Q-ELECTRIC

VW ID.4 GTX: Όταν μεγαλώσω θα γίνω GTi;

vw-id-4-gtx-otan-megaloso-tha-gino-gti-670822

Υπάρχει ενδεχόμενο, ένα ψηλό, βαρύ, μεγάλο σε διαστάσεις, αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο, να δύναται να υποστηρίξει ένα λογότυπο που καθόρισε το ρου της σύγχρονης αυτοκινητικής ιστορίας;

Η Volkswagen γνέφει καταφατικά και υπό όρους, επιχειρεί με το ID.4 GTX να γράψει και πάλι ιστορία, στο εντελώς διαφορετικό από πάσης πλευράς σύγχρονο περιβάλλον.

του Αλέξανδρου Ι. Βενιού, Φωτογραφίες Ναυσικά Βασιλειάδου

Δύο καταναλωτικά προϊόντα, από τα αναρίθμητα που έχουν περάσει από το πλανήτη Γή, ήταν, είναι και θα είναι, πασίγνωστα, κοσμαγάπητα και άμεσα αναγνωρίσιμα: η Coca Cola και το Volkswagen Golf GTI! Για ευνόητους λόγους μην περιμένετε σχόλιο για το αναψυκτικό με τις μπουρμπουλήθρες. Για το GTI της VW όμως, το εφηβικό και όχι μόνο, αντικείμενο πόθου μας θα μπορούσαμε να γράψουμε σελίδες επί σελίδων. Εμείς και κάποια εκατομμύρια φανατικών δηλαδή, ονειροπόλων στη πραγματικότητα, των οποίων η ψυχή, το μυαλό και οι αισθήσεις μας, συνδέονται με αιώνιους δεσμούς με τις μονοδιάστατα ξεχωριστές Στιγμές, που μόνον η αυθεντική αυτοκίνηση μπορεί και προσφέρει. Όλα ξεκίνησαν πριν 47 χρόνια, το 1976 για την ακρίβεια, οπότε και η Volkswagen παρουσίασε τη γρήγορη εκδοχή της πρώτης γενιάς του Golf. Η ετυμολογία του λογότυπου GTI – Gran Turismo Injection/ Mεγάλου Τουρισμού με ψεκασμό (ηλεκτρομηχανικού για την ακρίβεια) – είχε αντίκρισμα 100% στη πλέον πετυχημένη κατασκευαστική συνταγή, ενός προσιτού (από οικονομικής πλευράς) σπορ μοντέλου. Γρήγορες επιδόσεις, εκπληκτική οδική συμπεριφορά και δυναμική εμφάνιση σε συνδυασμό πάντα με το περιορισμένο βάρος (μέχρι πριν λίγα χρόνια τουλάχιστον) και ιδού πως, η VW μάγεψε το ευρύ αγοραστικό κοινό προσφέροντας έντονες τετράτροχες συγκινήσεις. Τόσο «απλά»!

Η Μεγάλη Επανεκκίνηση

Ερχόμενοι στο σήμερα, όπου και συναντούμε το λογότυπο GTX τοποθετημένο στη κορυφαία έκδοση του αμιγώς ηλεκτρικού ID.4. Οι προσφερόμενοι άνετοι εσωτερικοί χώροι και οι γρήγορες επιδόσεις δικαιολογούν επαρκώς το τίτλο «Μεγάλου Τουρισμού», ενώ το «X» υποδηλώνει τη μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς. Η ύπαρξη δεύτερου ηλεκτροκινητήρα στον εμπρόσθιο άξονα με ισχύ 109 ίππους, έρχεται να προστεθεί στο ήδη υπάρχον οπλοστάσιο του Γερμανικού μοντέλου ανεβάζοντας τη συνολική ισχύ στους 299 ίππους και τη μέγιστη ροπή στα 460Nm, αναβαθμίζοντας εφ’ όλης της ύλης βεβαίως τις επιδόσεις του. Σύμφωνα με τα στοιχεία του κατασκευαστή λοιπόν, αρκούν μόλις 6,2 δευτ. για την ολοκλήρωση του 0-100 χλμ./ώρα (σ.σ. θυμίζουμε πως αναφερόμαστε σε ένα αμάξωμα βάρους 2.239 κιλών), ενώ η μέση κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας σταμάτησε στα 18,1 kWh/χλμ. τιμή που εξασφαλίζει μία ικανοποιητική αυτονομία 400 χλμ.

Αναπόφευκτα αυξημένο το βάρος του αμαξώματος, παρόλα αυτά, η τετρακίνηση, τα προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης της δυναμικής συμπεριφοράς ADAS, μα και η λίγο πιο σφιχτή ρύθμιση των αναρτήσεων (γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός, πολλαπλών συνδέσμων πίσω, αμφότερες με αντιστρεπτικές ράβδους) προσδίδουν στο ID.4 GTX, οδική συμπεριφορά και άνεση επιπέδου Μεγάλου Τουρισμού. Επιπλέον προσφέροντας τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ πέντε διαθέσιμων προγραμμάτων οδήγησης της λειτουργίας Driving Profile Selection (Eco, Comfort, Traction, Sport και Individual), ο οδηγός έχει τη δυνατότητα μετακίνησης κατά το δοκούν, αναλόγως διάθεσης και συνθηκών.

GTX Ναι, GTI όμως;

Για να σας βάλουμε ευθύς εξ’ αρχής στο κλίμα, η ζωή από τη ψηλή θέση οδήγησης του ID.4 GTX είναι ευχάριστα ασφαλής. Τι εννοούμε; Κατ’ αρχήν, μετακινείσαι γρήγορα έως πολύ γρήγορα δίχως να νιώθεις ποτέ την ανασφάλεια που συνήθως βιώνεις με την πλειονότητα των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων. Ανασφάλεια που σχετίζεται άμεσα με τις τεράστιες μάζες, την απουσία κιβωτίου ταχυτήτων και την αποκομμένη τεχνητή αίσθηση.

Όχι πως εν προκειμένω δεν καταγράφονται αυτά τα χαρακτηριστικά, ωστόσο έχει γίνει σωστή δουλειά σε όλα τα υπόλοιπα επίπεδα, γεγονός που σε ωθεί ως ένα βαθμό να τα παρακάμψεις. Κι αυτό το αντιλαμβάνεσαι πλήρως όταν αποφασίσεις να ψάξεις το κατά πόσο επαληθεύεται στη πράξη, η προσδοκία της VW το κορυφαίο GTX να αποτελέσει την (ηλεκτροκίνητη) συνέχεια του GTI.

Βυθίζοντας στη μοκέτα το δεξί πεντάλ του γκαζιού, η ακαριαία εμπλοκή του δεύτερου ηλεκτροκινητήρα εκσφενδονίζει κυριολεκτικά το βαρύ αμάξωμα, είτε από στάση, είτε εν κινήσει, δίχως ενοχλητικές μετατοπίσεις ή σπιναρίσματα. Επιδόσεις γρήγορες η πρώτη διαπίστωση, αναμενόμενο αυτό. Αυτό που δεν είναι αναμενόμενο ωστόσο, είναι η απόδοση της σφιχτής ανάρτησης σε γρήγορους ρυθμούς, που ανταπεξέρχεται πλήρως στο ρόλο της περιορίζοντας τις κλίσεις στις στροφές, δίχως να διαλύει όμως τη σπονδυλική στήλη οδηγού-επιβατών (παρά τους μεγάλους τροχούς 20 ιντσών). Και για να πάμε ένα βήμα παρακάτω να πούμε πως, αν αποφασίσεις να στρίψεις υπό αυτές τις συνθήκες, η λειτουργία επιλεκτικού φρεναρίσματος σε κάθε τροχό ξεχωριστά (προσομοιάζοντας με τη κλασσική λειτουργία του torque vectoring), διασφαλίζει την ομαλή κατανομή της τεράστιας ροπής και στους δύο άξονες, γεγονός που επιτρέπει τη κίνηση σε γρήγορους ρυθμούς σε μία ορεινή διαδρομή, προσδίδοντας υψηλές, πλευρική και ελκτική πρόσφυση.

Ωστόσο υπό αυτές τις συνθήκες, ο οδηγός δεν πρέπει ποτέ να υποτιμά το μεγάλο βάρος, παρά την ύπαρξη όλων αυτών των αμυντικών συστημάτων ασφαλείας. Επιπλέον η απουσία δυνατότητας επιλογής του βαθμού ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα (παρέχεται μόνον η επιλογή «B», που επιβραδύνει έντονα το αυτοκίνητο στο άφημα του πεντάλ του γκαζιού), αποτελεί σημαντική έλλειψη που επιδρά αποτρεπτικά στη ψυχολογία, κατά κύριο λόγο, του ζωηρού οδηγού που επιθυμεί να κινηθεί σε GTI ρυθμούς. Αντιθέτως, ο τελευταίος δεν θα νιώσει ποτέ ανασφάλεια από την απόδοση και – παραδόξως πως – την αντοχή των φρένων (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός/ απλοί δίσκοι πίσω)!

Συνοψίζοντας, τα παραπάνω και η εκτίμηση μας αναφορικά με τη καινούργια κορυφαία έκδοση GTX του ID.4, είναι πως πρόκειται για ένα αξιόλογο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο, που αποπνέει σπορτίφ χαρακτήρα, με τα μέτρα και τα σταθμά της κατηγορίας του όμως. Μασίφ ως κατασκευή, ιδιαίτερα καλαίσθητο εντός/ εκτός, προσφέρει άνετους χώρους για πέντε επιβάτες και τις αποσκευές τους, επιτυγχάνει ικανοποιητική αυτονομία, ενώ ακόμα και στη βασική του έκδοση συνοδεύεται από μακροσκελή λίστα βασικού εξοπλισμού που όντως περιλαμβάνει τα πάντα. Το κόστος για όλα αυτά ανέρχεται στις 53.200 ευρώ (μετά την αφαίρεση του ποσού των 8.000 ευρώ της κρατικής επιδότησης του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά»). Ορθώς φέρει το λογότυπο GTX που φέρει, καθώς έχει πολύ ευχάριστο χαρακτήρα εφ’ όλης της ύλης και σίγουρα πολύ πιο ευχάριστο σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές του. «Σπορ όπως ένα GTI» όμως, όπως το παρουσιάζει δηλαδή η Volkswagen, λυπούμαστε αλλά δεν είναι και καλύτερα έτσι, γιατί η σύγκριση με το θρύλο θεωρούμε πως το αδικεί κατάφορα!

Όσο για όλους όσοι είχαμε τη τύχη να βιώσουμε Στιγμές με το θρύλο, ένα έχω να πω: «Αδέλφια το κάστρο καλά κρατεί(ακόμα)»…

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ VOLKSWAGEN ID.4 GTX

Τιμή αγοράς

  • Από 61.200 ευρώ (ή 53.200 με την αφαίρεση της κρατικής επιδότησης του προγράμματος Κινούμαι ηλεκτρικά)

Κινητήρες

  • Εμπρός/ Πίσω: Ηλεκτροκινητήρας/ Ηλεκτροκινητήρας
  • Μέγιστη ισχύς: 299 ίπποι
  • Μέγιστη ροπή: 460 Nm

Μπαταρία

  • Ιόντων λιθίου 82 kWh (ωφέλιμο 77 kWh)

Φόρτιση

  • AC στα 11 kW
  • DC στα 125 kW

Μετάδοση

  • Κιβώτιο: Μίας σχέσης
  • Κίνηση: σε όλους τους τροχούς

Επιδόσεις

  • Μέγιστη ταχύτητα 180 χλμ./ώρα
  • 0-100 σε 6,2”

Κατανάλωση

  • Κατασκευαστή (κατά WLTP): 17,6 kWh/100 χλμ.
  • Δοκιμής: 18,1 kWh/100 χλμ.
  • Αυτονομία: 400 χλμ.

Διαστάσεις και βάρος

  • Μήκος 4.584 χιλ.
  • Πλάτος 1.852 χιλ.
  • Ύψος 1.637 χιλ.
  • Μεταξόνιο 2.769 χιλ.
  • Βάρος 2.239 κιλά

 

Όλες οι ειδήσεις

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο