ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε τη νέα BMW XM: Η φουτουριστική ναυαρχίδα των 653 ίππων

odigoume-ti-nea-bmw-xm-i-foutouristiki-navarchida-ton-653-ippon-672065

Ένα τεράστιο SUV είναι το πρώτο μοντέλο που σχεδίασε εντελώς αυτόνομα το τμήμα M της BMW από την εποχή της M1.

Με προκλητική –για να μην πούμε αλαζονική– σχεδίαση και σπορ χαρακτήρα παρά τους 2,8 τόνους βάρος

του Fabio Sciarra, απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis

Η BMW XM είναι από τα αυτοκίνητα εκείνα που με την πρώτη ματιά σε αφήνουν με το στόμα ανοιχτό. Στη συνέχεια σε υποχρεώνουν να καθίσεις μία στιγμή, να πάρεις μία ανάσα, να συλλογιστείς και να θέσεις κάποια υπαρξιακά ερωτήματα. Όχι για σένα προσωπικά, αλλά για το ίδιο το αυτοκίνητο και τον κατασκευαστή του. Είναι ένα δύσπεπτο αυτοκίνητο, κάτι που ισχύει σπάνια, κυρίως για μοντέλα χωρίς προηγούμενο. Ένα θηριώδες sport utility με μήκος 5,11 μέτρα και βάρος 2.785 κιλά, είναι το πρώτο αυτοκίνητο που φέρει το γνήσιο της υπογραφής M με επαναφορτιζόμενο υβριδικό κινητήριο σύνολο. Αν ζητούσαμε από έναν σχεδιαστή κι έναν μηχανικό να σχεδιάσουν ό,τι πιο αλλότριο στην ιστορία, την αισθητική –και ναι, την ηθική– του τμήματος M και εν γένει της BMW, ίσως να τολμούσαν κάτι τέτοιο. Μιλάμε για το εντελώς αντίθετο μίας M1, του μοναδικού αυτοκινήτου που είχε σχεδιάσει και κατασκευάσει μέχρι πρότινος το τμήμα Motorsport, αλλά και μίας M3 πρώτης γενιάς. Πόση σχέση μπορεί να έχει αυτό το θηρίο που λες και βγήκε από sequel της ταινίας Mad Max με το supercar του 1978 με τον κινητήρα στο κέντρο; Καμία, πέρα από το γράμμα Μ.

Η σχεδιαστική γλώσσα της BMW XM βασίζεται κυρίως στο στοιχείο της υπερβολής. Από πάνω προς τα κάτω, το λογότυπο του μοντέλου με το χρυσό περίγραμμα, οι ζάντες με διαστάσεις από 21 έως 23 ίντσες και οι διπλές απολήξεις της εξάτμισης σε κατακόρυφη διάταξη και με εξάγωνη διατομή. Με λίγη φαντασία, μία λύση που θυμίζει Lexus IS F και Ferrari California του 2008

Design των άκρων

Δεν επέλεξα τυχαία τον τίτλο, μιας και το design (για να μην πούμε το styling) παίζει κυρίαρχο ρόλο εδώ, περισσότερο από ό,τι σε οποιαδήποτε πρόσφατη BMW, ακόμη και τη ναυαρχίδα X7. Αν κάποια βαυαρικά σχέδια δίχασαν το κοινό της εταιρείας τα τελευταία χρόνια, ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η XM είναι ικανή να «ρίξει» το διαδίκτυο σε κάποιες χώρες. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, το στοιχείο της πρόκλησης σε επίπεδο ύβρεως μάλιστα, μοιάζει να είναι επί τούτου, παρά αποτέλεσμα σχεδιαστικής αστοχίας. Προσέξτε το αμάξωμα από μπροστά προς τα πίσω. Εδώ οι υπερβολές δεν περιορίζονται σε λεπτομέρειες όπως η μάσκα, αλλά διατρέχουν όλη τη σιλουέτα, καλύπτοντας το σύνολο σχεδόν του αμαξώματος. Παράδειγμα, η επινικελωμένη λεπίδα στο ύψος των παραθύρων, η οποία σύμφωνα με τους σχεδιαστές παραπέμπει στη χαρακτηριστική γραμμή της M1, όπως και η ακμή της πίσω πόρτας. Από το πίσω μέρος, μάλιστα, έχει εξαφανιστεί το σήμα της BMW. Έχει μεταφερθεί διπλό στις άνω άκρες του τζαμιού της πίσω πόρτας. Άλλο ένα σχεδιαστικό παιχνίδι, που παραπέμπει στο supercar που σχεδίασε και κατασκεύασε ο Giugiaro στις εγκαταστάσεις της Italdesign στο Τορίνο. Τίποτε πάνω στην XM, από τους μπροστινούς αεραγωγούς μέχρι τον πίσω διαχύτη και τις απολήξεις των εξατμίσεων, δε σχεδιάστηκε για να εξυπηρετεί τη λειτουργικότητα, παρά μονάχα τη ματαιοδοξία του εν δυνάμει ιδιοκτήτη. Χρειαζόταν τέτοια σχεδιαστική υπερβολή, άραγε; Εσείς τι λέτε γι’ αυτό;

Περιέργως, η ακραία αισθητική δεν επεκτείνεται σε μεγάλο βαθμό στην καμπίνα. Από τη θέση του οδηγού, τα πάντα μοιάζουν να ακολουθούν τη φιλοσοφία των άλλων μεγάλων BMW. Να σημειώσουμε το σπορ τιμόνι M, την κοίλη οθόνη Curved display και τα μπάκετ καθίσματα. Την παράσταση κλέβει το πίσω μέρος της καμπίνας, παρά το μπροστινό, λες και οι σχεδιαστές της M κλήθηκαν να φτιάξουν μία δική τους ναυαρχίδα, παρά ένα supersport utility. Με 3,1 μέτρα μεταξόνιο, ο χώρος για τα πόδια είναι φυσικά άπλετος. Το πίσω κάθισμα με τα μαλακά, βελούδινα μαξιλαράκια είναι αναπαυτικό και συνθέτει ένα ενιαίο σύνολο με τις πλευρικές επενδύσεις. Οι ιδιαιτερότητες δεν λείπουν ούτε από εδώ, όπως η οροφή με το τρισδιάστατο πατρόν, ή το νέο δέρμα με τη vintage επεξεργασία. Εκκεντρικότητες που αρμόζουν σε μία λιμουζίνα, όπως είπαμε…

Σχεδίαση: Φουτουρισμός με ιστορικές αναφορές

Προς τιμή της Μ1 του ’78

Το 2022, το τμήμα Μ έκλεισε αισίως μισό αιώνα. Στα πενήντα αυτά χρόνια, η επίλεκτη ομάδα του βαυαρικού εργοστασίου έχτισε τη φήμη της χάρη στην εξέλιξη σπορ αυτοκινήτων βασισμένων σε οικογενειακά μοντέλα BMW, με απαράμιλλο χαρακτήρα στην οδήγηση. Πριν την XM, ένα μόνο αυτοκίνητο είχε σχεδιαστεί από λευκή κόλλα χαρτί από την BMW M και δεν ήταν άλλο από την M1, ένα αυθεντικό supercar με τον κινητήρα στο κέντρο. Η M1 παρουσιάστηκε το ’78, έκανε καριέρα στις πίστες της F1 τα επόμενα χρόνια στα πλαίσια ενός κυπέλου ενιαίου και έμεινε άκληρη ιστορικά, καθώς ποτέ δεν προέκυψε διάδοχος, παρά τις επιδιώξεις των σκληροπυρηνικών φίλων της BΜW.

Διόλου τυχαία, οι Γερμανοί φρόντισαν να συνδέσουν σχεδιαστικά την XM με την M1, μέσα από μικρές αλλά οφθαλμοφανείς λεπτομέρειες, θέλοντας προφανώς να τονίσουν την ευγενή καταγωγή της. Θα πείτε, πως μπορείς να δημιουργήσεις συνειρμούς ενός κεντρομήχανου supercar μέσα από ένα θηριώδες SUV με τριπλάσιο βάρος; Αναπαράγοντας προφανώς κάποια χαρακτηριστικά στοιχεία στο αμάξωμα ή αλλιώς, αντλώντας έμπνευση από την πένα του σχεδιαστή του αιώνα, Giorgetto Giugiaro. Να σημειώσουμε ότι η M1 σχεδιάστηκε, μοντελοποιήθηκε και κατασκευάστηκε στο Μονκαλιέρι του Τορίνο, στις εγκαταστάσεις της Italdesign. Ποια είναι τα στοιχεία αυτά; Οι χαρακτηριστικές περσίδες σε ρόλο αεραγωγών ψύξης στα πλευρά του κινητήρα, εδώ έχουν μεταφερθεί στα πίσω φωτιστικά σώματα, ως απομίμηση τριπλών αεραγωγών. Δεύτερον, έχει αναπαραχθεί η χαρακτηριστική γραμμή των ώμων –αυτή που οι Ιταλοί ονομάζουν «γραμμή ζώνης»– μέσα από μία επιχρωμιωμένη λωρίδα που διατρέχει τη σιλουέτα του αμαξώματος. Τρίτον, από το διπλό σήμα της BMW στις επάνω άκρες του τζαμιού της πίσω πόρτας.

Αστείρευτος κινητήρας, ενώ στις στροφές…

Μπορεί η αισθητική της XM να απογοητεύσει τους παραδοσιακούς λάτρεις των M, όμως τουλάχιστον η δυναμική της συμπεριφορά παραμένει στο ύψος των περιστάσεων. Το θηριώδες SUV φορά ένα εντελώς νέο κινητήριο σύνολο, το οποίο παντρεύει τον εξαιρετικό 4.4 V8 twin turbo κινητήρα με έναν ηλεκτροκινητήρα. Ο πρώτος, σε ειδική έκδοση με ισχύ 489 ίππων, ενώ ο δεύτερος με 197, που τροφοδοτείται από μπαταρία που θα ταίριαζε σε ένα ηλεκτρικό citycar, χωρητικότητας 25,7 kWh. Με συνολική ισχύ 653 ίππων και ροπή 800 Nm, το «φορτηγό» της M επιταχύνει από 0-100 σε 4,3 δευτερόλεπτα. Ζούμε σε απίστευτες εποχές κι εμείς οι ειδικοί συντάκτες. Φανταστείτε να οδηγείτε ένα θηρίο τριών τόνων και να επιταχύνει από στάση σαν μοτοσικλέτα. Και συνεχίζει να το κάνει σε πολύ υψηλές ταχύτητες, παρά τη μεγάλη μετωπική του επιφάνεια. Όλο αυτό, χάρη και στο οκτατάχυτο Steptronic M, το οποίο συνεργάζεται άψογα με το επαναφορτιζόμενο κινητήριο σύνολο.

Όμως, ας αφήσουμε τις εκκινήσεις από φανάρι σε φανάρι και τον αυτοκινητόδρομο, για να πάμε σε άλλα μονοπάτια, πιο ζόρικα. Πως συμπεριφέρεται σε δρόμο με στροφές η XM; Όσο «ψήνεται» στο περιοδικό μία πραγματική δοκιμή με χρονομέτρηση στην πίστα του Βαϊράνο, ας μεταφέρουμε τις πρώτες μας εντυπώσεις. Να ξεκαθαρίσουμε κάτι εδώ, διακινδυνεύοντας να φανεί αυτονόητο. Κρατήστε μικρό καλάθι, αν κάποιο στέλεχος εμπόρου της BMW προσπαθήσει να σας πουλήσει υπερβολές του τύπου «στο δρόμο κρατάει σαν αυθεντική Μ». Το βάρος και οι διαστάσεις του αυτοκινήτου δε συνηγορούν σε αυτό, τελεία και παύλα. Η XM παίζει σε εντελώς άλλο ταμπλό, δηλαδή απέναντι στα πιο super SUV της αγοράς, και τα καταφέρνει περίφημα. Δεν έχει όμως (και δεν θα μπορούσε να έχει) καμία σχέση ο χαρακτήρας της σε στροφιλίκι με μία M2 ή M4. Αυτονόητο, είπαμε. Επί της ουσίας, το γερμανικό μαμούθ συμπεριφέρεται αξιοπρεπώς, παρά το μεγάλο βάρος του, χάρη και στην αρχιτεκτονική του υβριδικού συνόλου.

Ο εσωτερικός διάκοσμος της XM δεν έχει να ζηλέψει τίποτε από τις ναυαρχίδες i7 και X7. Με κάποιες πινελιές εκκεντρικότητας, όπως το τρισδιάστατο πατρόν της επένδυσης οροφής και το πίσω, αναπαυτικό κάθισμα που δένει χρωματικά με τις επενδύσεις των πίσω θυρών

Προηγμένη αρχιτεκτονική

Η ικανότητα της XM να αμφισβητεί τους νόμους της φυσικής και τα όρια που αυτοί θέτουν σε σχέση με τις θηριώδεις προδιαγραφές της, οφείλεται καταρχάς σε τεχνικές επιλογές που άπτονται του ίδιου του πλαισίου. Το πρώτο SUV που σχεδιάστηκε εξ’ ολοκλήρου από την M, διαθέτει ανάρτηση με διπλά ψαλίδια μπροστά, 100% κατασκευασμένα από αλουμίνιο. Το αποτέλεσμα της μειωμένης μη ανηρτημένης μάζας, είναι μία ευχάριστα πρόθυμη και διαδραστική συμπεριφορά στην είσοδο της στροφής. Με υγιέστατο τρόπο αποκρίνεται πάντα και ο πίσω άξονας, χάρη στη διάταξη πολλαπλών συνδέσμων με πέντε βραχίονες και σε εξαρτήματα αποκλειστικά της M. Να προσθέσουμε εδώ, τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της δυναμικής συμπεριφοράς και τις ενεργές αναρτήσεις Adaptive M Professional. Περιλαμβάνονται στο βασικό εξοπλισμό και αποτελούνται από ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ. Συνδυάζονται επίσης με ένα σύστημα περιορισμού των κλίσεων στις στροφές, που βασίζεται σε μικρούς ηλεκτροκινητήρες τοποθετημένους σε κάθε τροχό. Αυτή είναι η τεχνολογία-κλειδί που εξασφαλίζει ουδέτερη αλλά ταχύτατη συμπεριφορά στις στροφές. Φυσικά, το overdose τεχνολογίας δεν μπορεί να χαρίσει την ευελιξία μίας M4 στη φουτουριστική αυτή ναυαρχίδα, της επιτρέπει όμως να συγκρίνεται με τα κορυφαία SUV σήμερα. Και αυτό είναι το σημαντικότερο, σύμφωνα με τα στοιχεία πωλήσεων της συγκεκριμένης κατηγορίας.

 

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμές κατασκευαστή

Κινητήρας

Εμπρός σε διαμήκη διάταξη

V8 twin turbo βενζίνης

Χωρητικότητα 4.395 κ.εκ.

Μέγιστη ισχύς 489 PS/7.200 σ.α.λ.

Μέγιστη ροπή 650 Nm/1.600-5.000 σ.α.λ.

Υβριδικό Σύστημα

Παράλληλης διάταξης

Μέγιστη ισχύς 197 PS

Μέγιστη ροπή 280 Nm

Απόδοση Συστήματος

Μέγιστη ισχύς 653 PS

Μέγιστη ροπή 800 Nm

Μπαταρία

Ιόντων λιθίου χωρητικότητας 25,7 kWh

Μετάδοση

Κίνηση σε όλους τους τροχούς

Αυτόματο κιβώτιο Steptronic 8 σχέσεων

Επιδόσεις

Μέγιστη ταχύτητα 250 χλμ./ώρα

0-100 χλμ./ώρα σε 4,3”

Κατανάλωση 1,6 λ./100 χλμ.

Εκπομπές CO2 36 γρ./χλμ.

Διαστάσεις και βάρος

Μεταξόνιο 3.100 χιλ.

Μήκος 5.110 χιλ.

Πλάτος 2.000 χιλ.

Ύψος 1.750 χιλ.

Βάρος 2.785 κιλά

Τιμή

192.092 €

 

 

Όλες οι ειδήσεις

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο