Παγκόσμια εβδομάδα οδικής ασφάλειας: ΜΑΣ ΑΦΟΡΑ ΟΛΟΥΣ!

Τα τροχαία δυστυχήματα, είναι η κύρια αιτία αναπηρίας και θανάτου παγκοσμίως, με περίπου 1,3 εκατομμύρια νεκρούς και 50 εκατομμύρια τραυματίες κάθε χρόνο. Για τους νέους ηλικίας 5-29 ετών, δεν υπάρχει κάτι που να απειλεί τη ζωή τους περισσότερο από ένα τροχαίο.

Συνολικά στον πλανήτη, ένας στους τέσσερις θανάτους από τροχαία αφορά σε πεζούς και ποδηλάτες, ενώ στην Ελλάδα το 30% σε μοτοσικλετιστές.

Το «Παγκόσμιο Σχέδιο για τη Δεκαετία Δράσης» για την Oδική Aσφάλεια 2021-2030, έχει θέσει έναν φιλόδοξο στόχο για τη μείωση των θανάτων και τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα κατά 50 % έως το 2030.

Επισημαίνεται ότι τα θανατηφόρα τροχαία μπορούν να προληφθούν και να μειωθούν με την επανεξέταση ολόκληρου του συστήματος μεταφορών, την ανάληψη δράσης για τη διασφάλιση ασφαλών δρόμων, οχημάτων και συμπεριφορών, καθώς και τη βελτίωση της επείγουσας περίθαλψης.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ), σε συνεργασία με τους εταίρους του ανά χώρα, διοργανώνει περιοδικές Παγκόσμιες Εβδομάδες Οδικής Ασφάλειας που όλες τελούν υπό την αιγίδα του ΟΗΕ.

Η 7η Παγκόσμια Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας (Global Road Safety Week), εστιάζει στις βιώσιμες μεταφορές, αλλά και στην ανάγκη στροφής του πολίτη στο περπάτημα, το ποδήλατο και τη χρήση των ΜΜΜ.

Η οδική ασφάλεια είναι τόσο προϋπόθεση όσο και αποτέλεσμα αυτής της αλλαγής.

Με αφορμή τα παραπάνω και επειδή η οδική ασφάλεια μας αφορά όλους, ιδιαίτερα στην Ελλάδα όπου τα τροχαία αποτελούν μάστιγα, για την οποία ωστόσο ελάχιστα μιλάμε και ακόμη λιγότερα πράττουμε, το autotypos.gr και το περιοδικό Quattroruote, σε συνεργασία με τον όμιλο της ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ σας παραθέτουν συμβουλές οδικής ασφάλειας και σας ενημερώνουν για τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης. Σκοπός μας δεν είναι άλλος από την ευαισθητοποίηση όλων μας, γιατί πολύ απλά – ξανατονίζουμε όσο μπορούμε πιο εμφαντικά - ότι η ασφάλεια στο δρόμο αφορά όλους του Έλληνες, ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου και κοινωνικού ή οικονομικού status.

Οι βασικές μας αρχές πριν από κάθε ταξίδι:

  • Ελέγχουμε τη λειτουργική κατάσταση του αυτοκινήτου μας (λάδια, φρένα, υγρά ψυγείου, υαλοκαθαριστήρες κτλ), δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στα ελαστικά (ποιότητα πέλματος και πίεση ανάλογα με ό,τι ορίζει ο κατασκευαστής).
  • Ρυθμίζουμε τις πιέσεις των ελαστικών, μόνο όταν αυτά είναι κρύα και μόνο με συσκευή που λίγο πολύ ξέρουμε ότι μετράει σωστά!
  • Έχουμε στο αυτοκίνητό μας τρίγωνο ασφαλείας, πυροσβεστήρα, φαρμακείο και ανακλαστικά γιλέκα, που είναι απαραίτητα αν χρειαστεί να βγούμε από το όχημα για οποιοδήποτε λόγο.
  • Ενημερωνόμαστε από πριν για τη διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσουμε και τον καιρό που επικρατεί.
  • Φροντίζουμε να είμαστε ξεκούραστοι, ειδικά αν πρόκειται να διανύσουμε μεγάλες αποστάσεις.
  • Δεν καταναλώνουμε ποτέ αλκοόλ, πριν οδηγήσουμε.

Απλά, εύκολα και λογικά μέτρα ασφάλειας από όλους για όλους

  • Στο αυτοκίνητο φοράμε πάντα σωστά τις ζώνες ασφαλείας, τόσο στα μπροστά όσο και στα πίσω καθίσματα, ακόμα και αν πρόκειται να διανύσουμε μια πολύ σύντομη διαδρομή.
  • Φροντίζουμε τα παιδιά κάτω των 12 ετών να κάθονται στα κατάλληλα για την ηλικία τους καθίσματα και να φορούν πάντα τις δικές τους ζώνες ασφαλείας.
  • Τηρούμε τα όρια ταχύτητας, όπως αναγράφονται στις πινακίδες της διαδρομής μας.
  • Οδηγούμε πάντα δεξιά του δρόμου και χρησιμοποιούμε την αριστερή λωρίδα μόνο για το προσπέρασμα, το οποίο πρέπει να γίνεται έχοντας καλή ορατότητα, γρήγορα, αποφασιστικά και τηρώντας τις αποστάσεις ανάμεσα σε εμάς και το αυτοκίνητο που περνάμε.  Δεν προσπερνάμε την τελευταία στιγμή διαγράφοντας οξεία γωνία.
  • Διατηρούμε τις ελάχιστες αποστάσεις ασφαλείας και μερικά ακόμη μέτρα από τα προπορευόμενα αυτοκίνητα.
  • Σε περίπτωση μποτιλιαρίσματος χρησιμοποιούμε άμεσα το «αλάρμ» για να ειδοποιήσουμε τα οχήματα που ακολουθούν.

  • Εξασφαλίζουμε ότι τυχόν φορτία που μεταφέρουμε είναι κατάλληλα στερεωμένα και εντός των επιτρεπτών ορίων βάρους, ύψους και πλάτους. Ποτέ δεν μεταφέρουμε αποσκευές χύμα.
  • Αποφεύγουμε απόλυτα τη χρήση κινητού κατά την οδήγηση. Εάν παραστεί μεγάλη ανάγκη χρησιμοποιούμε συσκευή bluetooth hands free ή την ανοικτή ακρόαση (car kit) με την οποία ίσως να είναι εφοδιασμένο το αυτοκίνητό μας. Θυμόμαστε ότι ο κίνδυνος παραμένει υπαρκτός ακόμα και με τη χρήση των προαναφερθεισών υπηρεσιών.
  • Αποφεύγουμε να βρισκόμαστε στη νεκρή γωνία ενός αυτοκινήτου, ενώ κινούμαστε με ίδια περίπου ταχύτητα με το προπορευόμενο αυτοκίνητο. Σε αυτή την περίπτωση, ο οδηγός μπορεί να επιχειρήσει να αλλάξει λωρίδα, αφού ελέγξει μόνο τον καθρέφτη του, (όπου δεν θα μας δει) με αποτέλεσμα πιθανή σύγκρουση.
  • Χρησιμοποιούμε τα φλας όχι μόνο όταν θέλουμε να στρίψουμε αλλά και όταν θέλουμε να αλλάξουμε λωρίδα. Θυμόμαστε: Το φλας προειδοποιεί, δεν υποχρεώνει τον άλλο οδηγό να υπακούσει στο τι θέλουμε να κάνουμε.
  • Ρυθμίζουμε το κάθισμα κατά τέτοιο τρόπο ώστε οι καρποί μας να ακουμπούν στο τιμόνι (στη θέση «τρεις παρά τέταρτο») όταν τεντώνουμε τους βραχίονές μας χωρίς να σηκώνονται οι ώμοι μας από την πλάτη του καθίσματος. Ρυθμίζουμε το προσκέφαλο καθίσματος ώστε να καλύπτει ακριβώς το πίσω μέρος του κεφαλιού μας. Δεν οδηγούμε σε ξαπλωτή θέση, δεν οδηγούμε ποτέ με το ένα χέρι, δεν οδηγούμε με τα πόδια τεντωμένα. Ρυθμίζουμε το τιμόνι ώστε πάντα να βλέπουμε τον πίνακα οργάνων πλήρως.
  • Κατά τη νυχτερινή οδήγηση, δεν εστιάζουμε στα φώτα των αυτοκινήτων που πλησιάζουν από την αντίθετη κατεύθυνση και δεν χρησιμοποιούμε τη μεγάλη σκάλα όταν υπάρχει αντίθετη κυκλοφορία.
  • Όταν αισθανόμαστε νυσταγμένοι δεν συνεχίζουμε να οδηγούμε. Σταθμεύουμε στο πρώτο ασφαλές σημείο (parking ή Σ.Ε.Α), σταματάμε, ρίχνουμε λίγο νερό στο πρόσωπό μας και, ιδανικά, ξεκουραζόμαστε για λίγα λεπτά. Δεν πίνουμε καφέ, δεν τρώμε παρά μόνο κάτι ελαφρύ και φυσικά δεν ακουμπάμε αλκοόλ.

Συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης που σώζουν ζωές

Τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν πληθώρα συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης, τα οποία επεμβαίνουν στις δύσκολες στιγμές, όταν ο οδηγός μπορεί να μην είναι σε θέση να αντιδράσει. Πολλά από αυτά τα συστήματα, όπως το σύστημα αποφυγής σύγκρουσης με αυτόματη πέδηση, αλλά και το σύστημα διατήρησης του αυτοκινήτου στη λωρίδα, αποτελούν υποχρεωτικό εξοπλισμό σε κάθε νέο αυτοκίνητο, ενώ από το 2024 θα υπάρξει η καθολική εφαρμογή τους στις βασικές εκδόσεις. Φυσικά, στον στάνταρ εξοπλισμό συγκαταλέγονται και τα συστήματα ελέγχου της πρόσφυσης και της ευστάθειας. Τα μοντέλα που διαθέτει ο στόλος της SIXT, οι μοτοσυκλέτες της Yamaha αλλά και τα νέα μοντέλα της Porsche είναι όλα εξοπλισμένα με τα κορυφαία συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού. Τα αυτοκίνητα, εκτός από τα συστήματα που προαναφέραμε, διαθέτουν τεχνολογίες ασφάλειας και υποβοήθησης όπως: Αναγνώριση οδικών σημάτων, αναγνώριση κόπωσης του οδηγού, adaptive Cruise Control με κεντράρισμα στην λωρίδα (ημι-αυτόνομη οδήγηση επίπεδου 2), υποβοήθηση τυφλού σημείου, αυτόματη πέδηση με αναγνώριση πεζών & δικύκλων κ.α. Στον όμιλο ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ, υπάρχει ένας ειδικευμένος εκπρόσωπος που μπορεί να ενημερώσει τους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων της Porsche, των μοτοσυκλετών της Yamaha, ή όσους μισθώνουν οχήματα μέσω της SIXT, για όλα τα συστήματα ασφάλειας και την σωστή χρήση αυτών. Ακούστε τον με προσοχή ακόμη και αν νομίζετε ότι τα γνωρίζετε όλα. Η επανάληψη είναι η μήτηρ πάσης μαθήσεως!

Η Ελλάδα είναι ιδανική χώρα για μεγάλα και μικρά δίκυκλα αλλά…

Ο αναβάτης δικύκλου - μικρής ή μεγάλης μοτοσικλέτας, παπιού, σκούτερ ή πατινιού - ανεξαρτήτως του πόσο καλά ξέρει να οδηγεί, ξεκινά κάθε μέρα, κάθε ώρα, κάθε στιγμή την διαδρομή του ή το ταξίδι του με ένα βασικό μειονέκτημα: Είναι, με εξαίρεση τον πεζό, αυτός που σε περίπτωση εμπλοκής του σε ατύχημα, φταίει-δε-φταίει θα έχει τις σοβαρότερες συνέπειες.

  • Συνεπώς, η επιθετική οδήγηση πρέπει να βγει από το μυαλό του αναβάτη μια και καλή! Ο μοτοσικλετιστής, οδηγεί παθητικά, προσπαθώντας να προβλέπει πάντοτε την επόμενη κίνηση που ετοιμάζεται να κάνουν οι οδηγοί των κοντινών του αυτοκινήτων, περιμένοντας το χειρότερο.
  • Ταυτόχρονα, οφείλει να κοιτάει μακριά, εφαρμόζοντας το αξίωμα που λέει «κοιτάς εκεί που θέλεις να πας, για να μην πας εκεί που κοιτάς», Η πρόβλεψη για το πώς εξελίσσεται μπροστά του η μάζα των αυτοκινήτων, είναι το πρωταρχικό του μέλημα.
  • Αυτό σημαίνει ότι η διήθηση (που είναι παράνομη, αλλά κυριαρχεί πρακτικά) γίνεται με όχι παραπάνω από 15% ταχύτητα συγκριτικά με τα αυτοκίνητα γύρω του και πλάι του.
  • Δεν προσπερνά ποτέ από δεξιά, δεν στριμώχνεται ανάμεσα στο λεωφορείο και το πεζοδρόμιο, δεν κάνει σφήνες και δεν κορνάρει εκβιάζοντας για λίγο χώρο. Εκτός από αγενές είναι και επικίνδυνο.
  • Δεν «καβαλάει μηχανάκι» που δεν είναι άρτιο μηχανικά. Που δεν έχει σωστά λάστιχα. Που δεν έχει φρένα. Που δεν έχει φώτα και φλας.
  • Δεν παίρνει συνεπιβάτη αν δεν έχει δεύτερο κράνος να του δώσει και μάλιστα κράνος, στο σωστό μέγεθος.
  • Δεν φορτώνει τη μηχανή του σαν να είναι αγροτικό hilux!
  • Δεν καβαλάει τα πεζοδρόμια.
  • Στην μοτοσικλέτα, στο σκούτερ ή στο παπί, φοράμε πάντα το κράνος μας, κουμπωμένο βεβαίως, μπουφάν με προστασίες, μοτοσικλετιστικά γάντια και όχι κάποια τυχαία, ειδικά μποτάκια που προστατεύουν και τους αστραγάλους, και εί δυνατόν παντελόνι επίσης με προστασία στα γόνατα και τους γοφούς.

Η βροχή θέλει προσοχή!

  • Μειώνουμε κατά 20% τουλάχιστον την ταχύτητα απ’ ότι αν οδηγούσαμε σε στεγνό δρόμο, και επιλέγουμε (εφόσον το αυτοκίνητο διαθέτει τα σχετικά προγράμματα) το wet mode. Δεν πειράζουμε τις πιέσεις των ελαστικών. Χρησιμοποιούμε την σωστή ταχύτητα των καθαριστήρων, οι οποίοι βεβαίως είναι σε καλή κατάσταση και σαρώνουν αποτελεσματικά το παρ-μπριζ.
  • Ελέγχουμε συχνά τούς καθρέφτες και χρησιμοποιούμε πάντα τα προειδοποιητικά φωτεινά σήματα του αυτοκινήτου μας για αλλαγή πορείας ή στάση.
  • Χρησιμοποιούμε την θερμαινόμενη αντίσταση του πίσω τζαμιού, την λειτουργία θέρμανσης των καθρεπτών (εφόσον υπάρχει) και το defrost του συστήματος κλιματισμού, ώστε να έχουμε συνεχώς, καθαρές από την βροχή και το σπρέι επιφάνειες. Η καλή ορατότητα είναι καθοριστική για την ασφάλειά μας.
  • Κατά τη διάρκεια της ημέρας (αν έχουμε παλαιότερο αυτοκίνητο), ανάβουμε τα φώτα πορείας του αυτοκινήτου για να μπορούν όλοι οι οδηγοί να μας βλέπουν στις κακές συνθήκες ορατότητας.
  • Αποφεύγουμε τους γρήγορους και απότομους χειρισμούς στο τιμόνι, καθώς μπορεί να δημιουργηθεί υποστροφή ή υπερστροφή, ανάλογα με την περίσταση και τον τρόπο μετάδοσης της κίνησης στο αυτοκίνητό μας. Προσθιοκίνητο, πισωκίνητο ή τετρακίνητο.
  • Αποφεύγουμε να ακολουθούμε μεγάλα αυτοκίνητα, φορτηγά, λεωφορεία κλπ. καθώς το σπρέι νερού  που πετάγεται από τα ελαστικά τους μας μειώνει την ορατότητα.

Προσέχοντας όλα τα παραπάνω σίγουρα θα αποφύγουμε δυσάρεστες καταστάσεις όπως το φαινόμενο της υδρολίσθησης ή aquaplaning ή hydroplaning. Πρόκειται για το φαινόμενο κατά το οποίο τα λάστιχα του αυτοκινήτου μας χάνουν την επαφή τους με το οδόστρωμα, καθώς παρεμβάλλεται ανάμεσα τους ένα λεπτό στρώμα νερού.

Αυτό είναι πιθανότερο να συμβεί όταν κινούμαστε με μεγάλες ταχύτητες, ενώ η αίσθηση που έχουμε είναι ότι το τιμόνι του αυτοκινήτου μας δεν ανταποκρίνεται στις εντολές μας και το πίσω μέρος του «πλέει» κατά κάποιο τρόπο. Αν βρεθούμε σε αυτή τη δυσχερή θέση, προσπαθούμε να κρατήσουμε το αυτοκίνητο σε ευθεία πορεία και, αποφεύγοντας το στρίψιμο του τιμονιού, μειώνουμε σταδιακά την ταχύτητα χωρίς να πατάμε απότομα το φρένο ή το γκάζι.

Η Porsche 911 έχει στα προγράμματα οδήγησης το WET Mode. Αυτό το σύστημα χρησιμοποιεί τους ακουστικούς αισθητήρες στον μπροστινό προφυλακτήρα, έτσι ώστε να ανιχνεύσει το νερό στο οδόστρωμα. Με τον τρόπο αυτό μπορεί να ειδοποιήσει τον οδηγό για να δώσει επιπλέον προσοχή και να χρησιμοποιήσει τα συστήματα ευστάθειας για να σταθεροποιήσει το αυτοκίνητο και να αποτρέψει την υδρολίσθηση, ταυτόχρονα κάνει την απόκριση του συνόλου πιο ήπια.

#RethinkMobility