Q-ELECTRIC

Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα: Φουντώνει ο ανταγωνισμός των παρόχων φόρτισης

ilektrika-aftokinita-fountonei-o-antagonismos-ton-parochon-fortisis-760707

Κι όμως… κινείται! Ο λόγος για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και τον Γ’ κύκλο του, ο οποίος ανακοινώθηκε ότι συνεχίζεται, την ώρα που συντασσόταν το newsletter αυτού του μήνα, Σάββατο πρωί, ελαφρώς… αναπάντεχα. Δεν ανακοινώθηκαν λεπτομερώς όλες οι αλλαγές και ο προϋπολογισμός αλλά τα βασικά, τα μάθαμε.

Η επιδότηση ανά Ι.Χ. μειώνεται στις 3.000 ευρώ, το ποσό για απόσυρση παλαιού και ρυπογόνου οχήματος θα φτάνει τα 1.500 ευρώ, ενώ παραμένουν επιδοτούμενα τα ηλεκτρικά σκούτερ/μοτοσυκλέτες και τα ηλεκτρικά ποδήλατα, έστω και με μειωμένα ποσά. Προαναγγέλθηκε και κρατική στήριξη για την ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, κάτι που σε κάθε ευκαιρία ζητούν οι CPOs.

Μια πρώτη γνώμη: Όλα δείχνουν ότι τα ποσά μειώθηκαν, όχι γιατί έχει μειωθεί η ανάγκη για υψηλές επιδοτήσεις (κάθε άλλο), αλλά γιατί με 8 και 9 χιλιάρικα ανά όχημα, ο οποιοσδήποτε προϋπολογισμός θα έκανε… φτερά σε χρόνο-ρεκόρ, όπως έγινε και το Φεβρουάριο. Με τον τρόπο αυτό το πρόγραμμα θα μπορέσει να διαρκέσει τουλάχιστον κάποιους μήνες (το καλό σενάριο), στηρίζοντας την αγορά της ηλεκτροκίνησης αλλά και όσους περιμένουν διακαώς τα νέα κονδύλια για να προχωρήσουν σε αγορά EV. Ελπίζουμε, πάντως, όσοι έκαναν το… λάθος να αγοράσουν ηλεκτρικό ενώ είχαν εξαντληθεί οι πόροι, να έχουν προτεραιότητα στην διεκδίκηση της επιδότησης μέσω του νέου κύκλου, έστω και με τα μειωμένα ποσά. Δεν είναι λίγοι όσοι προχώρησαν θαρραλέα στην αγορά και εκ των υστέρων αντιλήφθηκαν ότι επιδότηση… γιοκ!

Αυτό που δεν… ξετρέλανε, όμως, ήταν η μείωση του ποσού για απόσυρση παλαιού οχήματος. Με 1.500 ευρώ, δεν αξίζει να αποσύρεις ούτε καν ένα «σαραβαλάκι». Με τέτοιες κινήσεις, ο στόλος δεν θα «καθαρίσει» από παλιά και ρυπογόνα οχήματα. Επιπλέον, εξακολουθούν να είναι επιλέξιμα μοντέλα με λιανική τιμή προ φόρων μέχρι και τις 50.000 ευρώ. Μεταξύ μας, ποιος χρειάζεται τις 3.000, όταν αποκτά ένα τέτοιο αυτοκίνητο;

Όσο για τα δίκυκλα, αναμένουμε περισσότερες πληροφορίες για να διαπιστώσουμε κατά πόσο θα συνεχίσουν να υποστηρίζονται επί της ουσίας. Το θετικό είναι, όπως προείπαμε, ότι τα e-bikes θα συνεχίσουν να επιδοτούνται. Ούτε λίγα 24ωρα δεν πέρασαν από το σχετικό μας άρθρο για τις αντιδράσεις και τα αιτήματα της αγοράς του ηλεκτρικού ποδηλάτου και των υποστηρικτών του και ευτυχώς, διαψεύστηκαν οι φήμες των προηγούμενων εβδομάδων. Αφού δεν βλέπουμε υποδομές και ενθάρρυνση της μικροκινητικότητας από την Πολιτεία, ας υπάρχει τουλάχιστον μια επιδότηση. Τέλος, λίγο νωρίτερα είχε ανακοινωθεί και η παράταση υποβολής δηλώσεων για υπαγωγή στο «e-Astypalaia», μέχρι το τέλος του 2025.

Anyway, καλά νέα σε γενικές γραμμές, αφού οι ταξινομήσεις είναι στάσιμες τους τελευταίους μήνες. Ειδικά τώρα που υπάρχουν αρκετά διαθέσιμα μοντέλα κοντά στις 20.000-25.000 ευρώ, μεγαλύτερη μερίδα του κοινό «γλυκοκοιτάζει» ένα EV αλλά χρειάζεται στήριξη για να το αποκτήσει. Τον Απρίλιοταξινομήθηκαν 1.449 ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά επιβατικά, με τα BEVs να είναι μόνο 630, ενώ και το συνολικό μερίδιο BEVs+PHEVs έπεσε σε μονοψήφιο επίπεδο μετά από αρκετούς μήνες. Αυτή τη στιγμή υπολογίζεται οτι περίπου 1 στα 248 επιβατικά Ι.Χ. στην Ελλάδα είναι αμιγώς ηλεκτρικό. Συνολικά έχουν ταξινομήθεί στη χώρα μας σχεδόν 33.000 PHEVs και σχεδόν 24.300 BEVs, σύμφωνα και με στοιχεία του evstats.gr.

Τι νέα EVs είδαμε το Μάιο; Πρώτον, το BYD Dolphin Surf, που καιρό αναμενόταν στη χώρα μας από αρκετούς, λόγω του μικρού του μεγέθους αλλά και της τιμής του. Στην επίσημη παρουσίασή του, στη Γλυφάδα, είχαμε και την ευκαιρία να το οδηγήσουμε και οι πρώτες εντυπώσεις μας ήταν πολύ καλές. Βέβαια, αυτές τις μέρες το έχουμε και στα χέρια μας για εξαντλητική δοκιμή και σύντομα θα δείτε το πλήρες review μας! Μέχρι τότε μπορείτε να το δείτε από κοντά στις εκθέσεις της BYD αλλά και στο Golden Hall, όπου θα βρίσκεται για λίγες μέρες. Όσο για τις τιμές του, ίσως είναι λίγο μεγαλύτερες απ’ότι θα περιμέναμε και η τιμολογιακή πολιτική της εταιρείας δείχνει να μην είναι τόσο επιθετική όσο πέρυσι. Αναμενόμενο, μεν, αλλά έτυχε σχολιασμού από το κοινό, με βάση το feedback που λάβαμε από τα social media. Σε κάθε περίπτωση, με τον εξοπλισμό του, την εμφάνισή του και τις δυνατότητές του, είναι ήδη μια από τις δυνατές επιλογές στην «μικρή» κατηγορία.

Μάλιστα, «βγήκε» και είδηση από το event της BYD Ελλάδος και του Ομίλου Σφακιανάκη, καθώς σε σχετική ερώτησή μας όσον αφορά τους ταχυφορτιστές της εταιρείας, η απάντηση ήταν ότι μελετάται ήδη το πως θα «έρθουν» στην Ευρώπη αλλά και στην Ελλάδα. Πιθανότατα δεν θα δούμε κάποιο “BYD” δίκτυο, όπως αυτό της Tesla, αλλά μέσω συνεργασίας με παρόχους φόρτισης, η τεχνολογία και το hardware της κινέζικης εταιρείας θα βρει το δρόμο του προς τη Γηραιά Ήπειρο. Η BYD ξεπέρασε ακόμα και την Tesla σε πωλήσεις στην Ευρώπη, για πρώτη φορά στην ιστορία της, αλλά αξίζει να δείτε λίγο πιο προσεκτικά τα νούμερα γιατί «λένε» μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία για τα BEVs, τα PHEVs και την αγορά EVs γενικότερα. Όσοι είχαν «ξεγράψει» τα plug-in υβριδικά (και δεν είναι λίγοι οι «πολέμιοί» τους, μάλλον ήρθε η ώρα να το ξανασκεφτούν. Τέλος, να σημειώσουμε ότι η BYDέκανε «απόβαση» και στην Κύπρο μέσω του Alpan Group, το οποίο πλέον αποτελεί θυγατρική του Ομίλου Σφακιανάκη.

Μετά από λίγες μέρες επιστρέψαμε στη Γλυφάδα, αυτή τη φορά για χάρη της BMW. Από 30 Μάιου έως 2 Ιουνίου, το BMW Group Hellas διοργάνωσε το “BMW OIKOS” event, για πελάτες και συνεργάτες της εταιρείας αλλά τους εκπροσώπους του Τύπου. Στο πλαίσιο του event έκανε και την επίσημη «πρώτη» της η αμιγώς ηλεκτρική BMW iX, εντυπωσιάζοντας με τα specs και τον εξοπλισμό της, αλλά στο ευρύχωρο venue βρίσκονταν για όλες τις ημέρες του OIKOS πάρα πολλά μοντέλα της BMW, θερμικά, υβριδικά και ηλεκτρικά.

Ίσως το event του μήνα που προκάλεσε το μεγαλύτερο… σούσουρο, όμως, να ήταν η επίσημη παρουσίαση του ηλεκτρικού σκούτερ NOOS, από την Ecoshift και την Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ. Μετά από αρκετούς μήνες πληροφοριών και διαρροών για το «made in Greece, by Greeks», σκούτερ, οι εγκαταστάσεις της Ecoshift όπου βρίσκεται και η σύγχρονη γραμμή συναρμολόγησης του NOOS υποδέχθηκαν τους δημοσιογράφους και έτσι μάθαμε αρκετά για το όλο project. Η Πέτρος Πετρόπουλος δείχνει να ποντάρει αρκετά στην προσπάθεια, όχι μόνο στο NOOS αλλά και στους τομείς τηςαποθήκευσης ενέργειας και της ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων. Άλλωστε, η αγορά λιανικής για μοντέλα όπως αυτό είναι αποδεδειγμένα πολύ «δύσκολη» και γι’αυτό η εταιρεία στοχεύει στους στόλους και τις B2B πωλήσεις. Όσο για τις δυνατότητες τουNOOS, θα το οδηγήσουμε και θα επανέλθουμε σύντομα με την εμπειρία μας!

Εξελίξεις είχαμε αυτό το μήνα και όσον αφορά το δίκτυο φόρτισης EVs, με νέους “flagship” ταχυφορτιστές αλλά και δυνατές προσφορές που ετοιμάζουν οι πάροχοι για τους κατόχους ηλεκτρικών, εν όψει καλοκαιριού. Το ενδιαφέρον τις προηγούμενες εβδομάδες επικεντρώθηκε στην Electrip, η οποία ενεργοποίησε τον πρώτο 400 KW φορτιστή επί ελληνικού εδάφους, στην Τρίπολη. Η εταιρεία, αργά αλλά σταθερά και «αθόρυβα», επεκτείνει το δίκτυό της στην Ελλάδα και δεν κρύβει τις φιλοδοξίες της.

Τουλάχιστον αυτή την αίσθηση αποκομίσαμε από τη συζήτηση-συνέντευξή μας με την Elçin Trakadas, Country Manager της Electrip Hellas, η οποία μας μίλησε για το background της εταιρείας αλλά και τα μελλοντικά της πλάνα, τα οποία περιλαμβάνουν 720KW και 1MW ταχυφορτιστές μέσα στο 2026! Η Electrip αυτή τη στιγμή διαθέτει 150 σημεία φόρτισης στην Ελλάδα και θέλει να τα αυξήσει σε 250 μέχρι το τέλος του έτους, με 50 εξ’αυτών να αφορούν ταχεία φόρτιση. Αξίζει να αναφερθεί ότι εκτός από πάροχος φόρτισης, η εταιρεία είναι και κατασκευαστής φορτιστών, κάτι που της προσφέρει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Άλλη μια απόδειξη του ανταγωνισμού που επικρατεί στην «αρένα» του δικτύου φόρτισης δεν άργησε να έρθει καθώς την περασμένη Παρασκευή, στο δίκτυο incharge της nrg προστέθηκε ο πρώτος 480KW φορτιστής στην Ελλάδα, αυτόματα γενόμενος ο ισχυρότερος μέχρι στιγμής στη χώρα μας. Βρίσκεται στο Μαρούσι και μπορεί να εξυπηρετήσει τρία EVs ταυτόχρονα, προσφέροντας έως και 400KW σε ένα όχημα (αν μπορεί να το υποστηρίξει). Κάνουμε μια μικρή ανάλυση των δυνατοτήτων του σε σχετικό άρθρο οπότε ρίξτε του μια ματιά, αν σας ενδιαφέρει.

Τις προάλλες μέτρησα σε μια διαδρομή μου, στο κέντρο της Αθήνας, 7 ηλεκτρικά ταξί σε «δράση»! Είναι γεγονός ότι τα BEV (όπως και τα υβριδικά) ταξί αυξάνονται, έστω και με αργό ρυθμό, έστω και με το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» να έχει ολοκληρωθεί με πολλά εκατομμύρια αδιάθετα. Ίσως αναρωτηθείτε για το τι ισχύει σε άλλες χώρες της Ευρώπης, εύλογα. Απαντήσεις δίνει το Sustainability Highlights 2024 που δημοσίευσε το FREENOW και πρακτικά δείχνει μια Ευρώπη «δύο ταχυτήτων» όσον αφορά τον εξηλεκτρισμό των στόλων ταξί, με συγκεκριμένες χώρες ή/και πόλεις να σημειώνουν πολύ ταχύτερη πρόοδο σε σχέση με άλλες.

Πάμε και στην μικροκινητικότητα η οποία, με κάθε μέρα που περνάει, δείχνει όλο και πιο βέβαιη λύση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αττική (και όχι μόνο). Δεν είναι… σπριντ, όμως, αλλά μαραθώνιος, αυτό έχουμε αντιληφθεί πλέον. Πριν από 8 χρόνια οδηγήσαμε το πρώτο μας ηλεκτρικό πατίνι και δεν χρειάστηκαν πολλές διαδρομές για να καταλάβουμε ότι το μέλλον της αστικής κινητικότητας δεν είναι στο Ι.Χ. Με αυτή την πεποίθηση συνεχίζουμε και ευτυχώς για όλους μας, το επίπεδο τεχνολογίας των ηλεκτρικών πατινιών και ποδηλάτων έχει βελτιωθεί αισθητά τα τελευταία χρόνια.

Παράδειγμα αποτελεί και η νέα οικογένεια ηλεκτρικών πατινιών της «πρωτοπόρου»Xiaomi, τα Electric Scooter 5 Max, 5 Pro, 5 και το «μικρό» Elite. Για όσους παρακολουθούν στενά αυτή την κατηγορία οχημάτων, είναι εντυπωσιακή η εξέλιξη των δυνατοτήτων τους και τα σύγχρονα μοντέλα είναισαφώς πιο ικανά και ασφαλή από τα πατίνια που γνωρίσαμε λίγο πριν την πανδημία. Είχαμε και τα τέσσερα νέα μοντέλα της Xiaomi στα χέρια μας, έτσι τα συμπεριλάβαμε σε ένα αναλυτικό «Megatest» και θα μάθετε τα πάντα γι’αυτά, εδώ!

Μικροκινητικότητα και οδική ασφάλεια πάνε «χέρι-χέρι», όμως, έτσι δεν χάνουμε ποτέ την ευκαιρία να συνεισφέρουμε με όλες μας τις δυνάμεις για πιο ασφαλείς μετακινήσεις με πατίνι και ελαφρά δίκυκλα. Δυστυχώς ο Κ.Ο.Κ. και η οδική ασφάλεια και παιδεία δεν έχουν βρει ακόμα τη θέση που τους αρμόζει στα ελληνικά σχολεία, συνεπώς οι μαθητές πρέπει να αρκεστούν σε μεμονωμένες εκπαιδευτικές δράσεις που συμβαίνουν με πρωτοβουλία των δασκάλων/καθηγητών τους, ενίοτε και των Δήμων.

Ανταποκρινόμενοι, λοιπόν, στην πρόσκληση του Δήμου Ηρακλείου Αττικής, πραγματοποιήσαμε μια ενημέρωση οδικής ασφάλειας σε μαθητές του 6ου Δημοτικού Σχολείου, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Δήμου για το περιβάλλον. Οι παρευρισκόμενοι μαθητές αλλά και πολίτες του Ηρακλείου είχαν την ευκαιρία να μάθουν περισσότερα για τα πλεονεκτήματα και τις ιδιαιτερότητες των Ε.Π.Η.Ο./e-scooters, αλλά και τους ισχύοντες κανονισμούς και τις υποχρεώσεις του αναβάτη, όπως και. Υποστηρικτής της δράσης αυτής ήταν η Dott, ένας από τους μεγαλύτερους παρόχους κινητικότητας παγκοσμίως, η οποία προσφέρει ήδη τις υπηρεσίες της και στην Ελλάδα. Στο χώρο βρισκόταν και ένα από τα ηλεκτρικά πατίνια του κοινόχρηστου στόλου της εταιρείας, το οποίο είναι σχεδιασμένο ειδικά για shared χρήση και έτσι έχει ανθεκτική κατασκευή, μεγάλη ισχύ, φλας, αφαιρούμενη μπαταρία, μεγάλους τροχούς και ανάρτηση. Αξίζει να αναφερθεί, πάντως, ότι σύντομα η εταιρεία θα ανανεώσει το στόλο της σε όλη την Ευρώπη με ακόμα πιο σύγχρονα πατίνια, όπως ανακοινώθηκε στο πλαίσιο της συνεργασίας της με τη NAVEE (της οποίας τα e-scooters κερδίζουν διαρκώς μερίδιο και στην ελληνική αγορά).

Ελπίζουμε τουλάχιστον αυτά να μην καταλήξουν θύματα βανδαλισμών, όπως τα 77 πατίνια που ανέσυρε από το Θερμαϊκό πρόσφατα ο Δήμος Θεσσαλονίκης. Οι κοινόχρηστοι στόλοι ελαφρών δικύκλων δεν είναι «εχθροί» μας και μπορούν να δώσουν σημαντική «ανάσα» στις πόλεις, αρκεί να διέπονται από συγκεκριμένους και αυστηρούς κανονισμούς και φυσικά να υπάρχει σεβασμός από τους χρήστες αλλά και συνεργασία των operators με τις τοπικές Αρχές. Σε καλό δρόμο δείχνει να βρίσκεται ο Δήμος Αθηναίων ο οποίος «τρέχει» το κανονιστικό πλαίσιο για τους παρόχους μικροκινητικότητας, αν και όλα δείχνουν πως δεν θα τεθεί σε ισχύ πριν το φθινόπωρο, αν όχι πριν το χειμώνα. Υπομονή, επιμονή και… ανοικτό μυαλό!

Όλες οι ειδήσεις

Η «αθώα» παράβαση που έχει πρόστιμο 400 ευρώ – Όλοι το έχουμε κάνει

Τέλος τα ελαστικά με αέρα – Τι είναι τα «διαστημικά» ελαστικά;

Χειρόφρενο τραβούν σήμερα τα ταξί – Δείτε τις ώρες

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο