Ποια είναι η πιο ακριβή διαδρομή σε διόδια και γιατί οι ακριτικές περιοχές είναι απαγορευτικές λόγω κόστους
Μπορεί η Ελλάδα να έχει αποκτήσει –επιτέλους- ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο, τουλάχιστον στις βασικές οδικές αρτηρίες της επικράτειας, ωστόσο το να το διασχίσεις, δεν είναι εύκολη υπόθεση, λόγω κόστους.
Οι υψηλές τιμές της βενζίνης σε συνδυασμό με το συνολικό αντίτιμο που θα πρέπει να καταβάλει κανείς στους πυκνά διατεταγμένους σταθμούς διοδίων, δημιουργούν ένα υψηλό κόστος ανά χιλιόμετρο.
Δεν έχει νόημα να κάνουμε συγκρίσεις με το εξωτερικό και να ψάξουμε να βρούμε το αν κάποια χώρα έχει υψηλότερες τιμές καυσίμων και διοδίων, ώστε να δικαιολογήσουμε κάτι. Δεν δικαιολογoύμε τίποτα. Τα γεγονότα παρουσιάζουμε.
Όλα αυτά αφορούν τη δική μας πραγματικότητα και στην πραγματικότητα αυτή, οι μετακινήσεις και τα ταξίδια με το αυτοκίνητο, έρχονται να προστεθούν σε ένα –αντικειμενικά- πολύ υψηλό κόστος ζωής, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς το μέσο εισόδημα.
Ας μιλήσουν οι με αριθμοί όμως. Υπολογίσαμε ποιο είναι το κόστος ταξιδιού με αυτοκίνητο, βάση αυτών των παραμέτρων:
-Ως αφετηρία ορίστηκε το κέντρο της Αθήνας (Ομόνοια).
-Υπολογίστηκε το κόστος της βενζίνης βάση της τρέχουσας μέσης τιμής του λίτρου (Μάιος 2025) και την κατανάλωση στα 7,5 lt/100km.
-Oι διαδρομές σχεδιάστηκαν με χρήση των σύγχρονων αυτοκινητόδρομων και όχι με εναλλακτικές από επαρχιακούς και δευτερεύων επαρχιακό δίκτυο.
-Τα διόδια υπολογίστηκαν με βάση το τρέχων αντίτιμο για τον Μάιο του 2025.
Ορισμένες σημειώσεις:
Ναι, Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα, αλλά θα ήταν πολύ χρονοβόρο να φτιάξουμε το ίδιο και για άλλες μεγάλες πόλεις της χώρας. Έτσι και αλλιώς, αν αντιστρέψει κανείς αφετηρία και προορισμούς έχει μια συνολική εικόνα.
Ναι, τα 7,5 lt/100 km μπορεί να σας φαίνονται πολλά ή λίγα ωστόσο αυτή είναι μια μέση τιμής κατανάλωσης, δεδομένου του ότι διαθέτουμε έναν από τους πιο γερασμένους στόλους ΙΧ αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Φυσικά, υπάρχουν οι «παλιές εθνικές» και οι επαρχιακοί και μπορεί κάποιος να προσεγγίσει ένα προορισμό χωρίς διόδια. Δεν είναι διατεθειμένοι όλοι να το κάνουν πάντως, ούτε να προσθέσουν χιλιόμετρα σε δρόμους οι οποίοι –κακά τα ψέματα- δεν προσφέρουν σε καμία περίπτωση τα επίπεδα ασφάλειας των νέων αυτοκινητόδρομων.
Τέλος, το κόστος υπολογίστηκε Χ2 αφού συνηθίζεται να επιστρέφει κανείς στο σπίτι του μετά από βόλτα, εξόρμηση, ταξίδι. Λογικό, εκτός αν είστε νομάδες.
Μετά απ΄όλα αυτά τα απαραίτητα, πάμε να δούμε πόσο πάει το μαλλί, σαν «βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη», όποια και αν είναι αυτή.
Με 50 ευρώ λοιπόν, δεν πας πολύ μακριά. Φτάνεις Χαλκίδα, Θήβα και Κόρινθο και σου περισσεύουν και ρέστα. Για Άργος είσαι οριακά, ενώ Ναύπλιο και Λιβαδειά ορίζουν τις ζώνες υπέρβασης του 50άρικου σε έξοδα.
Η μόνη πόλη με κατεύθυνση βόρεια που εμπίπτει στην κατηγορία κόστους 50-100 ευρώ, είναι η Λαμία, ενώ προς Πελοπόννησο, μπορείς να προσεγγίσεις Πάτρα, Τρίπολη, Λεωνίδιο, Σπάρτη (οριακά) και Γαλατά. Δεν έβαλα Πόρο, γιατί έχει και πορθμείο.
Αν ακόμα δεν έχετε δει πόλεις της Δυτικής Ελλάδας, υπάρχει λόγος για αυτό: κοστίζει πολύ το ταξίδι προς αυτές και ο λόγος είναι ότι προστίθενται τα διόδια της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου ή τα εισιτήρια για το καραβάκι.
Ας πάρουμε για παράδειγμα το Αγρίνιο. Μέσω της γέφυρας, το συνολικό κόστος πήγαινε – έλα, ανέρχεται στα 138 ευρώ, ενώ με την χρήση της πορθμειακής σύνδεσης, 121 ευρώ. Αν επιλέξεις να το κόψεις από Στερεά, αποφεύγοντας διόδια και γέφυρα, το κόστος πέφτει στα 88 ευρώ αλλά από 3 ώρες, θα το κάνεις σχεδόν σε 6…
Πέραν του Αγρινίου, οι άλλες μεγάλες πόλεις της Δυτικής Ελλάδας, βρίσκονται στην κατηγορία 150+ ευρώ, με την Ηγουμενίτσα και την Κόνιτσα, να υπερβαίνουν τα 200 ευρώ.
Στο βόρειο μέτωπο, Βόλος, Καρδίτσα και Τρίκαλα και Λάρισα είναι εντός της ζώνης 100 – 150 ευρώ, ενώ Κατερίνη, Βέροια, Θεσσαλονίκη και Φλώρινα, εμπίπτουν στη ζώνη 150 – 200 ευρώ.
Για την Πελοπόννησο, δεν έχουμε υπέρβαση του ορίου των 150 ευρώ, με το ταξίδι Γύθειο, Πύργο και Πύλο να κοστίζει λίγο περισσότερο από 100 ευρώ.
Τα 200+ ευρώ αφορούν πόλεις στα βορειοανατολικά της χώρας, από το Κιλκίς και προς τα ανατολικά. Τα 250+ ευρώ ξεκινούν από την Καβάλα ενώ το μεγαλύτερο κόστος ταξιδιού το έχει η Αλεξανδρούπολη, οριακά πάνω από τα 300 ευρώ.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, υπάρχει μια «λογική» εξήγηση του κόστους. Όσο προστίθενται χιλιόμετρα προφανώς χρειάζονται περισσότερα καύσιμα, υπάρχει μια αναλογική σχέση σε αυτό.
Τα διόδια από την άλλη, δεν πάνε ακριβώς έτσι. Αν διαιρέσει κανείς το κόστος των διοδίων προς τα χιλιόμετρα του κάθε προορισμού, προκύπτει ένας συντελεστής: πόσο χρεώνεται το κάθε χιλιόμετρο αυτοκινητόδρομου σε διόδια.
Για τους λόγους που εξηγήθηκαν πιο πάνω (γέφυρα Ρίου – Αντίρριου), οι προορισμοί στην Δυτική Ελλάδα, έχουν τον υψηλότερο συντελεστή, σταθερά πάνω από τα 0,08 € / χιλιόμετρο, με το Αγρίνιο να αναδεικνύεται πρώτο σε κόστος διοδίων ανά χιλιόμετρο.
Όμως για τους προορισμούς πέραν των δυτικών, ο υψηλότερος συντελεστής διοδίων προς χιλιόμετρα, ανήκει στα Τρίκαλα, αφού για τα 315 χιλιόμετρα απόστασης που τα χωρίζουν από την Αθήνα, οι οδηγοί θα πρέπει να καταβάλουν 23,1 € σε διόδια.
Το σημείο που κάνει τη διαφορά αφορά στο πόσο κοντά διέρχεται από μια πόλη ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος. Αν χρειάζεται να διανύσει κανείς αρκετά χιλιόμετρα σε παλιές εθνικές οδούς και επαρχιακούς για να τις προσεγγίσει, τότε το κόστος σε διόδια προφανώς πέφτει.
Για παράδειγμα, μέχρι την Καλαμάτα η απόσταση είναι 237 χιλιόμετρα και τα διόδια 15,7 €, με την νέα εθνική οδό να οδηγεί ακριβώς στην πόλη. Για την Πύλο, όπου χρειάζεται κανείς 50 επιπλέον χιλιόμετρα μετά την Καλαμάτα σε δευτερεύων δρόμο, τα διόδια παραμένουν τα ίδια (15,7 €) ωστόσο η χιλιομετρική απόσταση αυξάνεται και ο συντελεστής μειώνεται.
Όλες οι ειδήσεις
Δοκιμή Vespa GTS 310 Supersport E5+: Η ισχυρότερη Vespa όλων των εποχών
Tι καίει και πόσο κοστίζει η χρήση και η αγορά ενός φορτηγού ορυχείων: Νούμερα που ζαλίζουν!
Slavia B: Η επιστροφή της Skoda στις δύο ρόδες με μία ηλεκτρική cafe racer