EDITORIAL

10 περίεργα και «κουλά» στοιχεία από τον κόσμο του αυτοκινήτου που ίσως να μην γνωρίζεις

10-perierga-kai-koula-stoicheia-apo-ton-kosmo-tou-aftokinitou-pou-isos-na-min-gnorizeis-715960

Κερνάμε δέκα “σφηνάκια” από απροσδόκητα, αστεία και ενδιαφέροντα στοιχεία, που σχετίζονται με τα αυτοκίνητα και την ιστορία τους.

1) Το κορυφαίο σε πωλήσεις μοντέλο της VW, είναι το… λουκάνικο

Ούτε το Golf, ούτε το Polo. Αν έχει παράγει κάτι σε τεράστιους αριθμούς η VW, αυτό είναι τα λουκάνικα και συγκεκριμένα τα περίφημα «currywurst». Ξεκίνησε να τα παρασκευάζει το 1973 στις εγκαταστάσεις της στο Wolfsburg και τα διένειμε κυρίως στα εστιατόρια και στις καντίνες που λειτουργούσαν στα εργοστάσια της. Κατά καιρούς όμως, προμήθευε επίσης super market και χώρους εστίασης στα γήπεδα και έτσι το VW λουκάνικο έγινε ευρύτερα γνωστό στην Γερμανία για την αξιοπιστία και την μικρή του κατανάλ… συγνώμη, για την γεύση του.

Μάλιστα το currywurst, είχε ενταχθεί και στο κωδικολόγιο ανταλλακτικών της εταιρείας, με part number «199 398 500 A» και δεν κάνουμε πλάκα, ισχύει. Κορυφαία χρονιά για το currywurst ήταν το 2017, με την VW να παράγει ούτε λίγο, ούτε πολύ, 7 εκατομμύρια από αυτά. Το 2021, η VW αποφάσισε να σταματήσει την παραγωγή του currywurst από χοιρινό, αντικαθιστώντας το μια vegan έκδοση. Σαν να λέμε λουκάνικο Euro 6 προδιαγραφών ένα πράγμα.

2) Το Renault του Τζάκ και της Ρόουζ ήταν πραγματικά στον Τιτανικό 

Εκτός του ότι αποτελεί μια από τις πιο επιτυχημένες εμπορικά ταινίες όλων των εποχών, ο Τιτανικός εντυπωσιάζει και για την ιστορική ακρίβεια του. Η φημισμένη σκηνή με το χέρι στο νοτισμένο παράθυρο, όταν ο Τζακ και η Ρόουζ «συσφίγγουν τις σχέσεις τους» , εκτυλίσσεται μέσα σε ένα αυτοκίνητο, στο αμπάρι του πλοίου. Το αυτοκίνητο είναι ένα Renault Type CB Coupé de Ville του 1912 και αυτό δεν αποτέλεσε απλά μια τυχαία, «φέρτε μου ένα αμάξι της εποχής» επιλογή από τον σκηνοθέτη της ταινίας, James Cameron. Είχε πέσει πολύ μελέτη!

Στα πραγματικά έγγραφα με τις φορτωτικές του πλοίου, πριν αυτό αναχωρήσει από την Αγγλία, συμπεριλαμβανόταν ένα τέτοιο μοντέλο. Για την ακρίβεια, ήταν το μοναδικό αυτοκίνητο που μετέφερε ο Τιτανικός. Είχε αγοραστεί από τον αμερικανό William Carter, o οποίος περιόδευσε με αυτό στην Ευρώπη, μαζί με την οικογένεια του, για λόγους αναψυχής. Κατά την επιστροφή στις ΗΠΑ πήραν το αυτοκίνητο μαζί τους αλλά τελικά αυτό δεν έφτασε ποτέ στην πατρίδα τους. Για την ιστορία, οι Carters επέζησαν του ναυαγίου. Spoiler Alert: Ο Τζακ, όχι.

3) Tο πρώτο Volvo παραγωγής, αποτέλεσε -κυριολεκτικά- ένα πισωγύρισμα για την εταιρεία

Ήταν 13 Απριλίου του 1927, όταν στην γραμμή παραγωγής της Volvo, ολοκληρώθηκε το πρώτο της μοντέλο, με την ονομασία ÖV 4. Το αυτοκίνητο με σειριακό αριθμό 001 της σουηδικής εταιρείας, βγήκε «τσουλιστό» στο προαύλιο των εγκαταστάσεων για την πρώτη του εκκίνηση, μια αναμφίβολα σημαντική στιγμή. Πήρε μπροστά, μπήκε η πρώτη, αλλά με το που απελευθερώθηκε ο συμπλέκτης, το αυτοκίνητο κινήθηκε προς τα πίσω, προς μεγάλη έκπληξη των παρευρισκόμενων.

Τι είχε συμβεί; Από λάθος στην διαδικασία συναρμολόγησης, είχαν τοποθετηθεί ανάποδα τα γρανάζια στο διαφορικό, με αποτέλεσμα η Volvo να κατασκευάσει το πρώτο αυτοκίνητο με πολλαπλές σχέσεις για όπισθεν, και μια «κοντή», για κίνηση προς τα μπροστά. Κακό ξεκίνημα, αλλά η συνέχεια ήταν αναμφίβολα πολύ καλύτερη για την εταιρεία.

4) Τo σήμα της BMW, δεν αναπαριστά έλικα αεροπλάνου

Μια ευρέως διαδεδομένη παρανόηση, είναι ότι το σήμα της BMW αποτελεί μια καλλιτεχνική αναπαράσταση ενός έλικα αεροπλάνου και μάλιστα πολλοί είναι αυτοί που χρησιμοποιούν εκφράσεις, όπως «η εταιρεία με τον κυανόλευκο έλικα». Σε ένα μεγάλο ποσοστό, ο μύθος αυτός σχετίζεται με το γεγονός ότι η BMW ξεκίνησε ως εταιρεία που κατασκεύαζε κινητήρες για αεροπλάνα αλλά όχι, αυτή η δραστηριότητα δεν αποτέλεσε ποτέ έμπνευση για τον σχεδιασμό του σήματος της εταιρείας. Στην πραγματικότητα, η εναλλαγή λευκού και μπλε, είναι η αναπαραγωγή των χρωμάτων που έχει η σημαία του κρατιδίου της Βαυαρίας στο φόντο.

Η Bayerische Motoren Werke AG, θέλησε λόγο εντοπιότητας να εντάξει αυτό το ρομβοειδές μοτίβο της σημαίας στο σήμα της, ωστόσο η επιθυμία αυτή, σκόνταψε σε έναν νόμο που απαγόρευε ακόμα και την μερική αναπαράσταση εθνικών συμβόλων για εμπορική χρήση. Έτσι, αντί για μπλε και λευκούς ρόμβους, η BMW αναγκάστηκε να χρησιμοποιήσει ένα κύκλο χωρισμένο σε τεταρτημόρια, με εναλλαγές αυτού του χρωματικού συνδυασμού.

5) O BΠΠ ανάγκασε μια πολύ γνωστή αυτοκινητοβιομηχανία να αλλάξει το όνομα της

…και το νέο όνομα αυτής, ήταν Jaguar! Nαι, η γνωστή βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία, δεν ονομαζόταν πάντα έτσι. Η εταιρεία είχε αρχικά το όνομα SS Cars, με το SS να προέρχεται από τα αρχικά «Standard Swallow». Πριν τον δεύτερο παγκόσμιο, δεν υπήρχε κανένα απολύτως πρόβλημα με αυτό, αλλά τον Μάρτιο του 1945, λίγο πριν την λήξη του πολέμου που προκάλεσε των θάνατο εκατομμυρίων ανθρώπων και ρήμαξε την Ευρώπη , η SS Cars ορθώς σκέφτηκε ότι με αυτό το όνομα ήταν καταδικασμένη εμπορικά λόγω τον προφανών συσχετισμών με τα «Schutzstaffel», δηλαδή τα SS των ναζί.

Στην «ληξιαρχική πράξη» αλλαγής του ονόματος επιλέχθηκε το Jaguar, από την ομώνυμη  σειρά μοντέλων της -πρώην πλέον- SS Cars, του 1936. Δεν ήταν μόνο το όνομα βέβαια, ήταν και το σήμα, που θύμιζε αρκετά την αισθητική των συμβόλων του τρίτου ράιχ. Aπ΄ όπου και να το έπιανες, καμένο χαρτί δηλαδή…

6) Υπάρχoυν δύο μόνο στοιχεία στα αυτοκίνητα, για τα οποία όλοι χρησιμοποιούν το ίδιο μετρικό σύστημα

Χιλιόμετρα, μίλια, νιουτόμετρα, λίβρες, ίπποι PS, ίπποι CV, kW και η λίστα δεν έχει τελειωμό. Τα μετρικά συστήματα που χρησιμοποιούνται για να εκφράσουν μεγέθη και να περιγράψουν τεχνικά χαρακτηριστικά στα αυτοκίνητα, θυμίζουν πύργο της Βαβέλ, όπου ο καθένας υϊοθετεί ότι θέλει ως σταθερά και συνεννόηση δεν μπορεί να υπάρξει. ΗΠΑ, Βρετανία και Ευρώπη, δεν έκατσαν πότε σε ένα τραπέζι να τα βρουν για ένα τόσο απλό ζήτημα και οι κακεντρεχείς θα έλεγαν ότι αυτό οφείλεται στον σοβινισμό τους (σώπα…).

Υπάρχει όμως κάτι, ένα επί μέρους στοιχείο του αυτοκινήτου, για το οποίο όλοι χρησιμοποιούν το ίδιο μετρικό σύστημα και αυτό είναι οι τροχοί. Ναι λοιπόν, αν πεις «ζάντα 21 ιντσών» σε αμερικάνο, βρετανό ή ευρωπαίο, δεν θα ξινίσει τα μούτρα του, θα καταλάβει. Μαζί με τα κιλά (kg), ως μονάδα μέτρησης του βάρους, είναι τα δύο και μοναδικά στα όποια συμφωνεί όλος ο ντουνιάς,  μέχρι που –ποτέ δεν ξέρεις- κάποιος ανισόρροπος να αποφασίσει ότι θα μετράει την διάμετρο των τροχών σε χιλιοστά της γιάρδας και το βάρος σε οκάδες.

7) To Τuning έχει σχέση με την ακουστική

«Τuning», όπως όλοι θα γνωρίζετε, ονομάζεται στην αργκό του αυτοκινήτου η βελτίωση. Η ορθή και πιο κοινή ερμηνεία της λέξης όμως είναι το κούρδισμα των μουσικών οργάνων, δηλαδή η διαδικασία ρύθμισης τους, προκειμένου το παραγόμενο τονικό ύψος να έρθει σε συγκεκριμένες τιμές. Στα σύγχρονα λεξικά έχει ενταχθεί βέβαια και η ερμηνεία «βελτίωση ενός αυτοκινήτου» αλλά τα μουσικά όργανα προηγούνται κατά πολύ χρονικά ως εφευρέσεις σε σχέση με τα αυτοκίνητα, οπότε κάποιος συσχετισμός θα πρέπει να υπάρχει για να δημιουργηθεί αυτό το εννοιολογικό δάνειο, και ναι, ισχύει.

Όταν ο Henry Ford άρχισε να ασχολείται με τα αυτοκίνητα και στην συνέχεια κατασκεύασε μερικά, παρατήρησε ότι στην βέλτιστη ρύθμιση των πρωτόλειων τότε συστημάτων ανάφλεξης, τα πηνία τους συντονίζονταν και εξέπεμπαν μια ομόηχη βοή. Η διαδικασία αυτή θύμιζε το κούρδισμα των μουσικών οργάνων και κάπως έτσι, το tuning, έγινε συνώνυμο της σωστής ρύθμισης. Aπό τον Henry Ford το tuning μεταφέρθηκε ως έκφραση στους χιλιάδες εργαζόμενους που απασχολούνταν στα εργοστάσια του και με την πάροδο του χρόνου, από στόμα σε στόμα, σε όλο τελικά τον κόσμο.

8) To ταμπλό, προέρχεται από τις άμαξες

Στις μέρες μας, ως ταμπλό συνηθίζουμε να αποκαλούμε την δομή που βρίσκεται μπροστά από τον οδηγό και τον συνοδηγό σε ένα αυτοκίνητο. H λέξη προέρχεται από το γαλλικό tableau, το οποίο μεταφράζεται ως «πίνακας» αλλά μην βιαστείτε να προσθέσετε το «οργάνων» για να κάνετε την σύνδεση. Στα αγγλικά, η αντιστοιχία στην προκειμένη περίπτωση είναι το dashboard. Αμφότερες οι δυο αυτές λέξεις, πολύ πιο παλιά, περιέγραφαν μια ξύλινη συμπαγή επιφάνεια που τοποθετούταν υπό κλίση ή κάθετα, μπροστά από τους αμαξάδες, ώστε αυτοί να προφυλάσσονται από τις πέτρες και την λάσπη που εκτόξευαν οι οπλές των αλόγων.

Όταν εμφανίστηκαν τα πρώτα αυτοκίνητα, ήταν λογικό ότι οι περιγραφές συγκεκριμένων τμημάτων τους θα προέρχονταν από τις άμαξες, ως το πιο συγγενικό σε αυτά, μεταφορικό μέσο. Έτσι λοιπόν, τα κάθετα ως προς τον οδηγό τμήματα τα αποκαλούσαν tableau ή dashboard και αυτό ήταν κάτι που παρέμεινε σε όλη την διάρκεια εξέλιξης των αυτοκινήτων, μέχρι και στις μέρες μας, ως χαρακτηρισμός των δομών μπροστά από τον οδηγό.

9) Οι υαλοκαθαριστήρες μάλλον εφευρέθηκαν από γυναίκα και αρχικά δεν έτυχαν καλής υποδοχής

Το 1903 ήταν μια καλή χρονιά για τους υαλοκαθαριστήρες, αφού κατατέθηκαν στο ίδιο περίπου χρονικό διάστημα τρεις αιτήσεις για κατοχύρωση σχετικής ευρεσιτεχνίας. Ιστορικά, δεν έχει καταστεί σαφές σε ποιον ακριβώς αποδίδονται τα credits του εφευρέτη αλλά οι περισσότερες απόψεις συγκλίνουν στο ότι ήταν μια γυναίκα από την Αλαμπάμα των ΗΠΑ, με το όνομα Mary Anderson. Σε κάθε περίπτωση, το ότι έσκασαν τρεις πατέντες για κατοχύρωση μαζί, σημαίνει ότι ο κόσμος είχε απηυδήσει από την διαδικασία του να σταματά το αυτοκίνητο κάθε λίγο και λιγάκι όταν έβρεχε και να κατεβαίνει μέσα στις λάσπες για να καθαρίσει το παρμπρίζ. Έπρεπε να βρεθεί μια λύση.

Ωστόσο παρά την αγανάκτηση, όταν οι υαλοκαθαριστήρες άρχισαν να εφαρμόζονται σε όλο και περισσότερα αυτοκίνητα, υπήρξαν πολλές γκρίνιες, με τους πολέμιους να ισχυρίζονται ότι η χρήση τους εγκυμονούσε κινδύνους, καθότι αποσπούσε την προσοχή των οδηγών από τον δρόμο. Το λες αχαριστία και γαϊδουριά αυτό.  Ως ελαφρυντικό βέβαια, να πούμε ότι η λειτουργία τους ήταν χειροκίνητη με μοχλό εσωτερικά του αυτοκινήτου αλλά και πάλι, μεταξύ αυτού και του «δεν βλέπω την τύφλα μου», εμείς Mary ψηφίζουμε!

10) Το Toyοta Corolla έχει πουλήσει τα μισά από το απόλυτο best seller μηχανοκίνητο όχημα

Με 50.000.000 μονάδες να έχουν πωληθεί μέχρι το 2021, το Toyota Corolla ή για να το θέσουμε καλύτερα, οι εκδόσεις του Toyota Corolla, αποτελούν το πιο καλοπουλημένο μοντέλο αυτοκινήτου όλων των εποχών, με μεγάλη μάλιστα διαφορά από το δεύτερο, που είναι ο κλασικός σκαραβαίος της VW. Ωστόσο αν διευρύνουμε την κατηγορία και από «αυτοκίνητο» την κάνουμε «μηχανοκίνητο όχημα»,  τα νούμερα αυτά χωλαίνουν μπροστά στις πωλήσεις που έχει επιτύχει ένα πολύ πιο ταπεινό και αρκετά γνωστό στην χώρα μας μοντέλο. Ο λόγος για το Super Cub της Honda, δηλαδή αυτό που οι περισσότεροι ξέρουν ως «παπάκι».

Από το 1958 όπου και παρουσιάστηκε μέχρι και το 2017, οι πωλήσεις για το Honda Super Cub  ήταν 100.000.000 μονάδες και αν κρίνουμε από το πόσο και πως συνεχίζει να πουλάει στις αγορές της νοτιοανατολικής Ασίας, το νούμερο αυτό θα έχει σίγουρα αυξηθεί κατά πολύ. Για την ιστορία, αν διευρύνουμε και άλλο την κατηγορία και από «μηχανοκίνητό όχημα» την κάνουμε «όχημα» σκέτο, τίποτα δεν πλησιάζει τους αριθμούς ενός… ποδήλατου και συγκεκριμένα του PA-02 της Flying Pigeon, που ήταν το βασικό μεταφορικό μέσο για τους πολίτες, στην Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας. Από το 1949 μέχρι και τον πολιτικό μετασχηματισμό της Κίνας, είχαν πωληθεί και διατεθεί, περισσότερες από 500.000.000 μονάδες!

Όλες οι ειδήσεις

Στο Αυτόφωρο γιατί κατέγραψε τη βεβαίωση κλήσης

Θα μπορούσε να είναι αυτή η λύση για την φόρτιση ηλεκτρικών στις πόλεις;

Επίσημο: Η Lancia επιστρέφει στο WRC με την Ypsilon Rally 4 HF

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο