμετρα με 150 km/h στην Εγνατία. Είναι όμως το τέλειο αυτοκίνητο για μια νέα οικογένεια, για έναν συνειδητοποιημένο αστικό χρήστη, για εκείνον που θέλει κάτι οικονομικό, με προσωπικότητα, στιλ και όλα τα απαραίτητα χωρίς περιττά φτιασίδια.

Συμπέρασμα: Είναι κάτι παραπάνω από ένα ακόμα μικρό SUV

Το Grande Panda Hybrid δεν είναι ένα αυτοκίνητο που σε κερδίζει με το spec sheet του. Σε κερδίζει επειδή είναι διαφορετικό. Επειδή σε κάνει να νιώσεις κάτι, να θυμηθείς κάτι ή να ονειρευτείς κάτι και ας μην το περιμένεις από ένα B-SUV με 110 ίππους.

Είναι μια πρόταση που βάζει πρώτα τον χαρακτήρα και την προσωπικότητα, αλλά χωρίς να αγνοεί την ουσία. Προσφέρει κορυφαία κατανάλωση, καλή ποιότητα κύλισης, πρακτικότητα, χώρους και έναν εντελώς ξεχωριστό σχεδιαστικό κόσμο που δεν προσποιείται. Αν το δεις μόνο ως αριθμούς και συγκριτικά, ίσως να χάσεις την ουσία. Αν το δεις σαν ένα μικρό, χαρούμενο αυτοκίνητο με νόημα και ψυχή, θα το λατρέψεις. Και αυτό, τελικά, είναι το ζητούμενο.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κινητήρας

3κύλινδρος σε σειρά, εγκάρσια μπροστά

Turbo βενζίνης

Χωρητικότητα 1.199 κ.εκ.

Iσχύς θερμικού κινητήρα

Μέγιστη ισχύς: 101 ίπποι/5.500 σ.α.λ.

Μέγιστη ροπή: 205 Nm/1.750 σ.α.λ.

Ηλεκτροκινητήρας

Ισχύς 29 PS

Ροπή 55 Nm

Συνδυαστική ισχύς

110 PS

Μετάδοση

Κίνηση μπροστά

Αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων

Επιδόσεις

Τελική ταχύτητα: 160 χλμ./ώρα

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 10,0 δλ.

Κατανάλωση καυσίμου

Κατασκευαστή (WLTP): 5,1 λίτρα/100 χλμ.

Εκπομπές CO2: 117 γρ./χλμ.

Pεζερβουάρ

44 λίτρα

Αμάξωμα

Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος): 4.000 x 1.760 x 1.630 χιλ.

Μεταξόνιο 2.540 χιλ.

Βάρος 1.347 κιλά

Χώρος αποσκευών

412-1.366 λίτρα

Τιμή Αγοράς

Από 20.800 €

Όλες οι ειδήσεις

Dacia: Φθηνό και τετρακίνητο θα είναι το ηλεκτρικό Duster – Όλα όσα γνωρίζουμε

Τα FIAT και KIA που ξεπέρασαν ακόμα και την Toyota – Κοστίζουν κάτω από 16.000 ευρώ και πουλάνε τρελά!

Στην Ελλάδα το νέο SUV της Ford που καίει 2,62 ευρώ στα 100 km – Δες την τιμή του

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο