Ενώ η Ευρώπη προχωρά ολοταχώς στην ηλεκτροκίνηση, οι μεγάλοι παίκτες της Ιαπωνίας αναζητούν ένα εναλλακτικό, πιο ευέλικτο μονοπάτι για τη μείωση των ρύπων
Την ώρα που η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία δείχνει να προσανατολίζεται μονοδιάστατα προς τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEV), μια ομάδα ιαπωνικών εταιρειών – μεταξύ των οποίων οι Toyota, Nissan, Mazda και Subaru – ακολουθεί μια πιο «πολυσυλλεκτική» στρατηγική. Με βασικό συνεργάτη τον ενεργειακό κολοσσό ENEOS, αναπτύσσουν ένα νέο είδος καυσίμου με χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα.
Όχι άλλο κάρβουνο αλλά και όχι άλλο καλαμπόκι
Το καύσιμο αυτό είναι μείγμα από συμβατική βενζίνη και βιοαιθανόλη φυτικής προέλευσης. Ωστόσο, αντί για τις συνήθεις πρώτες ύλες όπως το καλαμπόκι ή το ζαχαροκάλαμο – που απαιτούν γεωργικές εκτάσεις και νερό – οι Ιάπωνες πειραματίζονται με βιομάζα μη εδώδιμης προέλευσης. Δηλαδή ξύλο, αγριόχορτα, ακόμη και ανακυκλωμένο χαρτί.
Αυτή η διαφοροποίηση έχει κρίσιμη σημασία. Τα υπάρχοντα βιοκαύσιμα (όπως το E85) εξαρτώνται από καλλιεργήσιμες εκτάσεις, περιορίζοντας τη μαζική παραγωγή τους. Με την αξιοποίηση υπολειμμάτων ή άχρηστων φυτικών υλικών, το νέο καύσιμο υπόσχεται μεγαλύτερη βιωσιμότητα και μικρότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Δοκιμασμένο στην πίστα – αύριο στο δρόμο;
Η πρώτη εφαρμογή του καυσίμου θα γίνει σε αγωνιστικά αυτοκίνητα που συμμετέχουν στη Super Taikyu, ένα από τα πιο απαιτητικά πρωταθλήματα αντοχής στην Ιαπωνία. Εφόσον αποδειχθεί αξιόπιστο και αποδοτικό, οι κατασκευαστές εκτιμούν ότι μπορεί να περάσει και στην παραγωγή — ίσως ακόμη και στα απλά καθημερινά αυτοκίνητα.
Ο Yuichiro Fujiyama, επικεφαλής τεχνολογίας της ENEOS, τονίζει ότι δεν πρέπει να βασιζόμαστε αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση:
«Τα ηλεκτρικά και τα οχήματα κυψελών υδρογόνου είναι καθοριστικής σημασίας, αλλά και τα υβριδικά ή ακόμη και τα παραδοσιακά θερμικά, μπορούν να συμβάλουν στη μείωση των ρύπων — εφόσον χρησιμοποιούν καθαρότερα καύσιμα. Η ουσία είναι να μειώσουμε το CO₂ όχι μόνο από τις εξατμίσεις, αλλά και από τα καύσιμα που χρησιμοποιούμε. Γι’ αυτό επενδύουμε σε e-fuels, συνθετικά και βιοκαύσιμα – όπως αυτό που δοκιμάζεται τώρα.»
Σάμπα, μπάλα, καύσιμα άλλα
Οι Ιάπωνες δείχνουν τη Βραζιλία ως παράδειγμα, όπου το 70–80% των αυτοκινήτων μπορούν να κινηθούν με ευέλικτα μείγματα βενζίνης-αιθανόλης. Η χώρα έχει αναπτύξει υποδομές και πολιτικές που επιτρέπουν στους οδηγούς να επιλέγουν αυτό τον τύπο καυσίμων.
Η ENEOS, ωστόσο, εκτιμά ότι δεν αρκούν τα οικονομικά κίνητρα για να πετύχει η υιοθέτηση τέτοιων λύσεων. Ο Fujiyama τονίζει:
«Το κρίσιμο ζήτημα είναι αν οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν λίγο παραπάνω για να βοηθήσουν το περιβάλλον. Αν υπάρχει αυτή η θέληση, όλα τα υπόλοιπα θα ακολουθήσουν.»
Όχι μόνο μία λύση
Ο τεχνολογικός διευθυντής της Subaru, Tetsuo Fujinuki, σημειώνει ότι η μετάβαση προς την ουδετερότητα άνθρακα απαιτεί πολυδιάστατη προσέγγιση:
«Τα αυτοκίνητα είναι κάτι παραπάνω από απλά μέσα μετακίνησης – είναι πολιτισμικά αντικείμενα. Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την ποικιλομορφία τους όταν συζητάμε για το μέλλον. Και για εμάς, τα καύσιμα ουδέτερου άνθρακα είναι κεντρικό κομμάτι αυτής της εξίσωσης.»
Εναλλακτικά καύσιμα = εναλλακτικές λύσεις
Την ώρα που η παγκόσμια συζήτηση στρέφεται σχεδόν αποκλειστικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η Ιαπωνία μάς υπενθυμίζει ότι υπάρχουν πολλοί δρόμοι προς τη βιωσιμότητα. Και ότι η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει ουσιαστική μείωση εκπομπών χωρίς απαραίτητα να εγκαταλείψουμε τους κινητήρες εσωτερικής καύσης — τουλάχιστον όχι ακόμα.
Όλες οι ειδήσεις
Ξεπούλησε μέχρι το 2028 το Renault 5 Turbo 3E των 155.000 ευρώ