ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Συνέντευξη με τον Thomas Schäfer (CEO της SKODA): Ραντεβού σε 10 χρόνια

synentefxi-me-ton-thomas-schafer-ceo-tis-skoda-rantevou-se-10-chronia-617044

Του Gian Luca Pellegrini Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος

Ο Thomas Schäfer, διευθύνων σύμβουλος της Skoda, είναι πεπεισμένος ότι το σημείο καμπής είναι το 2030. «Τότε θα δούμε πολύ διαφορετικά αυτοκίνητα. Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση είναι γρήγορη, γιατί η νοοτροπία του κόσμου αλλάζει λόγω του Covid»

Στις αρχές Αυγούστου, ο Thomas Schäfer διορίστηκε επικεφαλής της Skoda, αντικαθιστώντας τον Bernhard Maier (επικεφαλής της τσέχικης εταιρείας τα τελευταία πέντε χρόνια). Προερχόμενος από τη Νότια Αφρική όπου ήταν επικεφαλής του Ομίλου Volkswagen, ο 50χρονος, πρώην στέλεχος της Daimler (έχει ενταχθεί στο δυναμικό του Ομίλου VW από το 2012) αναλαμβάνει την ευθύνη της τσέχικης εταιρείας εν μέσω μιας πρωτοφανούς πανδημίας. Λίγους μήνες μετά το διορισμό του, δέχτηκε να απαντήσει στις ερωτήσεις του Quattroruote, όχι μόνο για τις άμεσες προοπτικές της αγοράς, αλλά και για την προϊοντική στρατηγική της Skoda που θα την οδηγήσει σε ένα αναπόφευκτα ηλεκτρικό μέλλλον.

Η Skoda μόλις λάνσαρε το πρώτο της ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το Enyaq. Η αγορά εκφράζει μια φυσική ζήτηση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Πιστεύω πως ναι, για δύο λόγους. Πρώτα απ’ όλα, επειδή σήμερα δίνονται παντού κίνητρα, τα οποία βοηθούν αυτήν την αναπτυσσόμενη κατηγορία της αγοράς να φτάσει σε μια κρίσιμη μάζα (πωλήσεων). Επίσης, πιστεύω ότι ο Covid-19 έχει οδηγήσει πολλούς να βλέπουν με διαφορετικό μάτι τον κόσμο και τη ζωή. Αναδύονται ιδέες όπως η βιωσιμότητα και η σημασία που έχει η φύση. Αποχαιρετούμε την εποχή της εσωτερικής καύσης και η μετάβαση (στη νέα εποχή) θα είναι γρήγορη.

Έως πότε πιστεύετε ότι θα χρειάζονται τα κρατικά κίνητρα για την απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

Τουλάχιστον για μια πενταετία, αν όχι περισσότερο, ώστε να επιτραπεί η ανάπτυξη της αγοράς, της τεχνολογίας και της προσφοράς. Στο μεσοδιάστημα, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα γίνονται ολοένα και πιο ακριβοί, κυρίως λόγω της αυστηρότητας των νέων προδιαγραφών ρύπων Euro 7. Στο διάστημα αυτό, το κόστος των μπαταριών θα μειώνεται και η εξέλιξη των θερμικών κινητήρων δεν θα είναι πλέον βιώσιμη. Όταν αυτά τα δύο διασταυρωθούν, κανείς δεν θα κοιτάξει προς τα πίσω.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Volvo, Håkan Samuelsson, προτείνει μια συνταγή για να ξεπεράσουμε τη φάση των κινήτρων. Την απαγόρευση της πώλησης θερμικών αυτοκινήτων. Συμφωνείτε;

Όχι εντελώς. Σίγουρα αυτή η λύση θα επιτάχυνε τη διαδικασία μείωσης των εκπομπών ρύπων, αλλά θα απέκλειε πολλούς ανθρώπους που δεν μπορούν ν’ αντέξουν το τεχνολογικό άλμα. Απαιτείται χρόνος για την ανάπτυξη των υποδομών και του οικοσυστήματος, μια τέτοια αλλαγή δεν μπορεί να γίνει εν μία νυκτί. Φυσικά, σύντομα θα δούμε να εξαφανίζονται πλήρως τα κίνητρα που έχουν δώσει ορισμένα κράτη στα diesel.

Κάνατε λόγο για το οικοσύστημα. Πιστεύετε ότι οι κυβερνήσεις θα θελήσουν ν’ αναλάβουν το κόστος που απαιτείται για ένα επαρκές δίκτυο φόρτισης;

Τεχνικά, πρέπει να το κάνουν, αλλά σε κάθε περίπτωση το ζήτημα των υποδομών θα πρέπει να επιλυθεί με συνδυασμένη προσπάθεια της πολιτείας και της βιομηχανίας.

Ποια είναι η άποψή σας για τις συνεχείς ανακοινώσεις των κυβερνήσεων σχετικά με τη διακοπή των πωλήσεων θερμικών αυτοκινήτων;

Είναι απαραίτητες για να περάσουν το μήνυμα. Το καταλαβαίνουν όλοι αυτό; Όχι, αλλά αυτό είναι φυσιολογικό σε μια τόσο σημαντική μετάβαση. Το κοινό πρέπει να πειστεί. Μελετήστε την Ιστορία. Ακόμα και ο γερμανός Αυτοκράτορας ήταν βέβαιος ότι τα αυτοκίνητα δεν θα αντικαταστούσαν ποτέ τα άλογα, κάτι που όμως συνέβη.

Πώς θα μεταφράσετε το σλόγκαν σας «Simply clever» στον ηλεκτρικό κόσμο;

Είναι κάτι που συζητάμε από την άφιξή μου. Δεν είναι απλώς θέμα τοποθέτησης μιας ξύστρας για τον πάγο στο ντουλαπάκι του συνοδηγού. Είναι μια ιδιαίτερα περίπλοκη διαδικασία, η οποία, για παράδειγμα, δεν μπορεί να διαχωριστεί από τις ψηφιακές υπηρεσίες που στοχεύουν στη βέλτιστη αξιοποίηση μιας λύσης που είναι άγνωστη στους πολλούς. Εν συνεχεία, φυσικά και θα έχουμε μικρές πινελιές πρακτικότητας, όπως το καλώδιο για τη φόρτιση που είναι εξοπλισμένο με έναν οδηγό για να μην λερώνεται.

Τα ξαδέρφια σας από το Βόλφσμπουργκ μόλις λάνσαραν το ID.3. Θα υπάρξει αντίστοιχο μοντέλο από τη Skoda;

Προς ώρας, όχι. Επί του παρόντος, έχουμε ένα προϊοντικό πλάνο για την επόμενη δεκαετία, το οποίο ενημερώνουμε σύμφωνα με τις ενδείξεις που λαμβάνουμε από την ευρωπαϊκή αγορά. Μπορώ να σας πω ότι θα επικεντρωθούμε σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο μικρότερο από το Enyaq και στην αντικατάσταση της Octavia το 2023-24.

Το diesel είναι σημαντικό για εσάς. Υπάρχει περίπτωση να παραμείνουν οι κινητήρες diesel για μεγαλύτερο διάστημα στη γκάμα σας απ’ ότι στις άλλες μάρκες του Ομίλου;

Καλή ερώτηση. Σταδιακά καταργούμε τους diesel κινητήρες στις χαμηλές κατηγορίες, επίσης τους αφαιρέσαμε από τη γκάμα της Fabia και κανείς δεν έχει παραπονεθεί. Με αυτό ως δεδομένο, θα παραμείνει ως εναλλακτική λύση σε άλλα μοντέλα για τα επόμενα 10 χρόνια, επειδή υπάρχει ζήτηση. Μετά όμως θ’ αλλάξουν εντελώς τα δεδομένα και η μάρκα δεν θα έχει μεγάλη σημασία.

Με την άφιξη του Enyaq, η Skoda διαθέτει τέσσερα SUV στη γκάμα της. Θεωρείτε την εταιρεία σας ως ειδική επί των SUV;

Η γκάμα μας περιλαμβάνει τα πάντα. Φυσικά, τα SUV είναι απαραίτητα σήμερα. Προετοιμάζουμε ένα ακόμα, το οποίο θα κατασκευάζεται στην Ινδία και θα πωλείται στις αναδυόμενες αγορές.

Ποιες είναι οι εμπορικές προσδοκίες σας για τη νέα Fabia;

Είμαστε ενθουσιασμένοι, καθώς είναι ένα θεμελιώδες μοντέλο για εμάς, το σημείο εισόδου στον κόσμο της Skoda. Στα τέλη του 2022 θα κυκλοφορήσει και η έκδοση station wagon, ένα αμάξωμα σπάνιο σε αυτή την κατηγορία. Μεταξύ άλλων, η κυκλοφορία της νέας Fabia θα οδηγήσει σε αλλαγές στην παραγωγική πολιτική μας. Τώρα, οι γραμμές παραγωγής λειτουργούν στο 118% και προσπαθούμε να αναδιοργανώσουμε τους πόρους ώστε να βελτιώσουμε την αποδοτικότητα. Για παράδειγμα, η παραγωγή του Superb θα μεταφερθεί στο εργοστάσιο της Σλοβακίας, «απελευθερώνοντας» 160.000 μονάδες ετησίως για άλλα μοντέλα.

Καταλήγουμε στο Superb. Εάν η VW διακόψει την παραγωγή του Passat, πάει και το δικό σας sedan;

Δεν θα διακοπεί άμεσα, αλλά πιθανότατα να μην συνεχιστεί επ’ αόριστον. Ανήκει σε μια κατηγορία που δέχεται μεγάλη πίεση τα τελευταία δύο χρόνια. Πολλοί κατασκευαστές την έχουν ήδη εγκαταλείψει. Για εμάς παραμένει κερδοφόρα. Θα δούμε τι θα συμβεί μετά το 2030. Θα επαναπροσδιοριστούν οι αγοραστικές συνήθειες; Δεν είμαστε πλέον στη δεκαετία του ’70 ή του ’80, όταν τα sedan αποτελούσαν έκφραση του γοήτρου. Σήμερα, η έννοια του γοήτρου είναι στενότερα συνδεδεμένη με τα SUV και ίσως αύριο με τα crossover, λαμβάνοντας υπόψιν τους διαθέσιμους χώρους αυτών των μοντέλων.

Η επανατοποθέτηση της Fabia λίγο πιο ψηλά, αφήνει περιθώριο για ένα μικρότερο μοντέλο, ίσως μια ηλεκτρική έκδοση του Citigo;

Το Citigo υπήρξε ένα πολύ επιτυχημένο μοντέλο και θα συνεχίσει να κατασκευάζεται το 2021, παρόλο που δεν μπορούμε πλέον να δεχόμαστε νέες παραγγελίες, λόγω των προαναφερθέντων ορίων παραγωγής. Με αυτό ως δεδομένο, θεωρώ απαραίτητο ένα νέο βασικό μοντέλο, ίσως ηλεκτρικό, με τιμή ανάμεσα στο σημερινό Citigo και το Enyaq.

Διευθύνατε τον Όμιλο Volkswagen στην Αφρική. Έχετε σχέδια επέκτασης για τη Skoda σε αναδυόμενες αγορές;

Οπωσδήποτε. Θέλουμε να κυριαρχούμε στις ώριμες αγορές και να διερευνούμε τις δυνατότητες διείσδυσης σε νέες. Στον κόσμο της Volkswagen, η Skoda έχει αναλάβει να είναι η αιχμή του δόρατος στη Βόρεια Αφρική, την Ινδία και τη Ρωσία. Με μία επισήμανση: δεν θέλουμε να θεωρηθούμε η φθηνή μάρκα του Ομίλου.

Γίνεται συχνά αναφορά στο έτος 2030 ως σημείο καμπής. Μετά από αυτό το έτος, θα χρειάζονται οι κατασκευαστές τόσα πολλά μοντέλα στη γκάμα τους;

Δεν το νομίζω. Θα συνεχίσουμε με τα σημερινά δεδομένα έως το 2030, μετά θα δούμε έναν νέο κόσμο. Θα μπορέσουν να επιβιώσουν όλοι οι κατασκευαστές; Δεν είμαι σίγουρος, αλλά δεν ανησυχώ κιόλας. Πιστεύω ότι στο δεύτερο μισό αυτής της δεκαετίας, η αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολό της θα έχει μια καλύτερη εικόνα για το μέλλον. Έως τότε, είναι σαν να κοιτάμε μια κρυστάλλινη σφαίρα.

Η μετάβαση που περιγράφετε, μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια θέσεων εργασίας;

Ναι, αλλά πιο πιθανό είναι αυτό να συμβεί στους παραγωγούς εξαρτημάτων, παρά στις αυτοκινητοβιομηχανίες. Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση θα φέρει μια επανάσταση στον τομέα των κινητήρων και των κιβωτίων ταχυτήτων. Από την άλλη, θ’ αυξηθεί η ζήτηση για νέες ειδικότητες.

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο