EDITOR'S PICK

Lotus Eletre: Σκεφτείτε το δάσος, όχι το δέντρο

lotus-eletre-skefteite-to-dasos-ochi-to-dentro-636992

Το στοίχημα των 100.000 μονάδων. Αυτός είναι ο στόχος των πωλήσεων για το 2028. Ένα κβαντικό άλμα σε σχέση με τις 1.700 πωλήσεις πέρυσι. Τα γνωστό παραμύθι τελειώνει. Ο μόνος βιώσιμος δρόμος είναι αυτός που υποδεικνύει η Eletre

Του Fabio Sciarra Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος

Πρέπει να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους. Το 2021, η Lotus πούλησε 1.710 αυτοκίνητα σε ολόκληρο τον κόσμο. Λίγα, σωστά; Ναι, πολύ λίγα. Για να γίνει καλύτερα κατανοητός αυτός ο αριθμός, σας αναφέρουμε τις πωλήσεις ορισμένων άλλων κατασκευαστών σπορ αυτοκινήτων. Την ίδια περίοδο, η Ferrari πούλησε 11.155 αυτοκίνητα, η Lamborghini 8.405 και η Aston Martin 6.182 αυτοκίνητα. Τα μοντέλα αυτών των εταιρειών κοστίζουν αρκετά πάνω από 200.000 ευρώ και δεν εννοούμε στην Ελλάδα της υπέρογκης φορολογίας. Δηλαδή κοστίζουν πολλαπλάσια από μία Lotus. Ωστόσο, οι χαμηλές περσινές πωλήσεις αποτελούν την καλύτερη επίδοση της Lotus από το 2011. Για σκεφτείτε το. Mε βάση τα επίσημα στοιχεία του ΣΕΑΑ, η Lotus δεν έχει πουλήσει ούτε ένα καινούριο αυτοκίνητο στην Ελλάδα από το 2014.

Η Lotus απευθύνεται σε σκληροπυρηνικούς, θα πείτε. Σε αυτούς που απόλαυσαν σε νεαρή ηλικία μια Elise στην πίστα και από τότε δε λένε να ξεκολλήσουν. Σε οδηγούς που για να πάρουν τη δόση τους, χρειάζονται τουλάχιστον το συνδυασμό χαμηλού βάρους και την έντονη κλωτσιά στην πλάτη που συνοδεύεται από το «κλαψούρισμα» του ογκομετρικού συμπιεστή μιας Exige Cup. Οπότε εύλογα γεννάται το εξής ερώτημα: μα γιατί δεν άφησαν τη Lotus και όσα αυτή πρεσβεύει στην ησυχία της;

Ναι, αυτό θα μπορούσε να γίνει. Αλλά η επιλογή αυτή θα οδηγούσε τη Lotus, όπως έχει χαρακτηριστικά περιγράψει και ο Όμηρος στην Οδύσσεια, σε μια κατάσταση παρόμοια με της χώρας των Λωτοφάγων. Στη λήθη δηλαδή, καθώς με τόσο χαμηλές πωλήσεις, η επιβίωση της εταιρείας θα ήταν κάθε άλλο παρά δεδομένη. Από την άλλη, η νέα εποχή της Lotus δεν θα μπορούσε να βασιστεί σε μοντέλα όπως η Evija. Ένα supercar με κόστος πάνω από δύο εκατομμύρια ευρώ, το οποίο θα παραχθεί σε μόλις 130 μονάδες. Ή έστω στην Emira, το τελευταίο μοντέλο της αγγλικής εταιρείας με θερμικό κινητήρα, η οποία ανήκει στην κατηγορία της Porsche Cayman. Μιας κατηγορίας που φθίνει σε πωλήσεις από χρόνο σε χρόνο.

ΣΚΕΦΘΕΙΤΕ ΤΟ ΔΑΣΟΣ – ΟΧΙ ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ

Η Eletre, το νέο ηλεκτρικό SUV της αγγλικής εταιρείας ήταν –αυτή είναι η πικρή αλήθεια– μια ιστορική αναγκαιότητα. Ήταν ενδεχομένως η μόνη λύση ώστε ν’ αποφύγει η Lotus τη λήθη. Είναι ο μόνος τύπος αυτοκινήτου με ολοένα αυξανόμενες πωλήσεις, ώστε να διασφαλίσει το μέλλον ολόκληρης της εταιρείας. Παράλληλα, με την Eletre, ελπίζουν να διασφαλίσουν το αναγκαίο ποιοτικό άλμα (αλλά και στις πωλήσεις) που έχει επιδιώξει αρκετές φορές στο παρελθόν η Lotus. Πλέον, το άλμα αυτό μπορεί να βασιστεί στα κεφάλαια της Geely για να πραγματοποιηθεί.

Όπως συχνά λέμε, βρισκόμαστε σε ένα ιστορικό σταυροδρόμι. Η Lotus πρέπει να κάνει ένα τολμηρό βήμα, αφήνοντας πίσω το σπαρτιάτικο παρελθόν. Η Eletre είναι το ακριβώς αντίθετο απ’ όσα μας είχε συνηθίσει η εταιρεία. Από τα λιτά, πανάλαφρα σπορ αυτοκίνητα, το μέλλον της εταιρείας βασίζεται πλέον σε ένα βαρύ SUV και μάλιστα ηλεκτρικό (ακόμα πιο βαρύ δηλαδή). Βέβαια, η μετάβαση αυτή δεν έγινε ελαφρά τη καρδία. Εάν μελετήσετε τις λεπτομέρειες, τα κινέζικα κεφάλαια επενδύθηκαν ώστε να είναι μια αντιπροσωπευτική Lotus της νέας εποχής.

Ένα παράδειγμα της προσοχής στη λεπτομέρεια είναι η αεροδυναμική σχεδίαση. Θυμίζει ορισμένες Ferrari του Flavio Manzoni (ναι, πρόκειται για μεγάλο κοπλιμέντο). Υπεύθυνοι για τη σχεδίαση είναι ο Peter Horbury (πιο πολύ στο ρόλο του συμβούλου σχεδίασης) και ο Ben Payne, (επικεφαλής σχεδίασης) οι οποίοι συχνά αναφέρουν τον όρο «porosity». Αναφέρονται στην πληθώρα εισαγωγών αέρα, αεραγωγών και λοιπών διαμορφώσεων που ελέγχουν τη ροή του αέρα μέσα, κάτω, πάνω και γύρω από το αυτοκίνητο. Ο αέρας που περνάει κάτω από το αυτοκίνητο, εξέρχεται από τις δύο εξαγωγές αέρα στο καπό. Δύο ακόμα αεραγωγοί υπάρχουν στο πίσω μέρος των εμπρός φτερών, πίσω από τους πίσω τροχούς ακόμα και στο τελείωμα της οροφής. Η πολύ προσεγμένη αεροδυναμική της Eletre έχει ως στόχο τη μείωση της (αεροδυναμικής) αντίστασης και επομένως τη βελτίωση των επιδόσεων και τη μείωση της κατανάλωσης.

Το πέρασμα στη νέα εποχή αναδεικνύει και δύο λεπτομέρειες στην καμπίνα. Η πρώτη είναι οι επενδύσεις. Το κλασικό δέρμα έχει αντικατασταθεί από ένα (βιώσιμο υποκατάστατο) μείγμα μαλλιού, το οποίο είναι και κατά 50% ελαφρύτερο. Τα δε ανθρακονήματα, που αναβαθμίζουν αισθητικά την εικόνα, αποτελούν προϊόν ανακύκλωσης και όχι ύφανσης.

Η δεύτερη λεπτομέρεια είναι το infotainment, λέξη άγνωστη για τη Lotus. Στην Eletre, ο πίνακας των οργάνων έχει κυριολεκτικά εξαφανιστεί. Στη θέση του υπάρχει μια λωρίδα πληροφοριών ύψους τριών εκατοστών, με μία συμμετρική οθόνη από την πλευρά του συνοδηγού. Η κύρια οθόνη στο κέντρο του ταμπλό είναι μια OLED με διαγώνιο 15,1 ιντσών, η οποία αναδιπλώνεται όταν δεν είναι σε χρήση. Διαθέτει ένα υπερσύγχρονο λειτουργικό σύστημα, ικανό να παρέχει πρόσβαση στο 95% των λειτουργιών του, με τρία μόλις κλικ.

Όλα τα παραπάνω είναι συνέπειες μιας βασικής αλήθειας. Ότι η Eletre βασίζεται σε μια ολοκαίνουρια πλατφόρμα. Στη βασική της έκδοση, η Eletre διαθέτει δύο κινητήρες με συνολική ισχύ 600 ίππων (0-100 σε λιγότερα από τρία δευτερόλεπτα και μέγιστη ταχύτητα 260 χλμ./ώρα) και μια μπαταρία μεγαλύτερη των 100 kWh (αυτονομία περίπου 600 χιλιομέτρων στον κύκλο WLTP). Νέα πλατφόρμα σημαίνει και νέα αρχιτεκτονική, στην προκειμένη περίπτωση ένα σύστημα 800 V, ικανό να δέχεται ισχύ φόρτισης έως 350 kW. Αρκούν μόλις 18 λεπτά φόρτισης, για την εξασφάλιση αυτονομίας 400 χιλιομέτρων. Η νέα πλατφόρμα παρέχει επίσης συστήματα αυτόνομης οδήγησης Επιπέδου 4. Αυτό σημαίνει ότι το αυτοκίνητο μπορεί να παρκάρει μόνο του σε ένα χώρο στάθμευσης και να επιστρέψει στην είσοδο να παραλάβει τον ιδιοκτήτη του, όταν αυτός το καλέσει μέσω της εξειδικευμένης εφαρμογής. Τα συστήματα ενημερώνονται ασύρματα, εννοείται. Για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο παραγωγής, βλέπουμε και (τέσσερις) αισθητήρες lidar που κρύβονται στο αμάξωμα και εμφανίζονται μόνο όταν χρειάζεται.

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΜΑΚΡΑΣ ΠΝΟΗΣ

Αυτή η αρχιτεκτονική είναι που θα κάνει εφικτή την πιο βίαιη επιτάχυνση στην ιστορία της Lotus. Θα παραμείνει αποκλειστικότητα της μάρκας, δεν θα τη μοιραστεί η Lotus με τη Volvo ή τις άλλες μάρκες του ομίλου της Geely. Η πλατφόρμα Electric Premium είναι το κλειδί για τη μετατροπή της Lotus σε έναν πραγματικά παγκόσμιο παίκτη. Με μια γκάμα τεσσάρων μοντέλων από το 2026, όλα ηλεκτρικά, και στόχο για 100.000 πωλήσεις από το 2028.

Ένας υπέρμετρα φιλόδοξος στόχος, τουλάχιστον συγκριτικά με τις πωλήσεις της τελευταίας δεκαετίας. Εάν ο στόχος αυτός επιτευχθεί, το «σκάνδαλο» –για τους φίλους της Lotus– του ηλεκτρικού SUV θα ξεχαστεί. Περισσότερες ενδείξεις θα έχουμε το 2023, όταν θα παρουσιαστεί το τετράθυρο coupé που θα τεθεί αντιμέτωπο με την Porsche Taycan. Αργότερα, το 2025, θα έρθει η σειρά της μικρότερης αδερφής της Eletre. Πρόκειται για ένα SUV της κατηγορίας D, που θα τεθεί αντιμέτωπο με την Porsche Macan (η οποία θα είναι επίσης ηλεκτρική) και τη Maserati Grecale Folgore. Κι αν είστε φίλος της εταιρείας και ετοιμάζεστε να παραγγείλετε κώνειο, μην το κάνετε. Το 2026 είναι προγραμματισμένη η παρουσίαση της νέας Esprit. Ενός μοντέλου που «έρχεται» τα τελευταία 20 χρόνια. Θα είναι επίσης ηλεκτρικό, αλλά θα βασίζεται σε διαφορετική πλατφόρμα από τα SUV.

H Esprit δεν θα είναι το μοντέλο που θα σώσει τη Lotus με τις πωλήσεις του. Σε αντίθεση με τα SUV, θα κατασκευάζεται στη Μεγάλη Βρετανία. Θα διαθέτει μπαταρίες κατασκευασμένες από την επίσης βρετανική Britishvolt, αλλά η παραγωγή της θα είναι περιορισμένη. Το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων θα προέρχεται από τα SUV που θα κατασκευάζονται στο (υπό κατασκευή) εργοστάσιο της Γουχάν.

«Θα γυρίζει ο Colin Chapman στον τάφο του με αυτές τις ειδήσεις», λένε οι φίλοι της Lotus. Ας μην κοροϊδευόμαστε. Μπορεί να έχει μείνει στην ιστορία η εμμονή του Chapman για τις απλές λύσεις και το χαμηλό βάρος, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε την αδιαλλαξία, τον κυνισμό και την επιχειρηματική του δεινότητα. Αυτά τον οδήγησαν ν’ αντικαταστήσει τα εθνικά χρώματα στα μονοθέσια της F1 μ’ εκείνα ενός πακέτου τσιγάρων. Οπότε ακόμα κι αν η Lotus αλλάξει ριζικά, αυτό δε σημαίνει απαραίτητα ότι ο Chapman δεν θα ενέκρινε αυτές τις αλλαγές.

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο