TOP NEWS

Η ιστορία του GPS στην Αυτοκινητοβιομηχανία: Ποιο είναι το καλύτερο;

i-istoria-tou-gps-stin-aftokinitoviomichania-poio-einai-to-kalytero-684205

Πριν από 4.000 χρόνια οι άνθρωποι πλοηγούνταν στις απέραντες εκτάσεις της γης με τη βοήθεια των αστεριών και του ήλιου. Σήμερα, χρησιμοποιούν για τον ίδιο σκοπό το GPS στο κινητό τους τηλέφωνο, ειδικότερα όταν οδηγούν, με τη βοήθεια της προηγμένης τεχνολογίας και του διαδικτύου, ώστε να γλυτώσουν πολύτιμο χρόνο και να κάνουν τη ζωή τους πιο εύκολη. Πώς φτάσαμε όμως σε αυτό το σημείο, όπου όλα γίνονται αυτόματα και αστραπιαία, απλώς εισάγοντας έναν προορισμό αλλά και ποιο σύστημα πλοήγησης στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι τελικά το καλύτερο;

Του Τρύφωνα Αλεξόπουλου

Από τα αστέρια στην τεχνητή νοημοσύνη

Το 2000 π.Χ., οι Φοίνικες ήταν ο πρώτος Δυτικός πολιτισμός που ανέπτυξε μεθόδους πλοήγησης στη Θάλασσα. Είχαν δημιουργήσει χάρτες και με τη παρατήρηση του ήλιου και των αστεριών έβρισκαν την θέση τους ώστε να καθορίσουν την κατεύθυνση που θα ταξίδευαν.

Η καινοτομία τους όμως δεν ήταν ο χάρτης, ο οποίος έχει την δική του μακρά ιστορία. Ο πρώτος χάρτης στην ιστορία της ανθρωπότητας για την ακρίβεια χαράχθηκε σε μία σπηλιά, 32.000 περίπου χρόνια πριν, όταν οι άνθρωποι μπήκαν στην διαδικασία να καταγράψουν το περιβάλλον τους. Βέβαια, ο πρώτος κανονικός χάρτης, που ανακαλύφθηκε το 1824 στην ιταλική πόλη του Τορίνο, χρονολογείται στο 1150 π.Χ. και πιστεύεται ότι χρησιμοποιήθηκε για διαχείριση γης και πολεοδομικό σχεδιασμό στην αρχαία Αίγυπτο. Ο χάρτης του Τορίνο είναι κατασκευασμένος από πάπυρο και έχει μήκος 1,70 μέτρα και πλάτος 1 μέτρο. Πιο γνωστός ωστόσο, ήταν ο χάρτης που δημιούργησε ο Κλαύδιος Πτολεμαίος το 150 μ.Χ. Ο παγκόσμιος χάρτης του Έλληνα αστρονόμου και γεωγράφου, που δείχνει τον τότε γνωστό κόσμο σε μια σφαίρα με συντεταγμένες, είναι ίσως ο πιο σημαντικός για την ακρίβεια του αλλά και την εξέλιξη του σε μια μορφή κοντά σε αυτήν που χρησιμοποιούμε όλοι σήμερα.

Όλα ξεκίνησαν από την πλοήγηση ή ναυσιπλοΐα, την τέχνη του να κατευθύνεις τα σκάφη στην ανοιχτή θάλασσα με την καθιέρωση της θέσης και της πορείας τους μέσω της παραδοσιακής πρακτικής, της γεωμετρίας, της αστρονομίας ή αργότερα των ειδικών οργάνων. Όπως αναφέραμε στην αρχή, οι ναυτικοί χρησιμοποιούσαν τα αστέρια ώστε να βρουν το γεωγραφικό πλάτος του πλοίου και να κατευθυνθούν.

Αυτό μέχρι την πυξίδα του Mariner, τον πρόγονο της σύγχρονης μαγνητικής πυξίδας. Αυτές οι πρώιμες πυξίδες συχνά θεωρούνταν αναξιόπιστες καθώς η διαφορά μεταξύ του πραγματικού βορρά και του μαγνητικού βορρά και της μαγνητικής παραλλαγής δεν ήταν κατανοητή. Η ανακάλυψη της πυξίδας βοήθησε τους ναυτικούς να ταξιδεύουν με μεγαλύτερη ασφάλεια, περισσότερη ακρίβεια και υπό καιρικές συνθήκες όπου δεν επέτρεπαν την παρατήρηση των αστεριών.

Η ιστορία της σύγχρονης πλοήγησης και του GPS

Τον 20ο αιώνα εφευρέθηκαν πολλές σημαντικές νέες τεχνολογίες στην πλοήγηση, όπως τα ραντάρ, οι ραδιοφάροι, οι γυροσκοπικές πυξίδες και φυσικά τα παγκόσμια συστήματα εντοπισμού θέσης, όπως το GPS (Global Positioning System).

Πριν από το GPS όμως, μεταξύ του 1940 και 1943 στις ΗΠΑ, αναπτύχθηκε ένα σύστημα πλοήγησης με την ονομασία «Long Range Navigation (Loran), το οποίο χρησιμοποιούσε παλμικά ραδιοσήματα μεταξύ πολλών «σταθμών» για τον προσδιορισμό της θέσης των πλοίων. Το σύστημα ήταν ακριβές σε αρκετές εκατοντάδες μέτρα αλλά περιοριζόταν σε κάλυψη από την τοποθεσία των διαφόρων σταθμών.

Το Loran αντικαταστάθηκε στα τέλη του 20ού αιώνα από το Παγκόσμιο Σύστημα Εντοπισμού θέσης. Το σύστημα GPS χρησιμοποιεί την ίδια αρχή της χρονικής διαφοράς από τα ξεχωριστά σήματα με το Loran, αλλά τα σήματα προέρχονται από δορυφόρους που περιστρέφονται γύρω από τη γη. Σήμερα υπάρχουν συνολικά 31 δορυφόροι στον αστερισμό GPS. Υπάρχουν επίσης 24 λειτουργικοί δορυφόροι GLONASS (ένα ρωσικό διαστημικό δορυφορικό σύστημα πλοήγησης), αλλά και 30 δορυφόροι πλοήγησης Galileo (το Galileo είναι το ευρωπαϊκό παγκόσμιο δορυφορικό σύστημα πλοήγησης που κυκλοφόρησε το 2016).

Τo GPS, που ειδικότερα από την αρχή της χιλιετίας και την λεγόμενη ψηφιακή εποχή, χρησιμοποιείται ευρέως από τους πολίτες σε καθημερινή βάση, ανήκει στις ΗΠΑ και δημιουργήθηκε για στρατιωτική χρήση το 1973 από το Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ, ως ένα πρότζεκτ που ονομάστηκε Joint Program Office. Το νέο πρόγραμμα GPS συνδύαζε στοιχεία δύο συστημάτων που βρίσκονταν ήδη υπό ανάπτυξη, το ένα από την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ και το άλλο από το Πολεμικό Ναυτικό.

Για μια ολόκληρη δεκαετία το σύστημα δεν ήταν καθόλου δημοφιλές και δεν χρησιμοποιούταν. Το 1983 όμως, ένα σφάλμα με τα εσωτερικά συστήματα πλοήγησης, οδήγησε στην κατάρριψη ενός αεροσκάφους των Κορεατικών Αερογραμμών στον εναέριο χώρο της Σοβιετικής Ένωσης. Οι 269 επιβάτες σκοτώθηκαν, συμπεριλαμβανομένου κι ενός μέλους του αμερικανικού Κογκρέσου. Μετά από το αεροπορικό δυστύχημα, ο τότε πρόεδρος των ΗΠΑ, Ronald Reagan, δεσμεύτηκε δημοσίως να δημιουργηθεί ένα σύστημα GPS που θα χρησιμοποιείτο τόσο από τους στρατιωτικούς όσο και από τους πολίτες. Έτσι και έγινε.

Το GPS στην αυτοκινητοβιομηχανία

Οι περισσότεροι από εμάς πλέον δεν μπορούμε να σκεφτούμε την οδήγηση χωρίς το σύστημα πλοήγησης που διαθέτει το κινητό μας τηλέφωνο ή αυτό που είναι εγκατεστημένο στο αυτοκίνητο μας. Πλέον τα συστήματα GPS έχουν «ξεφύγει», με την τρομακτική εξέλιξη της τεχνολογίας και διαθέτουν ζωντανή ενημέρωση της κίνησης στους δρόμους, ώστε να βρεθεί η συντομότερη διαδρομή χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη, αλλά και προβολή με καινοτόμους τρόπους, χάρη στην επαυξημένη πραγματικότητα.

Πριν από το 2000, οι άνθρωποι για να ταξιδέψουν είχαν μια και μόνο επιλογή, να χρησιμοποιούν κανονικούς χάρτες. Μπορεί αυτό να μην αποτελούσε πρόβλημα σε μικρά ταξίδια ή σε συγκεκριμένες περιοχές, σκεφτείτε όμως πόσο δύσκολη ήταν η πλοήγηση για πολλά χιλιόμετρα, όταν ο χάρτης δεν ήταν ενημερωμένος ή δεν συμπεριλάμβανε όλους τους δρόμους. Στην ουσία το ταξίδι γινόταν στα «τυφλά», ο προσανατολισμός έπαιζε σημαντικό ρόλο και σίγουρα οι ταμπέλες δημιουργούσαν προβλήματα, αφού πολλές φορές δεν οδηγούσαν προς την σωστή κατεύθυνση ή δεν υπήρχαν καν. Η ανάγκη λοιπόν για ένα σύστημα πλοήγησης στα αυτοκίνητα ήταν πολύ μεγάλη.

Iter Avto: Η πρώτη συσκευή πλοήγησης σε αυτοκίνητο

Παρότι όταν αναφερόμαστε σε σύστημα πλοήγησης σε αυτοκίνητο το μυαλό μας αυτομάτως πηγαίνει στο GPS και στις τελευταίες δύο δεκαετίες, το πρώτο σύστημα που δημιουργήθηκε μας «ταξιδεύει» πίσω στο 1930. Ονομαζόταν Iter Atvo και όπως οι περισσότερες σύγχρονες συσκευές πλοήγησης, τοποθετούνταν στο ταμπλό του αυτοκινήτου.

Η συσκευή συνοδευόταν από ένα σετ χαρτών, οι οποίοι τυλίγονταν από το ένα ρολό στο άλλο σε μια θήκη, σαν οθόνη. Ένα καλώδιο συνδεόταν με το ταχύμετρο και έλεγχε τον ρυθμό κύλισης. Η ταχύτητα με την οποία κινούνταν ο χάρτης στην «οθόνη», ήταν ανάλογη με την ταχύτητα του αυτοκινήτου και έτσι έδειχνε πάντα το σωστό σημείο.

Το μεγάλο πρόβλημα ήταν ότι ο «ρολλαρισμένος» χάρτης κάποια στιγμή θα έφτανε στο τέλος του, οπότε ήταν αναγκαία η τοποθέτηση ενός νέου για την υπόλοιπη διαδρομή. Η εφεύρεση αυτή μάλλον έγινε στην Ιταλία, αφού οι χάρτες είναι από το Brandizzo, έναν δήμο μιας πόλης κοντά στο Τορίνο. Είναι απίθανο το Inter Avto να κατασκευάστηκε μαζικά, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων δεν μπορούσε να αγοράσει αυτοκίνητο τότε.

Η Honda ήταν πρωτοπόρος

Στη δεκαετία του 1980, όταν το σύστημα GPS δεν ήταν ακόμα διαθέσιμο για πολιτική χρήση, η Honda παρουσίασε το πρώτο σύστημα πλοήγησης βασισμένο σε χάρτες. Έμοιαζε περισσότερο με τα συστήματα που χρησιμοποιούσαν οι πιλότοι μαχητικών αεροσκαφών στον Ψυχρό Πόλεμο. Αντί για GPS, είχε γυροσκόπιο, με δύο καλώδια και αέριο ηλίου για τον προσδιορισμό της θέσης.

Το Electro Gyo-Cator, όπως ονομαζόταν, χρησιμοποιούσε υπάρχοντες χάρτες από πόλεις ή περιοχές, οι οποίοι μετατρέπονταν σε φιλμ και τοποθετούνταν σε μια οθόνη 6 ιντσών (δεν την λες και μικρή). Η κουκκίδα στην οθόνη CRT έδειχνε την τρέχουσα θέση και όλοι οι υπολογισμοί για την κατεύθυνση της διαδρομής τροφοδοτούνταν από έναν υπολογιστή 16 bit. Το κόστος κτήσης του συστήματος ήταν υπέρογκο, αφού για να το αγοράσει κάποιος θα έπρεπε να δαπανήσει 2.746 δολάρια, δηλαδή περισσότερα από 7.000 δολάρια σε σημερινά χρήματα, ή με άλλοα λόγια σχεδόν το 25% της αξίας ενός μέσου καινούργιου αυτοκινήτου τότε. Πάντως απέσπασε το βραβείο από το «Institute of Electrical and Electronic Engineers», ως μία από τις πιο σημαντικές εφευρέσεις του περασμένου αιώνα όσον αφορά το αυτοκίνητο.

Ψηφιακοί χάρες για πρώτη φορά… σε δισκέτες

Η πρώτη φορά που το σύστημα πλοήγησης σε αυτοκίνητο πέρασε στην ψηφιακή εποχή, ήταν το 1985, με το Etak Navigator. Η έμπνευση της συσκευή έγινε όταν χρειάστηκε ένα σύστημα πλοήγησης σε ένα Yacht και δεν ήταν απλά πρωτοποριακή, αλλά η εταιρεία λάνσαρε στην αγορά ένα ψηφιακό σύστημα πλοήγησης 15 χρόνια πριν από οποιονδήποτε άλλο, ενώ για να το δημιουργήσει έπρεπε να ψηφιοποιήσει τους χάρτες, αφού τότε δεν υπήρχαν ούτε τα CD, ούτε φυσικά το Internet. Ο ιδρυτής της εταιρεία ήταν ο Nolan Bushnell (συνιδρυτής της Atari) και ο εμπνευστής ο μηχανικός Stan Honey.

Το concept ήταν ιδιαίτερα απαιτητικό και υπήρχαν αρκετά μαθηματικά προβλήματα που έπρεπε να λυθούν και αφορούσαν στα δεδομένα, τους χάρτες και τους αλγόριθμους. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο χάρτης του Bay Area ήταν αποθηκευμένος σε έξι δισκέτες.

Είχε μια μονόχρωμη οθόνη 7 ιντσών και έναν υπολογιστή που διάβαζε τα αποθηκευμένα δεδομένα χαρτογράφησης. Το σύστημα της Etak βασίστηκε επίσης στο στίγμα από αναμέτρηση (ή υπολογισμό θέσης) αντί για το GPS, ώστε να βρίσκει την τοποθεσία. Τεχνολογικά ήταν πολύ προηγμένο για την εποχή και, φυσικά, αρκετά ακριβό, αλλά κατάφερνα να πουλήσουν αρκετές χιλιάδες μονάδες.

Στο ταμπλό και με χρώμα από την Toyota

Το 1987, η Toyota έδωσε απλόχερα στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας δύο λιγότερο γνωστές αλλά πολύ σημαντικές καινοτομίες στην τεχνολογία πλοήγησης. Στο μοντέλο Toyota Crown Royal Saloon G, που διατίθεντο μόνο για την αγορά της Ιαπωνίας, είχε εξοπλίσει το πρώτο σύστημα πλοήγησης, που επίσης βασιζόταν σε στίγμα από αναμέτρηση, με ενσωματωμένο CD-ROM που περιείχε τους χάρτες. Διέθετε επίσης έγχρωμη οθόνη και ήταν ενσωματωμένο στο ταμπλό.

Οι δορυφόροι «μπήκαν στο παιχνίδι» με την Mazda

Το 1990, η Mazda παρουσίασε το πρώτο σύστημα GPS για χρήση στην αυτοκινητοβιομηχανία. Προσφερόταν στα κορυφαία μοντέλα, Eunos Cosmos, και διατίθεται μόνο στην Ιαπωνία, που αγαπούσε και αγαπά τα gadget

Το σύστημα πλοήγησης της Mazda ήταν ενσωματωμένο στο αυτοκίνητο και για πρώτη φορά, η θέση στο δρόμο μπορούσε να εντοπιστεί σε πραγματικό χρόνο από δορυφόρους στο διάστημα. Η «εποχή του διαστήματος» είχε επιτέλους φτάσει στο αυτοκίνητο.

Η TomTom έγινε συνώνυμο του GPS

Το 1994, η TomTom κατασκεύαζε διάφορες εφαρμογές πλοήγησης για μικροϋπολογιστές, γνωστoύς και ως PDA. Η κύρια εστίαση τότε ήταν ο σχεδιασμός διαδρομής και η εταιρεία είχε αναπτύξει μια δέσμη λογισμικού, χαρτών και δέκτη GPS που οι οδηγοί μπορούσαν να συνδέσουν στο PDA τους. Η εμπειρία χρήστη ήταν επιτυχημένη – αλλά δεν ήταν έτοιμη για μαζική κυκλοφορία. Μετέπειτα, συνδυάζοντας μια οθόνη αφής, δέκτη GPS, χάρτες και λογισμικό σε μια φορητή συσκευή πλοήγησης (PND), η πλοήγηση έγινε προσβάσιμη σε όλους και η TomTom έγινε συνώνυμο της πλοήγησης και των χαρτών.

Το πρώτο λογισμικό δορυφορικής πλοήγησης αυτοκινήτου, το TomTom Navigator, κυκλοφόρησε το 2001 και ουσιαστικά μετατόπισε την εστίαση της εταιρείας στην πλοήγηση αυτοκινήτου. Το 2004 προστέθηκε μια ενσωματωμένη υπηρεσία ενημέρωσης κυκλοφορίας βασισμένη σε συνδρομή.

Η πρώτη συσκευή προσωπικής πλοήγησης all-in-one, το TomTom Go, κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του ίδιου έτους, δημιουργώντας μια νέα κατηγορία ηλεκτρονικών ειδών ευρείας κατανάλωσης. Η TomTom αναφέρει ότι πούλησε περίπου 250.000 μονάδες TomTom Go και αυτό το προϊόν αντιπροσώπευε το 60% των εσόδων της εταιρείας για το 2004. Από το 2016, η εταιρεία είχε πουλήσει σχεδόν 80 εκατομμύρια συσκευές πλοήγησης παγκοσμίως.

Μερικές ακόμα καινοτομίες ήταν οι εξής:

  • Το 2005, εισήχθη η δυνατότητα λήψης νέων φωνών για την καθοδήγηση.
  • Η ανθεκτική, αδιάβροχη συσκευή πλοήγησης Rider κυκλοφόρησε για χρήστες μοτοσυκλετών το 2006. Ήταν η πρώτη φορητή συσκευή δορυφορικής πλοήγησης που σχεδιάστηκε για μοτοσικλέτες και σκούτερ
  • Η μετατροπή κειμένου σε ομιλία για ονόματα δρόμων εισήχθη για πρώτη φορά το 2006, μαζί με κλήσεις hands-free και υποστήριξη κυκλοφορίας. Το TomTom Home, λογισμικό για τη διαχείριση και τη λήψη περιεχομένου για το TomTom σε υπολογιστή, κυκλοφόρησε για πρώτη φορά τότε
  • Η TomTom συνεργάστηκε με τη Vodafone το 2007 για να δημιουργήσει μια υπηρεσία υψηλής ακρίβειας, σχεδιασμένη να παρέχει δεδομένα κίνησης σε πραγματικό χρόνο στους χρήστες Vodafone μέσω των συσκευών τους

Μήπως η Garmin το έκανε πρώτη;

Το 1998, η Garmin παρουσίασε το πρώτο φορητό σύστημα πλοήγησης GPS StreetPilot για χρήση σε αυτοκίνητα. Είχε ασπρόμαυρη οθόνη και χρησιμοποιούσε φυσίγγια με χάρτη. Ένα φυσίγγιο θα μπορούσε να καλύψει μια περιοχή όπως η Ατλάντα. Ήταν μια τεράστια πρόοδος αφού το κόστος ήταν χαμηλό και ο «καθένας» μπορούσε να αγοράσει ένα σύστημα πλοήγησης GPS – αν είχε την οικονομική δυνατότητα. Η τιμή καταλόγου ήταν αρχικά περίπου 550 δολάρια. Το καλύτερο από όλα, μπορούσε να μετακινηθεί από αυτοκίνητο σε αυτοκίνητο, έτσι ώστε οι οδηγοί να μπορούν να το πακετάρουν, να πάνε αεροπορικώς ή με πλοίο σε μία άλλη τοποθεσία και να το χρησιμοποιήσουν σε ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα. Έκτοτε ακολούθησαν πολλά καινοτόμα συστήματα και πολλές φορητές συσκευές. Η Garmin ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένη στην Ελλάδα για τα συστήματα GPS της.

Οι χάρτες της HERE κέρδισαν την αυτοκινητοβιομηχανία

Η Here Technologies είναι ένας Αμερικανο-Ολλανδικός πολυεθνικός όμιλος που ειδικεύεται σε τεχνολογίες χαρτογράφησης, δεδομένα τοποθεσίας και σχετικές υπηρεσίες αυτοκινήτων σε ιδιώτες και εταιρείες. Οι χάρτες /σύστημα πλοήγησης της, Here WeGo, αναπτύχθηκε αρχικά από τη Nokia και πολύ σύντομα εφοδίασε τις εφαρμογές χαρτών σε πολλές κινητές συσκευές. Εκεί όμως που βρήκε πραγματική χρήση ήταν στα ενσωματωμένα συστήματα πλοήγησης των αυτοκινήτων, αφού ακόμα και σήμερα οι περισσότερες εταιρείες αυτά χρησιμοποιούν (κάτι που όμως πρόκειται να αλλάξει). Το σύστημα πλοήγησης της χαρακτηρίζεται από τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί χωρίς σύνδεση στο διαδίκτυο, αφού οι χάρτες της εταιρείας μπορούν να αποθηκευτούν χωρίς να δεσμεύουν μεγάλο όγκο δεδομένων, ενώ σε αντίθεση με τους χάρτες της Google δεν αποθηκεύεται περιοχή αλλά ολόκληρη η χώρα. Εννοείται πως μπορεί να συνδεθεί στο διαδίκτυο ώστε να λαμβάνει τα δεδομένα της κυκλοφορίας για την καθοδήγηση, ενώ ενσωματώνει όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες, όπως π.χ. τρισδιάστατη απεικόνιση, προβολή «από δορυφόρο», τεχνητή νοημοσύνη για υπολογισμό δεδομένων κατανάλωσης ή φόρτισης, επαυξημένη πραγματικότητα (σε συνεργασία με τις εταιρείες αυτοκινήτου) κ.α.

MLS: Η χαμένη ευκαιρία

Η ελληνική εταιρεία που ξεκίνησε το 1995, από τον κ. Ιωάννη Καματάκη, αρχικά με την παροχή Software, είδε την μεγάλη ευκαιρία στην αγορά λίγα χρόνια μετά από την αλλαγή της χιλιετίας στα συστήματα πλοήγησης. Εκεί που οι συσκευές από το εξωτερικό δεν είχαν καν οδηγίες στα ελληνικά, η MLS λάνσαρε το 2006 τη καινοτόμα συσκευή Destinator Talk & Drive, με αναγνώριση φωνής στα ελληνικά. Αργότερα στράφηκε στις συσκευές Smartphone,  χωρίς όμως να γνωρίσει ανάλογη μεγάλη επιτυχία.

Waze Maps: Οι χρήστες αναφέρουν…

Οι χάρτες της Waze αποτελούν μια από τις νεότερες προσθήκες στον «κόσμο» της πλοήγησης. Η εταιρεία που ξεκίνησε στο Ισραήλ το 2006, εξαγοράστηκε το 2013 από την Google και αποτελεί έκτοτε ακόμα έναν «πλοηγό» στην φαρέτρα της. Βασίζεται στο crowdsourcing και επιτρέπει στους χρήστες να στέλνουν αναφορές κυκλοφορίας σχετικά με κάμερες ταχύτητας, μποτιλιαρίσματα, ατυχήματα κλπ. Χρησιμοποιώντας όλα αυτά τα δεδομένα, η εφαρμογή Waze θα αναζητήσει την καλύτερη διαδρομή για τον προορισμό που έχει ορίσει ο οδηγός. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι απαιτεί μόνιμα σύνδεση στο διαδίκτυο.

Η Google και οι προηγμένες τεχνολογίες

Μπορεί να μην ήταν η πρώτη που το έκανε, μπορεί να μην ήταν η προτίμηση της αυτοκινητοβιομηχανίας, η εφαρμογή χαρτών της Google όμως κατάφερε μέσα σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα να κερδίσει το παγκόσμιο κοινό και να γίνει  η πιο διαδεδομένη εφαρμογή χαρτών και πλοήγησης στον κόσμο. Τα στατιστικά δεν λένε ποτέ ψέματα άλλωστε και πάνω από 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι χρησιμοποιούν ημερησίως τα Google Maps, είτε είναι πεζοί ή με το όχημα τους. Η ιστορία ξεκίνησε το 2003, όταν δύο Δανοί αδερφοί ίδρυσαν την Where 2 Technologies και δημιούργησαν την εφαρμογή χαρτών, η οποία αργότερα εξαγοράστηκε από την Google, βελτιώθηκε και λανσαρίστηκε το 2005 ως Maps. Οι καινοτομίες των χαρτών της Google ήταν πολλές, αλλά η σημαντικότερη ήταν η «προβολή» εικόνων από δορυφόρο. Μέχρι τότε δεν υπήρχε άλλη δωρεάν εφαρμογή που μπορούσε να προβάλει στην οθόνη του υπολογιστή ή του κινητού με τόσο εύκολο τρόπο πανοραμικές εικόνες από κάθε γωνία του πλανήτη. Η τεχνολογία αυτή, που προϋπήρχε από το Google Earth, συνδυάστηκε αργότερα με ακόμα μια που η Google «δούλευε» από το 2001 σε συνεργασία με το πανεπιστήμιοo του Στάνφορντ, το λεγόμενο Street View. Μέχρι το 2009 ο καθένας, όχι απλά μπορούσε να δει πανοραμικά την περιοχή του, αλλά μπορούσε να πλοηγηθεί στους δρόμους «σαν πεζός» από την οθόνη του. Η εξέλιξη συνέχισε και την ίδια περίοδο περίπου, η Google ενσωμάτωσε τη λειτουργία πλοήγησης, με μεγάλη καθυστέρηση συγκριτικά με τον ανταγωνισμό. Τα προβλήματα στην αρχή ήταν πάρα πολλά και μέχρι το 2010 είχαν γίνει πολλά ατυχήματα, ακόμα και δυστυχήματα, λόγω της λανθασμένης καθοδήγησης της εφαρμογής, που οδηγούσε προς αδιεξόδους, ποτάμια ή τοίχους.

 

Τα τελευταία χρόνια, τα Google Maps έχουν ξεκινήσει την «πορεία» τους ως ενσωματωμένα συστήματα πλοήγησης σε μοντέλα πολλών εταιρειών. Τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί η Tesla, όπου στην τεράστια κεντρική οθόνη των μοντέλων της, έχει ενσωματωμένη την εφαρμογή των Google Maps, με επιπλέον λειτουργίες που αφορούν στην ηλεκτρική φύση. Τις ίδιες λειτουργίες συναντούμε και στα μοντέλα της Volvo, που επίσης έχουν πλέον ενσωματωμένη την εφαρμογή, μαζί με άλλες υπηρεσίες της Google. Τελευταία προσθήκη στην «παρέα» αποτελεί η Renault, που πλέον στα νέα της μοντέλα θα έχει ως εφαρμογή πλοήγησης τα Maps. Η Google έχει βάλει ως στόχο να βελτιώσεις τις υπηρεσίες της που βασίζονται στο Α.Ι. για να προσφέρουν καλύτερη εμπειρία χρήσης, αλλά και περισσότερα ενσωματωμένα εργαλεία. Το στοίχημα φαίνεται να κερδίζει προς το παρόν, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο ανταγωνισμός δεν ακολουθεί. Με άλλα λόγια, τα περισσότερα νέα μοντέλα, που χρησιμοποιούν τους χάρτες της HERE, φαίνεται πως ενσωματώνουν και αυτά εργαλεία που χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη, όπως αυτά για τον υπολογισμό της αυτονομίας σε ταξίδι, τον προγραμματισμό της φόρτισης και την εμφάνιση των διαθέσιμων φορτιστών. Η επαυξημένη πραγματικότητα έχει κάνει την εμφάνιση της, τόσο στα εντυπωσιακά Head-Up Display, όσο και στις κεντρικές οθόνες, ώστε να κάνουν τις οδηγίες πιο κατανοητές προβάλλοντας εικόνα του δρόμου και βελάκια προς την σωστή κατεύθυνση.

 Ποια είναι τελικά η καλύτερη εφαρμογή GPS;

Η πλειοψηφία των οδηγών πλέον επιλέγει την σύνδεση της οθόνης του αυτοκινήτου με το κινητό τηλέφωνο, μέσω Android Auto ή Apple CarPlay, και δεν χρησιμοποιεί σχεδόν ποτέ το εγκατεστημένο σύστημα πλοήγησης. Τα «δωρεάν» Google Maps, μονοπωλούν και αυτός είναι ο λόγος που ολοένα και περισσότερες εταιρείες στρέφονται σε αυτό το ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης για τα μοντέλα τους. Απ’ ότι φαίνεται η Google «κερδίζει την κόντρα» για το καλύτερο σύστημα GPS, οπότε η απάντηση είναι απλή, εάν θέλετε να πάτε κάπου με ασφάλεια, σιγουριά, καλύτερη οικονομία καυσίμου (ή ρεύματος) και φυσικά χωρίς περιττές συσκευές ή δυσκολίες, τα Google Maps προσφέρουν αυτά και ακόμα περισσότερα. Οπότε η σύνδεση με το κινητό τηλέφωνο, μάλλον, αποτελεί την καλύτερη επιλογή.

 

Όλες οι ειδήσεις

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο