ΔΟΚΙΜΕΣ

Tesla Model Y Performance: Η υπερστροφική πλευρά του χαρακτήρα του

tesla-model-y-performance-i-yperstrofiki-plevra-tou-charaktira-tou-675227

Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που φιλοξενείται στις σελίδες του Quattroruote το Tesla Model Y και σίγουρα δεν θα είναι η τελευταία. Πως θα μπορούσε να ισχύει κάτι τέτοιο άλλωστε, όταν μιλάμε για το πλέον δημοφιλέστερο μοντέλο στις περισσότερες αγορές του πλανήτη. Στην πλευρά της Γηραιάς Ηπείρου, που μας ενδιαφέρει περισσότερο, ξεπέρασε σε πωλήσεις το πρώτο τρίμηνο του 2023, την Toyota Corolla. Αν αυτό το στατιστικό για το μεσαίο SUV του Αμερικάνου Κολοσσού δεν σας εντυπωσιάζει, τότε, ίσως σας εντυπωσιάσουν όσα θα διαβάσετε παρακάτω για την «υπερστροφική» πλευρά του χαρακτήρα του.

του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, Φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος

Η κορυφαία, η ακραία

Τις περισσότερες πωλήσεις του παγκόσμιου Best Seller έχει συγκεντρώσει η έκδοση Long Range, που προσφέρει θεωρητική αυτονομία από 530 έως 560 χιλιόμετρα σε μικτό κύκλο και διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες συνολικής απόδοσης 351 ίππων.

Στη κορυφή της πυραμίδας των εκδόσεων όμως, βρίσκεται η έκδοση Performance. Διατηρώντας την ίδια διάταξη με τη Long Range, διαθέτει δύο πιο ισχυρούς ηλεκτροκινητήρες συνολικής απόδοσης τουλάχιστον 534 ίππων, κι’ αυτό γιατί η ισχύς δεν ανακοινώνεται επίσημα, με πηγές από την ίδια την εταιρεία να αναφέρουν ότι ξεπερνάει αυτά τα νούμερα και στην πραγματικότητα αγγίζει τους 550 ίππους.

Συγκριτικά με τις υπόλοιπες εκδόσεις μόνο μερικές διακριτικές αλλαγές θα το διαφοροποιήσουν. Το Performance είναι χαμηλωμένο από τα 17,2 εκ. στα 15,7 και φοράει μοναδικές ζάντες αλουμινίου 21 ιντσών, οι οποίες είναι «τυλιγμένες» με ελαστικά Pirelli P-Zero Elect διάστασης 255/35 μπροστά και 275/35 πίσω. Οι κόκκινες δαγκάνες των πιο ισχυρών φρένων αχνοφαίνονται μέσα από αυτές, ενώ η κόκκινη υπογράμμιση στον λογότυπο Twin Motor υποδεικνύει ότι με αυτό το Model Y καλό θα ήταν να… μην τα βάλεις. Τελευταία πινελιά αφορά στο πίσω ανθρακονημάτινο σπόιλερ, που προσθέτει ορισμένη κάθετη δύναμη στις υψηλές ταχύτητες.

Πόση τεχνολογία μπορείς να αντέξεις

Η αλήθεια είναι ότι στο εσωτερικό ενός Model Y εξοικειωμένος μπορείς να νιώσεις μόνο αν έχεις περάσει αρκετό χρόνο στο παρελθόν μέσα σε άλλο Tesla. Για όλους τους υπόλοιπους, συμπεριλαμβανομένους όσους έχουν βάλει το χεράκι τους σε σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η εμπειρία θα είναι πρωτόγνωρη. Η απόλυτα μινιμαλιστική φιλοσοφία της καμπίνας δίνει θέση μόνο σε ένα στοιχείο, την οθόνη. Αυτή η οριζόντια τοποθετημένη οθόνης αφής 15 ιντσών αποτελεί ένα Control Panel, μέσα από το οποίο ρυθμίζονται όλα (!), εκτός από τα καθίσματα.

Χωρίς να εμβαθύνουμε πολύ, να αναφέρουμε ότι το λογισμικό σύστημα της Tesla είναι μάλλον το καλύτερο που κυκλοφορεί εκεί έξω και πέρα από την ευχρηστία του, δεν μπορεί παρά μόνο να εντυπωσιάσει με τις δυνατότητες ψυχαγωγίας που προσφέρει, οι οποίες ξεπερνούν τη φαντασία.

Οι χώροι με τη σειρά τους, είναι χαοτικά μεγάλοι. Στο πίσω μέρος θα κάτσουν με περίσσεια άνεση τρείς ενήλικες, χάρη στο τεράστιο μεταξόνιο των 2,890 μ. και το τελείως επίπεδο πάτωμα. Και μάλιστα χωρίς να έχουν άβολη θέση στο σώμα τους όπως σε άλλα ηλεκτρικά μοντέλα της κατηγορίας. Αντίστοιχα, ο βασικός χώρος αποσκευών αγγίζει τα 854 λίτρα, αν υπολογίσουμε όλο το ύψος του και την πολύ μεγάλη κρυφή θήκη κάτω από το πάτωμα. Σα να μην έφταναν αυτά, υπάρχει και ο δεύτερος χώρος αποθήκευσης κάτω από το μπροστινό καπό, που προσθέτει άλλα 117 λίτρα. Σύνολο, 971 παρακαλώ, ενώ για το πίσω μέρος με την αναδίπλωση των καθισμάτων υπολογίστε πάνω από 2.000!

Ηλεκτρικό SUV με επιδόσεις Supercar

Οι δύο σύγχρονοι ηλεκτροκινητήρες μόνιμου μαγνήτη λειτουργούν ταυτόχρονα αλλά ανεξάρτητα και αποδίδουν, όπως είπαμε, τουλάχιστον 534 ίππους και 660 Nm ροπής. Η αλήθεια είναι πως με το γκάζι στο πάτωμα το Model Y Performance είναι ικανό να σοκάρει οδηγό και επιβάτες, κολλώντας τους βίαια στο κάθισμα σε κάθε επιτάχυνση. Η αίσθηση από τη θηριώδη ροπή, ειδικότερα πριν από τα 100 χλμ./ώρα, είναι τρομακτική και μπορεί κυριολεκτικά να κόψει την ανάσα και να μπερδέψει τον εγκέφαλο αν κοιτάξεις το κοντέρ, αφού ο ρυθμός που ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα, σχεδόν δεν μπορεί να συμβαδίσει με τα μάτια και τον εγκέφαλο. Ο τρόπος που επιταχύνει από οποιαδήποτε ταχύτητα, μπορεί να συγκριθεί μόνο με Supercar, ακόμα και αν τα τεχνικά χαρακτηριστικά «δεν συμφωνούν». Τα 0-100 σε 3,7 με 4 δευτερόλεπτα δεν είναι σε καμία περίπτωση πολλά, ίσα-ίσα αποτελούν ένα ασύλληπτο νούμερο για ένα SUV, όμως είναι ο ακαριαίος τρόπος που αντιδρά στο πάτημα του γκαζιού και «κερδίζει» έδαφος κάθε φορά στις εκκινήσεις ή στις ρεπρίζ. Ακόμα, σε αντίθεση με άλλα ηλεκτρικά μοντέλα, αυτός ο έντονος ρυθμός της επιτάχυνσης παραμένει πολύ πάνω από τα 100 χλμ./ώρα, με τη τελική ταχύτητα των 250 να μην αργεί να εμφανιστεί στα αριστερά της οθόνης.

Υπερστροφή ισχύος με Tesla, γίνεται;

Η  αίσθηση του στον δρόμο και οι επιλογές παραμετροποίησης που προσφέρει για το σύστημα κίνησης του είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία του. Καταρχάς να πούμε ότι πρόκειται για ένα απίστευτα δεμένο και στιβαρό αυτοκίνητο, με τέλειο ζύγισμα και πολύ χαμηλό κέντρο βάρους. Διαθέτει επίσης διπλά ψαλίδια στο μπροστινό μέρος και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, οπότε ο έλεγχος του αμαξώματος είναι υποδειγματικός και ο τρόπος που διαβάζει τον δρόμο, εντυπωσιακός. Το σύστημα διεύθυνσης του είναι απόλυτα ακριβές, με ένα τιμόνι «ξυράφι» που προσφέρει εξαιρετική αίσθηση. Τα φρένα του από την άλλη δεν διακρίνονται για την αίσθηση που μεταφέρουν στον οδηγό, ωστόσο είναι αρκετά δυνατά. Σε κάθε περίπτωση εκτός στροφοδιαδρομής ή πίστας άλλωστε, το One Pedal μονοπωλεί και το σύστημα πέδησης σπάνια χρησιμοποιείται. Η επιβράδυνση στο άφημα του γκαζιού είναι πολύ ισχυρή και το Model Y ακινητοποιείται με ευκολία, ειδικότερα εντός πόλης. Πάντως, η επιλογή του είναι προαιρετική και υπάρχουν ακόμα δύο επιλογές ρολλαρίσματος.

Προφανώς, τα περιθώρια πρόσφυσης του είναι πολύ υψηλά, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το Tesla Model Y μπορεί να τα βάλει με τους νόμους της φυσικής. Στα πολύ κλειστά κομμάτια θα υπάρξουν σημάδια υποστροφής όταν τα όρια ξεπερνιούνται, χάρη όμως στα εξελιγμένα ηλεκτρονικά και την ηλεκτρική τετρακίνηση που μοιράζει τη ροπή σε μόλις 10 χλστ. του δευτερολέπτου, μπορεί να βοηθήσει τον άπειρο οδηγό προς την αποφυγή του λάθους. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, μιας και με την απουσία του ήχου, την εξαιρετική ηχομόνωση και τη σταθερότητα που προσφέρει, μπορεί να ξεγελάσει εύκολα.

Ο άσσος στο μανίκι του

Το Performance κρύβει έναν άσσο στο μανίκι του. Το λεγόμενο Track Mode, το οποίο επιτρέπει την απόλυτη παραμετροποίηση του συστήματος κίνησης. Πρόκειται για μια καινοτομία που δεν διαθέτει κανένα άλλο αυτοκίνητο που πωλείται στην Ελλάδα, εκτός αν κάποιος μπορεί να εισάγει το Rimac Nevera, το οποίο άλλωστε δεν κατηγοριοποιείται ως «αυτοκίνητο» και κοστίζει πάνω από 2 εκ. €. Μέσα από την οθόνη και πιο συγκεκριμένα στο υπό μενού του Track Mode, υπάρχει η δυνατότητα της παραμετροποίησης της κατανομής της ροπής, σε κάθε πιθανή αναλογία. Μπορεί δηλαδή να γίνει από 100% προσθιοκίνητο έως 100% πισωκίνητο. Ταυτόχρονα, τα ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας μπορούν να ρυθμιστούν σε 20 στάδια, από την υψηλή παρεμβατικότητα έως την πλήρη απενεργοποίηση τους. Κρατήστε τις δύο τελευταίες επιλογές από τις δύο προηγούμενες προτάσεις και έχετε το Drift Mode, που αποτελεί ένα από τα προεπιλεγμένα προγράμματα.

Με την επιλογή αυτού, το Model Y μεταμορφώνεται. Οι ανεμιστήρες που ψύχουν τις μπαταρίες «ξυπνούν», το κοντέρ εμπλουτίζεται με πληροφορίες για τη θερμοκρασία, τη πίεση των ελαστικών και τα G. Προσεγγίζοντας μια στροφή, θα χρειαστεί ελάχιστο γκάζι και η ουρά θα ξεκολλήσει με έναν ιδιαίτερο τρόπο. Δεν είναι ούτε απότομο, αλλά ούτε ομαλό όπως σε ένα ισχυρό θερμικό πισωκίνητο σπορ αυτοκίνητο. Είναι όμως ελεγχόμενο και ασφαλές για κάποιον που έχει γνώση και εμπειρία. Η ακαριαία ροπή και το ακριβές τιμόνι, κάνουν τη διόρθωση ή τη διατήρηση του «drift» παιχνιδάκι. Το Model Y γίνεται ένα καθαρόαιμο πισωκίνητο, που θα ανοίξει την τροχιά του και θα υπερστρέψει με εντυπωσιακό τρόπο, όπως κανένα άλλο αμιγώς ηλεκτρικό SUV. Φυσικά, υπάρχει και η επιλογή για το Track Mode, το οποίο μοιράζει τη ροπή στους δύο άξονες και όπως λέει το όνομα του αποσκοπεί σε χρήση εντός πίστας. Όχι ότι το Drift Mode είναι ένα πρόγραμμα που πρέπει να χρησιμοποιείται στους δημόσιους δρόμους. Στην πίστα ή στο βουνό πάντως, η παραμετροποίηση των παραπάνω δεδομένων, μπορεί να βοηθήσει στη μεγιστοποίηση της πρόσφυσης και στη δυναμική του συμπεριφορά, βοηθώντας στην σωστή τοποθέτηση ενός αυτοκινήτου που το αποτύπωμα του στον δρόμο ξεπερνάει τα 4,7 μέτρα και το βάρος τους 2 τόνους.

Τώρα ξέρετε!

Το Model Y θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένα gadget. Αν κάποιος το κρίνει μόνο από την μινιμαλιστική του σχεδίαση, το εξελιγμένο λογισμικό και την ηλεκτρική του φύση, δεν θα μπορούσε να φανταστεί ότι μπορεί να προσφέρει οδηγικές συγκινήσεις. Όχι τουλάχιστον κάτι περισσότερο από την ακραία αίσθηση της ροπής. Η αλήθεια όμως είναι πολύ διαφορετική και αυτός είναι ο λόγος που διαθέτει ένα τόσο παραμετροποιήσιμο πρόγραμμα για οδήγηση στην πίστα.

 

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Ηλεκτροκινητήρες

Εμπρός, σύγχρονος ηλεκτρικός

Πίσω, σύγχρονος ηλεκτρικός

Iσχύς

Μέγιστη ισχύς: 534 ίπποι

Μέγιστη Ροπή: 660 Nm ροπής

Μετάδοση

Κίνηση στους τέσσερις τροχούς

Αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης

Επιδόσεις

Τελική ταχύτητα: 250 χλμ./ώρα

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 3.7 δλ.

Μπαταρία

Ιόντων λιθίου, ενεργειακή χωρητικότητα 80.5 kWh (77 ωφέλιμες)

Κατανάλωση ενέργειας

Δοκιμής: 17.9 kWh/100 χλμ.

Αυτονομία

Έως 514 χιλιόμετρα (WLTP)

Αμάξωμα

Διαστάσεις (μήκος Χ πλάτος Χ ύψος) χλστ.: 4.751 x 1.921 x 1.624

Μεταξόνιο: 2.890 χιλ.

Βάρος: 1.995 κιλά

Χώρος αποσκευών

854 + 117 λ.

Τιμή Αγοράς

Βασική έκδοση: 59.990 ευρώ,

(Χωρίς την κρατική επιδότηση)

 

Όλες οι ειδήσεις

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο