ΔΟΚΙΜΕΣ

Jaguar P400e: Η ατραξιόν της γκάμας

jaguar-p400e-i-atraxion-tis-gkamas-618699

Του Πάνου Ντάνου – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος

H επικαιροποίηση της F-Pace με το πρόσφατο facelift, είναι σημαντικό νέο. Η υβριδική, plug-in έκδοσή της, όμως, είναι είδηση πρώτου μεγέθους.

Κάτω από την ευμεγέθη και εξαιρετικής αισθητικής κυρτή οθόνη των 11,4 ιντσών, που είναι «μέρος» του infotainment «Pivi Pro» της F-Pace, υπάρχει μια περήφανη αναγραφή: «Est. 1935 – Coventry», λέει, μαζί με τη λέξη «Jaguar» ενδιάμεσα. Πρόκειται, φυσικά, για την χρονολογία ίδρυσης της «Jaguar Cars» και το τοπωνύμιο της πρώτης έδρας της εταιρείας, που, στις αρχές της δεκαετίας του ’20 (του προηγούμενου αιώνα, ε;) ήταν ένα μηχανουργείο που κατασκεύαζε  sidecars μοτοσικλετών.

H αναγραφή είναι ένας πολλαπλασιαστής του «proud of ownership», η υπενθύμιση μιας -σχεδόν- εκατονταετούς παράδοσης, η έγγραφη νύξη μιας μακράς ιστορίας, μια αναφορά που ξεχωρίζει τους αυτοκινητικούς αμνούς από τα τετράτροχα ερίφια.

Η F-Pace PHEV, είναι ένα SUV, υβριδικό, με μπαταρία -και- εξωτερικής φόρτισης. Πολύ πριν από αυτά όμως, είναι Jaguar.

ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ

Πριν την πρόσφατη αναβάθμισή της, που σήμανε και τον εμπλουτισμό της γκάμας με την plug-in υβριδική έκδοση, το εσωτερικό της F-Pace έμοιαζε δυσανάλογα ετεροχρονισμένο σε σχέση με την ηλικία της, που δεν ήταν δα και τόσο μεγάλη (παρουσιάστηκε στην έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, το 2015 και λανσαρίστηκε εμπορικά την άνοιξη του επόμενου χρόνου). Αμφιταλαντεύονταν μεταξύ της αυστηρότητας και της προσήνειας, παλινωδούσε σχετικά με τον  μαξιμαλισμό. Κάτι ήθελε να πει, αλλά δεν το έλεγε με σαφήνεια. Ένα από τα ουσιώδη που κατάφερε το εκτενές facelift, ήταν να ξεκαθαρίσει το τοπίο στην καμπίνα των επιβατών. Και αυτό, είναι σχεδόν κυριολεκτικό, αφού το απέριττο πλέον επικρατεί.

Η αλήθεια είναι ότι πίσω στο 2015, η αυτοκινητοβιομηχανία δεν χόρευε τον ψηφιακό χορό με την εξαλλοσύνη των ημερών μας, οπότε οι μπόλικοι φυσικοί διακόπτες της  F-Pace, ήταν φυσιολογικοί. Ωστόσο, υπήρχε και ένας αχρείαστος πλουραλισμός, μια τρικυμία εν τω εσωτερικώ (και αυτό δεν αφορούσε μόνο τους διακόπτες), που τώρα πια, όχι απλώς δεν υπάρχει αλλά έχει δώσει τη θέση του στη αποτελεσματική διακριτικότητα. Η οθόνη που λέγαμε, έχει εξαιρετική ευκρίνεια και χρηστικότητα, o αναδυόμενος περιστροφικός διακόπτης της κεντρικής κονσόλας είναι άψογος αισθητικά και λειτουργικά και χαίρεσαι να πασπατεύεις τον μπόλικο επιλογέα του κιβωτίου, τόσο που είναι «κρίμα» για την μετάδοση που είναι αυτόματη και δεν χρειάζεται να το κάνεις συχνά. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων (με διαγώνιο 12,3 ίντσες) αποτελεί στάνταρ εξοπλιστική παροχή -αυτό έλειπε άλλωστε-, είναι ευκρινής και δεν φείδεται πληροφοριών.

Η πολυτέλεια είναι δεδομένη, αλλά προσφέρεται στις σωστές δόσεις και πόρρω απέχει από την επίδειξη, γιατί η F-Pace αφορά τον οδηγό και τους επιβάτες της και όχι τον περίγυρο. Με έναν στοχευμένο τρόπο, το μοντέλο απευθύνεται όχι σε αυτούς που δυνητικά θα το αγοράσουν, αλλά σ’ εκείνους που τελικά θα το επιλέξουν. Ενδεικτική δε της δημιουργικότητας στο εσωτερικό, είναι η πανσπερμία των υλικών, που έχουν συνδυαστεί προσεγμένα ώστε να παράγουν αισθητικό αποτέλεσμα και υπάρχει αντίστιξη μεταξύ του σουέντ (στους ορθοστάτες του παρμπρίζ) με το δέρμα, και των ξύλινων επενδύσεων (της συγκεκριμένης εξοπλιστικής έκδοσης) με τη λάκα.

Αλλαγές υπάρχουν και στο αμάξωμα, με σημαντικότερες αυτές στους προφυλακτήρες, τη μάσκα και τα φωτιστικά σώματα, αλλά, προφανώς, η συνολική εικόνα παραμένει. Το αμάξωμα είναι ένα έκπαγλο, αδιατάραχτο σχήμα, το προφίλ του οποίου δίνει της εντύπωση της διαρκούς εκκίνησης.

Ο ΚΑΙΡΟΣ ΓΑΡ ΕΓΓΥΣ

Ο ένας μετά τον άλλο, οι κατασκευαστές δηλώνουν τις προθέσεις τους να εξηλεκτρίσουν τις γκάμες των μοντέλων τους και μάλιστα με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Για την Jaguar, το «αναπόφευκτο» ξεκίνησε νωρίς και με το δεξί, με ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, που, παρεμπιπτόντως ήταν ένα μοντέλο της σειράς «Pace». Η I-Pace, που παρουσιάστηκε το 2018, ήταν το πρώτο premium SUV του είδους, ανακηρύχθηκε «Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς» (για πρώτη φορά στην ιστορία της φίρμας) και «Παγκόσμιο Αυτοκίνητο της Χρονιάς» για το 2019, μεταξύ 62 βραβείων που απέσπασε συνολικά. Έκτοτε, απερίσπαστη η εταιρία μπόρεσε να σχεδιάσει τη στρατηγική εξηλεκτρισμού και να αποφύγει τη βίαιη μεταστροφή και τις σπασμωδικές επιλογές.

Η F-Pace PHEV, αποτελεί ισότιμο μέλος του lineup που περιλαμβάνει βενζινοκίνητες και πετρελαιοκίνητες εκδόσεις, αλλά, κακά τα ψέματα, ένεκα της εποχής, είναι η ατραξιόν της γκάμας.

Και όχι άδικα.

Σε ένα μοντέλο, με «συνολική» ισχύ 404 ίππων, εκ των οποίων οι 143 πιστώνονται στον ηλεκτροκινητήρα, αυτή η F-Pace είναι η ισχυρότερη της οικογένειάς της, με εξαίρεση την «ειδική» SVR των 550 ίππων. Με το μαγικό ραβδί του ηλεκτρικού μοτέρ, το μεγαλύτερο μέρος των 640 Nm της ροπής παρέχονται νωρίς και απλόχερα, γεγονός που κάνει τη μάχη μεταξύ αδράνειας και επιτάχυνσης άνιση υπέρ της δεύτερης. Ας μην παρεξηγηθώ: Οι -παρά κάτι- 2,2 τόνοι του αμαξώματος (2.189 κιλά), δεν είναι αμελητέο βάρος ούτε θεωρητικά, ούτε επί του πρακταίου. Έλα όμως που τα κιλά δεν «φαίνονται» στην ευθεία και, το σημαντικότερο, δεν παραποιούν τα δυναμικά χαρακτηριστικά στις στροφές. Η F-Pace, στρίβει με περισσότερη άνεση απ’ όσο φαντάζεσαι λόγω όγκου και υψηλότερη ταχύτητα απ’ όσο θα περίμενες λόγω μάζας. Και δεν μιλάμε καν για τις ανοιχτές κάμπες που είναι το στοιχείο της, αλλά για κλειστές διαδρομές που το τιμονιού είναι ακριβέστατο και με πολύ καλή αίσθηση. Ενδεικτικό του οδηγοκεντρικού χαρακτήρα, είναι το γεγονός ότι τα διαφορετικά driving modes αφορούν όχι μόνο την υβριδική κίνηση του αυτοκινήτου, αλλά ακόμη και την αμιγώς ηλεκτρική, που επιλέγεται από ανεξάρτητο διακόπτη.

Η ανακοινωμένη «ηλεκτρική» αυτονομία ανέρχεται σε 53 χιλιόμετρα και πρόκειται για ρεαλιστική τιμή και όχι ευσεβή πόθο, αρκεί να πρυτανεύει η σύνεση. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι ακόμη και με την επιλογή «EV», στην περίπτωση του kick-down, ή επί το ελληνικότερον, με το γκάζι στο πάτωμα, ο βενζινοκινητήρας τίθεται σε λειτουργία (πρόκειται για safety feature, προκειμένου να υπάρχει διαθέσιμη «ενεργητική επιτάχυνση»). Το αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων της ZF είναι εκπληκτικό και η μετάδοση είναι «πραγματική», μηχανική τετρακίνηση και όχι αποτέλεσμα παροχής της ηλεκτρικής ισχύος στους εμπρός τροχούς.

Θα ήταν άλμα σύγκρισης να αντιπαραθέσω την Jaguar με τις νεοφυείς  αυτοκινητοβιομηχανίες, που είδαν -ηλεκτρικό- φως και μπήκαν (και αυτό είναι πικρόχολο, αλλά όχι περιφρονητικό), τα χρόνια της με την ηλικία τους. Αλλά δεν μπορώ παρά να το κάνω. Για να φτάσουμε στον -σταδιακό- εξηλεκτρισμό της Jaguar, έχει προηγηθεί  μια σχεδόν εκατονταετής παράδοση, βρετανική αλαζονεία, μόχθος, μια E-Type που κατέπληξε τον κόσμο, πάθος για την αυτοκίνηση, μοντέλα που επισκίασαν τον James Bond και άλλα που άλωσαν το Le Mans.

Ναι, είναι μια άτοπη, ανεδαφική και γραφική σύγκριση. Αλλά ξεχωρίζει την ήρα από το σιτάρι.

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο