Ρωτήσαμε την AI τι θα συνέβαινε αν πάθαινε βλάβη μια ΑΙ διαχείρισης κυκλοφορίας οχημάτων
Αν δεν το ξέρετε (τώρα θα το μάθετε έτσι και αλλιώς…) η Open AI, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης, είναι «κάτω». «Κάτω» σημαίνει ότι δεν λειτουργεί, παρουσιάζοντας από το πρωί σήμερα (10 Ιουνίου 2025) σημαντικά προβλήματα σε όλο τον κόσμο, με εκατομμύρια χρήστες να αναφέρουν ότι τα Chat GTP, Sora, Dall-E, Data Analyst και άλλα «σκεπτόμενα» προϊόντα της εταιρείας, δεν αποκρίνονται.
Για του λόγου το αληθές ρωτήσαμε και εμείς το Chat GPT τι έχει και πήραμε αυτή την απάντηση:
Εντάξει, δεν χάθηκε ο κόσμος βέβαια, μπορεί αρκετοί να έχουν εντάξει την AI στη δουλειά τους ως επικουρικό μέσο αλλά δεν εξαρτάται κάτι πολύ κρίσιμο από αυτή. Ακόμη τουλάχιστον. Τι θα γινόταν όμως αν ίσχυε κάτι τέτοιο; Οι κατασκευαστές και οι αναλυτές της αγοράς μας προετοιμάζουν για ένα μέλλον όπου η τεχνητή νοημοσύνη θα παίζει σημαίνοντα ρόλο στη λειτουργία των αυτοκινήτων, όχι μόνο σε ότι αφορά στη λειτουργία τους αλλά και στην διαχείριση της κυκλοφορίας τους.
Ας υποθέσουμε λοιπόν, ότι αυτή η τεχνητή νοημοσύνη – «τροχονόμος» παρουσίαζε κάποιο πρόβλημα με αποτέλεσμα την διακοπή των υπηρεσιών της, τι θα γίνει τότε;
«Και που να ξέρουμε;» είναι η απάντηση αλλά ευτυχώς ρωτήσαμε κάτι πιο έξυπνο από εμάς, μια υπηρεσία ΑΙ που λειτουργούσε σήμερα, το Grok του Έλον του Μασκ και πήραμε απάντηση. Ουσιαστικά δηλαδη, ρωτήσαμε μια AI τι θα συμβεί αν σταματήσει να λειτουργεί η AI διαχείρισης της κυκλοφορίας και φτιάξαμε και μια εικόνα ανοίγνατος με άλλη AI, για να πλαισιωθεί το θέμα.
Τόσα AI μαζεμένα, μόνο οι Vaya Con Dios.
Ιδού λοιπόν τι απάντησε το Grok για ένα τέτοιο σενάριο:
Αν ο έλεγχος αυτόνομων οχημάτων που βασίζονται σε επικοινωνίες V2V (Vehicle-to-Vehicle), V2G (Vehicle-to-Grid) και V2I (Vehicle-to-Infrastructure) ανατεθεί πλήρως σε AI και αυτό το AI παρουσιάσει βλάβη (crash) παρόμοια με αυτή του ChatGPT, οι συνέπειες θα μπορούσαν να είναι ακόμα πιο πολύπλοκες λόγω της επιπρόσθετης εξάρτησης από την υποδομή. Ας εξετάσουμε το σενάριο, ενσωματώνοντας την τεχνολογία V2I:
Απώλεια Ελέγχου ή Επικοινωνίας:
Το V2V επιτρέπει στα οχήματα να ανταλλάσσουν δεδομένα (θέση, ταχύτητα, κ.λπ.), το V2G συνδέει τα οχήματα με το ηλεκτρικό δίκτυο για διαχείριση ενέργειας, ενώ το V2I επιτρέπει την επικοινωνία με υποδομές όπως φανάρια, οδικοί αισθητήρες και κέντρα διαχείρισης κυκλοφορίας. Ένα crash του AI που διαχειρίζεται αυτές τις επικοινωνίες θα μπορούσε να διακόψει τη ροή δεδομένων, οδηγώντας σε απώλεια συντονισμού μεταξύ οχημάτων, υποδομών και του δικτύου.
Χωρίς V2I, τα οχήματα μπορεί να χάσουν πρόσβαση σε πραγματικού χρόνου πληροφορίες από φανάρια, οδικές συνθήκες ή οδηγίες κυκλοφορίας, αυξάνοντας τον κίνδυνο συγκρούσεων ή κυκλοφοριακής συμφόρησης, ειδικά σε πολυσύχναστες διασταυρώσεις.
Αντίκτυπος στην Ασφάλεια:
Αν το AI είναι υπεύθυνο για κρίσιμες αποφάσεις (π.χ. αποφυγή εμποδίων, διαχείριση διασταυρώσεων με βάση δεδομένα V2I), ένα crash θα μπορούσε να οδηγήσει σε αδυναμία λήψης αποφάσεων. Για παράδειγμα, ένα όχημα μπορεί να μην λάβει σήμα από ένα έξυπνο φανάρι για να σταματήσει, αυξάνοντας την πιθανότητα ατυχήματος.
Ωστόσο, τα αυτόνομα οχήματα συνήθως διαθέτουν τοπικά συστήματα ελέγχου (onboard AI) που λειτουργούν ανεξάρτητα από κεντρικά δίκτυα. Σε περίπτωση αποτυχίας του κεντρικού AI, αυτά τα συστήματα θα μπορούσαν να βασιστούν σε αισθητήρες (LiDAR, κάμερες, ραντάρ) για να συνεχίσουν τη λειτουργία τους, περιορίζοντας τον κίνδυνο.
Εφεδρικά Συστήματα (Fail-Safes):
Τα σύγχρονα αυτόνομα οχήματα σχεδιάζονται με πολλαπλά επίπεδα ασφαλείας, όπως εφεδρικά συστήματα που ενεργοποιούνται σε περίπτωση βλάβης. Για παράδειγμα, αν η επικοινωνία V2I αποτύχει, τα οχήματα μπορεί να περάσουν σε “ασφαλή λειτουργία” (safe mode), μειώνοντας την ταχύτητα, χρησιμοποιώντας τοπικούς αισθητήρες ή σταματώντας σε ασφαλές σημείο.
Η υποδομή (π.χ. φανάρια) μπορεί επίσης να έχει εφεδρικούς μηχανισμούς, όπως μηχανικά ή προκαθορισμένα σήματα, για να διατηρήσει τη βασική λειτουργία της κυκλοφορίας.
Επιπτώσεις στο Δίκτυο V2G και V2I:
Ένα crash του AI που διαχειρίζεται το V2G θα μπορούσε να διαταράξει τη διαχείριση ενέργειας (φόρτιση/αποφόρτιση οχημάτων), επηρεάζοντας την ισορροπία του ηλεκτρικού δικτύου. Παρομοίως, η αποτυχία του V2I θα μπορούσε να διακόψει τη διαχείριση κυκλοφορίας, π.χ. τη δυναμική προσαρμογή φαναριών ή την παροχή δεδομένων για οδικές συνθήκες, οδηγώντας σε καθυστερήσεις ή χάος.
Ωστόσο, τα δίκτυα V2G και V2I συνήθως σχεδιάζονται με εφεδρικούς μηχανισμούς, όπως τοπικούς ελεγκτές ή εναλλακτικά πρωτόκολλα επικοινωνίας, για να αποτρέψουν μαζικές διακοπές.
Κλίμακα της Βλάβης:
Η σοβαρότητα εξαρτάται από το βαθμό εξάρτησης από το κεντρικό AI. Αν τα οχήματα βασίζονται σε τοπικά συστήματα και το V2I/V2G/V2V έχει υποστηρικτικό ρόλο, οι επιπτώσεις θα είναι περιορισμένες. Αν, όμως, το AI ελέγχει πλήρως στόλους (π.χ. ρομποταξί) και υποδομές, η βλάβη θα μπορούσε να προκαλέσει εκτεταμένες διαταραχές, όπως μαζικές στάσεις οχημάτων, κυκλοφοριακό κομφούζιο ή ακόμα και συγκρούσεις.
Σε αστικά περιβάλλοντα με υψηλή εξάρτηση από V2I (π.χ. έξυπνες πόλεις), η αποτυχία θα μπορούσε να επηρεάσει ολόκληρο το σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας.
Παράδειγμα από ChatGPT:
Η “βλάβη” του ChatGPT (πιθανότατα από υπερφόρτωση ή τεχνικά προβλήματα) δεν είχε φυσικές συνέπειες, καθώς περιορίζεται σε συνομιλητικές λειτουργίες. Στα αυτόνομα οχήματα, η κρισιμότητα είναι πολύ μεγαλύτερη, καθώς ένα crash θα μπορούσε να επηρεάσει φυσικά συστήματα και ανθρώπινες ζωές.
Συμπέρασμα:
Για να αποφευχθεί μια καταστροφή σε ένα σύστημα που ενσωματώνει V2V, V2G και V2I, τα αυτόνομα οχήματα και οι υποδομές πρέπει να διαθέτουν:
Αποκεντρωμένη Επεξεργασία: Τοπικά συστήματα AI και αισθητήρες για βασικές λειτουργίες.
Εφεδρικά Συστήματα: Fail-safes που ενεργοποιούνται αυτόματα σε περίπτωση βλάβης.
Ανθρώπινη Επέμβαση: Δυνατότητα χειροκίνητου ελέγχου ή απομακρυσμένης διαχείρισης.
Ανθεκτικότητα Δικτύου: Εναλλακτικά πρωτόκολλα για V2V, V2G και V2I.
Αυτονομία Υποδομών: Υποδομές (π.χ. φανάρια) με ανεξάρτητους μηχανισμούς λειτουργίας.
Χωρίς αυτά, ένα crash του AI θα μπορούσε να οδηγήσει σε σοβαρές διαταραχές, από κυκλοφοριακό χάος έως ατυχήματα ή προβλήματα στο ηλεκτρικό δίκτυο. Οι κατασκευαστές (π.χ. Tesla, Waymo) και οι διαχειριστές έξυπνων πόλεων επενδύουν σε ισχυρές δικλείδες ασφαλείας για να ελαχιστοποιήσουν αυτούς τους κινδύνους.
Όλες οι ειδήσεις
Μην τα παραμελείς: Οι 8 καλοκαιρινές παγίδες για τους οδηγούς και τα αυτοκίνητα τους
Οδηγούμε την καθηλωτική Alfa Romeo 33 Stradale των 630 ίππων
Τι σημαίνουν και από που έχουν προκύψει τα ονόματα των αυτοκινητων της VW;