ΔΟΚΙΜΕΣ

DBX: Όλο το κύρος μιας Aston Martin, με απρόσμενες δυνατότητες εκτός δρόμου

dbx-olo-to-kyros-mias-aston-martin-me-aprosmenes-dynatotites-ektos-dromou-618432

Tου Alessio Viola, Aπόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis Φωτογραφίες: Wolfango

 Είναι η σκηνή της ταινίας που ο James Bond βγάζει το smoking και φορά σακάκι tweed για να κυνηγήσει πάπιες. Αυτό περίπου κάνει τώρα και η αγαπημένη του μάρκα παρουσιάζοντας ένα SUV με όλο το κύρος μιας Aston αλλά και απρόσμενες δυνατότητες εκτός δρόμου.

Στα 108 χρόνια ιστορίας της, η Aston Martin κατάφερε να ξεπεράσει πολλές κρίσεις, ενίοτε με τρόπο που θύμιζε τηλεοπτική σαπουνόπερα. Τελικά, επιβίωσε μέχρι σήμεραως ένας κατασκευαστής σπορ αυτοκινήτων χωρίς συμβιβασμούς. Μέχρι που ενέδωσε και αυτή στο μεγάλο ρεύμα των SUV,  κάτι που πολλοί λάτρεις της δυσκολεύονται να χωνέψουν. Ανεξάρτητα από τα πικρόχολα σχόλια που συχνά κάνουν στα κοινωνικά δίκτυα οι followers της βρετανικής μάρκας, οι στρατηγικές της επιλογές τελικά καθοδηγούνται από τις προτιμήσεις των λίγων τυχερών που μπορούν να αποκτήσουν κάποιο αυτοκίνητο με το σήμα της. Και αυτοί επιζητούσαν εδώ και χρόνια κάτι σαν την DBX, οπότε αυτονόητα βρίσκεται πλέον κοντά μας. Και καθώς η τιμή της υπερβαίνει τα βαλάντια των περισσότερων, δεν εκλαϊκεύει, ούτε υποτιμά τη μάρκα του πράκτορα 007. Δε μένει παρά να δούμε και την Purosangue της Ferrari το 2022, ώστε να κλείσει ο κύκλος των Super SUV. Και τώρα που το ξανασκέφτομαι, το καθαρόαιμο – όπως προμηνύει η ονομασία – SUV του Maranello, αν πρέπει να θυμίζει κάποιον ανταγωνιστή του, δεν πρέπει να είναι άλλος από την DBX. Όχι τόσο για την ιπποδύναμη.Πανίσχυρους κινητήρες φορούνκαι άλλα μοντέλα της κατηγορίας, όπως η Bentley BentaygaLamborghini Urus και η Rolls-Royce Cullinan, αλλά και οι Maserati Levante, Porsche Cayenne και Range Rover. Κανένα όμως δεν είναι τόσο υψηλού τουρισμού όσο η DBX. Κοιτάξτε την λίγο καλύτερα. Με τους τεράστιους τροχούς των 22 ιντσών, τους μεγαλύτερους που έχει φορέσει ποτέ αυτοκίνητο από το Gaydon, εξωτερικά μοιάζει με κάθε άλλη Aston Martin. Μόνο που είναι πιο ψηλή.

ΜΑ ΕΙΝΑΙ ΠΕΝΤΕ ΜΕΤΡΑ;

Να τονίσουμε ότι αρχικά η DBX ήταν προορισμένη να γεννηθεί αμιγώς ηλεκτρική. Πριν το δούμε κι αυτό, να πούμε ότι το αυτοκίνητο βασίζεται σε γερά θεμέλια, κάτι που υποδηλώνει την τεράστια σημασία που έχει για την Aston, τουλάχιστον στις μεγάλες αγορές των ΗΠΑ, της Κίνας, της Αραβίας και λιγότερο της Ευρώπης. Το αλουμινένιο πλαίσιο σχεδιάστηκε αποκλειστικά για την DBX, όπως και οι αναρτήσεις. Το κινητήριο σύνολο, όπως σε κάθε Aston Martin, προέρχεται από την Daimler, η οποία στα επόμενα τρία χρόνια σκοπεύει να αυξήσει το μετοχικό της κεφάλαιο στη Βρετανική εταιρία από το σημερινό 2,6% στο 20%.

Αν καταφέρετε να τραβήξετε το βλέμμα από πάνω της σ’ αυτές της σελίδες, ξαναρίξτε της μια ματιά. Δεν θα μπορούσε παρά να είναι μία Aston Martin, σωστά; Έχει την κλάση, την κομψότητα και την αυθεντικότητα που χαρακτηρίζει κατά παράδοση τα GT της μάρκας, αν και με τέτοιες διαστάσεις είναι σχεδόν αδύνατο να διατηρεί τον αισθησιασμό ενός διθέσιου coupé. Όμως προσέξτε την ένταση των γραμμών της, μοιάζουν σαν τεντωμένες χορδές ενός βιολιού. Ο Marek Reichman και η μικρή ομάδα σχεδιαστών του στο Gaydon έκαναν το θαύμα τους και κατάφεραν να δώσουν τη φρεσκάδα μίας Macan σε ένα αμάξωμα μεγαλύτερο από του Range Rover. Διατήρησαν τα πίσω φωτιστικά σώματα σε σχήμα ράμφους πάπιας της Vantage και παρότι είναι πολύ πιο ψηλά και θυμίζουν από μακριά Infinity, της πάνε εκπληκτικά. Ας μην το κουράζουμε: η DBX είναι ένα πανέμορφο αυτοκίνητο με την πρώτη ματιά, χωρίς τη βρετανική εκκεντρικότητα μίας Bentayga ή μίας Cullinan. Την οδηγείς στην πόλη και αν έχεις ένα παράθυρο ανοιχτό, ακούς διάφορα επιφωνήματα θαυμασμού. Είναι αυτοκίνητο με κορυφαίο «δείκτη κεφαλογυρίσματος» – για να μεταφράσουμε το αγγλικό head-turner.

ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Όταν μπαίνεις σε μία Aston είναι σα να κλείνεις την πόρτα στην άχαρη καθημερινότητα και να ανοίγεται ένας διαφορετικός κόσμος μπροστά σου. Η DBX δεν αποτελεί εξαίρεση, παρότι είναι μία εντελώς νέα ράτσα Aston Martin, διαφορετική ακόμη και από την τετράπορτη Rapide, η οποία ήταν ένα coupé με συν δύο πόρτες. Η DBX είναι Sport Utility σε χώρους, προβασιμότητα και πρακτικότητα. Ταξιδεύει άνετα με τέσσερις επιβάτεςκαι φιλοξενεί έναν πέμπτο, αν χρειαστεί. Το μεγάλο μεταξόνιο εξασφαλίζει ευρυχωρία, ενώ οι πόρτες, αν και σχετικά μικρές, ανοίγουν σε μεγάλες γωνίες. Πίσω από το τιμόνι, η ορατότητα είναι καλή και έχεις πάντα μία αίσθηση απόλυτου ελέγχου. Η κλίση του τιμονιού είναι μελετημένη, τα πεντάλ ευθυγραμμισμένα και το κάθισμα μία άνετη και ανατομική πολυθρόνα, χωρίς όμως μεγάλη πλευρική στήριξη. Όλα τα στοιχεία στο εσωτερικό προσπαθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στο βρετανικό στιλ και στην εργονομία. Ψηλά στο κέντρο του ταμπλό βρίσκεται το μπουτόν της μίζας με τους τέσσερις διακόπτες της μετάδοσης εκατέρωθεν. Είναι εμφανείς, όχι όμως και πρακτικοί, καθώς για να φτάσεις τους δύο δεξιά χρειάζεται να σκύψεις από το κάθισμα. Όμως κάθε φορά που τους αγγίζεις θυμάσαι ότι δεν έχεις επιλέξει τυχαία μία Aston Martin. Και θα το έκανες και στο μέλλον.

Mέσα από τον πλούσιο κατάλογο εξοπλισμού μπορείτε να διαμορφώσετε με κλασικό ή πιο μοντέρνο γούστο τον εσωτερικό διάκοσμο. Πέρα από αυτό, η σχεδίαση της καμπίνας ισορροπεί ανάμεσα στην αξιοσέβαστη παράδοση της μάρκας και στην απαραίτητη πλέον ψηφιακή τεχνολογία. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων προσπαθεί να προσομοιάσει τα θαυμάσια αναλογικά όργανα του παρελθόντος και καταλήγει να μην είναι ευανάγνωστος όσο θα έπρεπε. Η βελόνα του στροφομέτρου που κινείται σε φορά αντίθετη του ρολογιού είναι ένας φόρος τιμής σε αγαπημένες Aston, όπως η DB9 και η Vanquish, όμως δεν έχει τη χάρη της αναλογικής. Η διάταξη των οργάνων αφήνει μεγάλο χώρο στο κέντρο, ο οποίος μένει ανεκμετάλλευτος. Ενώ σε άλλα premium SUV η κεντρική οθόνη προσφέρει πλούσιες πληροφορίες και θέαμα (με κινούμενα γραφικά για παράδειγμα), η DBX προτείνει ένα αδιάφορο μενού. Στη θέση του στροφομέτρου μπορείς να επιλέξεις τον χάρτη πλοήγησης αλλά σε σύγκριση με ένα Virtual Cockpitείναι σα να τον βλέπεις μέσα από την κλειδαρότρυπα. Ο πιο αδύναμοςκρίκος στη διεπαφή ανθρώπου – μηχανής είναι το infotainment, όπως ακριβώς ήταν στις Mercedes πριν από μερικά χρόνια.Σωστά μαντέψατε,από εκεί προέρχεται και το σύστημα πολυμέσων της DBX. Αν και είναι πιο προηγμένο από τα αντίστοιχα των DB11 και Vantage, παραμένει ξεπερασμένο σε σχέση με το σύγχρονο MBUX της Στουτγάρδης. Πρόκειται για το παλιό Comand στην έκδοση Star 2.3, ο χειρισμός του οποίου γίνεται, είτε από τον περιστροφικό διακόπτη, είτε από το touchpad. Σε κάθε περίπτωση το σύστημα δύσχρηστο, για να μην πούμε εκνευριστικό για τον αμύητο χρήστη. Είναι συμβατό με CarPlay αλλά όχι με Android Auto συσκευές. Όμως χωρίς οθόνη αφής η λειτουργία της Apple είναι δύσχρηστη. Ξεκινήσαμε με τα αρνητικά του αυτοκινήτου και θα κλείσουμε με δύο ακόμη, επίσης προερχόμενα από τη Στουτγάρδη. Το πρώτο είναι ο αριστερός διακόπτης τιμονιού από όπου χειρίζεσαι φλας και γυαλοκαθαριστήρα. Η επιλογή του θα πονοκεφαλιάσει τους μη μυημένους στην εργονομία της Mercedes. Το άλλο είναι οι ψηφιακοί διακόπτες χαμηλά στην κονσόλα, οι οποίοι είναι αργοί και ασυνεπείς στο άγγιγμα.

4.0 V8 AMG, 550 PS

Εν αναμονή μίας πιο ισχυρής έκδοσης (ήδη μιλούν για μία V12) και μίας επαναφορτιζόμενης υβριδικής, ο μοναδικός κινητήρας της DBX σήμερα δεν είναι άλλος από τον κλασικό πλέον, 4λιτρο V8 της AMG. Με 550 ίππους για την περίσταση. Με το που τον θέσεις σε λειτουργία, δείχνει αμέσως τα δόντια του, παράγοντας ένα βαρύτονο ήχο στο ρελαντί, ο οποίος γίνεται λιγότερο ή περισσότερο άγριος όσο ανεβαίνουν οι στροφές, ανάλογα πάντα με το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης. Στο προφίλ GT, το πιο ήρεμο από τα προγράμματα δρόμου, καταλαβαίνεις ποιες είναι οι προθέσεις αυτής της Aston Martin: να περάσει τον θερμόαιμο χαρακτήρα μίας Vantage και την υψηλού τουρισμού αίσθηση μίας DB11 στο χώρο των SUV. Αυτό πρέπει να ήταν ο κρυφός πόθος σχεδιαστών και μηχανικών στο Gaydon. Είναι και επικίνδυνη αποστολή με δεδομένες τις διαστάσεις της DBX και τους απαράβατους νόμους της φυσικής. Κι όμως, η τετρακίνητη Astonείναι ένα απολαυστικό αυτοκίνητο σε βαθμό να αναρωτιέσαι πού πήγαν τα πέντε μέτρα επί δύο του αμαξώματος και τα τρία μέτρα μεταξονίου, όταν κάθεσαι πίσω από το τιμόνι του. Αντίστοιχα, στα χέρια σου το αυτοκίνητο δείχνει ένα τόνο ελαφρύτερο από τα 2.433 κιλά που μέτρησε το τμήμα δοκιμών του περιοδικού. Είναι ακριβέστατο και απαλό στις αντιδράσεις του και αναφέρομαι στον τρόπο με τον οποίο οι τροχοί ακολουθούν τις εντολές σου στο δρόμο, παρά στην άνεση της ανάρτησης. Η οποία είναι επίσης καλή. Το πιο διασκεδαστικό είναι πόσο εύκολα η DBX παίζει με τα όρια της πρόσφυσης και τους νόμους της φυσικής. Είναι ευέλικτη, ομοιογενής και έχει προβλέψιμες αντιδράσεις χωρίς να προσφεύγει συχνά στα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου ευστάθειας. Είσαι εσύ και εκείνη στο δρόμο. Θέλεις να την οδηγήσεις καθαρά; Αποκρίνεται. Θέλεις πιο άγρια; Κανένα πρόβλημα.

Από την πλευρά του ο V8 δε βρίσκεται κάτω από το καπό για την οικονομία του αλλά για την αστείρευτη δύναμη σε όλο το φάσμα περιστροφής. Από τη στιγμή που σφυρίζουν οι δύο τουρμπίνες – και το κάνουν από πολύ νωρίς – η ροπή είναι εντυπωσιακή, όπως και η ευστροφία του μέχρι τις 7.000 στροφές. Η συγκλονιστική δύναμή του, αναδεικνύει τις αρετές του πλαισίου, όμως αποκαλύπτει και τις αδυναμίες του κιβωτίου ταχυτήτων. Οι Βρετανοί αντικατέστησαν το περίφημο 8τάχυτο της ZF με το 9τάχυτο της Mercedes, το οποίο μπορεί να λειτουργεί μια χαρά σε ήρεμους ρυθμούς, όμως όταν χρειάζεσαι τη συνεργασία του σε σπορ οδήγηση, απογοητεύει. Ειδικά στα κατεβάσματα, κάποιες φορές είναι σα να σου κάνει χάρη. Η ασυνέπεια του κιβωτίου παραμένει και στα προγράμματα Sport και Sport+, στα οποία η ανάρτηση είναι προγραμματισμένη για πιο αγωνιστική – τρόπος του λέγειν – οδήγηση. Η DBX διαθέτει ενεργές αντιστρεπτικές ράβδους που τροφοδοτούνται με ρεύμα από κύκλωμα 48 Volt (eARC τις ονομάζει η Aston Martin) και ανταποκρίνονται άψογα στο ρόλο τους, ο οποίος δεν είναι άλλος από το να περιορίζουν τις κλίσεις στις στροφές. Ακόμη και στο όριο η DBX δείχνει ιδιαίτερο αυτοέλεγχο. Το τιμόνι είναι ελαφρύ αλλά μεταφέρει πλούσια πληροφορία από τους μπροστινούς τροχούς, ενώ ο δυναμισμός και η ομοιογένεια του αυτοκινήτου στο δρόμο σε κάνουν να ξεχνάς ότι δε διαθέτει σύστημα τετραδιεύθυνσης. Στον πίσω άξονα έχει τοποθετηθεί μόνο ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό και αυτό αρκεί. Μπορεί η DBX να μην φτάνει μία Urus στην ευθεία, στις στροφές όμως δεν τη φοβάται. Στους πίσω τροχούςμεταδίδεται ποσοστό 53 έως 100% της ροπής καθιστώντας την Aston Martin των SUV ένα απολαυστικά εύκολο αυτοκίνητο που θυμίζει Cayenne Coupé GTS, για να μην πούμε Macan. Αν είχε και ένα πιο ανθεκτικό στις καταπονήσεις πεντάλ φρένου θα είμασταν ευτυχείς. Όμως σε κάθε περίπτωση, αυτή εδώ είναι μία αυθεντική Aston. Απλά τυγχάνει να είναι και SUV. Και καλά κάνει.

 

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο