Μια ιδιαίτερη πρώτη επαφή, στην οποία παίρνουμε μια γεύση από το επαναστατικό σύστημα διεύθυνσης της Lexus, που υπόσχεται να μειώσει το άγχος του οδηγού και να βελτιώσει την ενσωμάτωση με τα ADAS
Του Gian Luca Pellegrini Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος
Η σκηνή που εκτυλίσσεται στην πίστα Shimoyama της Toyota είναι σουρεαλιστική. Κάθομαι στη θέση του οδηγού ενός Lexus RZ και είμαι έτοιμος να ξεκινήσω. Μαζί μου στο αυτοκίνητο είναι ένας μηχανικός που μιλάει μόνο ιαπωνικά και ένας μεταφραστής. Ελαφρά ανήσυχος, αφήνω πίσω μου το pit lane, υπό καταιγισμό ασυνήθιστων συστάσεων. «Πιο σιγά», «εδώ κόψε», «πρόσεξε μην περάσεις τα 90», «μείωσε αρκετά πριν τη φουρκέτα» και άλλα πολλά. Εντελώς περιττές συστάσεις, με δεδομένο ότι κινούμαστε ήδη αρκετά σιγά, στα όρια του να με πάρει ο ύπνος. Γνωρίζουμε, βέβαια, ότι οι Ιάπωνες είναι εμμονικοί με την ασφάλεια, αλλά αυτή τη στιγμή έχουν ξεπεράσει κάθε όριο. Το αυτοκίνητο που οδηγώ είναι ένα πρωτότυπο του νέου συστήματος διεύθυνσης drive-by-wire της Lexus. Έπειτα από επτά χρόνια δοκιμών και εξέλιξης, το νέο σύστημα είναι σχεδόν έτοιμο για να τοποθετηθεί σε αυτοκίνητα παραγωγής. Κάτι που αναμένεται να γίνει φέτος ή, το αργότερο, το 2026.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΕΝΟ ΓΙΑ ΕV KΑΙ ΑDAS
Η ιδέα είναι απλή. Αντί να χρησιμοποιηθεί ένα παραδοσιακό μηχανικό σύστημα για τον έλεγχο των εμπρός τροχών, έχει υιοθετηθεί ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα που στέλνει τις εντολές στην –ηλεκτρικά υποβοηθούμενη– κρεμαγιέρα. Η απομάκρυνση του μηχανικού συστήματος έχει ως αποτέλεσμα τον ακριβέστερο έλεγχο των τροχών, τη βελτιωμένη ευστάθεια και τη μείωση του άγχους και των περιττών κραδασμών κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Το σύστημα αυτό είναι σχεδιασμένο για ενσωμάτωση σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Επιπλέον, συνεργάζεται άψογα με τα συστήματα υποβοηθούμενης οδήγησης και προσφέρει άνευ προηγουμένου δυνατότητες ενσωμάτωσης των χειριστηρίων του γκαζιού και των φρένων στο τιμόνι. Παρένθεση, το τελευταίο απλοποιεί σημαντικά τη μετατροπή ενός αυτοκινήτου για χρήση από άτομα με ειδικές ανάγκες, τομέα στον οποίο η Toyota έχει επενδύσει πολλά. Επιπρόσθετα, ανοίγει νέες δυνατότητες στη σχεδίαση της καμπίνας και λύνει σημαντικά προβλήματα κόστους και παραγωγής, διευκολύνοντας τη μετατροπή ενός δεξιοτίμονου αυτοκινήτου σε αριστεροτίμονο. Θα μπορούσε ακόμα και να χρησιμοποιηθεί για την εικονική εκπαίδευση ενός οδηγού, σε συνδυασμό με προγράμματα επαυξημένης πραγματικότητας. Να το πω κι αλλιώς; Θα είναι σαν να παίζεις ένα βιντεοπαιχνίδι, μόνο που θα κάθεσαι μέσα σε ένα κανονικό αυτοκίνητο. Προς το παρόν, το σύστημα αυτό προορίζεται μόνο για τα ανώτερα μοντέλα στην γκάμα της Toyota (τα Lexus δηλαδή), ως μέρος του προαιρετικού εξοπλισμού. Είναι κάτι που θα επιλέξουν μόνο όσοι ενδιαφέρονται για καινοτόμες τεχνολογικές εμπειρίες, μέσω των οποίων θα βελτιώσουν και τις δικές τους οδηγικές ικανότητες.
ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΠΑΝΤΑ ΣΤΗ ΣΩΣΤΗ ΘΕΣΗ
Ας περάσουμε στην πράξη, πώς είναι να οδηγείς ένα αυτοκίνητο με αυτό το σύστημα; Το πιο προφανές είναι o μεταβλητός λόγος υποβοήθησης του τιμονιού. Αρκεί μισή στροφή του για να στρίψουν τελείως οι εμπρός τροχοί. Σε ένα υποθετικό αναλογικό ρολόι, για μια πλήρη στροφή προς τα αριστερά, το δεξί χέρι του οδηγού φτάνει μέχρι τη θέση 10. Αυτό που αρχικά σε αποπροσανατολίζει είναι η ταχύτητα αντίδρασης. Όσο η ταχύτητα κίνησης αυξάνεται, η υποβοήθηση μειώνεται, καθώς σε διαφορετική περίπτωση το αυτοκίνητο θα ήταν ουσιαστικά ακυβέρνητο. Δεδομένου ότι τα χέρια σου δεν χρειάζεται να μετακινηθούν από την ιδανική θέση (9:15 στο υποθετικό αναλογικό ρολόι), η Lexus αποφάσισε να υιοθετήσει ένα πηδάλιο αεροναυτικού τύπου, παρόμοιο με το yoke της Tesla. Πέρα από την ουσία, είναι και το φαίνεσθαι που έπαιξε ρόλο σε αυτή την απόφαση. Η απουσία ενός κλασικού τιμονιού περνάει άμεσα την ιδέα μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης οδηγικής εμπειρίας. Εν ολίγοις, ένα ενδιαφέρον καινοτόμο σύστημα, για το οποίο η ιαπωνική εταιρία εγγυάται την απροβλημάτιστη λειτουργία του (έχει αρκετά βοηθητικά κυκλώματα που εξασφαλίζουν ότι ακόμα και σε περίπτωση βλάβης, δεν θα «μείνεις» από τιμόνι). Μένει να δούμε πώς θα συμπεριφερθεί σε υψηλότερες ταχύτητες. Όταν θα το δοκιμάσουμε στο Βαϊράνο, δίχως τους έντρομους Ιάπωνες τεχνικούς στο διπλανό κάθισμα.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
450Ε
Στοιχεία κατασκευαστή
Ηλεκτροκινητήρες
Εμπρός και πίσω, σύγχρονος ηλεκτρικός
Iσχύς
Μέγιστη ισχύς: 313 ίπποι
Μέγιστη ροπή: 435 Nm
Μετάδοση
Ηλεκτρική τετρακίνηση
Μειωτήρας σταθερής σχέσης
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 160 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 5,6 δλ.
Κατανάλωση ενέργειας
Κατασκευαστή (WLTP): 18,3 kWh/100 χλμ.
Μπαταρία
Ιόντων λιθίου 71,4 kWh (64 καθαρών)
Αυτονομία
404 χλμ.
Φόρτιση
AC 11 kW/DC 150 kW
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος): 4.910 x 1.900 x 1.640 χιλ.
Μεταξόνιο 2.850 χιλ.
Βάρος 2.175 κιλά
Χώρος αποσκευών
522-1.451 λ.
Τιμή αγοράς
Από 67.700€
Όλες οι ειδήσεις
Ευρωπαϊκή Ένωση: Στην εποχή των Δασμών
Έκτακτα μέτρα της τροχαίας για τις γιορτές: Έλεγχοι και αλκοτέστ, τι θα συμβεί με τα φορτηγά