ΧΡΗΣΤΙΚΑ

Τι γίνεται με το ηλεκτρικό χειρόφρενο αν το αυτοκίνητο μείνει χωρίς ρεύμα;

ti-ginetai-me-to-ilektriko-cheirofreno-an-to-aftokinito-meinei-choris-revma-760513

Πως λειτουργεί το ηλεκτρικό χειρόφρενο EPB, γιατί είναι ασφαλές και πως το «λύνεις» αν μείνεις από μπαταρία

Ο κλασσικός ήχος της καστάνιας του χειροκίνητου χειρόφρενου, θα προστεθεί πολύ σύντομα σε αυτούς του μουσειακού αρχείου της αυτοκίνησης, αφού τα EPB (Electronic Parking Brake), δηλαδή τα ηλεκτρικά χειρόφρενα, αποτελούν πλέον τον κανόνα στα σύγχρονα αυτοκίνητα.

Η ενεργοποίηση και η απελευθέρωση τους, γίνεται μέσω κουμπιού ή μικρού διακόπτη που τον χειρίζεται κανείς ακόμα και με το μικρό του δαχτυλάκι, ενώ πολλές φορές η λειτουργία τους εντάσσεται στις αυτοματοποιημένες διαδικασίες λειτουργίας, με την έννοια του ότι το EPB «δένει» και «λύνει» χωρίς παρέμβαση του οδηγού, αναλόγως της κινητικής κατάστασης του αυτοκινήτου.

Ωραία όλα αυτά και πρακτικά αλλά είναι ασφαλή; Με τη λέξη «ηλεκτρικό» να ενέχεται  στον χαρακτηρισμό των χειρόφρενων αυτών, σημαίνει ότι για την λειτουργία τους χρησιμοποιείται ρεύμα, άρα εύλογα προκύπτει το ερώτημα: τι γίνεται αν το αυτοκίνητο μείνει ξαφνικά από αυτή την πηγή ενέργειας;

Ας υποθέσουμε ότι μια μπαταρία «πεθαίνει» ενώ το αυτοκίνητο είναι παρκαρισμένο σε δρόμο με κλίση ή ο πλανήτης μας πλήττεται από πολύ ισχυρή ηλεκτρομαγνητική καταιγίδα λόγω έξαρσης των κηλίδων του ήλιου. Αν αυτά νομίζετε ότι δεν συμβαίνουν εύκολα, ορίστε κάτι πιο πιθανό, μας επιτίθενται εξωγήινοι «βομβαρδίζοντας» την Γη με δέσμες ηλεκτρομαγνητικών παλμών, που «νεκρώνουν» οτιδήποτε ηλεκτρικό.

Θα αρχίσουν λοιπόν σε αυτές τις περιπτώσεις να τσουλάνε ανεξέλεγκτα αυτοκίνητα με λυμένα τα χειρόφρενα τους; Όχι και αν θέλετε να μάθετε το γιατί, θα πρέπει πρώτα να δούμε το πώς λειτουργεί το ηλεκτρικό χειρόφρενο.

Οι παλιότεροι τύποι ηλεκτρικών χειρόφρενων διατηρούσαν την καστανιά και το συρματόσχοινο, ενεργοποιώντας με σερβομηχανισμό το όλο σύστημα, οπότε άπαξ και «έδενε», παρέμενε σε αυτή την κατάσταση μηχανικά, χωρίς να εμπλέκεται ο ηλεκτρισμός.

Στην πιο σύγχρονες εκδοχές, συρματόσχοινο και καστάνια έχουν καταργηθεί και η εμπλοκή του «χειρόφρενου» γίνεται απευθείας στις δαγκάνες των φρένων ή στις σιαγόνες των ταμπούρων. Συγκεκριμένα, ένας σερβομηχανισμός ενεργοποιεί τα φρένα αλλά το σημείο κλειδί που πρέπει να καταλάβει κανείς, είναι ότι ηλεκτρισμός χρησιμοποιείται μόνο κατά την εμπλοκή και απεμπλοκή του EPB και όχι όσο το χειρόφρενο παραμένει δεμένο.

Εν ολίγοις, δεν «κρατά» κάτι τα φρένα στους τροχούς ενεργοποιημένα συνεχώς με τη χρήση ηλεκτρισμού, υπάρχει και σε αυτή την περίπτωση μηχανισμός – ασφάλεια που άπαξ και εμπλακεί, έχει το αυτοκίνητο «δεμένο» συνεχώς, μέχρι που να δοθεί εντολή να «λύσει». Ακόμα λοιπόν και αν για κάποιο λόγο το αυτοκίνητοι μείνει χωρίς ρεύμα, το χειρόφρενό θα συνεχίσει να είναι ενεργοποιημένο. Να σημειώσουμε επίσης εδώ, ότι στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, το EPB χειρόφρενο εφαρμόζεται, όπως και τα συμβατικά μηχανικά χειρόφρενα, στους πίσω τροχούς. Υπάρχουν ωστόσο EPB και για τους μπροστινούς τροχούς, με την ZF να είναι η πρώτη εταιρεία που έχει παρουσιάσει κάτι τέτοιο.

Αναλυτικά, η λειτουργία του ηλεκτρικού χειρόφρενου έχει ως εξής:

Τώρα όμως, προκύπτει ένα άλλο ερώτημα: πως θα «λύσουμε» το ηλεκτρικό χειρόφρενό EPB, αν το αυτοκίνητο μείνει από μπαταρία; Στις περιπτώσεις αυτές, η κλασσική μέθοδος με τα καλώδια «κροκόδειλους» και ένα άλλο αυτοκίνητο «δότη» ή ένα «booster»,  αρκεί για να λυθεί το ηλεκτρικό χειρόφρενο.

Πέραν αυτού, ορισμένοι κατασκευαστές προσφέρουν χειροκίνητη απενεργοποίηση του EPB, συνήθως με ένα κρυμμένο μοχλό ή με τη χρήση ειδικού εργαλείου, σε κάθε περίπτωση όμως, θα πρέπει να συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο χρήσης.

Στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία επίσης φέρουν μπαταρία 12V όπως και τα θερμικά / υβριδικά, ισχύουν οι ίδιες διαδικασίες. Σε κάθε περίπτωση πάντως, αν για κάποιο λόγο το ηλεκτρικό χειρόφρενο δεν είναι δυνατό να λυθεί, προφανώς και απαγορεύεται η ρυμούλκηση του αυτοκινήτου με τους τροχούς του σε επαφή με το έδαφος και απαιτείται φορτηγό οδικής βοήθειας, με «γλίστρες» για τους πίσω τροχούς κατά την διαδικασία της έλξης πάνω στην πλατφόρμα του.

Όλες οι ειδήσεις

Αφρικανική σκόνη και αυτοκίνητο: Τι ζημιές μπορεί να προκαλέσει – Πως την ξεφορτώνεσαι εύκολα και γρήγορα

Δοκιμή Audi RS3: Αυτό το hyper-hatch θα μείνει στην ιστορία

Γιατί δεν βλέπουμε κινεζικά αυτοκίνητα στη Γερμανία;

 

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο