ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

Τέλος τα ελαστικά με αέρα – Τι είναι τα «διαστημικά» ελαστικά;

telos-ta-elastika-me-aera-ti-einai-ta-diastimika-elastika-762009

Από τη δεκαετία του ’70, οι κατασκευαστές ελαστικών και οι κρατικές υπηρεσίες συνεργάζονται για την ανάπτυξη ελαστικών χωρίς αέρα για τα σεληνιακά οχήματα. Τώρα, η ιδέα είναι η συγκεκριμένη τεχνολογία να εφαρμοστεί και στα μοντέλα παραγωγής.

Του Alessio Lana

Η σχέση ανάμεσα στους κατασκευαστές ελαστικών και στη Σελήνη έχει μακρά ιστορία. Χρονολογείται από τις απαρχές της εξερεύνησης του Διαστήματος και συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Εταιρίες όπως η Michelin, η Goodyear και η Bridgestone χρησιμοποιούν τα διαστημικά οχήματα (και τα γενναιόδωρα χρηματοδοτικά πακέτα) ως εργαστήρια δοκιμών για λύσεις που μπορεί κάποτε να εφαρμοστούν και σε οχήματα καθημερινής χρήσης. Αρκεί να σκεφτούμε ότι το πρώτο αμερικανικό σεληνιακό όχημα, το Lunar Roving Vehicle (που προσεδαφίστηκε το 1971 με την αποστολή Apollo 15), ήταν εξοπλισμένο με ελαστικά που είχαν αναπτυχθεί ειδικά από την General Motors. Φυσικά, δεν επρόκειτο για συμβατικής τεχνολογίας ελαστικά, καθώς δεν διέθεταν θάλαμο αέρα. Θα ήταν κάτι όχι και τόσο κατάλληλο, στο σχεδόν κενό από οξυγόνο περιβάλλον της Σελήνης. Αποτελούνταν από μια πυκνή πλέξη ατσάλινου σύρματος, με έναν ελαστικό δακτύλιο στο εσωτερικό.

Δείτε εδώ ποια είναι τα πλεονεκτήματα των ελαστικών χωρίς αέρα

The Michelin Uptis Prototype is tested on a Chevrolet Bolt EV Wednesday, May 29, 2019 at the General Motors Milford Proving Ground in Milford, Michigan. GM intends to develop this airless wheel assembly with Michelin and aims to introduce it on passenger vehicles as early as 2024. (Photo by Steve Fecht for General Motors)

Το δε πέλμα τους ήταν φτιαγμένο από προεξοχές τιτανίου. Πρόσφατο παράδειγμα αποτελούν τα δύο πρωτότυπα μοντέλα της Bridgestone που παρουσιάστηκαν στο 40ό συνέδριο του Space Symposium. Μοιάζουν μεν μακριά από τα γνωστά μας ελαστικά, στην πραγματικότητα, όμως, όχι και τόσο. Για να λάβουν «σάρκα και οστά» τα συγκεκριμένα ελαστικά, η Bridgestone συνεργάστηκε με την Ιαπωνική Διαστημική Υπηρεσία (JAXA). Σε ό,τι αφορά τη δομή τους, διαθέτουν σκελετό από λεπτές μεταλλικές ακτίνες. Αυτός τους επιτρέπει να παραμορφώνονται χωρίς πρόβλημα, διατηρώντας παράλληλα την ανθεκτικότητά τους. Είναι κάτι που απαιτείται για να αντιμετωπίσουν τις ανωμαλίες του σεληνιακού εδάφους και το στρώμα από την πολύ λεπτή σκόνη που το καλύπτει, τον διαβόητο ρηγόλιθο. Αντέχουν επίσης στην απουσία ατμόσφαιρας, στις ακραίες θερμοκρασιακές διακυμάνσεις και στην κοσμική ακτινοβολία.

Και τι σχέση έχει αυτό με τη Γη; Τα δύο πρωτότυπα αποτελούν μέρος της έρευνας για ελαστικά χωρίς αέρα (airless) που έχουν ξεκινήσει οι μεγαλύτερες εταιρίες ελαστικών από τη δεκαετία του ’80, με αποτελέσματα που έχουν ήδη φανεί σε κάποια πρωτότυπα. Τα συγκεκριμένα, χάρη σε θερμοπλαστικά πολυμερή, ακτίνες από υαλοΐνες και ατσάλινα πλέγματα, δεν μπορούν να χάσουν το σχήμα τους και παραμένουν σταθερά σε κάθε συνθήκη.

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΟΤΕΡΟ

Πάνω αριστερά: Ο τροχός του οχήματος που χρησιμοποιήθηκε στην αποστολή Apollo 15. Σχεδιάστηκε από την GM και διέθετε μια πυκνή πλέξη από ατσάλινο σύρμα, έναν ελαστικό δακτύλιο και πέλμα από προεξοχές τιτανίου.

Πάνω δεξιά: Ο τροχός της Bridgestone για τα σεληνιακά οχήματα. Χωρίς αέρα, με λεπτές μεταλλικές ακτίνες που παραμορφώνονται διατηρώντας σταθερό το όχημα.

ΤΟ ΟΧΗΜΑ ΤΗΣ GOODYEAR

«Θα μας βοηθήσει να αναπτύξουμε ελαστικά χωρίς αέρα που θα αποδίδουν και στη Γη», εξήγησε ο Chris Helsel, αντιπρόεδρος της Goodyear, κατά την παρουσίαση του οχήματος που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με τη Lockheed Martin.

 

Όλες οι ειδήσεις

Μην τα παραμελείς: Οι 8 καλοκαιρινές παγίδες για τους οδηγούς και τα αυτοκίνητα τους

Οδηγούμε την καθηλωτική Alfa Romeo 33 Stradale των 630 ίππων

Τι σημαίνουν και από που έχουν προκύψει τα ονόματα των αυτοκινητων της VW;

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο