MOTOTYPOS

Ασφάλεια: Τα συστήματα αυτόματης πέδησης δεν βλέπουν μοτοσυκλέτες

asfaleia-ta-systimata-aftomatis-pedisis-den-vlepoun-motosykletes-712704

Τα συστήματα υποβοήθησης ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) σε σύγχρονα οχήματα έχουν συμβάλει αισθητά στην οδική ασφάλεια, αλλά φαίνεται πως αυτό δεν ισχύει τόσο όταν εμπλέκεται μοτοσυκλέτα…

του Μάρκου Πυλαρινού

Υπάρχουν ήδη παραδείγματα όπως το Autopilot της Tesla που ήταν μεγάλος παράγοντας στο θάνατο ενός μοτοσικλετιστή στην Αμερική στα μέσα Απρίλη. Αλλά αυτό είναι μονάχα το πιο εύκολο παράδειγμα. Τώρα φαίνεται πως υπάρχουν και μεγάλα ελλείμματα εις βάρος της μοτοσυκλέτας και σε άλλους τομείς όπως τα συστήματα αυτόματης πέδησης.

Ασφάλεια

Ποιο είναι το πρόβλημα και πως επηρεάζει τις μοτοσυκλέτες;

Τα συστήματα αυτόματης πέδησης, αν και συχνά σωτήρια, έχουν αξιολογηθεί βάσει παλαιότερων πιστοποιήσεων και χαμηλότερων απαιτήσεων όταν η τεχνολογία είχε αρχίσει να αναπτύσσεται. Για παράδειγμα, μέχρι το 2022, το Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) στην Αμερική αξιολογούσε τα συστήματα πέδησης σε ταχύτητες 20 με 40 χιλιόμετρα ανά ώρα. Σε αυτές τις ταχύτητες τα περισσότερα συστήματα βαθμολογούνταν πολύ ψηλά, αλλά αυτές οι απαιτήσεις σύντομα ξεπεράστηκαν. Τα δεδομένα δείχνουν ότι αυτά τα συστήματα είχαν αποτρέψει και συγκρούσεις σε μεγαλύτερες ταχύτητες, αλλά άνευ πιστοποίησης.

Επίσης, οι δοκιμές των συστημάτων γίνονται με ψεύτικους στόχους, αλλά απ’ότι φαίνεται οι δοκιμές με στόχους μοτοσυκλέτες δεν ήταν επαρκείς. Μελέτη του IIHS δείχνει πως τα συστήματα αυτόματης πέδησης έχουν χειρότερη απόδοση όταν ο στόχος είναι φορτηγό ή μοτοσυκλέτα, ειδικά σε μεγαλύτερες ταχύτητες. Και στις μεγαλύτερες ταχύτητες είναι που διατρέχει ακόμη μεγαλύτερο κίνδυνο ο μοτοσυκλετιστής.

ασφάλεια

Και πως φτιάχνεται αυτό;

Το IIHS που αξιολογεί αυτά τα συστήματα στην Αμερική πρόσφατα αναθεώρησε τα κριτήρια της αξιολόγησης με μεγαλύτερες ταχύτητες και περισσότερες δοκιμές χρησιμοποιώντας ως στόχους μοτοσυκλέτες και φορτηγά. Με τις νέες παραμέτρους και δοκιμές στα 50, 60 και 70 χιλιόμετρα ανά ώρα, μόνο ένα όχημα βαθμολογήθηκε ως «καλό», το Subaru Forester του 2024. Τα υπόλοιπα οχήματα είχαν κακή βαθμολόγηση.

Το IIHS όμως είναι μια μη κερδοσκοπική οργάνωση, και όχι κάποιος κρατικός θεσμός. Εκτός και αν υποχρεωθούν νομικά οι κατασκευαστές να βελτιώσουν τα συστήματα ασφαλείας τους, το πρόβλημα δεν θα λυθεί άμεσα.

Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς;

Οι οδηγοί αυτοκινήτων ακόμα φαίνεται πως θα πρέπει να χρησιμοποιούν τα συστήματα αυτόματης πέδησης σαν έσχατη λύση. Από τη στιγμή που δεν προστατεύουν όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου εξίσου, είναι εν γένει επικίνδυνα. Τα λάθη σαφώς είναι ανθρώπινα, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα έπρεπε κάποιος να μειώσει την προσοχή του επειδή ένα όχημα διαθέτει σύστημα αυτόματης πέδησης.

Από την άλλη, οι μοτοσυκλετιστές οφείλουν να διατηρούν την έκτη αίσθηση που έχουν χτίσει στους δρόμους της πόλης, γιατί η μέρα που θα μπορούμε πάντα να βασιστούμε σε έναν ηλεκτρονικό άγγελο είναι ακόμη λίγο μακριά.

Όλες οι ειδήσεις

Ομάδα Σίγμα – Η επιστροφή στους δρόμους της Αθήνας

Πιο σπορτίφ με έως 333 ίππους το ανανεωμένο Cupra Formentor

Απεργία 1 Μαΐου: Ανατροπή στην ανατροπή στα Μέσα Μεταφοράς – Τι άλλαξε για Μετρό, ΗΣΑΠ και Τραμ

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο