Με το νέο DS3 αποφασίσαμε να κάνουμε κάτι σχετικά απλό: Να δούμε ποια διαδρομή είναι καλύτερη με προορισμό τα Λουτρά Αιδηψού. Και εξηγούμαι…
Tου Δημήτρη Μανώλαρου, Φωτογραφίες: Δ.Μ.
Στη μία περίπτωση, διασχίζουμε τη μισή Εύβοια προς τα βόρεια, περνάμε από την πανέμορφη διαδρομή από τα Ψαχνά μέχρι το Μαντούδι και εν συνεχεία στην Ιστιαία μέχρι να φτάσουμε στα Ψαχνά. Στην άλλη περίπτωση, την οποία προτείνει και ως μοναδική το Google Maps, οδηγούμε στην εθνική οδό προς Λαμία, βγαίνουμε στην έξοδο προς Αρκίτσα, επιβιβαζόμαστε στο Ferry Boat και περνάμε απέναντι στην Εύβοια. Γνωρίζοντας πολύ καλά την πρώτη διαδρομή, επιλέξαμε να κινηθούμε προς Αρκίτσα για να δούμε και αυτή την εναλλακτική. Η συνολική ώρα υπολογίζεται περίπου στις δυόμισι ώρες για 140 χιλιόμετρα: κάτι λιγότερο 82
από μιάμιση ώρα μέχρι την Αρκίτσα, σεβόμενοι τα όρια ταχύτητας, τουλάχιστον είκοσι λεπτά αναμονή στο λιμάνι και σαράντα πέντε λεπτά το δρομολόγιο του Ferry. Στα θετικά της συγκεκριμένης διαδρομής είναι ο άνετος, ξεκούραστος αυτοκινητόδρομος και χωρίς ιδιαίτερη κίνηση μέχρι την Αρκίτσα. Το βασικό αρνητικό
είναι ότι τα δρομολόγια των Ferry είναι προγραμματισμένα ανά μία ή ανά δύο ώρες, ανάλογα με την κάθε ημέρα της εβδομάδας, οπότε χρειάζεται να ενημερωθείτε για το πρόγραμμα της ημέρας που θα ταξιδέψετε.

Φεύγουμε από τα Λουτρά και κατευθυνόμενοι προς νότια είχαμε στα σχέδιά μας να περάσουμε από τα γνωστά χωριά Ροβιές και Λίμνη. Δεν πήγαμε και πολύ μακριά όμως, αφού δέκα χιλιόμετρα από τα Λουτρά, στο χωριό Ήλια, ο δρόμος κόβεται. Το παραλιακό μέτωπο παραμένει κλειστό και με πολλά προβλήματα εδώ και χρόνια λόγω συνεχών κατολισθήσεων. Η μόνη επιλογή για τη σύνδεση αυτών των παράκτιων περιοχών είναι ένας τεράστιος κύκλος 52 χιλιομέτρων. Για την ιστορία, στόχος της Περιφέρειας Ευβοίας είναι ο δρόμος να ανοίξει για το καλοκαίρι του 2025. Αναγκαστικά έπρεπε να συνεχίσουμε ακόμα πιο βόρεια, προς τους Ωρεούς και την Ιστιαία, ώστε να πάρουμε τον δρόμο της επιστροφής διασχίζοντας την Εύβοια. Απαραίτητες στάσεις για φωτογράφιση στο χωριό Ελληνικά και το χωριό του Αγίου Νικολάου, όπου ακόμα και με το μουντό τοπίο της ημέρας ξεχώριζαν για τα καταπράσινα νερά στις ακρογιαλιές.
Η συνέχεια της διαδρομής προς τη Χαλκίδα γνωστή, με τη διαδρομή από το Μαντούδι προς τα Ψαχνά και τις συνεχόμενες στροφές-ποίημα για όσους αγαπάμε τα βουνά, ενώ η πυκνή ομίχλη της ημέρας δίνει έναν τόνο στον γυρισμό μας. Επιστρέφοντας στη βάση μας, θέλαμε να δούμε πόσο διαφορετικό θα ήταν το ταξίδι μας αν πηγαίναμε στα Λουτρά μέσω Χαλκίδας. Η συνολική ώρα που χρειάζεται για να φτάσουμε στα Λουτρά υπολογίζεται περίπου τρεις ώρες για 200 χιλιόμετρα. Στα θετικά της διαδρομής είναι η μαγεία του επαρχιακού οδικού δικτύου σε σχεδόν όλο το μήκος του, με κορυφαίο σημείο τη διαδρομή από τα Ψαχνά μέχρι το Μαντούδι με τις αλλεπάλληλες στροφές και φυσικά οι πολλές επιλογές για στάσεις σε αξιοθέατα των γύρω περιοχών. Μεγάλο αρνητικό της διαδρομής φυσικά είναι ότι καθίσταται πιο κουραστική σε σχέση με την άνεση του αυτοκινητοδρόμου, ειδικά για οικογένειες με μικρά παιδιά ή και για ενήλικες που ζαλίζονται εύκολα.
ΤΑ ΠΛΑΤΑΝΙΑ ΕΚΠΕΜΠΟΥΝ SOS
Στο σημείο αυτό πρέπει να τονίσουμε ότι το τοπίο γύρω από το Μαντούδι έχει διαφοροποιηθεί τα τελευταία χρόνια, λόγω της ασθένειας του μεταχρωματικού έλκους του πλατάνου, μία από τις πλέον καταστρεπτικές ασθένειες δασικών δένδρων παγκοσμίως, η οποία αναγκάζει τις Αρχές να κόβουν τα δέντρα. Ο μύκητας Ceratocystis platani, που προκαλεί την ασθένεια, εντοπίστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 2003 στη Μεσσηνία και μέσα σε μία δεκαετία επεκτάθηκε σχεδόν σε ολόκληρη την Πελοπόννησο. Το 2010 η ασθένεια διαπιστώθηκε στην Ήπειρο και το 2011 στη Θεσσαλία, ενώ το 2016 και το 2017 είχε επεκταθεί σε ένα μεγάλο μέρος της Στερεάς Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένης και της Εύβοιας. Το παθογόνο έχει νεκρώσει χιλιάδες δένδρων πλατάνου στην Ελλάδα, αρκετά από αυτά αιωνόβια με ογκώδεις διαστάσεις.
Ο σημαντικότερος παράγοντας διασποράς του παθογόνου στην Ελλάδα είναι ο άνθρωπος, με τα μηχανήματα εκσκαφής και εργαλεία κοπής κλάδων και τα οποία κανονικά πρέπει να απολυμαίνονται, όταν μεταφέρονται για εργασίες από μια περιοχή σε άλλη. Ο μύκητας προσβάλλει τα πλατάνια από τη ρίζα και μέσα σε λίγους μήνες τα ξεραίνει. Πλατάνια που επιβίωσαν έως και 2.000 χρόνια ξεραίνονται μέσα σε λίγους μήνες και πρέπει να κοπούν άμεσα, διότι ανά πάσα στιγμή σε μία κακοκαιρία μπορεί να καταρρεύσουν και να προκαλέσουν απώλεια ζωών ή ζημιές σε υποδομές. Μία τέτοια κατάρρευση καταγράφηκε πριν λίγες ημέρες και στον δρόμο των Τεμπών, όπου ένα μεγάλο πλατάνι κατέρρευσε στη μέση του δρόμου, χωρίς ευτυχώς να προκληθούν θύματα ή ζημιές. Κάτι ανάλογο έχει συμβεί και στον δρόμο Χαλκίδας- Μαντουδίου και γι’ αυτό κρίθηκε αναγκαία η κοπή όλων των μεγάλων πλάτανων. Τα άρρωστα πλατάνια πρέπει να κοπούν και οι κορμοί να αφαιρεθούν και από την κοίτη του ποταμού, διότι είναι δυνατόν να προκαλέσουν πλημμυρικά φαινόμενα ή ακόμα και ζημιές εάν παρασυρθούν από ορμητικά νερά. Πλατάνια που ακόμα και σήμερα δείχνουν πως βρίσκονται σε καλή κατάσταση, στην πραγματικότητα είναι άρρωστα.
Πηγή: eviaonline.gr

ΤΟΝ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ ΠΑΡΑΚΑΛΏ
Αφού «ζυγίσουμε» τα υπέρ και τα κατά της κάθε διαδρομής, ήρθε η ώρα να περάσουμε στο ταμείο και να υπολογίσουμε τα συνολικά κόστη μετακίνησης. Για την κατανάλωση καυσίμου θα χρησιμοποιήσουμε τις μετρήσεις που έχουμε από το DS3 στη διάρκεια της δοκιμής μας. Έχουμε και λέμε λοιπόν:
Μέσω Αρκίτσας
▶ Διόδια: 12,5 ευρώ
▶ Βενζίνη: περίπου 18 ευρώ (1,8 ευρώ/λίτρο και κατανάλωση 6 λ./100 χλμ.)
▶ Εισιτήρια Ferry: 20,5 ευρώ το αυτοκίνητο και 6 ευρώ το άτομο
▶ Συνολικό ποσό: 57 ευρώ
Μέσω Ευβοίας
▶ Διόδια: 3,75 ευρώ
▶ Βενζίνη: περίπου 25 ευρώ (1,8 ευρώ/λίτρο και κατανάλωση 6,3 λ./100 χλμ.)
▶ Συνολικό ποσό: 28,75 ευρώ
ΠΩΣ ΜΑΣ ΤΑΞΙΔΕΨΕ ΤΟ DS3 HYBRID 136 E-DSC6
Ένα βασικό χαρακτηριστικό του ανανεωμένου DS3 είναι το νέο υβριδικό σύστημα κίνησης με το οποίο εφοδιάζεται. Ονομάζεται HYBRID 136 e-DSC6 και εκμεταλλεύεται την ήπια υβριδική τεχνολογία 48V, συνδυάζοντάς τη με μια βελτιωμένη έκδοση του τρικύλινδρου 1.2 PureTech, ένα νέο, εξηλεκτρισμένο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη με 6 σχέσεις και, φυσικά, μια μικρή μπαταρία 898 Wh. Το νέο σύστημα κίνησης του DS3 είναι 15% πιο αποδοτικό, ενώ ταυτόχρονα εκπέμπει λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα. Αποδίδει 136 ίππους και 230 Nm ροπής, με τον ηλεκτροκινητήρα που τοποθετείται μέσα στο κιβώτιο ταχυτήτων να προσφέρει 51 Nm.
Χάρη σε αυτόν, μπορείς να κινηθείς σε χαμηλές ταχύτητες ή να παρκάρεις αμιγώς ηλεκτρικά, ενώ κατά την επιβράδυνση λειτουργεί ως γεννήτρια για να γεμίσει τις μπαταρίες του. Ίδιο σε διαστάσεις, ίδια σχεδίαση, το νέο υβριδικό μοτέρ ωστόσο έχει δώσει άλλον αέρα στο DS3 και πλέον έχει έναν κρυφό άσο στο μανίκι: την οικονομία καυσίμου. Χαρακτηριστικά, τις ημέρες που το είχαμε στα χέρια μας είδαμε καταναλώσεις από 3 έως ελάχιστα κοντά στα 5 λ./100 χλμ. σε συνθήκες κίνησης στην πόλη, ενώ σε συνθήκες πίεσης σε επαρχιακό δίκτυο και σε αυτοκινητόδρομο δεν είδαμε πάνω από 7 λ./100 χλμ. Η ποιότητα κύλισης παραμένει ίσως από τις καλύτερες στην κατηγορία, παρομοίως και η ποιότητα των υλικών στην καμπίνα.

Όλες οι ειδήσεις
Δοκιμή BMW M235 xDrive: Κρυφό, ήρεμο και καυτό ταλέντο
Τέλος η ασφαλιστική κάλυψη σε όσους δεν «παρκάρουν» το κινητό όταν οδηγούν