ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή BMW iX1 xDrive30: «Πράσινη» αλλά πανίσχυρη

dokimi-bmw-ix1-xdrive30-prasini-alla-panischyri-679806

Η iX1 ακολουθεί τον δρόμο της i3, με την έννοια ότι αποτελεί τη βάση για την ηλεκτρική γκάμα των Βαυαρών. Με 313 ίππους, οδηγοκεντρικό χαρακτήρα και ικανοποιητική αυτονομία, αποτελεί μια πολύ ολοκληρωμένη πρόταση στην πιο «γεμάτη» κατηγορία αυτοκινήτων που εξαρτώνται από τη πρίζα.

του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, Φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος

Η ηλεκτρική έκδοση της X1 άργησε αρκετά, αφού ο ανταγωνισμός είχε λανσάρει τα δικά της αμιγώς ηλεκτρικά Compact SUV εδώ και δύο χρόνια. Μάλλον ήταν μια στρατηγική κίνηση από την BMW, που επικεντρώθηκε στα μεγαλύτερα ηλεκτρικά μοντέλα της – που είχαν άλλωστε και μεγαλύτερο εμπορικό αντίκτυπο στην Ευρώπη- και έκανε υπομονή για να εξηλεκτρίσει πλήρως το Best Seller SUV (SAV για την BMW) της, με τη νέα γενιά. Πολύ λογική κίνηση αν αναλογιστούμε τη φιλοσοφία της νέας X1, που παρότι κράτησε πολλά οδηγοκεντρικά στοιχεία, μεταμορφώθηκε σε μοντέλο «φιλικότερο» προς ένα ευρύτερο κοινό, πιο άνετο, πρακτικότερο και πιο ψηφιακό. Στην Ελλάδα λοιπόν, χάρη στο πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά 2» ,προσφέρεται σε καλύτερη τιμή ακόμα και από την βασική Plug-in υβριδική έκδοση 25e, αποτελώντας μια ελκυστική πρόταση για να κινηθεί κάποιος με το «ρεύμα» της εποχής.

Ξεχωρίζει από το i

Οι πειραματισμοί σε ένα Best Seller δεν υφίστανται. Το εισαγωγικό SUV της BMW επανασχεδιάστηκε χωρίς εξτρεμισμούς ή υπερβολές, με μία μάσκα νεφρών σε φυσιολογικά επίπεδα και συνολικό σουλούπι, κοντά σε αυτό του μοντέλου που αντικατέστησε. Παρ’ όλα αυτά, δεν μπορείς να την μπερδέψεις με την προηγούμενη, είναι πολύ πιο μοντέρνα, επιβλητική και σπορ. Για να λέμε την αλήθεια, η νέα X1 είναι από τα πιο ελκυστικά μοντέλα που διαθέτει στην πλήρως φρεσκαρισμένη γκάμα της η BMW.

Η αμιγώς ηλεκτρική iX1, ξεχωρίζει κυρίως από την μάσκα και τον πίσω προφυλακτήρα. Όσον αφορά τα «νεφρά» της, έχουν την ίδια διάταξη και μέγεθος με τις θερμικές εκδόσεις, αλλά είναι εντελώς κλειστά και έχουν στο εσωτερικό τους ένα μπλε ηλεκτρίκ περίγραμμα. Το ίδιο χρώμα βρίσκεται στα φιλέτα στον μπροστινό προφυλακτήρα και στη λωρίδα των μαρσπιέ, όταν δεν είναι εφοδιασμένη με το M πακέτο εξοπλισμού, κάτι που δεν ισχύει απαραίτητα για τον πίσω προφυλακτήρα –  στον οποίο δεν υπάρχουν προφανώς απολήξεις της εξάτμισης αλλά διαχύτες. Αυτό εξαρτάται όμως από την χρωματική επιλογή και τον προαιρετικό εξοπλισμό, αφού πλην της μάσκας, οι μπλε ηλεκτρίκ λεπτομέρειες μπορούν να αντικατασταθούν με μαύρες. Όλες οι επιλογές των τροχών είναι μοναδικές για την iX1, από 17 έως 20 ίντσες, αντίθετα η χρωματική παλέτα είναι σχεδόν ίδια, εμπλουτισμένη μόνο από μια χρωματική επιλογή. Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι πάντως το Frozen Pure Grey, που είχε το μοντέλο της δοκιμής μας, με το οποίο λανσαρίστηκε κι’ όλας η έκδοση M Sport της νέας X1. Δεν λείπουν και τα λογότυπα με την έκδοση του μοντέλου καθώς και τα χαρακτηριστικά «i» σε διάφορα σημεία.

Ψηφιακή και πρακτική

Όπως και στις συμβατικές εκδόσεις της X1, έτσι και στην αμιγώς ηλεκτρική, η εικόνα σε σχέση με την προηγούμενη είναι εντελώς νέα. Βάση για το design αποτελεί και εδώ η πρώτη ηλεκτρική ναυαρχίδα iX, η οποία έφερε στο προσκήνιο για πρώτη φορά την διάταξη με τις δύο οθόνες στο κυρτό πάνελ. Το Curved Display, που σύντομα θα συναντάται σε όλα τα μοντέλα της μάρκας, διαθέτει δύο οθόνες, μία 10,25” για τον οδηγό και μία 10,7” για το σύστημα πολυμέσων iDrive.

Το τελευταίο βασίζεται στο νεότερο λογισμικό Operating System 8, που έχει μια λογική πιο κοντά σε Smartphone, με μεγάλα εικονίδια, λιγότερα μενού, αρκετές επιλογές διαμόρφωσης των κεντρικών οθονών και περισσότερο χρώμα. Ο χειρισμός του παραμένει εύκολος μέσω της αφής ή των φωνητικών εντολών, όμως για πρώτη φορά μετά από 22 χρόνια, λείπει το ο κεντρικός πιεζό-περιστροφικός διακόπτης στην κεντρική κονσόλα, που αν μας ρωτάτε η επιστροφή του στην ανανέωση του μοντέλου είναι… απαραίτητη. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων πάντως, μπορεί να έχει κάπως μεγάλα μπέζελ, αλλά τα γραφικά του είναι εξαιρετικά και μπορεί να διαμορφωθεί με ποικίλους τρόπους. Προαιρετικά διατίθεται και ένα μεγάλο Head-Up Display, ενώ με το κατάλληλο πακέτο εξοπλισμού, η κεντρική οθόνη υποστηρίζει επαυξημένη πραγματικότητα στην εφαρμογή της πλοήγησης.

Πέρα από το ψηφιακό κομμάτι, η υπόλοιπη καμπίνα έχει μια Open Space φιλοσοφία και minimal χαρακτηριστικά, με λιγοστά κουμπιά, αιωρούμενη κεντρική κονσόλα και επίπεδο ταμπλό. Η ποιότητα κατασκευής δεν μπορεί παρά να χαρακτηριστεί κορυφαία για την κατηγορία, τόσο με την επιλογή των υλικών όσο και με την στιβαρή συναρμογή τους. Όλα είναι premium και έχουν ωραία αφή, ακόμα και χαμηλά στην καμπίνα αλλά και πίσω. Στο πακέτο M Sport τα καθίσματα είναι ντυμένα με έναν συνδυασμό Alcantara/Συνθετικού δέρματος και μπλε ηλεκτρίκ ραφών, ενώ υπάρχει και η προαιρετική επιλογή για ποιοτικά δέρματα.

Χωροταξικά δεν διαφέρει στο εσωτερικό από τις υπόλοιπες εκδόσεις. Στο πίσω μέρος, όπου η μπαταρία δεν έχει επηρεάσει την διάταξη, ο χώρος για τους επιβάτες είναι αρκετά μεγάλος, τόσο στην απόσταση από τα μπροστινά καθίσματα όσο και στον αέρα για το κεφάλι. Τα καθίσματα μπορούν να ρυθμιστούν ως προς την κλίση τους ή και ως προς την θέση τους, με το ανάλογο πακέτο εξοπλισμού που μπορούν να συρθούν κατά 13 εκ. Η πλάτη χωρίζεται σε αναλογία 40:20:40 και με την αναδίπλωση τους, ο χώρος αποσκευών φτάνει τα 1.535 λίτρα και διαμορφώνεται επίπεδα. Με τα καθίσματα στη κανονική τους θέση, 490 λίτρα είναι διαθέσιμα για αποσκευές, μόλις 10 λίτρα δηλαδή λιγότερα από τις τετρακίνητες εκδόσεις της X1.

Την λες και «πράσινη» M

Η νέα X1 σχεδιάστηκε από την αρχή με την ηλεκτρική και τις Plug-in υβριδικές εκδόσεις στα χαρτιά. Μπορεί η κατά βάση «προσθιοκίνητη» νέα πλατφόρμα FAAR της X1, να μην είναι καθαρά για ηλεκτρικά μοντέλα, όμως είναι σίγουρα πιο κατάλληλη από αυτήν που χρησιμοποιεί, για παράδειγμα, η πολύ πιο ισχυρή i4. Αυτά κυρίως αφορούν στην τοποθέτηση της μπαταρίας, στην δομή και τη στιβαρότητα της πλατφόρμας αλλά και στο πόσο επηρεάζονται οι εσωτερικοί χώροι.

Η iX1 διαθέτει μία μόνο έκδοση, την xDrive 30e, που όπως δηλώνει το όνομα της είναι τετρακίνητη χάρη στους δύο ηλεκτροκινητήρες. Πρόκειται στην ουσία για τον ίδιο ηλεκτροκινητήρα

eDrive 5ης γενιάς με απόδοση 190 ίππους και ροπή 247 Nm(που είναι σύγχρονος αλλά όχι μόνιμου μαγνήτη, αφού ο ρότορας διεγείρεται εξωτερικά με ρεύμα), τοποθετημένο τόσο στον εμπρός όσο και στον πίσω άξονα. Η συνολική απόδοση, με το στιγμιαίο πρόγραμμα Boost, στους 313 ίππους και η ροπή σχεδόν τα 500 Nm, νούμερα ικανά να χαρίσουν στο ηλεκτρικό SUV των σχεδόν 2,1 τόνων, επιδόσεις σπορ αυτοκινήτου. Για τα 0-100 θα χρειαστεί κάτι λιγότερο από 5,6 δευτερόλεπτα, με την τελική να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ./ώρα και να εμφανίζεται στο κοντέρ με… συνοπτικές διαδικασίες.

Οι επιδόσεις είναι σχεδόν εφάμιλλες με αυτές της πρόσφατα λανσαρισμένης X1 M35i, όμως χάρη στην ακαριαία ροπή της ηλεκτρικής έκδοσης, η θερμική και στα χαρτιά πιο «σκληροπυρηνική» έκδοση, θα είναι πάντα πίσω. Δεν ξέρουμε πώς τα καταφέρνει η BMW, αλλά ακόμα και στα ηλεκτρικά της μοντέλα καταφέρνει η αίσθηση της ροπής, να είναι πιο βίαιη από ότι υποδηλώνουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά. Έτσι και στην iX1, με τα σπορ προγράμματα οδήγησης ενεργοποιημένα, η απόκριση είναι καλύτερη από μοντέλα που έχουν 100 ίππους παραπάνω και οι επιβάτες θα κολλήσουν στο κάθισμα με έντονο τρόπο. Επίσης, η δύναμη μεταφέρεται στο δρόμο με ένα γραμμικό τρόπο μέχρι την τελική ταχύτητα, οπότε παρά την αρχική έκρηξη, συνεχίζει να υπάρχει ένας καλός ρυθμός επιτάχυνσης.

Για την πόλη, ταξίδι και στροφοδιαδρομές

Μόνο το βάρος, η ρύθμιση της ανάρτησης και η απόσταση από το έδαφος, αποτελούν ουσιαστικές αλλαγές. Επομένως, η αίσθηση είναι πολύ κοντά σε αυτή μιας συμβατικής X1, που στην τρίτη της γενιά είναι πιο ευκολοδήγητη και άνετη από ποτέ. Εντός πόλης, η ηλεκτρική έκδοση όμως παίρνει τα ηνία στην άνεση. Η απόλυτη ησυχία σε συνδυασμό με την ομαλότητα που έχει το γκάζι, αλλά και την επιλογή της αναγεννητικής πέδησης με λειτουργία One Pedal, κάνουν την οδήγηση ασύγκριτα άνετη. Ο κύκλος στροφής στα 11,9 μέτρα είναι ικανοποιητικός για να μην δημιουργηθεί πρόβλημα στις μανούβρες και στα παρκαρίσματα, ενώ η ψηλή θέση οδήγησης προσφέρει, πέρα από μια αίσθηση SUV, καλή ορατότητα.

Στο ταξίδι ξεχωρίζει η σταθερότητα και η ποιότητα κύλισης, με τους αεροδυναμικούς θορύβους να είναι χαμηλοί και την ηχομόνωση εξαιρετική. Επίσης, χάρη στον εξοπλισμό υποβοήθησης και αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2, δεν θα χρειαστεί και πολύ μεγάλη συμμετοχή του οδηγού, παρά μόνο η προσοχή του στον δρόμο.

Παρ’ όλα αυτά, επειδή είναι BMW και το «Sheer Driving Pleasure» ρέει στο αίμα της, με το πάτημα ενός κουμπιού, η ησυχία και η ηρεμία που έχει, αλλάζουν. Με το πρόγραμμα Sport ή με το Boost για πλήρη ισχύ ανά 10” (που ενεργοποιείται από το αριστερό Paddle), η Χ1 σκληραίνει και μεταμορφώνεται. Η προαιρετικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση , όπου τα αμορτισέρ μεταβάλλουν την απόσβεση βάσει της συχνότητας των κραδασμών, μειώνει αισθητά τις κλίσεις και ταυτόχρονα κάνει τον έλεγχο του αμαξώματος ακόμα καλύτερο. Με την ακαριαία ροπή των 500 Nm και τον τρόπο που διαβάζει τον δρόμο, «σβήνει» τους 2 τόνους και συμπεριφέρεται καλύτερα από κάθε άλλη έκδοση της X1.Βέβαια, αυτό εξαρτάται και από τον τρόπο που θα την οδηγήσεις, αφού στα κλειστά κομμάτια, και ειδικότερα στα κατηφορικά, το βάρος κάνει την εμφάνιση του, όπως και μερική υποστροφή.

Θα περάσει όμως τη δύναμη στον δρόμο και παρότι η δύναμη είναι στην ουσία μοιρασμένη ισόποσα, μπορεί να υπερστρέψει ελαφρά για να πλαισιωθεί, μέχρι τα ηλεκτρονικά συστήματα που δεν απενεργοποιούνται πλήρως, να μαζέψουν την ουρά. Στην έξοδο της στροφής πάντως, επιταχύνει σαν… βολίδα, ενώ τα συστήματα διεύθυνσης και πέδησης, είναι σε καλύτερα επίπεδα από άλλα ηλεκτρικά, όμως και πάλι υπάρχει μια τεχνητή αίσθηση. Το τιμόνι όμως είναι ακριβές και τα φρένα πολύ δυνατά. Διαθέτει επίσης πολύ χαμηλότερο κέντρο βάρους και κατανομή βάρους στο απόλυτο 50:50. Για να γίνει η όλη εμπειρία της γρήγορης οδήγησης καλύτερη, τα Iconic Sounds, με την συμβολή του οσκαρικού μουσικοσυνθέτη, παίζουν από τα ηχεία έναν φουτουριστικό ήχο που δίνει την αίσθηση της επιτάχυνσης και της επιβράδυνσης.

Η μπαταρία ιόντων λιθίου είναι τοποθετημένη στο πάτωμα του αυτοκινήτου και έχει ωφέλιμη χωρητικότητα  64,7  kWh και συνοδεύεται από το βελτιωμένο λογισμικό φόρτισης που συναντήσαμε για πρώτη φορά  στην i7. Σύμφωνα με τον κύκλο WLTP, η αυτονομία της μπορεί να αγγίξει τα 440 χιλιόμετρα, με την εργοστασιακή κατανάλωση των  16,8 kWh/100 χλμ.. Με βάση τις δοκιμές που κάναμε σε ταξίδι αλλά και σε έναν ολοκληρωμένο μικτό κύκλο, κρίνουμε ότι η ρεαλιστική αυτονομία οριακά ξεπερνάει τα 360 χιλιόμετρα, τα οποία προφανώς μικραίνουν στο ταξίδι. Πάντως, η ίδια η εταιρεία δηλώνει επίσης ως εργασιακή τιμή κατανάλωσης ενέργειας τις 18,1 kWh/100 χλμ. που είναι πολύ κοντά στις 19 της δοκιμής μας.

Για τη φόρτιση θα χρειαστεί 6 ώρες και 30 λεπτά σε φορτιστή 11 kW ή 3 ώρες και 45 λεπτά με τον προαιρετικό on board charger 22 kW. Η μέγιστη δυνατότητα φόρτισης αγγίζει σε DC τα 130 kW, που μεταφράζεται σε κάτι λιγότερο από μισή ώρα για φόρτιση μέχρι το 80%

Γιατί να επιλέξεις την iX1;

Γιατί πολύ απλά αποτελεί μια ολοκληρωμένη πρόταση, με σπορ οδηγικά χαρακτηριστικά, πολύ ισχυρό σύστημα κίνησης, εξαιρετική ποιότητα κατασκευής και ένα πλήρες ψηφιακό πακέτο εξοπλισμού από τη βασική έκδοση. Μόνο η σχετικά μικρή μπαταρία, άρα και όχι τόσο μεγάλη αυτονομία, θα περιορίσουν όσους κάνουν μεγάλα ταξίδια. Για τους υπόλοιπους, η κατανάλωση ενέργειας μπορεί να μείνει σε χαμηλά επίπεδα αν το γκάζι χρησιμοποιηθεί με φειδώ, οπότε εξορμήσεις σε τοποθεσίες μέχρι 300 χιλιόμετρα, μπορούν να γίνουν χωρίς άγχος.

Οι δύο ηλεκτροκινητήρες της iX1αποδίδουν συνολικά 313 ίππους και σχεδόν 500 Nm ροπής, που περνούν με ακαριαίο τρόπο στον δρόμο. Χάρη στην «ηλεκτρική» τετρακίνηση λοιπόν, επιταχύνει με απίστευτο τρόπο από στάση, χωρίς ίχνος σπιναρίσματος. Παράλληλα, η τοποθέτηση του ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα και η συστοιχία των μπαταριών στο πάτωμα, χάρισαν στην ηλεκτρική έκδοση της X1 τέλεια αναλογία βάρους 50:50, με ότι αυτό συνεπάγεται για την ισορροπημένη συμπεριφορά της στον δρόμο.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Ηλεκτροκινητήρες

Εμπρός, σύγχρονος ηλεκτρικός

Πίσω, σύγχρονος ηλεκτρικός

Iσχύς

Μέγιστη ισχύς: 313 ίπποι

Μέγιστη Ροπή: 494 Nm ροπής

Μετάδοση

Κίνηση στους τέσσερις τροχούς

Αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης

Επιδόσεις

Τελική ταχύτητα: 180 χλμ./ώρα

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 5,9 δλ.

Μπαταρία

Ιόντων λιθίου, ενεργειακή

χωρητικότητα 68 kWh (64,7 ωφέλιμες)

Αυτονομία

417 – 440 χιλιόμετρα (WLTP)

Φόρτιση:

AC (11 kW): 6 ώρες και 30 λεπτά

AC (22 kW): 3 ώρες και 45 λεπτά

DC (130 kW, μέχρι το 80% χωρητικότητας της μπαταρίας): 29 λεπτά

Αμάξωμα

Διαστάσεις (μήκος Χ πλάτος Χ ύψος) χλστ.: 4.500 x 1.845 x 1.616

Μεταξόνιο: 2.692 χιλ.

Βάρος: 2.010 κιλά

Χώρος αποσκευών

490 λ.

Τιμή Αγοράς

Βασική έκδοση: από 54.990 ευρώ

(Χωρίς την κρατική επιδότηση)

 

Όλες οι ειδήσεις

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο