Ταξιδέψαμε από την Αράχωβα στο Γαλαξίδι με το νέο ηλεκτρικό Ford Puma Gen-e και εντυπωσιαστήκαμε με την κατανάλωση ενέργειας και το στήσιμό του.
του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος, Γιώργος Καραγιωργάκης
Με αφορμή την πρώτη πανελλήνια εμφάνιση του αμιγώς ηλεκτρικού Puma Gen-E, ταξιδέψαμε από την Αθήνα στην Αράχωβα και στο Γαλαξίδι με όλα τα μοντέλα της φίρμας που μπαίνουν στην πρίζα. Εστιάσαμε όμως στον νέο παίχτη, ο οποίος διατηρεί όλα όσα το έχρισαν best seller στην ευρωπαϊκή αγορά τα τελευταία χρόνια.
Όταν η Ford Motor Hellas διοργανώνει μία δημοσιογραφική παρουσίαση, είναι σχεδόν δεδομένο ότι αυτή θα ξεφεύγει από τα τετριμμένα. Πάντα, οι άνθρωποι της εταιρείας συνεργάζονται με τους κατάλληλους ανθρώπους, ώστε το «μενού» να έχει… περιπέτεια και εμπειρίες. Εν προκειμένω, όπως θα διαβάσετε παρακάτω, είχαμε την ευκαιρία να ταξιδέψουμε όχι με ένα αλλά με τρία ηλεκτρικά μοντέλα της, τα τρία πιο πρόσφατα δηλαδή.
Το πιο πρόσφατο όμως, είναι το Ford Puma Gen-E, το οποίο έχει διαφορετική φιλοσοφία από τα Explorer και Capri, όπως επίσης βασίζεται σε διαφορετική αρχιτεκτονική. Είναι πιο κοντά στην Mustang Mach-e θα λέγαμε, με DNA το οποίο είναι πιο κοντά σε όσα πρεσβεύει η Ford. Βέβαια, για να κάνουμε και μια εισαγωγή, πολλά αλλάζουν για την Μπλε Οβάλ, η οποία φαίνεται πως θα παραμείνει πιστή στο πλάνο εκμηδενισμού των εκπομπών ρύπων της γκάμας της μέχρι το 2033 στην Ευρώπη, με μία επένδυση ύψους 50 δις ευρώ. Μέχρι σήμερα, δεν θα μπορούσαμε να πούμε ότι στην αγορά των ηλεκτρικών είχε την πορεία που η ίδια περίμενε και η έλλειψη μικρών, προσιτών μοντέλων ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημα. Με την κατάργηση του Fiesta και του Focus, αλλά και με τα ερωτηματικά σχετικά με το μέλλον του θερμικού Puma, το ηλεκτρικό είναι αυτό που πρέπει να υπολογίζουμε ως το νέο «μικρό» προσιτό Ford. Αλλά και το ηλεκτρικό μοντέλο που μπορεί να διεκδικήσει όντως μερίδιο στην Ελλάδα, όπου η κατηγορία των B-SUV είναι πρώτη ακόμα και στο ρεύμα, με ποσοστό που αγγίζει το 23%.
Η συνταγή είναι η ίδια και οι στόχοι οι εξής: Μεγάλη πρακτικότητα και χώροι, εξελιγμένη ενεργειακή απόδοση, γρήγορη φόρτιση, premium εξοπλισμός, οδηγική απόλαυση (σημαντικό για την Ford) και ανταγωνιστική τιμολόγηση.
Ας ξεκινήσουμε από το τελευταίο, λοιπόν. Για την ώρα, η Ford προσφέρει τη δική της επιδότηση, η οποία «ρίχνει» την τιμή του ηλεκτρικού Puma στα 29.906 € για την βασική έκδοση Style και στα 32.142 € για την πιο πλούσια Premium. Αυτά, χωρίς να υπολογίσουμε την Κρατική Επιδότηση, οπότε πράγματι η τιμή του είναι καλύτερη από το αντίστοιχο θερμικό και πολύ χαμηλότερη από το κορυφαίο Puma ST, το οποίο έχει αντίστοιχη ιπποδύναμη με το ηλεκτρικό. Η Ford Motor Hellas δίνει βάση τόσο στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, όσο και στο δικό της πλάνο Leasing, το οποίο ξεκινάει από τα 250 € το μήνα με 9.000 € προκαταβολή. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα εδώ.
Σε τι διαφέρει εξωτερικά και εσωτερικά;
Εξωτερικά μην ψάχνετε τεράστιες αλλαγές. Ότι έχει διαφοροποιηθεί έγινε με γνώμονα την ενεργειακή απόδοση, που ήταν ο πρωταρχικός στόχος. Στο μπροστινό μέρος η μάσκα έχει υιοθετήσει την σχεδίαση της Mustang Mach-e, όντας κλειστή πλέον με το χαρακτηριστικό «μουστάκι». Ο προφυλακτήρας έχει και αυτός ανασχεδιαστεί, ενώ διαθέτει ενεργή γρίλια στο κάτω μέρος για ψύξη της μπαταρίας ή καλύτερη διάχυση του αέρα στο αμάξωμα. Επίσης, στην έκδοση Style, τα φωτιστικά σώματα έχουν την εσωτερική σχεδίαση από το Puma ST, κάτι που δεν βρίσκεις στην θερμική παραλλαγή του.
Στο πίσω μέρος δεν υπάρχει καμία αλλαγή, ενώ από το προφίλ ξεχωρίζει η πίσω αεροτομή που είναι καμπυλωμένη προς τα κάτω, οι «κλειστού» τύπου ζάντες 17 ή 18 (προαιρετικά 19) ιντσών, αλλά και στα πλαστικά των θόλων που είναι βαμμένα στο χρώμα τους αμαξώματος ακόμη και στην βασική έκδοση. Η χρωματική παλέτα είναι διαφοροποιημένη ελαφρώς, με δύο ιδιαίτερες «εξηλεκτρισμένες» προσθήκες – η μια είναι η κίτρινη του «δικού» μας.
Στο εσωτερικό, η μοναδική σχεδιαστική αλλαγή αφορά στην κεντρική κονσόλα, η οποία έχει open space φιλοσοφία και αιωρείται (προφανώς λόγω της απουσίας κιβωτίου και λεβιέ), με ότι αυτό συνεπάγεται σε αποθηκευτικούς χώρους για μικροαντικείμενα. Ο «λεβιές» με τη σειρά του έχει μετακινηθεί στα δεξιά του τιμονιού, σαν… αμερικάνικο, ενώ στο ηλεκτρικό Puma όλες οι εκδόσεις έχουν συνθετικό δέρμα με ραφές στο ταμπλό και τις πόρτες, αποκλειστικά σε κρεμ απόχρωση.
Τα καθίσματα από την άλλη είναι είτε σε μαύρο ύφασμα στην βασική έκδοση ή ημιδερμάτινα με την ίδια μίξη του κρεμ συνθετικού δέρματος και τεχνητού αλκαντάρα. Η ποιότητα κατασκευής είναι στο ίδιο επίπεδο, με μίξη σκληρών πλαστικών και μαλακών επενδύσεων, με αρκετά καλή στιβαρότητα. Ο εξοπλισμός είναι αυτός που ανεβάζει την εικόνα σε πιο Premium επίπεδα, με τις δύο μεγάλες οθόνες 12,8” και 12” (και οι δύο έχουν διαφοροποιημένα γραφικά) που έχουν ανάλυση κρύσταλλο, ο ατμοσφαιρικός φωτισμός (στάνταρ), ο ασύρματος φορτιστής (στάνταρ) και το ηχοσύστημα της B&O με την ηχόμπαρα στο ταμπλό (έκδοση Premium, η Sound Edition έχει ακόμα πιο ισχυρό ηχοσύστημα).
Την μεγαλύτερη διαφορά, όμως, είδαμε στους χώρους. Όχι στο πίσω μέρος, όπου εκεί ίσα-ίσα το υπερυψωμένο πάτωμα μπορεί να ξενίσει ψηλούς ενήλικες, χωρίς να επηρεάζεται η απόσταση από τα μπροστινά καθίσματα ή την οροφή. Είναι ο χώρος αποσκευών που δεν είναι απλά ο μεγαλύτερος στην κατηγορία, είναι μεγαλύτερος από τα περισσότερα μοντέλα της επόμενης. Βλέπετε, το Puma φημίζεται για το Mega Box, μόνο που το ηλεκτρικό δεν έχει τελικό καζανάκι για την εξάτμιση και εκμεταλλεύεται πλήρως το… κενό. Το Giga Box, όπως το ονομάζει πλέον, έχει 145 λίτρα ωφέλιμου χώρου αντί των 80, έχοντας φυσικά και την τάπα αποστράγγισης. Στο σύνολο, ο πίσω χώρος αγγίζει τα 574, ενώ υπάρχει και ένα Frunk 45 λίτρων όπου με λίγο στρίμωγμα μπαίνουν τα καλώδια της φόρτισης. Για μια οικογένεια που πάει συχνά διακοπές, τόσο χώρος είναι λόγος αγοράς…
Άπαιχτη διαχείριση ενέργειας – Σπορτίφ καταβολές
Σε αντίθεση με τ’ άλλα ηλεκτρικά της, το Puma Gen-E βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα με το θερμικό του αδερφάκι, οπότε χρειάστηκε να γίνουν αρκετές τροποποιήσεις. Στην βάση του, υπάρχει μια μπαταρία τύπου NCM (νικελίου-κοβαλτίου-μαγγανίου) με ωφέλιμη χωρητικότητα 43,6 kWh. Ναι, θα συμφωνήσουμε, ακούγεται μικρή. Και η αλήθεια είναι πως πράγματι είναι μικρότερη από τον μέσο όρο του ανταγωνισμό, υπάρχουν όμως ένα «αλλά» και ένα «γιατί». Η Ford έχει ορίσει ένα ασυνήθιστα μεγάλο επίπεδο Buffer στην μπαταρία της, η οποία έχει συνολικό ενεργειακό περιεχόμενο 53 kWh. Ο λόγος είναι πως ήθελαν να υπάρχει όσο το δυνατόν πιο γρήγορη φόρτιση, αλλά και να διασφαλίσουν την υγεία της μπαταρίας. Με αυτό τον τρόπο μπορεί η φόρτιση να φτάνει τα 100 kW σε DC, ανακοινώνοντας τον κορυφαίο χρόνο επαναφόρτισης μέχρι το 80% σε 23 λεπτά, χωρίς φόβο.
Με αυτή τη μπαταρία και σύμφωνα με το WLTP μπορεί καλύψει με μία φόρτιση 376 χιλιόμετρα σε μικτό κύκλο (με κατανάλωση 13,1 kWh/100 χλμ.) και έως 523 στην πόλη. Έχει δοθεί μεγάλη βάση στην διαχείριση ενέργειας και στην ενεργειακή απόδοση. Είναι κάτι που παρατηρήσαμε στο σύντομη βόλτα μας από την Αράχωβα μέχρι το Γαλαξίδι και πίσω. Ακόμη και όταν πήγαμε να το φωτογραφίσουμε, πιέζοντας το σε στροφές και με τον κλιματισμό ενεργοποιημένο, δεν είδαμε πάνω από 17 kWh/100 χλμ., ενώ στην κατηφορική διαδρομή προς το Γαλαξίδι η κατανάλωση ήταν «αστεία». Φαίνεται πως τα εργοστασιακά νούμερα, με ιδανικές θερμοκρασίες είναι απολύτως εφικτά.
Οι υπόλοιπες πρώτες εντυπώσεις μας είναι πολύ θετικές. Στο ηλεκτρικό Puma κάθεσαι πιο ψηλά, κάτι που αρκετοί θα εκτιμήσουν, αν όμως δεν είσαι οπαδός των SUV τότε θα την βρεις αρκετά ανεβασμένη ακόμη και στην πιο χαμηλή θέση της. Ακόμα δεν είμαστε «φαν» του τετραγωνισμένου μεγάλου τιμονιού, όμως πρέπει να αναφέρουμε ότι είναι πιο κοφτερό σε αίσθηση από το ήδη γρήγορο του θερμικού μοντέλου. Έχει ιδανικό βάρος και καλεί πληροφόρηση, ενώ στο πρόγραμμα Sport βαραίνει ακόμα πιο πολύ. Ο κύκλος στροφής των 10,5 μέτρων είναι πρακτικά ίδιο με το υβριδικό και σε συνδυασμό με το μέγεθος του το καθιστά ιδιαίτερα ευέλικτο. Από την άλλη, έχει μικρότερη απόστασή από το έδαφος, πράγμα που ίσως κόψει την φόρα στους λάτρεις των εξορμήσεων. Πάντως, σε «πατημένο» χωματόδρομο που πήγαμε δεν αντιμετωπίσαμε πρόβλημα. Το Puma Gen-E έχει έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 168 ίππων και 290 Nm ροπής στον μπροστινό άξονα, οπότε είναι σαφώς πιο δυνατό απ’ το 155άρι υβριδικό και πολύ κοντά στο «νέο» 1.000άρι ST.
Για τα 0-100 χρειάζεται 8 δευτερόλεπτα και η τελική του είναι στα 160. Σε ευθεία τα πιάνει με περίσσεια ευκολία, όμως φορτωμένο με 3 ενήλικες το είδαμε να ζορίζεται λίγο σε ανηφόρα μετά τα 140. Οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις πάντως είναι καλές, με άμεσο γκάζι και μπόλικη ροπή. Δεν είναι άλλωστε και πολύ βαρύ για τα δεδομένα των ηλεκτρικών, αφού δεν ξεπερνά των 1.5 τόνο. Είναι περίπου 200 κιλά πιο βαρύ από το υβριδικό, όμως έχει χαμηλότερο κέντρο βάρους. Υπό πίεση, δείχνει ξεκάθαρα τον σπορ προσανατολισμό του. Πατάει καλά και έχει ευελιξία να το πλαισιώσεις, αν και όπως με το ανανεωμένο θερμικό τα ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας είναι πολύ αυστηρά στις προσπάθειες αποσταθεροποίησης του πίσω μέρους. Από την άλλη είναι πολύ ασφαλές και έχει ως στάνταρ όλη την σουίτα υποβοήθησης. Στον ανοιχτό δρόμο μας άφησε την εντύπωση καλύτερης ποιότητας κύλισης, απόσβεσης της ανάρτησης και ηχομόνωσης. Είναι σφιχτά ρυθμισμένο, όμως δεν κοπανάει.
Στο all around ταξίδι της Ford Motor Hellas, που διοργάνωσε με επιτυχία η οικογένεια Στιβαχτάρη και η ομάδα της, είχαμε την ευκαιρία να ταξιδέψουμε από την Αθήνα με το Ford Explorer και να επιστρέψουμε με το Capri. Εκτός από το Puma Gen-e επιβεβαιώσαμε για ακόμη μια φορά πως η Ford δίνει τεράστια βάση στην αυτονομία και την διαχείριση ενέργειας. Είδαμε τιμές κοντά στις 18 κWh/100 χλμ. όσο κινούμασταν με 120 χλμ./ώρα, με τρία άτομα και κλιματισμό. Σε συνδυασμό με την 82άρα μπαταρία και των δύο, κυριολεκτρικά ταξιδευέις χωρίς να σκέφτεσαι το που και πότε θα φορτίσεις. Μπορείτε να διαβάσετε τις δοκιμές των δύο εδώ: Ford Explorer και Ford Capri.
Μένει να το οδηγήσουμε περισσότερο μέσα στις επόμενες εβδομάδες για να σας μεταφέρουμε τις ολοκληρωμένες μας εντυπώσεις.
Όλες οι ειδήσεις
Επιτέλους – Η συχνή παράβαση των Ελλήνων που με τον νέο ΚΟΚ δεν γλιτώνεις τη φυλακή!
Μόλις παρουσιάστηκε η κορυφαία Corvette όλων των εποχών – Με ισχύ 1.250 ίππους