EDITOR'S PICK

Νέα Maserati GranTurismo: O τετραγωνισμός του κύκλου

nea-maserati-granturismo-o-tetragonismos-tou-kyklou-651258

Για πρώτη φορά στην ιστορία, μία Maserati διατίθεται και σε ηλεκτρική έκδοση. Κάτω από το ίδιο ακριβώς, αισθησιακό αμάξωμα της θερμικής V6, το οποίο δεν προδίδει τη φιλοσοφία της θαυμάσιας GranΤurismo του 2007. Ιστορικά ίδιος παραμένει ο προορισμός του αυτοκινήτου, ο υψηλός τουρισμός, τι καλύτερο;

Tου Roberto Lo Vecchio, Aπόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis

Το 2021 η MC20 προετοίμασε το έδαφος για τις Maserati του μέλλοντος. Το διθέσιο supercar δεν ήταν μόνο ένα μανιφέστο της νέας σχεδιαστικής γλώσσας της μοντενέζικης εταιρείας. Αποτελούσε και μία σκληροπυρηνική Maserati, εντελώς νέας φιλοσοφίας, ταυτόχρονα πρόδρομος μίας εξελικτικής πορείας η οποία κοστίζει ήδη δισεκατομμύρια ευρώ στον μητρικό όμιλο Stellantis. Αλλαγή πορείας είχε επιχειρήσει ξανά η Maserati τη δεκαετία του ’90, με επικεφαλής τον Luca di Montezemolo. Αλλά και πιο πρόσφατα, από το 2013 μέχρι το 2016, με τις Quattroporte, Ghibli και Levante, χάρη στις οποίες πολλαπλασίασε τις πωλήσεις της σε δυσθεώρητα για το παρελθόν της επίπεδα. Για δύο-τρεις χρονιές, μέχρι να υποχωρήσει ελλείψει νέων μοντέλων. Μετά την MC20 προέκυψε η Grecale, το SUV αντί-Macan που χρειάζονταν διακαώς στη Μόντενα, το οποίο υιοθέτησε την ίδια σχεδιαστική γλώσσα (προβολείς, μάσκα, φωτιστικά σώματα) με εκείνη. Μέχρι πρότινος, πιστεύαμε ότι η MC20 Folgore θα ήταν το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της Maserati. Όμως τελικά, τον ιστορικό αυτό ρόλο ανέλαβε η νέα Granturismo, η ράτσα δηλαδή αυτοκινήτου που είναι περισσότερο συνυφασμένη με την παράδοση της τρίαινας. Κυρίες και κύριοι, υποδεχτείτε την πρώτη ηλεκτρική Maserati, αλλά και το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της ιταλικής Motor Valley, πριν οι Ferrari και Lamborghini τολμήσουν κάτι ανάλογο.

Τα αυτοκίνητα υψηλού τουρισμού είναι αλληλένδετα με τη Maserati σε όλα τα στάδια της ιστορίας της, πολύ πριν η εταιρεία αποκτήσει τα πνευματικά δικαιώματα του ονόματος GranTurismo. Από το 1947 συγκεκριμένα, όταν η A6 1500 (η πρώτη Maserati για τον δρόμο) πυροδότησε τον αιώνιο έρωτα ανάμεσα στη μάρκα και τις καλογυμνασμένες berlinette με δύο συν δύο, ή τέσσερις θέσεις. Και ο έρωτας αυτός πέρασε από μύρια κύματα για να φτάσει ευτυχώς στις μέρες μας. Μπορεί οι προηγούμενες GranTurismo και GranCabrio να βγήκαν από την παραγωγή πριν από τρία χρόνια, ωστόσο στο υποσυνείδητο των πιστών φίλων της μάρκας, αυτές ήταν οι μόνες αυθεντικές Maserati.

ΤΟΣΟ ΙΔΙΑ, ΤΟΣΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ

Η νέα γενιά GranTurismo κληρονομεί από την προηγούμενη, όχι μόνο το όνομα, αλλά και το packaging. Δηλαδή, τις αναλογίες του αμαξώματος με το τεράστιο καπό και την τετραθέσια καμπίνα τραβηγμένη προς τα πίσω. Η τοποθέτηση του V6 turbo κινητήρα σε κεντρική θέση μπροστά, υπαγορεύει τις θαυμάσιες αναλογίες του αυτοκινήτου. Όμως τις ίδιες έχει υιοθετήσει και η ηλεκτρική έκδοση Folgore («φόλγκορε» σημαίνει κεραυνός στα ιταλικά), χωρίς στην προκειμένη περίπτωση το σχήμα να υπακούει σε κάποια λειτουργική ανάγκη. Να σημειώσουμε εδώ ότι όλες οι ηλεκτρικές Maserati, στο ορατό μέλλον θα ονομάζονται Folgore. Όπως καταλαβαίνετε, η ηλεκτρική διάταξη θα μπορούσε να χαρίσει ένα εντελώς διαφορετικό σχήμα σε ένα χαμηλό coupé με τέσσερις πραγματικές θέσεις στο εσωτερικό του. Όμως η Maserati (η οποία δεν διακρίνεται τόσο για την τόλμη, όσο για την ιερή προσήλωση στις αρχές και την ιστορία της), δεν μπορούσε να παρεκκλίνει από το αρχετυπικό σχήμα ενός GT. Το βρετανικό δόγμα «form follows function» πήγε περίπατο λοιπόν, για χάρη ενός σχήματος που θυμίζει με μοντέρνο τρόπο τις παλιές καλές ημέρες. Εκείνες κατά τις οποίες κανένας δεν μπορούσε να διανοηθεί ότι θα προέκυπτε κάποτε μία Maserati χωρίς έναν V6 ή V8 με «signature sound» στα σπλάχνα της, αλλά ένα πακέτο σχεδόν αθόρυβων ηλεκτροκινητήρων. Το αποτέλεσμα είναι, η πρώτη ηλεκτρική GranTurismo να διατηρεί το σχήμα που είχε πριν ως V8. Αφού μια Maserati, περισσότερο από μία μηχανή, είναι μία φαντασίωση, ένα σύμβολο, ίσως και ένα αντικείμενο αφηρημένης τέχνης.

Οι Ιταλοί επέλεξαν την ίδια ακριβώς σχεδιαστική γλώσσα για τις δύο εκδόσεις του μοντέλου τους, ώστε να λειτουργούν ως δύο εναλλακτικές, όπως για κάποια χρόνια είχαμε τις Maserati βενζίνης και diesel. Άλλη μία «ιεροσυλία» που απέδωσε εμπορικά. Η GranTurismo λοιπόν, παραμένει μία αθάνατη GT σε οποιαδήποτε από τις δύο εκδοχές της και όποτε θα βλέπουμε μία στον δρόμο, θα στήνουμε αυτί για να διακρίνουμε αν πρόκειται για μία θερμική ή μία ηλεκτρική. Μάλιστα, το σχήμα και η γλυπτική του αμαξώματος είναι τόσο κοντά στο προηγούμενο μοντέλο, που θα πρέπει να συγκρατήσουμε κάποιες λεπτομέρειες, όπως οι τετραγωνισμένοι προβολείς, για να καταλάβουμε ότι πρόκειται για το νέο.

Η αρχιτεκτονική λοιπόν είναι κοινή για τις δύο GranTurismo της νέας εποχής και θα δούμε στη συνέχεια ποιες λύσεις περιλαμβάνει. Η απαίτηση όλων στη Μόντενα ήταν η Folgore να είναι ένα αυθεντικό GT, όπως και οι βενζινοκίνητες Modena και Trofeo. Ένα απολαυστικό στην οδήγηση αυτοκίνητο, όχι μόνο για μικρές βόλτες, αλλά και για ταξίδια μεσαίου και μεγάλου βεληνεκούς. Κι εκεί άρχισαν οι προκλήσεις για το Innovation Lab της Maserati στην ιστορική Via Emilia. Το ταξίδι προϋποθέτει αξιοπρεπή αυτονομία και αυτή με τη σειρά της μεγαλύτερη μπαταρία, η οποία όμως αυξάνει δραματικά το βάρος. Άρα η έννοια «μεγάλος τουρισμός» σε ένα ηλεκτρικό μεταφράζεται σε περιορισμένη απόλαυση στην οδήγηση, η οποία από την άλλη προϋποθέτει όσο το δυνατόν χαμηλότερο βάρος. Να το πούμε όσο πιο απλά γίνεται; Στη Μόντενα έπρεπε να τετραγωνίσουν τον κύκλο, εξελίσσοντας την Folgore.

Από τη στιγμή που το marketing προϊόντος έθεσε στους μηχανικούς, σχεδιαστικούς στόχους «χωρίς συμβιβασμούς», εκείνοι έπρεπε να αντιμετωπίσουν τη σκληρή πραγματικότητα μίας προαπαιτούμενης αυτονομίας 450 χιλιομέτρων. Στον κύκλο πιστοποίησης τουλάχιστον, καθώς σε πραγματικές συνθήκες η αυτονομία θα είναι χαμηλότερη. Για να το πετύχουν αυτό, τοποθέτησαν μία αρκετά μεγάλη μπαταρία 92,4 kWh σε ένα νέο σασί. Το τελευταίο, είναι φτιαγμένο από ατσάλι υψηλής αντοχής και από ελαφρύτερα μέταλλα, όπως αλουμίνιο και μαγνήσιο. Οι πόρτες, η οροφή και το τεράστιο καπό με έκταση 2,3 τετραγωνικών μέτρων, το οποίο περιλαμβάνει και τμήμα των φτερών («cofango» το αποκαλούν οι Ιταλοί από το «cofano+parafango»), είναι από αλουμίνιο. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, το 65% του αυτοκινήτου είναι φτιαγμένο από ελαφριά κράματα του συγκεκριμένου μετάλλου. Το αποτέλεσμα είναι η θερμική GranTurismo να ζυγίζει 1.795 κιλά και είναι σαφώς ελαφρύτερη από την προηγούμενη. Όμως ο μεγάλος συσσωρευτής ανεβάζει το βάρος της Folgore στα 2.260 κιλά. Όλα αυτά, σε ένα μεγάλο σπορ αυτοκίνητο με μήκος 4,96 μέτρα, σημαίνουν ότι η θερμική έκδοση ξεκινά από την pole position σε σχέση με την ηλεκτρική, ένεκα της αυτονομίας που καλείται να εξασφαλίζει η δεύτερη.

Η νέα GranTurismo φορά τον εξακύλινδρο V 90° κινητήρα της MC20, τον περιώνυμο Nettuno (Ποσειδώνας). Αυτόν με την πατενταρισμένη τεχνολογία που προέρχεται από τη Formula 1. Με το σύστημα διπλής ανάφλεξης με προθάλαμο καύσης και τα δύο μπουζί ανά κύλινδρο, αλλά και το σύστημα απενεργοποίησης της δεξιάς σειράς κυλίνδρων σε χαμηλά φορτία. Ενώ στην MC20 ο Nettuno αποδίδει 630 ίππους, στη βασική GranTurismo Modena η ισχύς του είναι 490 ίπποι, η οποία ωστόσο εξασφαλίζει εξαιρετικές επιδόσεις, καλύτερες από της προηγούμενης GranTurismo με τον ατμοσφαιρικό V8 από το Μαρανέλο. Μία ιδέα μας δίνουν οι επίσημες τιμές των 3,9 δευτερολέπτων στο 0-100 και των 302 χλμ./ώρα μέγιστης ταχύτητας. Για τους πιο απαιτητικούς, υπάρχει βέβαια και η κορυφαία έκδοση Trofeo με 550 ίππους, η οποία εξασφαλίζει 0-100 σε 3,5” και υπόσχεται μέγιστη ταχύτητα 320 χλμ./ώρα.

Όμως, ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι τεχνικές λύσεις που εφάρμοσε η Maserati στο πρώτο της ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Κρίσιμης σημασίας ήταν η τοποθέτηση του πακέτου συσσωρευτών. Τελικά, προτιμήθηκε μία διάταξη αξονικής γεωμετρίας – η λεγόμενη T-bone ή ραχοκοκαλιά. Οι κυψέλες της μπαταρίας φιλοξενούνται στη θέση του κεντρικού τούνελ μετάδοσης της θερμικής έκδοσης και σε δύο κοντούς εγκάρσιους βραχίονες που σχηματίζουν ένα T μπροστά από τον πίσω άξονα. Τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης διάταξης είναι δύο. Αφενός η θέση οδήγησης παραμένει πιο χαμηλά, ενώ οι μάζες είναι συγκεντρωμένες περισσότερο στο κέντρο του αυτοκινήτου.

«Είναι αλήθεια ότι το κέντρο βάρος είναι λίγο πιο ψηλά σε σχέση με ένα πλαίσιο τύπου skateboard», μας λέει ο έμπειρος Davide Danesin, επικεφαλής του τεχνικού τμήματος της Maserati, «όμως εκείνη η διάταξη, η οποία ονομάζεται και «a plateau», μεταφέρει μεγάλο βάρος προς την περίμετρο του αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα μεγαλύτερες αδράνειες στη στροφή. Είναι λοιπόν καλύτερα να κρατάς όσο περισσότερο βάρος γίνεται κοντά στον άξονα περιστροφής, κάτι που προτιμήσαμε να κάνουμε εμείς».

Η επιλογή αυτή, σύμφωνα με πληροφορίες μέσα από τη Maserati, εξασφαλίζει ευελιξία και εμπειρία οδήγησης ανώτερη από της Porsche Taycan. Σε αυτό συνεισφέρει βέβαια και η τοποθέτηση τριών ηλεκτροκινητήρων, ενός στον μπροστινό άξονα και δύο στον πίσω. Οι τρεις τους συνεργάζονται με τρόπο ώστε να εξασφαλίζουν ένα προηγμένο σύστημα torque vectoring για στοχευμένη μετάδοση της ροπής σε κάθε τροχό, ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης. Η Taycan διαθέτει μόνο δύο κινητήρες, ενώ το Audi e-tron GT τρεις, παρότι βασίζεται στην ίδια ακριβώς αρχιτεκτονική της Porsche. Όμως η ισχύς του κινητήριου συνόλου είναι χαμηλότερη από της Taycan. Η GranTurismo, από την πλευρά της, έχει εφοδιαστεί με μετατροπείς τάσης τελευταίας γενιάς με καρβίδια πυριτίου, οι οποίοι είναι πιο γρήγοροι από τους συμβατικούς. «Φτάσαμε εδώ, τρία χρόνια μετά την Taycan. Αντικειμενικά –και αναφερόμαστε σε έναν κατασκευαστή για τον οποίο τρέφουμε μεγάλο σεβασμό– δεν μπορούσαμε να επιτρέψουμε στους εαυτούς μας να εξελίξουμε ένα προϊόν που δεν ήταν καλύτερο από το δικό τους», συμπληρώνει ο Danesin. Μένει να δούμε αν είναι έτσι τα πράγματα στον δρόμο, γι’ αυτό και δε βλέπουμε την ώρα να δοκιμάσουμε την Folgore στην πίστα του Quattroruote.

Για την ώρα, ενδιαφέρον παρουσιάζει ένα άλλο στοιχείο που μάθαμε, το οποίο δε σχετίζεται με τη δυναμική συμπεριφορά της ηλεκτρικής GranTurismo, αλλά με την εμπορική της προοπτική. Όπως μας είπε ο Luca Delfino, εμπορικός υπεύθυνος της περιοχής EMEA (Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική), «αναμένουμε ένα ευρωπαϊκό μίγμα πωλήσεων της τάξης του 30% του συνόλου των Folgore». Για να προσθέσει ο Massimo Capaldi, επικεφαλής του σχεδιασμού προϊόντος Sportscar της Maserati ότι «θέλουμε να δούμε την αντίδραση των παραδοσιακών πελατών μας, αλλά και πόσους νέους μπορεί να φέρει η Folgore».

Όλες οι ειδήσεις 

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο