ΔΟΚΙΜΕΣ

Cupra Formentor: Ένα Coupe SUV, με την ανάλογη συμπεριφορά στο δρόμο

cupra-formentor-ena-coupe-suv-me-tin-analogi-syberifora-sto-dromo-617190

Του Andrea Rapelli, Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis  Φωτογραφίες: Massimiliano Serra

 Τρία χρόνια μετά τη δημιουργία της ισπανικής μάρκας ήρθε η στιγμή για το πρώτο αμιγώς δικό της μοντέλο. Ένα SUV σε στιλ coupé με ανάλογη μάλιστα συμπεριφορά στο δρόμο, ειδικά με τον συγκεκριμένο κινητήρα των 310 ίππων που είναι και ο ισχυρότερος της γκάμας.

Στη σκοτεινή περίοδο που διανύουμε, είναι καλός οιωνός η εμφάνιση πρωτόγνωρων μοντέλων με το καλημέρα μέσα στο 2021. Το συγκεκριμένο μάλιστα εγκαινιάζει και μία νέα μάρκα. Το όνομα Cupra είναι φρέσκο από κάθε άποψη ενώ εμφανίστηκε μόλις το 2018, υπό την αιγίδα βέβαια του ομίλου VW. Και το πρώτο μοντέλο Cupra σχεδιάστηκε από μία λευκή κόλλα χαρτί ως μία παραλλαγή της κλασικής πλέον σύλληψης Sport Utility. Το Formentor παίρνει λοιπόν την επιτυχημένη αυτή συνταγή και την τερματίζει, παρουσιάζοντας ένα μακρύ καπό, καμπίνα τραβηγμένη προς τα πίσω και νευρώδη σχεδίαση, στοιχεία που χαρίζουν μία εμφάνιση η οποία μόνο απαρατήρητη δεν περνά.

https://youtu.be/iq-6TsysbFo

ΣΕ ΓΕΡΕΣ ΒΑΣΕΙΣ

Δουλεύοντας πάνω στην πλατφόρμα MQB Evo με μακρύ μεταξόνιο, στην οποία μεταξύ άλλων βασίζονται τα Seat Leon και Skoda Octavia – οι σχεδιαστές της Cupra δε δυσκολεύτηκαν να χαρίσουν περίσσιο δυναμισμό στο αμάξωμα, με δεδομένο το μεταξόνιο των 2,7 μέτρων. Παρότι το ύψος του αυτοκινήτου είναι 1,5 μ. από το πλάι μοιάζει σα να έχει τις αναλογίες ενός hatchback ελαφρώς υπερυψωμένου, παρά ενός SUV με σπορ χαρακτήρα.

Η αθλητική αίσθηση συνεχίζεται και με το που καθήσεις στη θέση του οδηγού. Με το κάθισμα χαμηλωμένο, τα μαλακά μόρια του οδηγού βρίσκονται μόλις 50 εκατοστά από το έδαφος. Για να έχετε ένα δεδομένο σύγκρισης, η αντίστοιχη απόσταση στο Cupra Ateca, το πρώτο μοντέλο της ισπανικής μάρκας, είναι 60 εκατοστά. Με το καλημέρα λοιπόν το Formentor σου δείχνει ότι φτιάχτηκε για τους λάτρεις της οδήγησης.  Πριν ανακαλύψουμε την πραγματική ψυχή – επιτρέψτε μας τον όρο – του ισπανικού SUV, να πούμε δύο λόγια για το ταμπλό. Πρώτον δείχνει ακριβό, χάρη στις ραφές που κάνουν έντονη αντίθεση. Δεύτερον, είναι ποιοτικό ως κατασκευή και, τρίτον, πλούσιο τεχνολογικά.

ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΟΡΓΑΝΑ

Ας ξεκινήσουμε από την ψηφιακή οθόνη με διαφορετικές απεικονίσεις που ο οδηγός μπορεί να επιλέξει από τους διακόπτες στη δεξιά πλευρά του τιμονιού. Ανάμεσά τους υπάρχει μία ιδιαίτερα σπορ, με μεγάλο στροφόμετρο στο κέντρο, δείκτες στιγμιαίας ισχύος και ροπής αριστερά, και έναν ψηφιακό κύκλο πρόσφυσης δεξιά, όπου εμφανίζονται οι τιμές επιτάχυνσης σε g – πλευρικές και διαμήκεις. Φυσικά, δε λείπει το χρονόμετρο για να μετρήσετε τις επιδόσεις σας στην πίστα.

Πριν προχωρήσουμε στην καρδιά του αυτοκινήτου, που δεν είναι άλλη από τον δίλιτρο turbo βενζινοκινητήρα των 310 ίππων, αξίζει να σας μυήσουμε στο infotainment. Ο χειρισμός του γίνεται αποκλειστικά από την οθόνη αφής, καθώς οι φυσικοί διακόπτες απουσιάζουν. Είναι όμως πρακτικό στη χρήση. Αν θέλετε πάλι να ρυθμίσετε τη θερμοκρασία της καμπίνας μέσα από το τριζωνικό σύστημα κλιματισμού ή να αλλάξετε σταθμό στο ραδιόφωνο, μπορείτε να το κάνετε μέσω φωνητικών εντολών. Αρκεί να μιλήσετε λίγο ισπανικά για να ενεργοποιήσετε το σύστημα αναγνώρισης. Πείτε «Hola-hola»λοιπόν και το σύστημα είναι στη διάθεσή σας. Επίσης, δε χρειάζεται να βρείτε το αντίστοιχο μενού στην οθόνη για τις βασικές λειτουργίες. Με εντολές χειρονομίας, χωρίς να αγγίξετε καν την οθόνη, μπορείτε να κάνετε τη δουλειά σας εύκολα και με ασφάλεια.

Η φωτεινή λωρίδα LED που διατρέχει το ταμπλό στο άκρο του παρμπρίζ και καταλήγει στις επενδύσεις των θυρών είναι ένα ακόμη ηλεκτρονικό γκάτζετ του αυτοκινήτου. Μπορείς να ρυθμίσεις την ένταση του φωτισμού ή να επιλέξεις κάποιο χρώμα χωρίς να δημιουργούνται ενοχλητικές αντανακλάσεις στα τζάμια. Ο έξυπνος αυτός φωτισμός συνεργάζεται με τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού. Για παράδειγμα, η λωρίδα γίνεται κίτρινη στην περιοχή των εξωτερικών καθρεπτών, όταν το σύστημα ελέγχου κρυφών γωνιών αναγνωρίσει άλλο όχημα ή κίνδυνο γενικότερα. Όταν μάλιστα ανοίξεις την πόρτα, η λωρίδα κοκκινίζει, προειδοποιώντας τον οδηγό του οχήματος που πλησιάζει.

Να σημειώσουμε επίσης ότι το Formentor δε διαθέτει επιλογέα κιβωτίου. Όπως σε όλα τα τελευταία μοντέλα του ομίλου Volkswagen, στη θέση του υπάρχει ένας ηλεκτροδιακόπτης. Στον ελεύθερο χώρο που δημιουργήθηκε στην κεντρική κονσόλα προστέθηκαν δύο στενές θήκες μικροαντικειμένων, οι οποίες προστίθενται στο κεντρικό ντουλάπι που βρίσκεται στη βάση του ταμπλό. Αυτό διαθέτει και βάση για ασύρματη φόρτιση κινητού. Δύο μικρές τσέπες υπάρχουν ανάμεσα στα καθίσματα, καθώς και ένα ευρύχωρο ντουλάπι κάτω από το κεντρικό υποβραχιόνιο.

Αν και οι εσωτερικοί χώροι δε διαπρέπουν, η πλατφόρμα MQB εξασφαλίζει αρκετό αέρα για τα πόδια στο πίσω κάθισμα του Formentor. Η καμπίνα έχει σχεδιαστεί για να φιλοξενεί τέσσερις ενήλικες. Ένας πέμπτος επιβάτης χωρά αλλά θα δεν έχει ικανοποιητικό χώρο, ούτε για τα πόδια – λόγω του μεγάλου κεντρικού τούνελ – ούτε στο πλάτος.

Γλυκόπικρη γεύση αφήνει και ο χώρος αποσκευών. Από τη μία, έχει γεωμετρικό σχήμα και είναι εκμεταλλεύσιμος. Διαθέτει γάντζους ασφάλισης για τα ψώνια, δύο πρακτικούς μοχλούς αναδίπλωσης του πίσω καθίσματος και άνοιγμα στο κέντρο του για την εναπόθεση αντικειμένων μεγάλου μήκους. Στο βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνεται μάλιστα και ηλεκτροκίνητη πίσω πόρτα. Από την άλλη, η συνολική του χωρητικότητα υστερεί: 344 λίτρα είναι λίγα ακόμη και για ένα ακόμη πιο σπορ,SportUtility, όπως αυτοπροσδιορίζεται το Formentor.

ΑΣ ΚΡΑΤΗΣΟΥΝ ΟΙ ΧΟΡΟΙ

Ας βγούμε επιτέλους στο δρόμο. Με τα χέρια στο τιμόνι, αρκεί να πατήσεις με το δεξιό αντίχειρα το φωτιζόμενο πλήκτρο start engine για να ξυπνήσει η βελόνα του στροφομέτρου και να πάρει μπροστά το αυτοκίνητο. Καλώς ήρθατε στον κόσμο της Cupra. Ο ήχος που βγαίνει από τις τέσσερις εξατμίσεις είναι διακριτικός, τουλάχιστον στο βασικό πρόγραμμα Comfort.

Χωρίς καθυστέρηση υποκύπτω στον πειρασμό να πατήσω το αριστερό πλήκτρο χαμηλά στο τιμόνι, εκείνο με το στέμμα της Ιβηρικής μάρκας.Από εκεί επιλέγεις το πιο άγριο πρόγραμμα Sport και μόνο τότε αποκαλύπτεται ο Cupra χαρακτήρας του Formentor. Η απόκριση στο γκάζι βελτιώνεται δραματικά, οι ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αναρτήσεις σφίγγουν περαιτέρω και το τιμόνι γίνεται πιο βαρύ στα χέρια σου, με αφύσικο θα έλεγα τρόπο. Και βέβαια, από τις εξατμίσεις βγαίνει ένας χαρακτηριστικός ήχος που λες και προέρχεται από κινητήρα με περισσότερους κυλίνδρους. Τη διαμόρφωση του ήχου αναλαμβάνει ένα σύστημα ειδικά σχεδιασμένο για να μεταβάλλει την ακουστικότητα του turbo βενζινοκινητήρα με αποτέλεσμα η καμπίνα να γεμίζει με έναν ευφραντικό βρυχηθμό ακόμη και σε χαμηλές στροφές. Στο μενού προγραμμάτων οδήγησης, υπάρχει και το Individual, το οποίο κάθε οδηγός μπορεί να κόψει και να ράψει στα μέτρα του. Υπάρχει τέλος και το πρόγραμμα Offroad. Όμως με δεδομένο το χαρακτήρα αυτού εδώ του Sport Utility, το συγκεκριμένο προφίλ οδήγησης δεν θα έλειπε από κανέναν αν δεν είχε υπήρχε καν.

ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΗ ΑΠΟΛΑΥΣΗ

Στο δρόμο, το Formentor δεν είναι ένα κλασικό SUV που υπόσχεται πολλά για το τίποτα. Είναι πράγματι φτιαγμένο για να το οδηγήσεις «αγωνιστικά». Ναι, σωστά διαβάσατε: το Formentor δεν αισθάνεται εκτός κλίματος στην πίστα, όπως απέδειξε μάλιστα με τους χρόνους που πέτυχε στο Vairano, ενώ καταπίνει με μοναδική μαεστρία δρόμους γεμάτους στροφές.

Σημείο αναφοράς της όλης οδηγικής εμπειρίας είναι βέβαια ο κινητήρας, ο κλασικός δίλιτρος, 4κύλινδρος turboβενζίνης της Volkswagen, ρυθμισμένος εδώ για να αποδίδει 310 ίππους. Ο TSI έχει απαλή λειτουργία σε χαμηλούς ρυθμούς, ενώ δείχνει τα δόντια του με βαρύ πόδι, χωρίς ποτέ να γίνεται και εκρηκτικός. Αν θέλετε να βιώσετε dragster συγκινήσεις, η Cupra έχει προβλέψει και σύστημα launch control με το οποίο το Formentor επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα σε 4,5 δευτερόλεπτα και πιάνει το όριο του αυτοκινητοδρόμου σε μόλις 7,1”.

Πέρα από τις απόλυτες τιμές επιτάχυνσης, το καλύτερο είναι η συνεργασία του αυτοκινήτου με τον οδηγό υπό πίεση. Το σασί είναι πάντα στο ύψος των περιστάσεων, τόσο σε δρόμο με αλλεπάλληλες στροφές, όσο και σε οριακούς ελιγμούς έκτακτης ανάγκης. Στις στροφές, ο πίσω άξονας είναι ίσως υπέρ το δέον ζωντανός, όμωςακόμη και ο λιγότερο έμπειρος οδηγός μπορεί να τον ελέγξει. Αυτό δεν οφείλεται μόνο στις παρεμβάσεις των ηλεκτρονικών συστημάτων αλλά και στην προοδευτικότητα του συστήματος διεύθυνσης, το οποίο θα ήταν τέλειο αν δεν ήταν κάπως φειδωλό στην πληροφόρησή του από το δρόμο. Το ρόλο τους παίζουν επάξια και τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, τα οποία έχουν ρυθμιστεί για σπορ οδήγηση, με αποτέλεσμα να διατηρούν υπό έλεγχο τις κλίσεις στις στροφές και τις μεταφορές φορτίου στο φρενάρισμα. Όσο για την ενδοτικότητα των αναρτήσεων, μπορούμε να πούμε ότι υπάρχουν αρκετά πιο μαλακά SUV από το Formentor, όπως μπορείτε να δείτε και στο γράφημα άνεσης στον πίνακα της δοκιμής. Πάντως, οι κραδασμοί που φτάνουν στη σπονδυλική στήλη των επιβατών, ιδίως εκείνων που κάθονται πίσω, πάνω από λακκούβες και άλλες έντονες ανωμαλίες του δρόμου, είναι λογικές με δεδομένο τον αθλητικό χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Τουλάχιστον στο πρόγραμμα οδήγησης Comfort. Σε ταχύτητες αυτοκινητοδρόμου, πέρα από κάποια αεροδυναμικά φυσήματα, το επίπεδο θορύβου είναι χαμηλό, το οποίο σημαίνει ότι μπορείς να συνομιλείς με το συνοδηγό χαμηλόφωνα. Ακόμη και ο θόρυβος κύλισης των ελαστικών φιλτράρεται επαρκώς από τα μονωτικά υλικά στους θόλους.

Ιδιαίτερης μνείας χρήζουν τα φρένα με τους ενισχυμένους μπροστινούς δίσκους της Brembo, διαμέτρου 375 χιλιοστών, οι οποίοι συνεργάζονται με τετραπίστονες δαγκάνες. Η τοποθέτησή τους απέκλεισε τη δυνατότητα χρήσης ρεζέρβας ανάγκης, με αποτέλεσμα το Formentor να αρκείται σε ένα κιτ επιδιόρθωσης. Όμως η απόδοση των φρένων είναι υποδειγματική. Η ισχύ τους συνεπάγεται μικρές αποστάσεις ακινητοποίησης ακόμη και σε ολισθηρό οδόστρωμα, ενώ εξαιρετική είναι η αίσθηση στο πεντάλ και η αντοχή του συστήματος στη σκληρή χρήση.

Καλά τα νέα και από τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού. Η αυτόματη διόρθωση του τιμονιού όταν ακούσια πλησιάζουν οι τροχοί σε διαγράμμιση, για παράδειγμα, είναι πάντα διακριτική και ποτέ ενοχλητική. Αντίστοιχα, όταν ενεργοποιήσεις το σύστημα διατήρησης λωρίδας και το cruise control – δύο συστήματα που περιλαμβάνονται στο βασικό εξοπλισμό – οι διορθώσεις του τιμονιού είναι επίσης ιδανικές. 

ΤΟ ΤΙΜΗΜΑ ΤΟΥ ΒΕΝΖΙΝΟΚΙΝΗΤΗΡΑ

Χωρίς περιστροφές, το Formentor δεν είναι ένα οικονομικό αυτοκίνητο. Και αυτό είναι λογικό από τη στιγμή που φορά ένα παραδοσιακό κινητήριο σύνολο χωρίς ηλεκτρική υποβοήθηση, ούτε καν ένα ελαφρύ υβρδικό σύστημα. Διαθέτει τουλάχιστον σύστημα Start&Stop. Αν προσθέσουμε την τετρακίνηση και το διόλου ευκαταφρόνητο βάρος, η κατανάλωση είναι αξιοπρεπής. Το χειρότερο σενάριο εκτυλίσσεται φυσικά στην πόλη, όπου το Formentor καίει περίπου 10 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα ενώ η κατανάλωση πέφτει στα 7,7 λίτρα στην εθνική, όπως και στον αυτοκινητόδρομο. Κατά μέσο όρο, το ισπανικό SUV καίει κοντά στα 9 λίτρα/100 χλμ. και αυτά με ελαφρύ πόδι. Οδηγώντας το γρήγορα, κάτι που δεν θα – θέλετε να - αποφύγετε σε δρόμους με στροφές, θα δείτε την αυτονομία να πέφτει δραματικά. Όμως αυτό είναι ένα τίμημα που αξίζει αυτός ο βενζινοκινητήρας.

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο