Ένα χαρακτηριστικό που μόνο τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα έχουν, είναι ο τέταρτος καθρέπτης. Χωρίς αυτόν… δεν πας πουθενά!
Όταν μιλάμε για «καθρέπτη» σε ένα αυτοκίνητο, είναι φυσικό οι περισσότεροι να σκέφτονται τον εσωτερικό κεντρικό και τους δύο εξωτερικούς, δεξιά και αριστερά. Όμως στα ελληνικά συνεργεία και μηχανουργεία, υπάρχει κι ένας άλλος καθρέπτης, εντελώς διαφορετικός ο οποίος βρίσκεται στον κινητήρα και παίζει καθοριστικό ρόλο στη λειτουργία του μοτέρ.
Ποιος είναι ο κρυφός καθρέπτης που δεν ήξερες ότι έχεις;
Με το όρο «καθρέπτη», στην αργκό των Ελλήνων μηχανικών, περιγράφεται το μπροστινό καπάκι του κινητήρα, αυτό που στα αγγλικά ονομάζεται «timing cover» και με σωστή ελληνική απόδοση «καπάκι χρονισμού».
Όπως προκύπτει και από το όνομα του, πρόκειται για ένα… καπάκι, από αλουμίνιο ή κράμα αλουμινίου, το οποίο «κουμπώνει» κάθετα στην πρόσοψη του κινητήρα, καταλαμβάνοντας –συνήθως- μια έκταση, από τις κεφαλές των κυλίνδρων μέχρι χαμηλά, κάτω από το στρόφαλο, στο κάρτερ.
Δείτε επίσης: Τι σημαίνουν τα γράμματα στις πινακίδες κυκλοφορίας των αυτοκινήτων;
Ο ρόλος του, αναλόγως της σχεδίασης του μοτέρ, είναι είτε να καλύπτει και να σφραγίζει την καδένα χρονισμού, τις αντλίες λαδιού και ψυκτικού υγρού, καθώς και την μπροστινή απόληξη του στροφαλοφόρου άξονα, σε «μπάνιο λαδιού», είτε, σε κινητήρες που χρησιμοποιούν ιμάντες χρονισμού, να καλύπτει το σύστημα, αποτρέποντας σκόνη και σωματίδια να έρθουν σε επαφή με αυτό.
Ενώ και σε αυτή την δεύτερη περίπτωση ο ρόλος του «καθρέπτη» είναι πολύ σημαντικός, είναι στους κινητήρες με «εξωτερική καδένα» (έξω από το μπλοκ κυλίνδρων, στην πρόσοψη του μοτέρ), όπου η σωστή λειτουργία του είναι καίριας σημασίας. Τώρα σε ότι αφορά στο τι λειτουργία μπορεί να επιτελεί ένα καπάκι, η στεγανοποίηση είναι η απάντηση, αφού η διαρροή λιπαντικού ποτέ δεν ήταν κάτι ευχάριστο στους κινητήρες εσωτερικής καύσης και μπορεί να οδηγήσει σε πανάκριβες ως προς την αποκτάσταση τους ζημιές ή ακόμα και σε ολική καταστροφή, αν δεν προσεχθεί και αντιμετωπιστεί εγκαίρως.
Λόγω του ότι ο «καθρέπτης» είναι ένα μεγάλης επιφανείας εξάρτημα, θα πρέπει να έχει μεγάλες θερμοκρασιακές αντοχές ώστε να μην παραμορφώνεται και συγκεκριμένη σχεδίαση και δομή, για τον ίδιο ακριβώς λόγο. Έτσι λοιπόν οι «πατούρες» του, δηλαδή τα σημεία στα οποία επιτελείται η σφράγιση με φλάντζα είναι αρκετά φαρδιές και επεξεργασμένες / λειασμένες με ακρίβεια, ώστε να είναι όσο το δυνατό πιο λείες.
Το αποτέλεσμα αυτής της διεργασίας, είναι οι μεγάλες και στιλπνές επιφάνειες που γυαλίζουν στην εσωτερική πλευρά του εξαρτήματος αυτού, εξ ου και το όνομα «καθρέπτης» που έδωσαν τα «μαστόρια» άλλων εποχών στο καπάκι χρονισμού.
Όλες οι ειδήσεις
Το οικογενειακό SUV με πορτμπαγκάζ 667 lt και κατανάλωση 5,4lt/100km – Έχει τιμή 23.800€
Νέα έκδοση για το υβριδικό B-SUV της Alfa Romeo στην Ελλάδα – Δες την τιμή