TOP NEWS

Ford Focus ST vs Renault Megane RS: Η χαμένη χαρά της οδήγησης

ford-focus-st-vs-renault-megane-rs-i-chameni-chara-tis-odigisis-617806

Του Lorenzo Facchinetti, Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis Φωτογραφίες: Wolfango

Δύο οικογενειακά της μικρομεσαίας κατηγορίας που έχουν μετατραπεί σε εργαλεία οδηγικής απόλαυσης από ειδικά τμήματα εξέλιξης με μεγάλη ιστορία το καθένα. Μοιάζουν στις προδιαγραφές μεταξύ τους αλλά διαφέρουν στο χαρακτήρα. Το Focus είναι για αγώνες endurance, το Renault για qualifying.

Ας είμαστε ειλικρινείς. Τα hot hatch – συγχωρήστε μας τον αγγλικό όρο αλλά πώς αλλιώς να τα πούμε στα ελληνικά; – δε χαίρουν της εκτίμησης της χρυσής εποχή τους, δηλαδή των δεκαετιών του ’80 και του ’90. Η συγκεκριμένη κατηγορία συρρικνώνεται χρόνο με το χρόνο για διάφορους λόγους που δεν θα αναλύσουμε επί του παρόντος, αλλά αντιστέκεται. Στην εποχή των μπαταριών λιθίου και της αυτοματοποίησης της οδήγησης, οι κατασκευαστές τολμούν να προτείνουν σπορ αυτοκίνητα μιας άλλης, αναλογικής ακόμη εποχής, βασισμένα στα πιο δημοφιλή μοντέλα της μικρομεσαίας κατηγορίας.Ίσως παραγκωνίζονται σιγά σιγά από ανάλογης απόδοσης υβριδικά και ηλεκτρικά μοντέλα, όμως οι κορυφαίες εκδόσεις των μικρομεσαίων μοντέλων είναι ακόμη εδώ και σαν αστέρια φωτίζουν τις πιο… ταπεινές πτυχές της γκάμας. Οι Αμερικανοί τα χαρακτηρίζουν«Halo Cars», δηλαδή ότι έχουν το φωτοστέφανο και είναι φτιαγμένα να εμπνέουν ένα κοινό που δε βλέπει το αυτοκίνητο ως απλό μεταφορικό μέσο.

Δύο εκπρόσωποι της συγκεκριμένης κατηγορίας που παραμένουν ζωντανοί και αειθαλείς επί χρόνια, είναι τα Focus ST και Mégane RS, τα οποία επιλέξαμε για μία εφ’ όλης της ύλης αντιπαράθεση στο δρόμο και στην πίστα. Και τα δύο εξελίχθηκαν από τμήματα εξέλιξης με τεράστια αγωνιστική εμπειρία και τεχνογνωσία στη μετατροπή ενός απλού οικογενειακού αυτοκινήτου σε όργανο υψηλής ακρίβειας ή αλλιώς σε εργαλείο οδήγησης. Ενίοτε και σε ημιαγωνιστικό. Τα προηγούμενα χρόνια, η Ford άλλοτε πέτυχε τη συνταγή και άλλοτε όχι. Θυμάστε μήπως το πρώτο, εξαιρετικό Focus RS του 2002; Παραμένει αξεπέραστο. Από την άλλη, οι Γάλλοι της Renault Sport έχουν επιδείξει περισσότερη συνέπεια. Όλα τα RS, είτε Mégane είτε Clio, παραμένουν σημεία αναφοράς ανάμεσα σε όλα τα καυτά προσθιοκίνητα.

ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ

Ας υποδεχτούμε λοιπόν τα τελευταίας γενιάς Focus και Mégane στις κορυφαίες εκδόσεις τους. Τα δύο αυτοκίνητα έχουν παραπλήσιες τιμές και ιπποδυνάμεις αλλά το καθένα αποκαλύπτει έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα στο δρόμο. Ας ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα από την αρχή. Αν θέλετε ένα αυτοκίνητο πιο χρηστικό σε καθημερινή βάση, πρέπει να επιλέξετε το Ford. Είναι πιο διακριτικό στην εμφάνιση, διαθέτει ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ που εξασφαλίζουν κάποιο επίπεδο άνεσης, ενώ ο κινητήρας αν και αποδίδει 280 ίππους, είναι συγκριτικά ήρεμος και υπάκουος χαρακτήρας. Σε συνδυασμό με το αυτόματο κιβώτιο των 7 σχέσεων, το ST δεν είναι πιο δύστροπο, για παράδειγμα, από ένα απλό Focus diesel. Στον αντίποδα, το Mégane με το που εμφανιστεί μπροστά σου, δείχνει τις προθέσεις του. Είναι εξ’ ολοκλήρου σχεδιασμένο με γνώμονα τις απόλυτες επιδόσεις. Διαθέτει σπορ ανάρτηση χωρίς ηλεκτρονικό έλεγχο, ρυθμισμένηπρωτίστως για την πίστα και έναν κινητήρα που βάζει 300 άλογα στο δρόμο, με τρόπο πιο ιδιαίτερο, έτσι για να το πούμε ευγενικά. Το Renault είναι, με άλλα λόγια, φτιαγμένο για ταχύτερους γύρους σεκάποια πίστα ή ειδική διαδρομή. Το Ford είναι φτιαγμένο για αγώνες αντοχής, ή καλύτερα, για να το απολαμβάνεις στον ανοιχτό δρόμο, ακόμη και σε μεγάλα ταξίδια.

4ΚΥΛΙΝΔΡΟΙ TURBO ΑΛΛΑ ΚΑΜΜΙΑ ΣΧΕΣΗ

Οι δύο turbo βενζινοκινητήρες δε μιλάνε την ίδια γλώσσα. Μπορεί να έχουν παραπλήσιες ιπποδυνάμεις και ροπή, παρά τη μεγάλη διαφορά στον κυβισμό (1,8 λίτρων ο γαλλικός και 2,3 αυτός της Ford), αλλά οι χαρακτήρες τους διαφέρουν. Ο κινητήρας του Focus ST είναι πιο γεμάτος σε όλο το φάσμα και δεν παρουσιάζει καμία υστέρηση στο γκάζι, χάρη στο σύστημα antilag, το οποίο διατηρεί το turboυπό πίεση ακόμη και στο άφημα του γκαζιού. Ανεβάζει στροφές με ομαλό και προοδευτικό τρόπο τη στιγμή που ο αντίστοιχος της Renault είναι πιο άγριος. Ειδικά κοντά στην κόκκινη περιοχή. Με αυτό ως δεδομένο και με 20 επιπλέον ίππους στο στρόφαλο, το Mégane είναι πιο γρήγορο στην επιτάχυνση, τόσο από στάση όσο και εν κινήσει. Το καταλαβαίνεις αυτό και στο δρόμο πριν αναζητήσεις επαλήθευση από το χρονόμετρο. Το βάρος των αυτοκινήτων είναι επίσης παραπλήσιο, γύρω στα 1.600 κιλά, λες και φτιάχτηκαν σύμφωνα με κανονισμούς «ισορροπίας δυνάμεων» κάποιας μορφής αγώνων.

Ο ήχος του κινητήρα είναι ευφραντικός και στα δύο και μάλιστα αλλάζει ανάλογα με το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης. Και τα δύο αυτοκίνητα, όπως είναι αναμενόμενο, διαθέτουν ένα ενδιαφέρον μενού διαφορετικών προφίλ οδήγησης, καθένα από τα οποία προσαρμόζει ηλεκτρονικά το χαρακτήρα τους στις οδηγικές διαθέσεις της στιγμής. Θέλετε γκάζι με πιο άμεση ή πιο απαλή απόκριση; Πιο γρήγορες ή πιο διακριτικές αλλαγές ταχυτήτων; Ελαφρύτερο ή βαρύτερο τιμόνι; Πιο παρεμβατικό ή πιο ανεκτικό ESP; Όλα αυτά είναι στη διάθεσή σας. Στην περίπτωση του Ford, μπορείτε να μεταβάλλετε και την ενδοτικότητα των αμορτισέρ, ένα στοιχείο που δεν προβλέπεταιστο Renault.

Φυσικά, τα προγράμματα οδήγησης δεν μπορούν να αλλοιώσουν τα χαρακτηριστικά των σασί, την ισορροπία των αυτοκινήτων δηλαδή. Όπως μπορείτε να διαβάσετε στο ειδικό κεφάλαιο που αφορά την οδήγηση στην πίστα, τα δύο αυτοκίνητα της δοκιμής μπορεί να έχουν κατά βάση παρόμοιες επιδιώξεις, όσο όμως πλησιάζουν στο όριο των δυνατοτήτων τους, αρχίζουν να διαφέρουν μεταξύ τους. Αισθητά μάλιστα.

Το Focus ST σχεδιάστηκε για να εμπνέει ασφάλεια σε κάθε περίπτωση. Μπορείς να το κακομεταχειριστείς, να το στραμπουλίξεις με το τιμόνι και να ταλαιπωρήσεις τα φρένα, αλλά αυτό δεν θα χάσει ποτέ την ομοιογένειά του. Είναι πάντα πεισματικά προβλέψιμο. Ο πίσω άξονας, αυτός δηλαδή που φοβίζει τους περισσότερους οδηγούς, είναι σα να κινείται σε ράγες τρένου σε οποιαδήποτε ταχύτητα. Η ελκτική πρόσφυση από την άλλη είναι εξαιρετική. Αυτό οφείλεται και στο ηλεκτρονικά ελεγχόμενο, μπλοκέ διαφορικό, το οποίο μεταδίδει όπως πρέπει τη ροπή σε κάθε τροχό στην έξοδο της στροφής. Όσο για τις αντιδράσεις στο τιμόνι, είναι αναμενόμενες.

Αντίθετα, το Renault στοχεύει αποκλειστικά στις απόλυτες επιδόσεις και για να το πετύχει αυτό έχει πιο ακραίες ρυθμίσεις, για να μην πούμε αγωνιστικές. Για να οδηγηθεί πραγματικά γρήγορα ένα προσθιοκίνητο αυτοκίνητο, χρειάζεται έναν μπροστινό άξονα που να είναι βιδωμένος στην άσφαλτο και μία ουρά πιο ελεύθερη, να μπορεί δηλαδή να γλιστρά στο άφημα του γκαζιού ώστε να χαρίζει στο σύνολο την ευελιξία που χρειάζεται για να κερδίσει ένα δέκατο στη στροφή. Ειδικά στα αργά κομμάτια. Το Mégane RS διαθέτει αυτό το χαρακτηριστικό χάρη και στο σύστημα τετραδιεύθυνσης. Οι πίσω τροχοίστρίβουν προς την αντίθετη κατεύθυνση στην είσοδο των αργών στροφώνγια καλύτερη ευελιξία, ενώ κάνουν ακριβώς το αντίθετο στις γρήγορες στροφές – στρίβουν δηλαδή προς τα μέσα για να εξασφαλίσουν την απαιτούμενη ευστάθεια. Σε σχέση με το Ford, το Renault απαιτεί καλύτερη τεχνική και αρκετή προσοχή στο χειρισμό του. Το γαλλικό hothatchχρειάζεται ακρίβεια από τον οδηγό του για να ανταποδώσει με έναν καλό χρόνο. Την οδηγική απόλαυση θεωρήστε τη δεδομένη.

ΗΜΙΑΥΤΟΝΟΜΟ FOCUS

Ας βγούμε τώρα από την πίστα. Στον ανοιχτό δρόμο, τόσο το Focus όσο και το Μégane διαθέτουν όσα χρειάζεσαι σε καθημερινή χρήση. Στον τομέα των ADAS υπερτερεί το ST χάρη στο σύστημα Co-Pilot, ένα πακέτο υποβοήθησης επιπέδου 2, το οποίο θα εκτιμήσετε όσοι κάνετε πολλά χιλιόμετρα στον αυτοκινητόδρομο. Από την πλευρά του το RS διαθέτει ένα απλό cruise control – το ενεργό είναι κατά παραγγελία.

Στο εσωτερικό και των δύο αυτοκινήτων κυριαρχεί φυσικά η ψηφιακή τεχνολογία. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων του Renault είναι πιο πολυχρηστικός και διαθέτει περισσότερες απεικονίσεις, ενώ το infotainmentείναι τελευταίας γενιάς. Αν εξαιρέσουμε ότι χρειάζεται ένα πιο έξυπνο σύστημα αναγνώρισης φωνής, κατά τ’ άλλα δεν του λείπει τίποτε: σύστημα πλοήγησης, συνδεσιμότητα με το δίκτυο και με κινητά Android  και Apple συνδυάζονται με πολύ καλά γραφικά που μεταφέρουν σωστά τις πληροφορίες. Επίσης, το RS διαθέτει και σύστημα τηλεμετρίας για τους λάτρεις της πίστας. Σ’ εσάς απομένει να επιλέξετε σπίτι όσο πιο κοντά γίνεται.

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο