ΔΟΚΙΜΕΣ

Βάλαμε δύσκολες δοκιμασίες στο νέο Ford Raptor στο Iaveris Park

valame-dyskoles-dokimasies-sto-neo-ford-raptor-sto-iaveris-park-667613

Την περασμένη εβδομάδα είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε ξανά το νέο Ranger Raptor, αυτή τη φορά με αφορμή την πανελλήνια δημοσιογραφική παρουσίαση που οργάνωσε η Ford Motor Hellas.

Του Τρύφωνα Αλεξόπουλου – Φωτογραφίες: Γιώργος Καραγιωργάκης

Πριν από μερικούς μήνες δανειστήκαμε για ένα Σαββατοκύριακο το νέο Ranger Raptor, από την Ford Σφακιανάκης ΑΕΒΕ., και πήγαμε στο βουνό των Κενταύρων, ξεκινώντας από την παραθαλάσσια Αγριά και καταλήγοντας στα Χάνια και το χιονοδρομικό κέντρο, πριν πάρουμε το δρόμο της επιστροφής, διασχίζοντας την Πορταριά. Το οδοιπορικό αυτό μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Την περασμένη εβδομάδα η Ford Motor Hellas διοργάνωσε την πανελλήνια δημοσιογραφική παρουσίαση του, με οδήγηση τόσο στο δρόμο όσο και στην πίστα. Για την ακρίβεια, σε τρείς διαφορετικές διαδρομές από το The Mall Athens, όπου έγινε η στατική του παρουσίαση, μέχρι το Iaveris Park στην Μαλακάσα.

Το Ranger αποτελεί ένα παγκόσμιο φαινόμενο που ξεκίνησε το 1982 και κατασκευάζεται σε έξι εργοστάσια, σε τέσσερις Ηπείρους. Είναι το Best Seller της κατηγορίας των Pick-up από το 2015, ενώ πλέον το μερίδιο του στην αγορά ξεπερνάει το απόλυτο ποσοστό του 42%. Από τότε, το Ranger ξεφεύγει της παραδοσιακής έννοιας του “αγροτικού” αυτοκινήτου, αν και στα χαρτιά, στη χώρα μας μόνο επαγγελματίες μπορούν να το αγοράσουν. Ειδικότερα η κορυφαία έκδοση Raptor με τη σφραγίδα της Ford Performance, έχει έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα, που στην πέμπτη γενιά του θα τον αποκαλούσαμε έως και… αγωνιστικό(!).

Σχεδιαστικά το νέο Raptor έχει εκμοντερνιστεί με όλα τα απαραίτητα στοιχεία που πρέπει να έχει ένα μοντέλο το 2023. Το ίδιο ισχύει και για το εσωτερικό του, που έχει συνδυασμό μαλακών και ποιοτικών σκληρών πλαστικών αλλά και συναρμογή που δείχνει να αντέχει τις κακουχίες. Συνδυάζεται με μια τεράστια, κάθετα διατεταγμένη, οθόνη αφής 12″, με το τελευταίο σύστημα λογισμικού SYNC 4, και ένα ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,4″. Ενδιαφέρουν παρουσιάζουν και οι διακόπτες στην οροφή, με αναμονές, έτσι ώστε οι ιδιοκτήτες να μπορούν να προσθέσουν τα δικά τους εξωτερικά αξεσουάρ, π.χ. φώτα.

Πόσα τεχνικά να χωρέσουν σε ένα άρθρο…

Ο λόγος λοιπόν για το νέο Ranger Raptor που κρύβει κάτω από το καπό του έναν ολοκαίνουργιο twin-turbo V6 βενζινοκινητήρα 3.0L EcoBoost, με βελτιώσεις από την Ford Performance για να αποδίδει μέγιστη ισχύ 291 ίππων και ροπή 491 Nm. Ο twin-turbo V6 κινητήρας 3.0L EcoBoost διαθέτει ένα συμπαγές μπλοκ κυλίνδρων από συμπιεσμένο μίγμα γραφίτη-σιδήρου, που είναι περίπου 75% ισχυρότερο και έως 75% πιο άκαμπτο από το σίδηρο που χρησιμοποιείται στις παραδοσιακές μεθόδους χύτευσης. Η Ford Performance εξασφάλισε ότι ο κινητήρας προσφέρει άμεση απόκριση στις εντολές του οδηγού στο γκάζι, σε συνδυασμό με ένα αγωνιστικής προέλευσης σύστημα anti-lag, παρόμοιο με αυτό που είδαμε για πρώτη φορά στα Ford GT και Focus ST, το οποίο επιτρέπει τη στιγμιαία και on-demand αύξηση της ισχύος.

Το νέο σύστημα anti-lag, που διατίθεται στο πρόγραμμα Baja, διατηρεί τις τουρμπίνες “ζωντανές” για έως και τρία δευτερόλεπτα αφού ο οδηγός σηκώσει το πόδι τους από το γκάζι, επιτρέποντας ταχύτερη επιτάχυνση στις εξόδους των στροφών ή στις αλλαγές σχέσεων όταν ο οδηγός πατήσει ξανά το γκάζι. Επιπλέον, ο κινητήρας είναι προγραμματισμένος με ένα ανεξάρτητο προφίλ αύξησης της πίεσης υπερπλήρωσης (boost) για κάθε μία από τις 10 σχέσεις του προηγμένου αυτόματου κιβωτίου, με στόχο την περαιτέρω βελτιστοποίηση των επιδόσεων.

Ο κινητήρας ντίζελ 2.0L EcoBlue bi‑turbo, της προηγούμενης γενιάς, θα εξακολουθήσει να διατίθεται στο νέο Ranger Raptor, με τις παραγγελίες τις έκδοσης να ξεκινούν αργότερα το 2023.

Σημείο αναφοράς όμως αποτελεί ο ήχος της εξάτμισης, ο οποίος θυμίζει περισσότερο ένα supercar παρά ένα συμβατικό αυτοκίνητο και ρυθμίζεται από το τιμόνι στα εξής στάδια:

  • Quiet – δίνει προτεραιότητα στον αθόρυβο χαρακτήρα έναντι των επιδόσεων και του έντονου ήχου προκειμένου να μην ενοχλεί τους γείτονες νωρίς το πρωί
  • Normal – το προφίλ αυτό προορίζεται για καθημερινή χρήση και προσφέρει έναν ήχο εξάτμισης που κάνει αισθητή την παρουσία του, χωρίς να είναι υπερβολικά δυνατός για χρήση στο δρόμο. Το προφίλ αυτό χρησιμοποιείται by default στα προφίλ οδήγησης Normal, Slippery, Mud/Ruts και Rock Crawl
  • Sport – προσφέρει μία πιο δυνατή και δυναμική χροιά
  • Baja – το πιο εντυπωσιακό προφίλ ήχου τόσο σε ένταση όσο και σε χαρακτήρα, καθώς σε αυτό το πρόγραμμα το σύστημα εξαγωγής συμπεριφέρεται περισσότερο ως ελεύθερη εξάτμιση. Προορίζεται μόνο για χρήση off-road.

Το νέο Ranger Raptor διαθέτει ένα μοναδικό πλαίσιο σε σύγκριση με εκείνο του νέου Ranger. Μια σειρά βάσεων και ενισχύσεων ειδικά εξελιγμένων για το Raptor για στοιχεία όπως η κολόνα C, ο χώρος φόρτωσης και η βάση της ρεζέρβας υποστηρίζουν τα μοναδικά στοιχεία έδρασης των bumpstops, των βάσεων στους θόλους των τροχών και των πίσω συνδέσμων των αμορτισέρ, διασφαλίζοντας ότι η επόμενη γενιά του Ranger Raptor μπορεί να διαχειρίζεται απαιτητικές συνθήκες off-road.

Ένα off-roader υψηλών επιδόσεων χρειάζεται και τον ανάλογο συνδυασμό τροχών και αναρτήσεων, επομένως οι μηχανικοί της Ford επανασχεδίασαν πλήρως την ανάρτηση. Οι εντελώς νέοι, ανθεκτικοί, αλλά και αλουμινένιοι συγχρόνως πάνω και κάτω βραχίονες, η εμπρός και πίσω ανάρτηση με τη μεγάλη διαδρομή και ένας αναβαθμισμένος πίσω σύνδεσμος Watt έχουν σχεδιαστεί για να παρέχουν περισσότερο έλεγχο σε ανώμαλα εδάφη με υψηλή ταχύτητα.

«Οι αναβαθμίσεις της ανάρτησης του Ranger Raptor αξιοποιούν στο μέγιστο βαθμό τα νέα αμορτισέρ FOX Live Valve. Η ανάρτηση προσαρμόζεται σε πραγματικό χρόνο ώστε να προσφέρει εξαιρετικό έλεγχο του αμαξώματος στο δρόμο, ενώ απορροφά τις μικρές αλλά και μεγάλες ανωμαλίες στις εκτός δρόμου διαδρομές, εξασφαλίζοντας μέγιστο έλεγχο και επιδόσεις» δήλωσε ο Burn.

Η επόμενη γενιά των αμορτισέρ FOX 2.5” Live Valve Internal Bypass υιοθετούν τεχνολογία αιχμής, με αποτέλεσμα η απόσβεση να προσαρμόζεται στη διαδρομή του αμορτισέρ. Τα συγκεκριμένα αμορτισέρ είναι τα πιο προηγμένα που έχουν τοποθετηθεί ποτέ στο Ranger Raptor και φέρουν πλήρωση λαδιού με Teflon που μειώνει τις τριβές κατά περίπου 50% σε σύγκριση με εκείνα του απερχόμενου μοντέλου.

Αφήνουμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά για να επικεντρωθούμε στην εμπειρία με το Raptor. Με μήκος στα 5,38 μέτρα, πλάτος οριακά πάνω από τα 2 μέτρα και ύψος οριακά κάτω από αυτά, πρόκειται για ένα απίστευτα επιβλητικό αυτοκίνητο, που κάνει ακόμα και μεγάλα SUV να φαίνονται σαν compact μοντέλα. Ωστόσο, μόλις κουμπώσεις στην θέση οδήγησης, την οποία θα εκτιμήσεις αν σου αρέσει να κοιτάζεις τους πάντες αφ ̓ υψηλού, δεν νιώθεις τον μεγάλο του όγκο, απλά από τον κεντρικό καθρέπτη βλέπεις την τεράστια ουρά του. Σε καμία περίπτωση δεν είναι ευέλικτο, δεν θα δυσκολευτείς ιδιαίτερα όμως ακόμα και εντός πόλης, τουλάχιστον όσο μένεις μακριά από τα στενάκια. Ο κύκλος στροφής του είναι στα 13 μέτρα, οπότε πάντα θα χρειαστεί αυτή η επιπλέον ή ανα περιπτώσεις περισσότερες μανούβρες για να στρίψεις. Στον βασικό εξοπλισμό του συμπεριλαμβάνεται κάμερα πανοραμικής θέασης, έτσι ώστε να μην υπάρχει άγχος τόσο εντός όσο και εκτός δρόμου.

Η σοφιστικέ ανάρτηση του εκπλήσσει με την απορροφητικότητα της. Πραγματικά αποσβένει μικρές και μεγάλες ανωμαλίες λες και είναι κάποιο μεγάλο πολυτελές σεντάν. Στον αυτοκινητόδρομο είναι σταθερό, με εντυπωσιακά χαμηλό θόρυβο κύλισης για των τεραστίων διαστάσεων ελαστικά που φοράει, αλλά αρκετό θόρυβο από τον αέρα που “χτυπάει” τις μεγάλες του επιφάνειες. Δεν επιταχύνει πολύ γρήγορα στις μεγάλες ταχύτητες, δεν δυσκολεύεται όμως να κινηθεί κοντά στην τελική ταχύτητα των 180 χλμ./ώρα.

Το τιμόνι του είναι βαρύ και αρκετά ακριβές, όπως δηλαδή αρμόζει σε ένα μοντέλο με τα λογότυπα της Ford Performance. Δίνει σωστή πληροφόρηση στα δύσκολα εδάφη και δεν κουράζει τον οδηγό με τις αντιδράσεις του. Με έναν διακόπτη από το τιμόνι, η αίσθηση του ρυθμίζεται σε τρία επίπεδα, όπως αντίστοιχα η ανάρτηση και ο ήχος της εξάτμισης, που προαναφέραμε. Τα τρία παραπάνω μπορούν να ρυθμιστούν ανεξάρτητα από τις προεπιλογές των προγραμμάτων οδήγησης. Τα προγράμματα αυτά επιλέγονται από έναν περιστροφικό διακόπτη στην κεντρική κονσόλα και είναι τα εξής:

On-road

  • Normal – σχεδιασμένο για άνεση και οικονομία καυσίμου
  • Sport – πιο άμεση απόκριση για εμπνευσμένη οδήγηση on-road
  • Slippery – για μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση κατά την οδήγηση σε ολισθηρές και ανώμαλες επιφάνειες

Off-road

  • Rock crawl – για βέλτιστο έλεγχο κατά την οδήγηση με πολύ χαμηλή ταχύτητα σε βραχώδη και κακοτράχαλα εδάφη
  • Sand – βελτιστοποιεί τις αλλαγές ταχυτήτων και την απόδοση ισχύος προκειμένου το όχημα να συνεχίζει να προχωρά απρόσκοπτα στην άμμο και στο βαθύ χιόνι
  • Mud/Ruts – για μέγιστη πρόσφυση κατά την εκκίνηση και διατήρηση της ταχύτητας του οχήματος
  • Baja – ρυθμίζει όλα τα συστήματα στα πιο δυναμικά χαρακτηριστικά τους για κορυφαίες επιδόσεις εκτός δρόμου με υψηλή ταχύτητα

Από τον ίδιο διακόπτη μπορούν να επιλεχθούν, η κίνηση στους πίσω τροχούς, η τετρακίνηση και οι μακριές ή κοντές σχέσεις (2H, 4A, 4H & 4L), ενώ το κλείδωμα των διαφορικών μπορεί να γίνει μέσω της οθόνης, αφού πατηθεί πρώτα το ανάλογο κουμπί. Ανασχεδιασμένος είναι ο, μικρός πλέον, επιλογέας του κιβωτίου για να προσφέρει ευχρηστία. Για το λόγο αυτό υπάρχουν πίσω από το τιμόνι μεγάλα Paddles για χειροκίνητες αλλαγές.

Το αυτόματο κιβώτιο 10 σχέσεων λειτουργεί εξαιρετικά σε όλες τις περιστάσεις και επιλέγει τη κατάλληλη σχέση. Μόνο στην εθνική και στο πρόγραμμα Normal, μερικές φορές καθυστερεί να κατεβάσει, κάτι που μπορεί να γίνει άμεσα όμως από τα Paddles.

Από την Πεντέλη και στο Iaveris Park

Η πρώτη βασική διαδρομή που είχε σχεδιάσει η Ford Motor Hellas, σε συνεργασία με την εταιρεία του Άρη Στιβαχτάρη, ήταν αυτή της χωμάτινης ανάβασης της Πεντέλης που καταλήγει στην Εκάλη. Είναι ένα αρκετά δύσβατο μονοπάτι με ανηφόρες, χωρίς χαράξεις, νεροφαγώματα και σε πολλά σημεία μόνο μεγάλες πέτρες. Τίποτα όμως που δεν θα μπορούσε να δυσκολέψει το Raptor, που έχει 27,2 εκ. απόσταση από το έδαφος, γωνίες (προσέγγισης, αναχώρησης και ράμπας ) στις 31°, 24-27° και 24°, αντίστοιχα, αλλά και ανώτερο βάθος διέλευσης υδάτινου εμποδίου είναι τα 85 εκ. Όλη την διαδρομή την κάναμε στο αυτόματο πρόγραμμα τετρακίνησης και μόνη δυσκολία αφορούσε στις φουρκέτες, όπου η μανούβρα ήταν απαραίτητη σε αυτή τη στενή διαδρομή.

Τα παραπάνω όμως ήταν η προθέρμανση, μιας και ο τελικός προορισμός ήταν η πίστα του Ιαβέρη. Βέβαια οι καιρικές συνθήκες μας χάλασαν τα όποια σχέδια, καθώς οι ειδικοί έκριναν τις συνθήκες δύσκολες για να οδηγήσουμε το αυτοκίνητο στα όρια του. Αφήσαμε λοιπόν τον Κωνσταντίνο Μαρκουΐζο να πάρει το τιμόνι και με προσοχή να μας δείξει τις ικανότητες του Raptor, το οποίο παρά τα ακατάλληλα για την περίσταση ελαστικά, είχε συμπεριφορά Rally Car. Στα ειδικά σχεδιασμένα εμπόδια, με μεγάλο βαθμό δυσκολίας, πέρασε χωρίς κανένα δισταγμό, ακόμα και σε αυτά που είχαν βάθος πάνω από 70 εκ. (!).

Στα τελευταία είχαμε επιλεγμένο το Trail Control, μια λειτουργεία που θυμίζει το Cruise Control αλλά απευθύνεται μόνο σε χρήση για Off Road. Το σύστημα αυτό κλειδώνει τη ταχύτητα (μέχρι 32 χλμ./ώρα) και διαχειρίζεται ταυτόχρονα τη τετρακίνηση και τα φρένα, κάνοντας το πέρασμα από νεροφαγώματα και εμπόδια, παιχνίδι…

Το Raptor είναι μια μηχανή που δεν έχει όρια, ενώ πλέον μπορεί να μεταφέρει τους επιβάτες με άνεση ή με ρυθμούς WRC, πάντα με ασφάλεια. Για τους ενδιαφερόμενους έρχεται σε δύο εκδόσεις εξοπλισμού, αμφότερες με πολύ πλούσιο εξοπλισμό – χωρίς ελλείψεις – και τιμή εκκίνησης τα 72.336 €.

 

Όλες οι ειδήσεις

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο