Q-ELECTRIC

Volvo C40: Πρώτες Εντυπώσεις 

volvo-c40-protes-entyposeis-630859

Ο φιλόδοξος οδικός χάρτης της νέας εποχής της Volvo ξεκινά με αυτό το crossover coupé. Είναι το πρώτο μοντέλο της σουηδικής εταιρείας με αποκλειστικά ηλεκτρικό κινητήρα. Πήραμε μια πρώτη γεύση οδηγώντας το στο Βέλγιο, όπου και παράγεται.

Tου Lorenzo Facchinetti Aπόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος Φωτογραφίες: Wolfango

Αρχής γενομένης από το 2030, όλα τα νέα Volvo θα είναι ηλεκτρικά. Από το 2040, η εταιρεία θα έχει επιτύχει την ουδετερότητα προς τον άνθρακα και την κυκλικότητα στην παραγωγή, δηλαδή αυτή θα βασίζεται αποκλειστικά σε ανακυκλωμένα υλικά. Η σουηδική εταιρεία λαμβάνει σοβαρά υπόψιν της το θέμα της κλιματικής αλλαγής και είναι ένα βήμα μπροστά από την εποχή της (σήμερα, έχει συμφωνηθεί ο μηδενισμός του παγκοσμίου αποτυπώματος ως προς τον άνθρακα το 2050). Ίσως να είναι και περισσότερα του ενός βήματα μπροστά, σύμφωνα με όσα ακούσαμε στην πρόσφατη διάσκεψη του ΟΗΕ (COP26) για την κλιματική αλλαγή στη Γλασκώβη. Η Ινδία, για παράδειγμα, δεν θα τα καταφέρει νωρίτερα από το 2070.

Στο εργοστάσιο της Volvo στη Γάνδη (Βέλγιο), όπου κατασκευάζονται τα XC40 και V60, ήδη από το επόμενο έτος αναμένεται πάνω από το ήμισυ της παραγωγής να είναι ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Με παράλληλη αύξηση της παραγωγικής του δυνατότητας στις 135.000 μονάδες σε ετήσια βάση. Από αυτό ακριβώς το εργοστάσιο ξεκινά η γνωριμία μας με το αυτοκίνητο που ανέλαβε αυτή την ιστορική ενεργειακή μετάβαση για τη σκανδιναβική εταιρεία. Το νέο C40 δεν είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό Volvo. Τον τίτλο αυτό κατέχει το XC40 Recharge, αν και το XC40 είναι διαθέσιμο και με θερμικούς κινητήρες. Το C40, από την άλλη, είναι το πρώτο μοντέλο της Volvo που είναι διαθέσιμο αποκλειστικά με μπαταρίες. Γι' αυτό και έχει μια ιδιαίτερη θέση στον φιλόδοξο οδικό χάρτη της σουηδικής εταιρείας.

ΜΕΤΑΞΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΝΕΑΣ ΜΟΔΑΣ

Το «C» στην ονομασία του παραπέμπει στα coupé των προηγούμενων ετών, των οποίων αποτελεί τον πνευματικό κληρονόμο. Όσοι τα θυμούνται, θα διακρίνουν στοιχεία του σχεδιαστικού DNA από το C30 ή το 480 στο πίσω μέρος. Όσοι δεν τα θυμούνται, απλά θα παρατηρήσουν ότι η σχεδίαση είναι σύμφωνη με τη μόδα των crossover coupé, με την έντονη κλίση της οροφής και τις τέσσερις πόρτες. Η διχρωμία της οροφής δεν είναι τυχαία. Χαμηλώνει οπτικά το κέντρο βάρους. Το πίσω παράθυρο με την έντονη κλίση είναι ένα ακόμα από τα πολλά ενδιαφέροντα σχεδιαστικά στοιχεία. Όπως και οι διπλές διακριτικές αεροτομές στο πίσω μέρος (μία ψηλά και μία χαμηλά), τα ιδιαίτερης σχεδίασης φώτα LED στο πίσω μέρος και οι προβολείς LED pixel εμπρός. Οι τελευταίοι αποτελούνται από 84 ενεργές διόδους matrix που κάνουν τη νύχτα μέρα, δίχως να «τυφλώνουν» τα αντίθετα κινούμενα οχήματα.

Η πρόσβαση στην καμπίνα είναι πανεύκολη (ένας από τους λόγους της δημοφιλίας των SUV). Η εικόνα που αντικρίζω είναι η γνώριμη, καθησυχαστική και φιλόξενη, όπως και στα λοιπά Volvo. Στρέφω την προσοχή μου σε κάποιες λεπτομέρειες, τις οποίες μου τόνισε ο υπεύθυνος εσωτερικής σχεδίασης της εταιρείας το προηγούμενο βράδυ, κατά τη διάρκεια του δείπνου. Η πιο ιδιαίτερη από αυτές τις λεπτομέρειες είναι οι επενδύσεις στο ταμπλό. Τη νύχτα, φωτίζονται και μοιάζουν με τοπογραφικό χάρτη (όπως μπορείτε να δείτε στην επόμενη σελίδα). Τη φιλικότητα προς το περιβάλλον αποδεικνύουν οι δερμάτινες επενδύσεις, οι οποίες είναι προϊόν ανακύκλωσης φυσικά και όχι γνήσιο δέρμα.'=

ΕΞΥΠΝΟΣ ΒΟΗΘΟΣ

Η ψηλή θέση οδήγησης είναι ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη. Το C40 είναι έτοιμο να ξεκινήσει. Απομένει μόνο η επιλογή της λειτουργίας D στο κιβώτιο σταθερής σχέσης. Μια ματιά στην κατακόρυφη οθόνη του infotainment αρκεί για να πληροφορηθώ για την αυτονομία. Έχω ενέργεια για 420 χιλιόμετρα, αριθμός που φυσικά μπορεί ν' αυξηθεί ή να μειωθεί ανάλογα με το στυλ της οδήγησης. Αν και το τελευταίο είναι προφανές, ο υπολογιστής ταξιδιού του C40 προβλέπει με ακρίβεια τη διακύμανση της αυτονομίας, παρέχοντας μια ελάχιστη και μια μέγιστη τιμή. Μια χρήσιμη και καθόλου προφανής λεπτομέρεια, την οποία διαθέτουν ελάχιστα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Μιας και αναφερθήκαμε στον έξυπνο βοηθό, θα πρέπει να τονίσουμε τη συμβολή του συστήματος πολυμέσων στην ευχαρίστηση της μετακίνησης. Το λογισμικό του έχει εξελιχθεί σε συνεργασία με τη Google. Είναι ένας από τους πιο αποτελεσματικούς φωνητικούς βοηθούς που υπάρχουν. Συνδέεστε με αυτόν μέσω του λογαριασμού σας στη Google, ώστε να μπορέσετε να διαχειριστείτε ορισμένες λειτουργίες του αυτοκινήτου. Όπως τη ρύθμιση της θερμοκρασίας ή την αναζήτηση σημείων ενδιαφέροντος και την εύρεση προορισμών στο σύστημα πλοήγησης. Το σύστημα αυτό διαθέτει μια αποκλειστική έκδοση των Χαρτών της Google, με εκτεταμένες λειτουργίες σχετικές με την ηλεκτροκίνηση. Όπως για παράδειγμα ο αυτόματος προγραμματισμός του ταξιδιού λαμβάνοντας υπόψη τις στάσεις για επαναφόρτιση, ανάλογα με την υπολειπόμενη αυτονομία.

Μέρος των πληροφοριών, όπως για παράδειγμα της πλοήγησης, προβάλλονται σε μια μεγάλη ψηφιακή οθόνη ακριβώς μπροστά στα μάτια του οδηγού. Τα γραφικά είναι άμεσα κατανοητά, ωστόσο σε αυτή την οθόνη εμφανίζεται μόνο το ποσοστό φόρτισης της μπαταρίας και όχι η υπολειπόμενη αυτονομία. Αυτή θα τη βρείτε στο ειδικό μενού του infotainment, στην κατακόρυφου προσανατολισμού κεντρική οθόνη. Η διεπαφή είναι υψηλής ευκρίνειας και το σύστημα αποκρίνεται άμεσα στις εντολές του χρήστη. Πολύ καλό αυτό επειδή η ενεργοποίηση της λειτουργίας «one pedal feeling», για τη μέγιστη ισχύ στο σύστημα αναγεννητικής πέδησης δίχως να πατάτε καν το φρένο, πρέπει επίσης να γίνει μέσω της κεντρικής οθόνης. Ο συγκεκριμένος τρόπος ενεργοποίησης αυτής της λειτουργίας δεν είναι ότι πιο βολικό, ωστόσο ο υπεύθυνος R&D της Volvo μας εξήγησε ότι είναι μια συνειδητή επιλογή. Εάν ο οδηγός επιλέξει να ενεργοποιήσει αυτή τη λειτουργία, δεν πρόκειται να θελήσει να την απενεργοποιήσει, σύμφωνα με το στέλεχος της σουηδικής εταιρείας. Δεκτή η άποψή του, επιτρέψτε μας ωστόσο να έχουμε τις αμφιβολίες μας. Καλύτερα να υπήρχε ένα κουμπί στο τιμόνι, ώστε ο οδηγός να μπορεί να επιλέξει γρήγορα όποια λειτουργία επιθυμεί. Οι σκέψεις αυτές περνούν σε δεύτερη μοίρα, μόλις πατήσεις το γκάζι. Η ώθηση που προσφέρουν οι δύο κινητήρες είναι αυτή ακριβώς που αναμένεις. Οι 408 ίπποι κολλάνε το σώμα σου στην πλάτη του καθίσματος και τα 100 χλμ./ώρα από στάση έρχονται σε μόλις 4,7 δευτερόλεπτα. Εξίσου βίαιη είναι και η επιβράδυνση, μόλις σηκώσεις το πόδι σου από το δεξί πεντάλ (έχω επιλέξει το προαναφερθέν πρόγραμμα μέγιστης αναγέννησης). Η διαδρομή που ακολουθούμε είναι κυρίως αστική και περιαστική, με σχετικά σταθερή ταχύτητα κίνησης, ιδανική για ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Σε βαθμό που οι τιμές της κατανάλωσης να κυμαίνονται μεταξύ 20-21 kWh ανά 100 χιλιόμετρα, ακριβώς σύμφωνες με τα δηλωμένα κατά WLTP επίσημα στοιχεία. Το γεγονός αυτό μου δίνει αυτοπεποίθηση ότι θα καταφέρω να διανύσω 420 χιλιόμετρα (αυτονομία που δηλώνει η Volvo), από τη στιγμή που η μπαταρία είναι πλήρως φορτισμένη. Αυτό σημαίνει ότι έχω στη διάθεσή μου 75 kWh (ονομαστική τιμή 78 kWh), με δυνατότητα ταχείας φόρτισης, εάν χρειαστεί, σε στήλες συνεχούς ρεύματος στα 150 kW που μπορεί να δεχτεί το C40. Ο ενσωματωμένος φορτιστής των 11 kW (εναλλασσόμενου ρεύματος) επιτρέπει την πλήρη φόρτιση της μπαταρίας σε οκτώ ώρες, δηλαδή κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Επιστρέφοντας σε αστικό περιβάλλον, εκτιμάς την άριστη ηχομόνωση. Η ανάρτηση είναι ρυθμισμένη σαφώς υπέρ της άνεσης, δίχως όμως να επιτρέπει τις υπερβολικές κλίσεις στις στροφές. Μεταξύ των συστημάτων που λειτουργούν άψογα είναι και τα ADAS. Το C40 προσφέρει αυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 2. Οδηγούμε την αρχική, υπερπλούσια σε εξοπλισμό έκδοση. Στην έκδοση αυτή, κόστους 66.344 ευρώ στην Ελλάδα περιλαμβάνεται και ένα πακέτο (4.357 ευρώ) προγραμματισμένης συντήρησης τριών ετών, μεικτής ασφάλισης τριών ετών και πενταετής εγγύηση.

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο