ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

Ποια είναι η πιο ασφαλής και η πιο επικίνδυνη θέση σε ένα αυτοκίνητο;

poia-einai-i-pio-asfalis-kai-i-pio-epikindyni-thesi-se-ena-aftokinito-762669

Με αφορμή το αεροπορικό δυστύχημα στην Ινδία και την παραφιλολογία για τη θέση 11Α, υπάρχει κάτι αντίστοιχο στα αυτοκίνητα;

Η αεροπορική τραγωδία στην Ινδία που σημειώθηκε εχθές (12/06) και συγκλόνισε τον κόσμο, είχε ως τραγικό απολογισμό 269 συνολικά νεκρούς εκ των οποίων οι 241 επέβαιναν στο αεροπλάνο, ενώ 28 ακόμα έχασαν τη ζωή τους, βρισκόμενοι σε φοιτητική εστία όπου έπεσαν τμήματα του αεροπλάνου.

Ο μοναδικός επιζώντας του αεροπλάνου, ήταν ένας Ινδός με βρετανική υπηκοότητα πολίτης, ο οποίος μάλιστα κατάφερε να βγει από τα συντρίμμια και να απομακρυνθεί από το φλεγόμενο χάος. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο επιβάτης αυτός καθόταν στη θέση 11Α και αυτό ήταν αρκετό για να ξεκινήσει ένα click bait διαδικτυακό γαϊτανάκι παραφιλολογίας.

Πολλά δημοσιεύματα σχολίαζαν το παράδοξο του γεγονότος, αναφέροντας ότι η συγκεκριμένη θέση είναι η πιο επισφαλής σε περίπτωση αεροπορικού δυστυχήματος, ενώ άλλοι το πήγαν «ανάποδα» ανάγοντας το κάθισμα αυτό, ως το πιο ασφαλές.

Δεν ισχύει τίποτα από τα δύο. Η θέση 11Α της οικονομικής κλάσης, έχει μια φήμη ως «ανεπιθύμητη» από τους επιβάτες σε ορισμένους τύπους  αεροπλάνων όπως τα Boeing 737 και τα Airbus A320 για έναν άλλο λόγο. Παρά το ότι το γράμμα «A» υποδηλώνει ότι ο επιβάτης κάθεται σε θέση με παράθυρο, στα αεροσκάφη που αναφέρθηκαν και σε συγκεκριμένες διαμορφώσεις αυτών (αναλόγως την εταιρεία), η θέση αυτή, δεν έχει παράθυρο, αφού βρίσκεται στην έξοδο κινδύνου που υπάρχει λίγο μπροστά από το φτερό.

Στην προκειμένη περίπτωση αυτό δεν ίσχυε, αφού το αεροπλάνο της Air India που κατέπεσε ήταν ένα Boeing 787‑8 και η θέση 11Α έχει παράθυρο και έξοδο κινδύνου. Μάλιστα ήταν αυτή ή έξοδος κινδύνου που έσωσε τη ζωή του μοναδικού επιβάτη που επέζησε καταφέρνοντας να βγει από αυτή. Ο ισχυρισμός ωστόσο ότι πρόκειται για «ασφαλής» ή «επικίνδυνη» θέση είναι ψευδής και δεν επιβεβαιώνεται από κανένα στοιχείο ή έρευνα. 

Με το διαδίκτυο να έχει «βουήξει» γύρω από την ασφάλεια (ή το ακριβώς αντίθετο) γύρω από τις αεροπορικές θέσεις λοιπόν, εύλογα μπορεί να προκύψει το αντίστοιχο ερώτημα και για τα αυτοκίνητα: Υπάρχει κάποιο κάθισμα που να θωρείται το πιο ασφαλές σε περίπτωση ατυχήματος και κάποιο που να εκθέτει τον καθήμενο σε αυτό, σε μεγαλύτερο κίνδυνο;

Η απάντηση είναι ναι και στα δύο σκέλη της υποθετικής αυτής ερώτησης με μια διευκρίνιση ωστόσο, ότι δεν πρόκειται για «κανόνα» και όλα εξαρτώνται από τον τύπο και τη φύση μια ενδεχόμενης σύγκρουσης (μετωπική, πλαγιομετωπική, πλάγια κ.ο.κ.) και από πολλές άλλες, χαοτικές συνισταμένες και σενάρια που πρέπει να ληφθούν υπόψη. Σε γενικές όμως γραμμές, η πίσω μεσαία θέση, είναι η πιο ασφαλής στα αυτοκίνητα, για τους εξής λόγους:

1. Βρίσκεται πιο «μακριά» από τις περιοχές πρόσκρουσης (μπροστά και πίσω)

2. Έχει μικρότερη έκθεση σε πλευρικές συγκρούσεις, σε σύγκριση με τις πίσω γωνιακές θέσεις

3. Έχει προστασία από πλευρικούς αερόσακους, αν και λιγότερο άμεσα από άλλες θέσεις

Με μια μια βασική προϋπόθεση  όλα αυτά, να υπάρχει στη μεσαία θέση των πίσω καθισμάτων, ζώνη τριών σημείων.

Η πίσω μεσαία θέση είναι επίσης ιδανική για παιδικά καθίσματα, για τους λόγους που αναφέρονται πιο πάνω.

Σε ότι αφορά στην πιο «επικίνδυνη θέση» σε ένα αυτοκίνητο, αυτή είναι του συνοδηγού βάση των στοιχείων που έχουν συλλεχθεί σε έρευνες από οργανισμούς όπως το Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) και η Εθνική Υπηρεσία Οδικής Ασφάλειας των ΗΠΑ (NHTSA). Στην προκειμένη περίπτωση δεν υπάρχει ένα λογικό υπόβαθρο παρά μόνο στατιστική.

Μια πιθανή αιτία να είναι το ότι οι οδηγοί σε περίπτωση  συγκρούσεων στρέφουν ή αλλάζουν κατεύθυνση στο όχημα, ώστε να αποφύγουν το χτύπημα και αυτό γίνεται με σημείο αναφοράς τη δική τους θέση. Για αυτό το λόγο, οι συνεπιβάτες έχουν μεγαλύτερη έκθεση σε ορισμένα είδη συγκρούσεων και δεν υπάρχει πρόθεση για αυτό, είναι κάτι που συμβαίνει αντανακλαστικά και ενστικτωδώς από τον οδηγό.

Όλες οι ειδήσεις

Το φθηνότερο Hyundai Tucson στην Ελλάδα – Η τιμή του

Γίνεται να υπάρξει ανεκτή κυκλοφορία χωρίς τη διήθηση των δίτροχων;

Ήρθε Ελλάδα το νέο Lynk & Co 01 με 281 ίππους και 75 km ηλεκτρικής αυτονομίας – Αναλυτικά οι τιμές

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο