Q-ELECTRIC

Audi Q4 E-Tron: Ένα από τα καλύτερα οχήματα της πλατφόρμας ΜΕΒ (μέχρι σήμερα)

audi-q4-e-tron-ena-apo-ta-kalytera-ochimata-tis-platformas-mev-mechri-simera-622247

Του Lorenzo Facchinetti, Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis Φωτογραφίες: Wolfango

Οι πόρτες προς τον κόσμο της ηλεκτροκίνησης ανοίγουν πλέον διάπλατα στο Ίνγκολσταντ με αυτό το φουτουριστικό – από μέσα προς τα έξω – SUV. Διαθέτει χώρους Q5 με μικρότερες εξωτερικές διαστάσεις και ένα πανίσχυρο, αλλά οικονομικό, κινητήριο σύνολο που εξασφαλίζει αυτονομία πάνω από 400 χιλιόμετρα.

Αν μας το έδειχναν πριν από μερικά χρόνια δεν θα πιστεύαμε στα μάτια μας, όμως οι εξελίξεις είναι ραγδαίες όσο ποτέ άλλοτε. Δεν αναφέρομαι τόσο στο Q4 etron όσο στο γενικότερο στρατηγικό σχέδιο της Audi, αυτό που προδιαγράφει το άμεσο μέλλον της γερμανικής μάρκας. Και σ’ αυτό κυριαρχούν τα αμιγώς ηλεκτρικά, όπως και σε όλα τα brands του ομίλου Volkswagen εξάλλου.

Το λογότυπο etron εμφανίζεται όλο και πιο συχνά τον τελευταίο καιρό. Υποδηλώνει όλα εκείνα τα Audi που κρύβουν από κάτω έναν ή περισσότερους ηλεκτροκινητήρες, αποκλειστικά ή σε συνδυασμό με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης. Πιστέψτε μας, στους επόμενους μήνες, θα βλέπουμε μπροστά μας όλο και πιο συχνά το etron και αυτό διότι ο δρόμος της Audi είναι προδιαγεγραμμένος. Το υδρογόνο και τα συνθετικά καύσιμα μπορούν να περιμένουν, καθώς προϋποθέτουν τεράστια κόστη σε έρευνα και εξέλιξη. Τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά θα δηλώνουν παρών, όμως ως πρόσκαιρες μόνο λύσεις καταπολέμισης των όλο και πιο αυστηρών κανονισμών αντιρύπανσης διεθνώς. Ας μη γελιόμαστε, το όραμα του Ίνγκολσταντ είναι πλέον καθαρά ηλεκτρικό.

Η γερμανική μάρκα έχει στη διάθεσή της 15 δισεκατομμύρια ευρώ επενδύσεων στον τομέα του εξηλεκτρισμού και της απανθρακοποίησης της παραγωγής. Οπότε από σήμερα μέχρι το 2025 στοχεύει να παρουσιάσει 20 ηλεκτρικά μοντέλα συνολικά. Κάποια από αυτά είναι ήδη στην αγορά. Πρόκειται για τα etron και etron GT που καλύπτουν τις μεγάλες κατηγορίες και η εξάπλωση της γκάμας EV συνεχίζεται τώρα προς τα κάτω. Το Q4 etron γίνεται το νέο entry level ηλεκτρικό του Ίνγκολσταντ. Ταυτόχρονα, είναι και το πιο προηγμένο, καθώς η τεχνολογική εξέλιξη είναι ραγδαία στον τομέα. Το μεσαίο αυτό ηλεκτρικό SUV βασίζεται στην αρχιτεκτονική MEB του ομίλου VW. Πρόκειται για το εξηλεκτρισμένο alter ego της περίφημης πλατφόρμας MQB που μας χάρισε δεκάδες μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης τα προηγούμενα χρόνια. Η «ευέλικτη ηλεκτρική πλατφόρμα» αυτό σημαίνει το αρκτικόλεξο MEB στα γερμανικά – σχεδιάστηκε για να στηρίξει ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μόνο. Μέχρι στιγμής μας έχει δώσει τα VW ID.3 και ID.4, το Skoda Enyaq και το Cupra Born. Τώρα, ήρθε η ώρα να μας προσφέρει και το Q4 etron.

Η ΓΚΑΜΑ Q4 ETRON

Ένα μεγάλο πλεονέκτημα των ηλεκτρικών που βασίζονται σε αμιγώς EV πλατφόρμες είναι η εξαιρετική εκμετάλλευση χώρων. Για να δώσουμε μία ιδέα των διαστάσεων του Q4 etron, να πούμε ότι με μήκος 4,59 μέτρα, είναι ανάμεσα στο Q3 (4,48 μ.) και το Q5 (4,68 μ.). Ωστόσο, έχει χώρους για επιβάτες και αποσκευές ισάξιους του δεύτερου. Ανάμεσα στα δύο μοντέλα βρίσκεται και ο τιμοκατάλογος του Q4 που ξεκινά από τις 44.900 ευρώ για την έκδοση 35 με ισχύ 170 ίππων και μπαταρία 55 kWh, ανεβαίνει στις 52.100 ευρώ για το etron 40 με 204 ίππους και 82 kWh και φτάνει στις 58.450 ευρώ στην κορυφαία έκδοση 50 quattro. Η έκδοση 50 Quattro S Line της δοκιμής ξεκινά από τα 60.421 ευρώ και όπως αντιλαμβάνεστε είναι τετρακίνητη, χάρη στην τοποθέτηση ενός δεύτερου ηλεκτροκινητήρα στον μπροστινό άξονα. Με την προσθήκη αυτή, η συνολική ισχύς ανεβαίνει στους 299 ίππους και συνδυάζεται με μπαταρία 82 ονομαστικών kWh (77 πραγματικών). Για όποιον επιθυμεί ένα ακόμη πιο σπορ Q4 etron, υπάρχει ήδη η έκδοση Sportback, με τη γνωστή επιτυχημένη coupé διαμόρφωση του πίσω μέρους.

Επί της ουσίας βέβαια δεν αλλάζει κάτι στη σχεδιαστική γλώσσα του αμαξώματος, η οποία δε διαφέρει από το πρωτότυπο που είχε παρουσιάσει η Audi στη Γενεύη το 2019. Το αμάξωμα διακρίνεται για τις άψογες αναλογίες και τις μυώδεις γραμμές του, ενώ στην καμπίνα το περιβάλλον είναι λειτουργικό όσο και φουτουριστικό. Με το που καθίσεις στη θέση του οδηγού, την παράσταση κλέβουν οι έντονες ακμές του ταμπλό, το οποίο μοιάζει να έχει σχεδιαστεί γύρω από τον οδηγό. Διόλου τυχαία, η οθόνη του infotainment είναι εμφανώς στραμμένη προς εσένα. Χαρακτηριστικό είναι και το νέο τιμόνι με τον τετραγωνισμένο κώνο και την επίπεδη στεφάνη, τόσο στο κάτω όσο και στο πάνω μέρος, το οποίο έχει σχεδιαστεί με γνώμονα τη βέλτιστη ορατότητα της οθόνης των οργάνων αλλά και του HeadUp Display στο παρμπρίζ, με τις απεικονίσεις επαυξημένης πραγματικότητας. Προσέξτε τις ενδείξεις στο πρώτο test drive που θα κάνετε και θα δείτε ότι είναι σε δύο επίπεδα. Οι προειδοποιητικές που αφορούν στην κατάσταση του δρόμου και εκείνες του συστήματος πλοήγησης, δίνουν την αίσθηση ότι απεικονίζονται σε μία οθόνη 70 ιντσών που αιωρείται σε απόσταση δέκα μέτρων από τα μάτια του οδηγού. Επί προσωπικού, πρέπει να παραδεχτώ ότι ποτέ δεν υπήρξα λάτρης των οθονών headup, όμως η συγκεκριμένη δεν αποσπά την προσοχή και βοηθά ιδιαίτερα τον οδηγό να διατηρεί το βλέμμα του στο δρόμο.

Όσον αφορά στην εργονομία του τιμονιού, η διάταξη των διακοπτών παραμένει τυπικά Audi και διακρίνεται για την ευχρηστία της. Ιδιαίτερα πρακτικός είναι ο διακόπτης View από τον οποίο μπορείς να αλλάξεις ταχύτατα την απεικόνιση του πίνακα οργάνων, χάρη στον προηγμένο επεξεργαστή του συστήματος. Στο τιμόνι του Q4 etron οι κλασικοί περιστροφικοί διακόπτες έχουν αντικατασταθεί από επιφάνειες αφής, οι οποίες μπορεί να εντυπωσιάζουν στην όψη, προϋποθέτουν όμως εξάσκηση μέχρι να αποδειχτούν και πρακτικές. Ο αρχάριος χρήστης αρχικά θα αστοχεί στην εύρεση της επιθυμητής λειτουργίας, ενώ δεν αποκλείεται να αγγίζει κάποιες φορές κάποιο touchpad με την παλάμη.

Το ψηφιακό πακέτο του Q4 etron συμπληρώνει το σύστημα πολυμέσων MMI Plus, σε έκδοση με μεγαλύτερη οθόνη. Αντί για την οθόνη 10,1 ιντσών των άλλων Audi, το Q4 διαθέτει οθόνη 11,6” με ανάλυση 1.764x824 pixel, εύληπτο περιβάλλον χρήστη, online υπηρεσίες και δυνατότητα προγραμματισμού του ταξιδιού με βάση την αυτονομία και τους διαθέσιμους σταθμούς φόρτισης στο ταξίδι. Το σύστημα συνδέεται ασύρματα με συσκευές Android και Apple. Η φόρτιση κινητού γίνεται και ασύρματα, τοποθετώντας τη συσκευή όρθια σε μία ειδική βάση στο κάτω μέρος της κεντρικής κονσόλας. Εκεί ακριβώς υπάρχει επίσης μία πρακτική θήκη μικροαντικειμένων και δύο θύρες USBC.

Στην επάνω επιφάνεια της εναέριας κονσόλας, υπάρχει ένα πάνελ λειτουργιών οδήγησης που περιλαμβάνει το πλήκτρο εκκίνησης, τους διακόπτες προγραμμάτων οδήγησης και ADAS, καθώς και τον επιλογέα μετάδοσης. Ο τελευταίος διαθέτει με τρεις μόνο θέσεις: εμπρός, όπισθεν και B (brake) για ανάκτηση ενέργειας στο φρενάρισμα. Το επίπεδο λειτουργίας του συστήματος ρυθμίζεται από τα paddles στο τιμόνι. Αυτό που με εντυπωσίασε είναι η πιο έντονη λειτουργία του συστήματος σε σχέση με τα υπόλοιπα etron. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι μπορείς να οδηγείς χρησιμοποιώντας μόνο το δεξί πεντάλ. Ο βαθμός ανάκτησης ενέργειας απεικονίζεται στα όργανα από έναν πράσινο δείκτη που πληροφορεί τον οδηγό ποιο από τα τρία επίπεδα ανάκτησης είναι επιλεγμένο.

Όσον αφορά τώρα τη δύναμη του κινητήριου συνόλου σε σχέση με τα άλλα μοντέλα που βασίζονται στην ίδια πλατφόρμα, αλλά διαθέτουν ένα μόνο κινητήρα (ID.3 και Enyaq για παράδειγμα), η ώθηση που εξασφαλίζουν οι δύο ηλεκτροκινητήρες των 300 ίππων είναι εντυπωσιακή. Μιλάμε για ακαριαία δύναμη, όπως σε κάθε ηλεκτρικό, χωρίς όμως να αποδίδεται βίαια ώστε να χρειάζεται να προσέχει πώς θα την ελέγξει ο οδηγός από το δεξί πεντάλ. Οι τιμές επιτάχυνσης που μετρήσαμε είναι ενδεικτικές των δυνατοτήτων του Q4 etron: 5,9 δευτερόλεπτα για το 0-100 και μόλις 800 μέτρα απόσταση για το 0-180, όπου έχει περιοριστεί η τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου.

Όμως η μεγαλύτερη αρετή του μικρότερου – για την ώρα – ηλεκτρικού Audi είναι η άνεση. Δεν είναι μόνο η αθόρυβη λειτουργία των ηλεκτροκινητήρων, αλλά και η εξαιρετική ηχομόνωση που κρατάει έξω από την καμπίνα θορύβους κύλισης ελαστικών και αεροδυναμικά σφυρίγματα. Όσο για τις αναρτήσεις, λειτουργούν άψογα ακόμη και στη σπορ έκδοση S Line της δοκιμής με τις προαιρετικές ζάντες 21 ιντσών. Από τη μία, η ρύθμιση είναι σφιχτή, περιορίζοντας τις κλίσεις στις στροφές. Από την άλλη, η ενδοτικότητα είναι εξαιρετική, ακόμη και πάνω από λακούβες και καλντερίμια. Η οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου είναι πραγματικά δυναμική, αποπνέοντας μία γενικότερη αίσθηση ευελιξίας. Μόνο αν υπερβάλλετε εαυτόν στις στροφές θα καταλάβετε το διόλου ευκαταφρόνητο βάρος των 2,3 τόνων και την παρεμβατική συμπεριφορά του ESP. Να σημειώσουμε εδώ ότι το αυτοκίνητο δοκιμής ήταν προ-παραγωγής, οπότε επιφυλασσόμαστε για την τελική ρύθμιση των ηλεκτρονικών συστημάτων.

ΚΑΛΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ

Το μεγάλο βάρος ευτυχώς δεν αποβαίνει σε βάρος της κατανάλωσης, η οποία είναι πολύ λογική με δεδομένες τις επιδόσεις του κινητήριου συνόλου. Το πιο οικονομικό σενάριο χρήσης είναι η εθνική, όπου το Q4 καταναλώνει 18,2 kWh ανά 100 χιλιόμετρα και μπορεί να καλύψει απόσταση 450 χιλιομέτρων με πλήρη φόρτιση. Στον αυτοκινητόδρομο, η αυτονομία περιορίζεται στα 340 χιλιόμετρα λόγω περιορισμένης λειτουργίας του συστήματος ανάκτησης ενέργειας, αλλά και πάλι η τιμή αυτή δεν προκαλεί ιδιαίτερο άγχος στον οδηγό. Συνολικά, το Q4 μπορούμε να πούμε ότι έχει πραγματική αυτονομία 400 χιλιομέτρων, ενώ ανακτά πολύ γρήγορα εμβέλεια σε κοινόχρηστους ταχυφορτιστές. Το Audi δέχεται συνεχές ρεύμα με ισχύ μέχρι 125 kW, το οποίο μεταφράζεται σε ανάκτηση αυτονομίας 100 χιλιομέτρων σε 13 λεπτά της ώρας. Η σύνδεση σε κοινόχρηστους ταχυφορτιστές γίνεται όπως και στα άλλα etron. Μέσω της υπηρεσίας etron Charging που συνοδεύεται από ειδική έξυπνη κάρτα και εφαρμογή στο κινητό. Η συγκεκριμένη υπηρεσία της Audi προσφέρει προνομιακές τιμές στο δημοφιλές δίκτυο Ionity σε όλη την Ευρώπη.

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο