EΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Πώς μετριέται η αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και τι είναι το WLTP

pos-metrietai-i-aftonomia-enos-ilektrikou-aftokinitou-kai-ti-einai-to-wltp-639665

Η αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ένα καυτό θέμα. Τα επίσημα στοιχεία των κατασκευαστών αυτοκινήτων βασίζονται σε έναν τυποποιημένο κύκλο που είναι ίδιος για όλους, όπως και για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Πολλές συζητήσεις γίνονται σχετικά με το πόσο ρεαλιστική είναι η επίσημη αυτονομία των αυτοκινήτων και την κατανάλωση καυσίμου ή ενέργειας. Επειδή στην πράξη υπάρχουν αποκλείσεις σε σχέση με τις επίσημες τιμές. Αυτές οι αποκλίσεις, ωστόσο, προκαλούνται από μια σειρά παραγόντων που δεν είναι προβλέψιμοι. Η πραγματική αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ή η κατανάλωση καυσίμου εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.

Οι κατασκευαστές υποχρεούνται να δημοσιοποιούν την αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή την κατανάλωση καυσίμου των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης σύμφωνα με έναν τυπικό κύκλο. Στο παρελθόν, αυτός ήταν ο κύκλος ήταν ο NEDC Σήμερα έχει αντικατασταθεί από τον WLTP ή WLTC, τα αποτελέσματα του οποίου είναι πιο ρεαλιστικά. Το WLTP χρησιμοποιεί υψηλότερες ταχύτητες (έως 135 χλμ./ώρα και υψηλότερη συνολική μέση ταχύτητα), είναι πιο δυναμικό και λαμβάνει περισσότερο υπόψη το πραγματικό βάρος του αυτοκινήτου.

Ωστόσο, ο κύκλος δοκιμών WLTC παραμένει μια εργαστηριακή μέτρηση προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα στοιχεία που αναφέρονται είναι συγκρίσιμα τόσο μεταξύ μοντέλων της ίδιας μάρκας, όσο και με αυτοκίνητα άλλων εργοστασίων.

Όμως τα επίσημα δεδομένα διαφέρουν από αυτά που επιτυγχάνονται στην πράξη. Οι λόγοι για τις αποκλίσεις διακρίνονται σε τέσσερις κατηγορίες. Ο πρώτος είναι η φυσική, δηλαδή η αεροδυναμική, το βάρος και η αντίσταση κύλισης. Ο δεύτερος είναι οι συνθήκες περιβάλλοντος, δηλαδή ο καιρός και η εξωτερική θερμοκρασία. Ο τρόπος οδήγησης είναι επίσης σημαντικός και φυσικά το είδος της διαδρομής. Γενικά μια ομαλή, προβλέψιμη οδήγηση χωρίς απότομες επιταχύνσεις, σε ζεστό περιβάλλον χωρίς αέρα και σε επίπεδο δρόμο με αυτοκίνητο χωρίς φορτίο έχει ως αποτέλεσμα χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου και μεγαλύτερη αυτονομία. Αλλά στην πράξη δεν οδηγούμε κάτω από ιδανικές συνθήκες.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα επηρεάζονται περισσότερο από τη θερμοκρασία σε σχέση με τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Η εξωτερική θερμοκρασία επηρεάζει τόσο την απόδοση της ίδιας της μπαταρίας όσο και την ανάγκη θέρμανσης ή ψύξης της καμπίνας. Και ο κλιματισμός δεν χρησιμοποιείται κατά τη διάρκεια των δοκιμών. Η ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας μιας μπαταρίας (μέσα στις κυψέλες) είναι μεταξύ 10 και 35°C. Σε υψηλότερες θερμοκρασίες ενεργοποιείται το σύστημα ψύξης, το οποίο καταναλώνει ηλεκτρική ενέργεια. Σε χαμηλότερες θερμοκρασίες, λόγω της φύσης των χημικών διεργασιών στις κυψέλες ιόντων λιθίου που γίνονται με πιο αργό ρυθμό, η ικανότητα φόρτισης και εκφόρτισης της μπαταρίας μειώνεται σταδιακά, γεγονός που με τη σειρά του μειώνει την αποτελεσματικότητα ανάκτησης. Σε θερμοκρασίες κάτω από το μηδέν, η μπαταρία πρέπει να θερμανθεί για να λειτουργήσει, κάτι που καταναλώνει ενέργεια.

Ο ιδανικός καιρός για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι ο ηλιόλουστος ανοιξιάτικος ή φθινοπωρινός καιρός, τότε που ο ήλιος έχει αρκετή ενέργεια για να ζεστάνει το εσωτερικό σε μια καλή θερμοκρασία χωρίς να χρειάζεται ο κλιματισμός και η μπαταρία δεν χρειάζεται θέρμανση ή ψύξη. Φυσικά, η μπαταρία επηρεάζεται και από τον τρόπο που οδηγούμε. Όταν επιταχύνουμε ή φρενάρουμε απότομα η μπαταρία ζεσταίνεται και θα χρειαστεί να κρυώσει ακόμα και όταν ο καιρός δεν είναι ζεστός. Αντίστοιχα οι υψηλές ταχύτητες οδήγησης είναι ενεργοβόρες, επομένως ο οδηγός μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την κατανάλωση.

Καθώς η υποδομή φόρτισης και η αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων βελτιώνονται, η καθημερινότητα των οδηγών ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη την Ευρώπη θα γίνει σχεδόν ίδια με όσων χρησιμοποιούν βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.

Κύκλος WLTP

Το WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures) είναι ένα πρωτόκολλο δοκιμής που χρησιμοποιείται για την έγκριση των οχημάτων. Αποτελείται από ένα εργαστηριακό κύκλο, τον WLTC (Worldwide Harmonized Light-duty Vehicle Test Cycle) και μια πρακτική δοκιμή οδήγησης γνωστή ως RDE. Η δοκιμή WLTC διαρκεί 30 λεπτά, κατά τη διάρκεια των οποίων το αυτοκίνητο οδηγείται πάνω σε κυλίνδρους (ουσιαστικά δεν μετακινείται) για συνολικά 23 χιλιόμετρα με μέση ταχύτητα 47 χλμ./ώρα. Ο κύκλος έχει τέσσερις φάσεις που διαφοροποιούνται σε ένταση, στις οποίες το αυτοκίνητο υπερβαίνει την ταχύτητα των 130 χλμ./ώρα και όλα αυτά γίνονται σε θερμοκρασία 14°C. Λαμβάνεται επίσης υπόψη η ανάγκη το αυτοκίνητο να παραμένει ακίνητο, οπότε στο 13% της δοκιμής, ή λίγο περισσότερο από τρία λεπτά, δεν  κινείται. Επιπλέον, το WLTP λαμβάνει υπόψη τον πρόσθετο εξοπλισμό των αυτοκινήτων, για τον οποίο η εταιρεία πρέπει είτε να επαναλάβει τη δοκιμή για κάθε μοντέλο και να ανακοινώσει την κατανάλωση και την αυτονομία είτε να τα υπολογίσει με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Η δοκιμή WLTP γίνεται με απενεργοποιημένο τον κλιματισμό.

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο