MOTOTYPOS

Διαφορετικά όρια ταχύτητας για μοτοσυκλέτες; Η Ευρώπη πάλι καλά λέει όχι

diaforetika-oria-tachytitas-gia-motosykletes-i-evropi-pali-kala-leei-ochi-696556

Η Γαλλίδα Ευρωβουλευτής που παρουσίασε την πρόταση ορίων ταχύτητας για μοτοσυκλέτες, υποστηρίζει πως σκοπός ήταν να βελτιώσει την οδηγική ασφάλεια.

του Μάρκου Πυλαρινού

Ίσως όχι τα πιο φανταχτερά νέα, αλλά στις 7 Δεκεμβρίου του 2023, Μέλη του Ευρωκοινοβουλίου της επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού ενέκριναν κάποιες αναθεωρήσεις κανονισμών που αφορούν τα διπλώματα οδήγησης στην Ευρώπη. Οι αναθεωρήσεις συμπεριλαμβάνουν προτάσεις όπως την διάρκεια επιτήρησης νέων οδηγών για τουλάχιστον δύο έτη, και νέο ψηφιακό δίπλωμα οδήγησης διαθέσιμο μέσω smartphone. Εκ πρώτης όψεως δεν φαίνεται να υπάρχει κάτι πιο εστιασμένο στις μοτοσυκλέτες μέχρι που φτάνουμε στις προτάσεις που ευτυχώς απορρίφθηκαν…

μοτοσυκλέτες

Κάποιος πρότεινε χαμηλότερα όρια ταχύτητας για μοτοσυκλέτες…

Συγκεκριμένα, ανεξάρτητα των αναγραφόμενων ορίων ταχύτητας, τα προτεινόμενα όρια ταχύτητας μοτοσυκλετών που (ευτυχώς) απορρίφθηκαν ήταν τα εξής:

  • Κάτοχοι διπλώματος Α1 ανώτατο όριο 90χλμ/ω
  • Κάτοχοι διπλώματος Α2 ανώτατο όριο 100χλμ/ω
  • Κάτοχοι διπλώματος Α ανώτατο όριο 110χλμ/ω

Η Γαλλίδα Ευρωβουλευτής Karima Delli που παρουσίασε αρχικά την πρόταση ορίων ταχύτητας για μοτοσυκλέτες, υποστηρίζει πως ο σκοπός της πρότασης ήταν να βελτιώσει την οδηγική ασφάλεια. Συγκεκριμένα είναι μέρος μιας προσπάθειας να μειώσει, ή και να εκμηδενίσει θανατηφόρα τροχαία στην Ευρώπη μέχρι το 2050. Αξιέπαινος στόχος, αλλά ίσως όχι η καλύτερη μέθοδος.

μοτοσυκλέτες

Γιατί τα προτεινόμενα όρια ταχύτητας είναι κακή ιδέα

Για ένα όχημα που ήδη φέρει μεγάλο στατιστικό «φορτίο» τροχαίων, κάνοντας το ένα από τα αργότερα οχήματα στο δρόμο είναι ίσως ακόμη πιο επικίνδυνο. Ακόμη και μη-μοτοσυκλετιστές γνωρίζουν το θυμό, τα περιστατικά, και τις διαμάχες που δημιουργούνται όταν ένα όχημα κινείται πιο αργά από το όριο ταχύτητας άνευ λόγου και αιτίας. Τώρα φανταστείτε τσαντισμένους οδηγούς αυτοκινήτων και φορτηγών να έχουν κολλήσει πίσω από μια μοτοσυκλέτα, ένα μακράν πιο εκτεθειμένο όχημα που μπορεί να «χαθεί» μέσα στην κίνηση. Ένας συχνά ξεχασμένος παράγοντας ατυχημάτων δεν είναι απλά η ταχύτητα, αλλά η διαφορά ταχύτητας με τη ροή της κυκλοφορίας. Ένα όχημα που κινείται 30χλμ/ω αργότερα από τη ροή της κυκλοφορίας είναι σε μακράν μεγαλύτερο κίνδυνο μιας και ο ρυθμός σύγκλισης είναι ταχύτερος με αποτέλεσμα οχήματα που ακολουθούν να έχουν μικρότερο περιθώριο αντίδρασης. Φανταστείτε τώρα αυτό το όχημα να είναι μια μοτοσυκλέτα μόνη της, φτερό στον άνεμο, σε έναν αυτοκινητόδρομο που δεν μπορεί να πάει πάνω από 90-100χλμ/ω…

Η συγκεκριμένη πρόταση ορίων ταχύτητας ακούγεται περισσότερο σαν σφυρί εκεί που χρειάζεται νυστέρι.

μοτοσυκλέτες

Ποια είναι η λύση τότε για την μείωση θανατηφόρων τροχαίων με μοτοσυκλέτες;

Για άλλη μια φορά, η λύση δεν είναι μία, και δεν μπορεί να εκφραστεί με μια «πιασάρικη» πρόταση. Πείτε με κυνικό, αλλά ο πλήρης εκμηδενισμός θανάσιμων τροχαίων φαντάζει σχεδόν αδύνατο όταν έχουμε τόσους παράγοντες που προκαλούν ατυχήματα, από ανθρώπινους, περιβαλλοντικούς ή και μηχανικούς. Σαφώς όμως μπορούν να μειωθούν τα θανάσιμα τροχαία.

Μιας και αναφέραμε τον παραπάνω θυμό και διαμάχες, μια παιδεία συνύπαρξης στο οδικό δίκτυο μεταξύ αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών είναι κάτι πιο δύσκολο, αλλά πιο χρήσιμο. Σε χώρες ή και πολιτείες των ΗΠΑ σαν την Καλιφόρνια, όπου η συνύπαρξη δύο και τεσσάρων τροχών δεν είναι τόσο ανταγωνιστική, έχουμε δει καρπούς. Για παράδειγμα, η διήθηση στην Καλιφόρνια (υπό προϋποθέσεις) είναι νόμιμη, με αποτέλεσμα να γίνεται πιο αποδοτική χρήση του δρόμου, να συνωστίζονται λιγότερα οχήματα, να μειώνονται οι ρύποι, και να αποφεύγονται θανατηφόρες καραμπόλες με μοτοσυκλέτες.

Σημαντικό επίσης είναι και η αναθεώρηση της οδηγικής εκπαίδευσης για ένα όχημα σαν τη μοτοσυκλέτα, ειδικά για κατόχους διπλώματος Α. Ο προστατευτικός εξοπλισμός πρέπει να γίνεται κάτι αναπόσπαστο από «κούνια», και σαφώς θα πρέπει να υπάρχει και μια ελάχιστη ποιότητα υποδομών οδικού δικτύου. Αλλά βέβαια όλα αυτά δεν είναι τόσο εύκολα όσο μια μείωση ανώτατου ορίου ταχύτητας…

Μια μικρή νίκη

Οι νέοι κανονισμοί που θα ψηφιστούν τον Ιανουάριο το 2024 συμπεριλαμβάνουν μια εκτενή λίστα αναθεωρήσεων και πιο αυστηρών κριτηρίων για οδηγούς. Για παράδειγμα, προτείνονται πολύ μεγαλύτερες ποινές για παραβάσεις νέων οδηγών εντός του των πλέον 2 ετών επιτήρησης. Αλλά τουλάχιστον οι μοτοσυκλετιστές πήραν μια μικρή νίκη με την απόρριψη των προτεινόμενων ορίων ταχύτητας, μιας και εθνικά όρια ταχύτητας μεταξύ 120 και 130χλμ/ω προδίδουν γιατί τα προτεινόμενα όρια ήταν μια ιδιαίτερα κακή ιδέα…

Όλες οι ειδήσεις

The World Offroad: Ο Άκης Τεμπερίδης στον «δρόμο του θανάτου»

Χειμερινή αποθήκευση: Κράτα τη μοτοσυκλέτα σου «φρέσκια» για την άνοιξη

Η Porsche Taycan Turbo S «διέλυσε» τον χρόνο του Tesla Model S Plaid

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο