Η Alfa Romeo ξαναγράφει ιστορία με ένα ολοκαίνουργιο supercar κι εμείς σας μεταφέρουμε τις πρώτες εντυπώσεις απευθείας από Ιταλία
Του Lorenzo Facchinetti Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος
Μία λεπτομέρεια με σημασία. Αυτή είναι η Alfa Romeo 33 Stradale με αριθμό πλαισίου 00, η πρώτη που κατασκευάστηκε. Η ίδια που χρησιμοποιήθηκε ως μοντέλο σε δεκάδες παρουσιάσεις σε όλο τον κόσμο και κατόπιν για δοκιμές εξέλιξης. Μετά τη σημερινή εκδήλωση, εάν δεν τη στείλει κάποιος, θα καταλήξει στο μουσείο της Alfa Romeo. Οπότε νιώθω τυχερός που θα την οδηγήσω. Ωστόσο, γνωρίζω επίσης ότι δεν είναι απλώς ένα σπορ αυτοκίνητο, αλλά ένα μοναδικό αντικείμενο με ιδιαίτερο νόημα, πάθος και ιστορία. Γράφοντας Ιστορία, ο νους πολλών θα πάει στο αριστούργημα του 1967, το ομώνυμο μοντέλο που αποτέλεσε την πηγή έμπνευσης για τη σύγχρονη 33 Stradale. Κι όμως, δεν αναφέρομαι στην παλιά, αλλά την καινούργια 33. Η οποία ξεκίνησε πριν από μερικά χρόνια να γράφει τη δική της ιστορία. Μια ιστορία που θα παρουσιαστεί σε ένα βιβλίο που θα κυκλοφορήσει φέτος το καλοκαίρι. Από εκεί ξεκίνησε την ομιλία του ο Cristiano Fiorio, επικεφαλής του παγκόσμιου Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας της ιταλικής μάρκας, μόλις ανέβηκε στο βήμα.
Όλα ξεκίνησαν το 2021, όταν ο τότε διευθύνων σύμβουλος της Alfa Romeo, Jean Philippe Imparato, ζήτησε να διερευνηθεί το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός αυτοκινήτου πολύ περιορισμένης παραγωγής. Ως αποτέλεσμα, μια επιλεγμένη ομάδα πρόθυμων τεχνικών ανέλαβε να μετατρέψει την αρχική πρόταση σε μοντέλο παραγωγής. Αξίζει να τονίσουμε ότι η επιτροπή της Alfa Romeo, κάτι σαν διοικητικό συμβούλιο θα μπορούσαμε να την περιγράψουμε, δεν πέταξε τη σκούφια της από χαρά. Φοβόντουσαν μήπως οι εμπλεκόμενοι κοιτάξουν μονάχα το δέντρο και χάσουν το δάσος, δηλαδή την κατασκευή των μοντέλων ευρείας παραγωγής. Στο σημείο αυτό, η πλοκή της υπόθεσης γίνεται αντάξια μιας ταινίας της σειράς «Mission Impossible». Η επιτροπή δίνει μεν το πράσινο φως για την αξιολόγηση της πρότασης, αλλά θέτει πολύ υψηλά τον πήχυ. «Δεν θα χρηματοδοτήσουμε τις αρχικές εργασίες. Θα πρέπει να βρείτε αγοραστές για τα αυτοκίνητα, να εισπράξετε προκαταβολές, να δημιουργήσετε μια λίστα αναμονής πελατών και, βέβαια, να μας παρουσιάσετε ένα βιώσιμο οικονομοτεχνικό πλάνο. Μόλις ολοκληρώσετε αυτά, θα συναντηθούμε ξανά για να εξετάσουμε εάν αξίζει τον κόπο να προχωρήσουμε».
Αυτά ακριβώς ήταν τα λόγια της επιτροπής, σύμφωνα με τις αναμνήσεις του Fiorio. Ο οποίος συνεχίζει λέγοντας ότι «στις 17 Απριλίου 2023 επιστρέψαμε ενώπιον της επιτροπής, όντας πανέτοιμοι. Από εκείνη την ημέρα ξεκινά επίσημα η περιπέτεια. Αναγκαστήκαμε να εργαζόμαστε νύχτα και τα Σαββατοκύριακα, καθώς το πρωί είχαμε άλλους ρόλους. Συνάντησα τους τρεις πρώτους πελάτες στο πλαίσιο του Grand Prix της Μόντσα το 2022. Είχα μόνο ένα σκίτσο να τους δείξω, αλλά δίχως δεύτερη κουβέντα την παρήγγειλαν. Έως τον Νοέμβριο, είχαμε συγκεντρώσει 26 υπογραφές και είχα ακόμα 15 επιβεβαιωμένα ραντεβού. Οπότε είχαμε πρόβλημα. Η παραγωγή των 33 μονάδων είχε οριστικοποιηθεί, αλλά οι ενδιαφερόμενοι ήταν σαφώς περισσότεροι. Επιπλέον, στο συμβόλαιο της προκαταβολής είχαμε αναφέρει ρητά ότι δεν θα κατασκευαστεί ούτε μία παραπάνω, προκειμένου να εξασφαλιστεί η αξία της. Σήμερα, η 33 Stradale αξίζει τα τριπλάσια (από το 1,5 εκατομμύριο ευρώ προ φόρων του αρχικού κόστους της). Οπότε αναγκαστήκαμε να καταρτίσουμε κριτήρια επιλογής για τους αγοραστές.
Μεγάλο ρόλο έπαιξε το πάθος του κάθε αγοραστή για την ιταλική μάρκα. Εάν έχει και άλλες Alfa Romeo στο γκαράζ του, εάν τις οδηγεί σε διάφορες εκδηλώσεις ή αγώνες, δεν θέλαμε να καταλήξουν κλειδωμένες σε κάποιο υπόγειο χώρο στάθμευσης. Ρόλο έπαιξε επίσης η γεωγραφική κατανομή, η οποία έπρεπε να είναι ισορροπημένη. Οφείλω να ομολογήσω ότι δεν ήταν εύκολο να πούμε όχι σε ανθρώπους με τους οποίους είχαμε αναπτύξει μια ιδιαίτερη φιλία με την πάροδο του χρόνου». Εν τω μεταξύ, το αυτοκίνητο αρχίζει να παίρνει σάρκα και οστά. Αποφασίστηκε ότι όλοι οι προμηθευτές πρέπει να είναι Ιταλοί. Η Touring Superleggera δημιούργησε ένα μικρό εργοστάσιο για τη συναρμολόγηση του αυτοκινήτου. Στη συνέχεια, οργανώθηκε το πρώτο shakedown στην πίστα του Μπαλόκο, με οδηγό τον Valtteri Botas. Ο Φινλανδός ήταν πιλότος της Alfa Romeo Sauber F1 το 2022 και το 2023, αλλά και ένας από τους 33 τυχερούς ιδιοκτήτες του μοντέλου. Ακολούθησε μια σειρά δοκιμών στην πίστα του Ναρντό στη Νότια Ιταλία. Τέλος, σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό, στις 17 Δεκεμβρίου 2024 παραδόθηκε το πρώτο αυτοκίνητο σε έναν Ιάπωνα επιχειρηματία. Είναι σύμπτωση το «17» ως επαναλαμβανόμενη ημερομηνία;
Φυσικά και όχι. Τη 17η Δεκεμβρίου του 1966, ο Carlo Chiti ανέθεσε στον Franco Scaglione τη δημιουργία μιας σπορ Alfa. Αυτή έμελλε να είναι η διάσημη από τους αγώνες Tipo 33, εν συνεχεία 33 Stradale (έκδοση παραγωγής). Πίσω στο σύγχρονο alter ego της, την οποία σέβομαι ακόμα περισσότερο μετά τα λόγια του Fiorio. Καθώς την οδηγώ με εξαιρετική προσοχή και σεβασμό, δεν μπορώ παρά να σκέφτομαι το ανεπίσημο κομμάτι της ιστορίας της. Το μυαλό μου πάει στον Sergio Marchionne, ο οποίος το 2018 είχε ανακοινώσει τη δημιουργία ενός νέου σπορ αυτοκινήτου, από τους δημιουργούς της Giulia και της Stelvio. Η ομάδα των επίλεκτων μηχανικών από τη Μόντενα θα έδιναν πνοή στο νέο μοντέλο που όλοι τότε πιστεύαμε πως επρόκειτο για την 6C, ένα μοντέλο μεταξύ της 4C και της 8C, το οποίο τελικά δεν προχώρησε. Το 2020, όμως, παρουσιάστηκε η Maserati MC20, με πλαίσιο από ανθρακονήματα και τον τρίλιτρο V6 με διπλή ανάφλεξη (twin spark). Σε αυτό το πλαίσιο είναι βασισμένη η 33 Stradale, η οποία έχει δανειστεί και τον κινητήρα της Maserati. Δεν είναι η πρώτη φορά που η Alfa Romeo και η Maserati συνεργάζονται στενά.
Η αίσθηση πίσω από το τιμόνι της 33 Stradale δεν διαφέρει και πάρα πολύ από την εμπειρία οδήγησης της MC20. Μόνο που στην περίπτωση της Alfa, η 33 φορά ένα διαφορετικό σύστημα εξαγωγής που επιτρέπει στον V6 των 630 ίππων να «εκφραστεί» ελεύθερα. Ο πιο μπάσος ήχος του πλαισιώνει άψογα το σφύριγμα των turbo. Ναι, δίχως την παραμικρή αμφιβολία, αυτός ο ήχος συνεισφέρει τα μέγιστα στην οδηγική εμπειρία. Επειδή η 33 Stradale είναι ένα αυτοκίνητο με υπέροχες λεπτομέρειες για να προσέξεις όσο είναι σταθμευμένη. Αλλά πάνω απ’ όλα είναι μια γνήσια Alfa. Φτιαγμένη για οδήγηση. Θυμάστε το επεισόδιο του Top Gear με το βαζάκι που έβαζαν μέσα ένα κέρμα οι παρουσιαστές, κάθε φορά που έλεγαν ένα κλισέ σχετικά με την Alfa Romeo; Μισό λεπτό να γεμίσω το βαζάκι για ν’ αρχίσω. Η 33 Stradale στρίβει με τη σκέψη. Έρχεσαι, στρίβεις (το εμπρός μέρος είναι πολύ ακριβές), τέρμα γκάζι για την επόμενη ευθεία. Θες να παίξεις με την ουρά; Πολύ ευχαρίστως σου απαντά, χάρη στην πίσω κίνηση. Εσύ απλά παίξε με το τιμόνι και το γκάζι και η 33 Stradale θ’ ακολουθήσει πιστά τις εντολές σου. Στο σημείο αυτό, σταματάς κι ευχαριστείς τον άνθρωπο που υπέγραψε τις ρυθμίσεις του άψογου στη λειτουργία του μπλοκέ διαφορικού. Παρά τους 630 ίππους που ακούγονται τρομακτικοί, η συμπεριφορά της είναι προβλέψιμη: Είναι εύκολα ελεγχόμενη, συναρπαστική και απίστευτα γρήγορη. Ακριβώς όπως πρέπει να είναι όλες οι Alfa Romeo.
Τα προγράμματα οδήγησης είναι δύο: Strada και Pista, με το δεύτερο να σου δίνει και τη δυνατότητα απενεργοποίησης του ESP. Ακόμα όμως κι αν δεν το απενεργοποιήσεις, επιτρέπει στην ουρά να γλιστρήσει κατά το δοκούν. Εάν θες, μπορείς να επιλέξεις το πρόγραμμα Pista (για πιο άμεση απόκριση στο γκάζι και πιο έντονο ήχο από την εξάτμιση) και τη μαλακή ρύθμιση των αμορτισέρ. Ή το αντίστροφο. Δηλαδή το πρόγραμμα Strada (για πιο ήπιες αντιδράσεις) και τα αμορτισέρ στην πιο σκληρή τους ρύθμιση. Το τιμόνι είναι λίγο πιο βαρύ απ’ ό,τι περίμενα, αλλά σε γενικές γραμμές είναι άριστο. Σου μεταφέρει ανά πάσα στιγμή πληροφόρηση από τον δρόμο, δίνοντάς σου το απαραίτητο θάρρος για να πατήσεις περισσότερο το γκάζι. Στο πρόγραμμα Pista, οι αλλαγές ταχυτήτων είναι αστραπιαίες και βίαιες. Νιώθεις στην πλάτη σου την κάθε αλλαγή σχέσης και αυτό το γράφω για καλό. Την οδηγήσαμε αποκλειστικά στην πίστα του Μπαλόκο, οπότε δεν μπορώ να πω εάν θα είναι άνετη στο δρόμο. Μεταξύ μας, όμως, δεν νομίζω ότι νοιάζεται και κανείς. Το βασικό είναι ότι τη νιώθεις εύκολη στην οδήγηση. Σου δίνει την εντύπωση ότι θα μπορούσες να τη χρησιμοποιείς επί καθημερινής βάσης, εξαιρουμένης της αστρονομικής τιμής της.
Ο κινητήρας ανεβάζει πρόθυμα ακόμα και από πολύ χαμηλές στροφές, αδιαφορώντας εάν έχεις κατεβάσει σχέση στο κιβώτιο ή όχι (αυτόματο διπλού συμπλέκτη οκτώ σχέσεων). Η ευστάθειά της στις υψηλές ταχύτητες είναι συγκλονιστική, όπως και στο φρενάρισμα. Τα φρένα από ανθρακονήματα, κατασκευασμένα από τη Brembo, είναι επίσης συγκλονιστικά σε αίσθηση. Δυστυχώς, λόγω της μοναδικότητας του αυτοκινήτου, δεν ξέρουμε εάν θα μας δοθεί ποτέ η δυνατότητα να τη μετρήσουμε στο Βαϊράνο. Ή να την οδηγήσουμε ξανά…
Σχεδόν όλοι οι ενδιαφερόμενοι για την 33 Stradale δημιούργησαν το δικό τους μοναδικό αυτοκίνητο, μέσω του προγράμματος εξατομίκευσης της Alfa Romeo. Το συγκεκριμένο τμήμα της ιταλικής εταιρίας ονομάζεται Bottega και βρίσκεται σε μια μικρή αίθουσα, στο μουσείο της Alfa Romeo στο Αρέζε. Δηλαδή, εκεί όπου ο Scaglione παρουσίασε στον Chiti την αυθεντική 33 το 1967. Οι επιλογές εξατομίκευσης που έχουν οι αγοραστές είναι σχεδόν απεριόριστες και περιλαμβάνουν σχεδόν τα πάντα. Από τον σύγχρονο ή τον κλασικό θυρεό της Alfa Romeo, το καπό με τη μία, τις τέσσερις ή ακόμα και καμία γρίλια, τους θόλους των πίσω τροχών σε ένα ενιαίο τμήμα ή ανοιχτοί, όπως στο εικονιζόμενο μοντέλο, και τρία διαφορετικά σχέδια για τις ζάντες. Στο εσωτερικό, οι επιλογές έχουν να κάνουν με τα διαφορετικά υλικά και χρώματα, για οποιοδήποτε εξάρτημα (ισχύει και για τα εξωτερικά εξαρτήματα) μπορείς να δεις και ν’ αγγίξεις. Με μία μόνο προϋπόθεση: να συμφωνεί η Alfa Romeo με τις τελικές επιλογές σου. Να τονίσουμε ότι η Bottega Alfa Romeo, όπως είναι η επίσημη ονομασία της, δεν δημιουργήθηκε αποκλειστικά για την 33 Stradale. Θα χρησιμοπoιηθεί και για μελλοντικά projects, με το πρώτο εκ των οποίων να βρίσκεται ήδη στα σκαριά. Είναι βέβαια άκρως απόρρητο, ούτε σ’ εμάς δεν αποκάλυψαν κάτι. Η κεντρική οθόνη του infotainment είναι αναδιπλούμενη. Πατάς ένα κουμπί και εξαφανίζεται μέσα στην κεντρική κονσόλα. Προσέξτε τα (τεράστια) paddles και τα πρωτότυπα γραφικά του πλήρως ψηφιακού πίνακα οργάνων. Πιο δεξιά, μία από τις αποσκευές που δημιουργήθηκαν κατά παραγγελία για το συγκεκριμένο μοντέλο.
Η ΜΟΥΣΑ
Η πρώτη σύγχρονη Alfa Romeo που εμπνεύστηκε γενικά κι αόριστα από την 33 Stradale ήταν η 8C Competizione του 2007. Η σύγχρονη 33 Stradale δημιουργήθηκε καθ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν ενός από τα πιο όμορφα αυτοκίνητα όλων των εποχών. Η αρχέτυπη 33 Stradale κατασκευαζόταν το διάστημα 1967-1969 και ήταν το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με πόρτες τύπου πεταλούδας. Η αγωνιστική της έκδοση κατέκτησε τρία παγκόσμια πρωταθλήματα σπορ πρωτοτύπων, μεταξύ πολλών ακόμα σημαντικών διακρίσεων. Η έκδοση δρόμου σχεδιάστηκε από τον Franco Scaglione. Φορούσε έναν δίλιτρο V8 κινητήρα, σχεδιασμένο από τον Giuseppe Busso (τον γνωστό που σχεδίασε και τον θρυλικό V6) και εξελιγμένο από την Autodelta του Carlo Chiti. Θρυλικά ονόματα και τα τρία, εάν δεν γνωρίζετε την ιστορία τους, αξίζει ν’ αναζητήσετε στο διαδίκτυο τα επιτεύγματά τους. Από τις 18 Alfa Romeo 33 Stradale που κατασκευάστηκαν, σήμερα σώζονται μόνο οι 11.
Στοιχεία κατασκευαστή
Κινητήρας
Στο κέντρο, διαμήκης
V6 (90o), biturbo
Χωρητικότητα 2.992 κ.εκ.
Iσχύς
Μέγιστη ισχύς: 630 ίπποι/7.500 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 730 Nm/3.000 σ.α.λ.
Μετάδοση
Κίνηση πίσω
Αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 333 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 3,0 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου
Κατασκευαστή (WLTP): ποιος νοιάζεται;
Εκπομπές CO2: πολύ υψηλές
Pεζερβουάρ
60 λίτρα
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χιλ.: 4.637 x 1.966 x 1.226
Μεταξόνιο 2.700 χιλ.
Βάρος 1.500 κιλά
Χώρος αποσκευών
πλάκα μου κάνεις
Τιμή aγοράς
Από 1.500.000 + φόροι
Όλες οι ειδήσεις
Μην τα παραμελείς: Οι 8 καλοκαιρινές παγίδες για τους οδηγούς και τα αυτοκίνητα τους
Τι σημαίνουν και από που έχουν προκύψει τα ονόματα των αυτοκινητων της VW;
Ανακοινώθηκε: Επέστρεψε το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» – Πόσο φτάνει η επιδότηση