Q-ELECTRIC

Ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη: Γιατί κάποιες χώρες μένουν πίσω – Τι αλλάζει από φέτος

ilektrokinisi-stin-evropi-giati-kapoies-chores-menoun-piso-ti-allazei-apo-fetos-762239

Ηλεκτροκίνηση δύο ταχυτήτων στην Ευρώπη: γιατί κάποιες χώρες μένουν πίσω, τι φταίει και πώς θα αλλάξει η εικόνα με φθηνότερα EVs και μεταχειρισμένα.

Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη δεν προχωρά με τον ίδιο ρυθμό σε όλα τα κράτη. Αντίθετα, διαμορφώνεται μια «Ευρώπη δύο ταχυτήτων», με μεγάλες ανισότητες ανάμεσα στις βόρειες και νότιες χώρες.

Παρότι η υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει επιταχυνθεί τα τελευταία χρόνια, οι διαφορές είναι εμφανείς. Το 2024, στη Γαλλία και τη Γερμανία –δύο από τις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτου στην Ευρώπη– τα ηλεκτρικά οχήματα κάλυψαν το 17% και 14% αντίστοιχα των συνολικών πωλήσεων. Αντίθετα, σε χώρες όπως η Πολωνία και η Σλοβακία, το ποσοστό δεν ξεπέρασε το 3%, ενώ στην Ιταλία ήταν μόλις 4%, στην Τσεχία 5% και σε Ισπανία και Ελλάδα περίπου 6%.

Γιατί η Νότια Ευρώπη μένει πίσω στην ηλεκτροκίνηση

Η μετάβαση καθυστερεί κυρίως λόγω του υψηλού κόστους αγοράς και των ανεπαρκών υποδομών. Παρά τις επιδοτήσεις, η τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων παραμένει αποτρεπτική για μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Η μέση τιμή ενός νέου ηλεκτρικού οχήματος στην Ευρώπη κυμαίνεται στα 40.000–45.000 ευρώ — ποσό που θεωρείται απλησίαστο για πολλούς καταναλωτές μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος.

Τα κίνητρα που έχουν θεσπιστεί στις περισσότερες χώρες, ευνόησαν κυρίως εταιρείες και ιδιοκτήτες υψηλού εισοδήματος. Έτσι, ενώ οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυξάνονται, η διείσδυση παραμένει περιορισμένη σε πολλές αγορές.

Επιπλέον, η αύξηση της μέσης διάρκειας ζωής των αυτοκινήτων –καθώς οι οδηγοί τα κρατούν περισσότερο καιρό– επιβραδύνει την αντικατάστασή τους. Η γήρανση των στόλων είναι ένα ακόμη εμπόδιο, όπως και η έλλειψη υποδομών φόρτισης, ιδίως σε πολυκατοικίες και παλαιά κτίρια. Στην Ισπανία, για παράδειγμα, το 47% των χώρων στάθμευσης είναι άνω των 15 ετών και δεν μπορούν να υποστηρίξουν φορτιστές.

Ευρώπη δύο ταχυτήτων στην ηλεκτροκίνηση - Ποιοι κερδίζουν και ποιοι μένουν πίσω;

Οι ελπίδες για μαζική μετάβαση: Φθηνότερα μοντέλα και μεταχειρισμένα

Παρά τις δυσκολίες, υπάρχουν ενδείξεις ότι η κατάσταση μπορεί να αλλάξει. Οι αυτοκινητοβιομηχανίεςεπανασχεδιάζουν τις στρατηγικές τους, δίνοντας έμφαση σε πιο προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα. Η άφιξη των Renault 5 Electric, Citroën e-C3, Fiat Panda Electric και Hyundai Inster φέρνει νέα δεδομένα, κάνοντας την ηλεκτροκίνηση πιο προσβάσιμη.

Παράλληλα, η σταδιακή μείωση του κόστους των μπαταριών και η εφαρμογή στοχευμένων μέτρων κοινωνικής υποστήριξης ενισχύουν τις ελπίδες για μια πιο δίκαιη ενεργειακή μετάβαση.

Ηλεκτρικά οχήματα: Μένουν τελικά ευχαριστημένοι οι αγοραστές; ηλεκτροκίνηση Κλιματικός νόμος Ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Ένα ακόμα κρίσιμο στοιχείο είναι οι εταιρικοί στόλοι. Τα επόμενα χρόνια, πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που αποκτήθηκαν από επιχειρήσεις μέσω leasing θα περάσουν σταδιακά στην αγορά μεταχειρισμένων. Αυτή η μαζική επιστροφή θα ανοίξει τον δρόμο σε χιλιάδες καταναλωτές που μέχρι σήμερα δεν μπορούσαν να αποκτήσουν ηλεκτρικό όχημα.

Η πρόοδος είναι εδώ, αλλά όχι για όλους

Η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη προχωρά, αλλά όχι με την ταχύτητα ή τη δικαιοσύνη που θα απαιτούσε η κλιματική κρίση. Αν δεν μειωθούν οι τιμές, δεν ενισχυθούν οι υποδομές και δεν επεκταθούν οι επιδοτήσεις στις ομάδες που πραγματικά τις έχουν ανάγκη, οι ανισότητες θα συνεχίσουν να διευρύνονται.

Η στροφή στα πιο οικονομικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι μια καλή αρχή. Τώρα απομένει να φανεί αν αυτή η αλλαγή στρατηγικής θα καταφέρει να κάνει την ηλεκτροκίνηση πραγματικά μαζική υπόθεση.

Όλες οι ειδήσεις

Το πιο στιλάτο B-SUV του 2025 στην Ελλάδα – Ξεκινά κάτω από τις 21.000 ευρώ

Οδηγούμε την καθηλωτική Alfa Romeo 33 Stradale των 630 ίππων

Καύσωνας: Aπλοί τρόποι να προστατέψεις το αυτοκίνητο

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο