Q-ELECTRIC

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

ola-osa-prepei-na-gnorizoume-gia-ti-fortisi-ton-ilektrikon-aftokiniton-640667

AC, DC, wallbox, ταχυφορτιστής, διάφορα είδη πρίζας. Υπάρχουν πολλές διαφορετικές επιλογές και εδώ θα μάθουμε όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζουμε για την νέα, εξηλεκτρισμένη εποχή της αυτοκίνησης.

Το ζήτημα της φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορεί να μας φαίνεται πολύ περίπλοκο. Αλλά είναι απλό. Αρκεί να το καταλάβουμε. Ουσιαστικά συνδέουμε το καλώδιο που υπάρχει μέσα στο αυτοκίνητο, σε μια παροχή ρεύματος. Στο σπίτι χρησιμοποιούμε το καλώδιο που παρέχει ο κατασκευαστής ή αυτό του wallbox, ενώ οι δημόσιοι φορτιστές έχουν δικό τους καλώδιο φόρτισης.

Υπάρχουν δύο είδη φόρτισης: αυτή με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) και η φόρτιση με συνεχές ρεύμα (DC). Η φόρτιση AC γίνεται σε οικιακή πρίζα, ενώ η DC σε σταθμό φόρτισης με ενσωματωμένο μετατροπέα. Ο μετατροπέας είναι αυτός που ορίζει τη μέγιστη ισχύ και κατά συνέπεια την ταχύτητα φόρτισης.

Ουσιαστικά η μπαταρία αποθηκεύει ενέργεια με τη μορφή τάσης συνεχούς ρεύματος και το αυτοκίνητο πρέπει να έχει τον δικό του ενσωματωμένο μετατροπέα που θα επιτρέπει στην μπαταρία να επαναφορτίζεται με συνεχές ρεύμα ακόμη και από παροχή AC. Ωστόσο, ο μετατροπέας απαιτεί συγκεκριμένες παραμέτρους για συγκεκριμένες εξόδους. Αν ένα αυτοκίνητο είχε ενσωματωμένο μετατροπέα από AC σε DC με υψηλή ισχύ εξόδου, όπως έχουν οι φορτιστές DC, θα ήταν πολύ μεγάλο και πολύ βαρύ.

Έτσι, ο μετατροπέας των αυτοκινήτων είναι μικρός και μπορεί να χειριστεί τα λίγα kW που συνήθως παρέχει η φόρτιση AC σε οικιακή πρίζα, ένα wallbox ή ένας δημόσιος φορτιστής. Η διαχείριση της φόρτισης γίνεται από το ίδιο το αυτοκίνητο, μέσω του δικού του inverter. Το Skoda Enyaq iV μπορεί να ανταποκριθεί σε έως και 11 kW ισχύος.

Αλλά η φόρτιση DC είναι διαφορετική. Σε αυτήν η ενέργεια παρέχεται στο αυτοκίνητο από έναν μετατροπέα που βρίσκεται στο σταθμό φόρτισης και η τάση είναι συνεχής. Ο μετατροπέας του σταθμού είναι πολύ μεγαλύτερος και βαρύτερος από αυτόν του αυτοκινήτου, ώστε να επιτυγχάνει υψηλότερη ισχύ εξόδου. Ένας τυπικός ταχυφορτιστής συνεχούς ρεύματος θα δώσει ισχύ από 50 έως 150kW ή ακόμη και 350 kW. Το Enyaq iV μπορεί να φορτιστεί με μέγιστη ισχύ 135 kW.

Όσον αφορά τα βύσματα φόρτισης, υπάρχουν διάφορα. Στην Ευρώπη, τυπικά χρησιμοποιείται ένα βύσμα που ονομάζεται CCS (Combined Charging System) για γρήγορη φόρτιση DC. Ουσιαστικά είναι ίδιο με το  τύπου Mennekes,που χρησιμοποιείται για φόρτιση AC, αλλά μεγαλύτερο.Αυτό υπάρχει τόσο στα οικιακά wallboxes όσο και στο καλώδιο που παρέχεται με το αυτοκίνητο, το οποίο μπορεί να συνδεθεί και σε 230 V και σε τριφασικές πρίζες 400 V. Υπάρχει και το βύσμα CHAdeMO, αλλά είναι πολύ σπάνιο στην Ευρώπη, ενώ η Ασία και οι ΗΠΑ χρησιμοποιούν διαφορετικά βύσματα φόρτισης

 

Λίγες ώρες ή λίγα λεπτά

Ανάλογα με τη μέθοδο που χρησιμοποιούμε, διαφέρει η ισχύς και ο χρόνος φόρτισης. Με το καλώδιο που παρέχεται, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να φορτίσει από μια πρίζα με ισχύ εξόδου μεταξύ 2,3 και 11 kW. Ενώ οι δημόσιοι φορτιστές εναλλασσόμενου ρεύματος έχουν συνήθως αποδόσεις που κυμαίνονται από 3,6 έως 22 kW, μια τριφασική πρίζα ή ένα οικιακό wallbox μπορεί να διαχειριστεί εξόδους από 7,2 έως 11 kW. Το wallbox επιταχύνει τη διαδικασία φόρτισης ενώ η χρήση μιας οικιακής πρίζας 230 V είναι η πιο αδύναμη και επομένως η πιο αργή περίπτωση.

Με τη φόρτιση DC όλα γίνονται πολύ πιο γρήγορα. Ένας φορτιστής 50 kW μπορεί να φορτίσει το Enyaq iV στο 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας του σε λιγότερο από μία ώρα, ενώ χρειάζεται περίπου μία ώρα και είκοσι λεπτά για πλήρη φόρτιση. Σε 135 kW, το Enyaq iV μπορεί να φορτίσει από 10% έως 80% σε μόλις 29 λεπτά.

Υπάρχουν πολλές εφαρμογές που μας ενημερώνουν για τα σημεία στα οποία βρίσκονται δημόσιοι φορτιστές και για την ισχύ τους.

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο