TRAVEL

The World Offroad: Μια ζωή εκτός δρόμου

the-world-offroad-mia-zoi-ektos-dromou-492941

Ένα τετρακίνητο Iveco VM90 ξεκίνησε για μία πρωτόγνωρη περιπέτεια πριν από 2 μήνες. Με ιταλικές πινακίδες αλλά 100% ελληνικό πλήρωμα και με στόχο να γυρίσει όλο τον κόσμο στα επόμενα έξι με οκτώ χρόνια. Tο Quattroruote στηρίζει την αποστολή τους.

Από την 1η Μαΐου 2018 ζούμε πάνω σε τέσσερις τροχούς. Ήταν η μέρα που παραδώσαμε τα κλειδιά του σπιτιού σε μια αγροτική παροικία του ιταλικού βορρά και βγήκαμε στο δρόμο. Από τα 90 τ.μ. με φως, νερό, τηλέφωνο και wi-fi, βάλαμε τη ζωή μας στα 7,2 τετραγωνικά ενός αυτοσχέδιου, αυτοκινούμενου οχήματος που κινείται με diesel, μας μαγειρεύει με υγραέριο και μας χαρίζει ηλιακή ενέργεια με δύο μπαταρίες 100 Ah. Έχουμε μεταλλαχθεί σε σύγχρονους νομάδες χωρίς σταθερή βάση, ενοίκιο και οκτάωρη εργασία, περιφερόμενοι πλέον διαρκώς αλλά όχι άσκοπα.

Όλο αυτό το διάστημα οργανώνουμε το μεγάλο όνειρο της ζωής μας: να γυρίσουμε όλο τον κόσμο σαν οικογένεια. Εδώ και δεκαπέντε μήνες έχουμε ταξιδέψει στις ιταλικές Άλπεις, στα Βαλκάνια και σε όλη την Ελλάδα, από τις Πρέσπες μέχρι το Καστελλόριζο και από τα Άγραφα μέχρι τη Μάνη. Στο ίδιο διάστημα, το παιδί τελείωσε το νηπιαγωγείο στην Ιταλία, γράφτηκε σε ελληνικό σχολείο και ολοκλήρωσε κιόλας την 1η δημοτικού.

Ταξιδεύοντας, μέσω skype, με τη μητέρα του σε ρόλο μαθητευόμενης δασκάλας. Τα έξοδά μας τα καλύπτουμε αυτόν τον καιρό με κείμενα και μεταφράσεις, όπως αυτές που κάνω για το περιοδικό που κρατάτε στα χέρια σας. Αναζητήσαμε συνεργασίες και χορηγίες για να στηρίξουμε το εγχείρημά μας, άλλοτε με επιτυχία, άλλοτε όχι. Μετά από ένα χρόνο σχεδόν στην Ελλάδα, αναχωρούμε για Τουρκία απ’ όπου ξεκινά το πρώτο κομμάτι της διαδρομής μας. Το οποίο, αν όλα πάνε καλά, θα μας οδηγήσει στη Μογγολία και τη Σιβηρία την άνοιξη του 2020. Τους επόμενους προορισμούς δεν τους σκεφτόμαστε για την ώρα. Όταν έχεις ταξιδέψει πολύ, ξέρεις ότι η υπερβολική οργάνωση σκοτώνει την περιπέτεια.

Πώς όμως μας ήρθε αυτή η ιδέα; Δεν φοβόμαστε να επιχειρήσουμε ένα τέτοιο ταξίδι και μάλιστα με μικρό παιδί; Τι νόημα έχει όλο αυτό τέλος πάντων; Μήπως είμαστε επιπόλαιοι; Τυχοδιώκτες;

ΤΟ ΔΙΣ ΕΞΑΜΑΡΤΕΙΝ

Όλα εξηγούνται. Καταρχήν, να τονίσω ότι έχουμε ήδη κάνει το γύρο του κόσμου με τη Βούλα Νέτου πριν από αρκετά χρόνια. Το 2007 είμασταν οι πρώτοι Έλληνες που επιχείρησαν ποτέ κάτι τέτοιο με αυτοκίνητο και το 2010 οι πρώτοι που το κατάφεραν. Με ένα Land Rover Discovery3 ντυμένο στα χρώματα του The World Offroad και του περιοδικού 4Τροχοί διανύσαμε σε 1234 ημέρες 167.000 χιλιόμετρα σε 67 χώρες και στις πέντε ηπείρους. Τα είδαμε όλα τότε, κυριολεκτικά: διασχίσαμε πέντε-έξι ερήμους, σκαρφαλώσαμε στα Ιμαλάια και στις Άνδεις, χαθήκαμε σε σαβάνες με ελέφαντες και λιοντάρια και σε τριτοκοσμικές μεγαλουπόλεις, ξεπεράσαμε ένα κολλημένο κινητήρα στη Σουμάτρα και ένα ανατριχιαστικό τροχαίο στις ΗΠΑ.

Επιστρέψαμε στην Ελλάδα σώοι, ασφαλείς και κυρίως πλούσιοι από εικόνες και εμπειρίες. Όμως ήταν σα να μην επιστρέψαμε ποτέ. Μετά το γύρο του κόσμου ξεκινήσαμε μια νέα ζωή στην Τανζανία και ενάμισι χρόνο μετά επιστρέψαμε στην Ευρώπη για να φέρουμε στον κόσμο ένα παιδί. Τρεις διαφορετικές ζωές σε δύο χρόνια. Αν και γονείς πλέον, δεν μπορούσαμε να ησυχάσουμε. Το 2015, ξαναθυμήθηκα την ομορφιά του ταξιδιού διασχίζοντας την ανατολική Αφρική από το Νταρ ες Σαλάαμ μέχρι το Κάιρο στα πλαίσια της ιταλικής αποστολής 7 Mila Miglia Lontano. Όταν επέστρεψα στην Ιταλία, είπα στη Βούλα: ποιο το νόημα να μένουμε στάσιμοι. Γιατί να μην ζήσει και το παιδί μας αυτό που για εμάς είναι το καλύτερο πράγμα του κόσμου;

Έτσι, από το 2016 αρχίσαμε να ζούμε με μόνη σκέψη το επόμενο μεγάλο ταξίδι. «Αυτή τη φορά», είπαμε, «δεν θα είναι ένα διάλειμμα από την κανονικότητα αλλά ταξίδι ζωής κυριολεκτικά. Θα φύγουμε και όπου μας βγάλει. Χωρίς ημερομηνία ή εισιτήριο επιστροφής».

Η ΖΩΗ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ

Είναι εύκολο να τα αφήσεις όλα πίσω σου και να γυρίζεις τον κόσμο χωρίς χρήματα στην τράπεζα και με ένα παιδί του δημοτικού στο αυτοκίνητο; Δεν είναι. Όμως η ζωή δεν μετριέται με το βαθμό δυσκολίας της αλλά με το πόσο νόημα έχει για τον καθένα μας ξεχωριστά. Στη δική μας περίπτωση, το ταξίδι χαρίζει πραγματικό νόημα στη ζωή μας. Είναι σαν το πιο συναρπαστικό άθλημα στον κόσμο αλλά προϋποθέτει μεγάλες θυσίες. Πρώτον πρέπει να ξεχάσεις τις ανέσεις του σπιτιού. Σε επτά τετραγωνικά ζούμε, κοιμόμαστε, μαγειρεύουμε, εργαζόμαστε, διαβάζουμε μαθήματα και ικανοποιούμε τις βιολογικές μας ανάγκες. Ρούχα, παπούτσια και παιχνίδια είναι μετρημένα στα δάχτυλα. Τα μηνιαία μας έσοδα δεν ξεπερνούν ένα μέσο ελληνικό μισθό. Η δίαιτά μας είναι λιτή: ζυμαρικά ή ρύζι, φακές, σπανακόριζο και ό,τι τοπικό βρίσκουμε. Ντους κάνουμε με το σταγονόμετρο στριμωγμένοι σε χώρο 1 x 1: 120 λίτρα νερό μεταφέρουμε τα οποία συνήθως τελειώνουν σε 3-4 μέρες. Αν μείνουμε από υγραέριο σε μια ερημιά μένουμε και νηστικοί. Πλυντήριο δεν έχουμε.

Όσο για το Iveco; Είναι αυτοκίνητο, σπίτι, γραφείο, σχολείο όλα σε ένα και πρέπει να το προσέχουμε σαν τα μάτια μας. Αν πάθει κάτι, τελείωσαν όλα. Σέρβις κάνουμε εμείς και αν χαλάσει στη μέση της ερημιάς πρέπει να ξέρουμε να το επισκευάσουμε. Για να μην μιλήσουμε για το γραφειοκρατικό κυκεώνα ενός τέτοιου ταξιδιού. Ενώ διατηρούμε λογιστή και ατομική εταιρία στην Ιταλία και πληρώνουμε ΕΝΦΙΑ στην Ελλάδα, πρέπει να διατηρούμε και να ανανεώνουμε όλα τα έγγραφα που μας επιτρέπουν να ταξιδεύουμε: διαβατήρια, διεθνή διπλώματα, κάρτες, ασφάλεια αυτοκινήτου, πολύπτυχο. Όσο για τις βίζες, είναι σπαζοκεφαλιά να τις εξασφαλίσεις για αρκετές χώρες, ενώ άλλες – όπως η Κίνα – δεν σου επιτρέπουν να μπεις αν δεν οργανώσεις τα γραφειοκρατικά μήνες πριν, μέσω τοπικού πρακτορείου. Για να βάλεις το αυτοκίνητο σε κοντέινερ να περάσει από τη μία ήπειρο στην άλλη – ή από τον Παναμά στη γειτονική Κολομβία – ξοδεύεις μία εβδομάδα πήγαινε – έλα σε γραφεία και στο λιμάνι. Ακόμη και το να βρεις ασφαλή χώρο για ύπνο, ATM για ανάληψη μετρητών, γρήγορο wi-fi για να συνδεθείς κλέβουν πολύτιμο χρόνο και ρουφούν μεγάλες ποσότητες ενέργειας Όμως είναι κι αυτά κομμάτι της συναρπαστικής ζωής ενός overlander.

Κατά ένα περίεργο τρόπο όμως, τα πιο εκνευριστικά πράγματα, αυτά που σε κάνουν να σιχαίνεσαι τη ζωή σου – οι ουρές, το μποτιλιάρισμα η γραφειοκρατία, οι δημόσιες υπηρεσίες – στο ταξίδι δεν σε ενοχλούν πλέον. Μπορώ να πω ότι τα διασκεδάζεις κιόλας. Ίσως επειδή έχει νόημα αυτό που κάνεις, χαίρεσαι ακόμη και τις πιο ανούσιες πλευρές του.

DREAM. EXPLORE. RESPECT.

Αυτό είναι το μήνυμα που θέλουμε να περάσουμε σε τούτο το ταξίδι, όχι μόνο στο παιδί μας, αλλά και στους ανθρώπους που μας ακολουθούν από μακριά. Ονειρέψου και μάλιστα με τα μάτια ανοιχτά. Αν έχεις ένα όνειρο, δηλαδή, κυνήγησέ το. Είναι καλύτερα να μετανιώσεις για κάτι που έκανες παρά να ζεις με το μαράζι ότι δεν το τόλμησες ποτέ. Και εξερεύνησε όσο μπορείς τον πλανήτη μας και τον εαυτό σου. Τον πλανήτη ΜΑΣ. Αλλά πάντα με σεβασμό, τόσο στη φύση όσο και στις τοπικές κουλτούρες. Τους άλλους ανθρώπους δηλαδή, τους διαφορετικούς από εσένα.

Δεν είναι εύκολα όλα αυτά, ειδικά το τρίτο, ο σεβασμός. Όμως έχουμε καιρό να τα αναλύουμε όλα σε επόμενα άρθρα του ελληνικού Quattroruote, μαζί με συναρπαστικές εμπειρίες και μοναδικές φωτογραφίες από όλο τον κόσμο.

ΤΟ IVECO VM90

Το VM90 είναι η στρατιωτική έκδοση του Daily 4×4. Κατασκευαζόταν από το 1987 μέχρι τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας και χρησιμοποιείται ακόμη ως σκληροτράχηλο όχημα εκτός δρόμου από τον ιταλικό στρατό σε διάφορες εκδόσεις: μεταφορά προσωπικού, ασθενοφόρο, πυροσβεστικό κτλ. Το δικό μας VM90 που ονομάσαμε Karibuni Safari («καλώς ήλθατε στο ταξίδι» στα Σουαχίλι) ανήκε στο ιταλικό ναυτικό. Οι πρώτοι ιδιοκτήτες του έλυσαν το σασί, το επιμήκυναν κατά 60 εκ. (έχει μεταξόνιο 3,4 μ. αντί 2,8), του πέρασαν αμμοβολή και το έβαψαν σαν καινούριο. Στη συνέχεια τοποθέτησαν έναν ολοκαίνουργο κινητήρα Sofim 8140.43 turbo με intercooler, τον τελευταίο δηλαδή «αναλογικό» της Iveco με 2βαλβίδες/κύλινδρο και άμεσο ψεκασμό, χωρίς common rail και ηλεκτρονικό έλεγχο. Χαρακτηριστικά του η απλότητα και η αξιοπιστία παρά η ισχύς του, μια και αποδίδει μόλις 118 PS/3.600 σ.α.λ. και ροπή 270 Nm/1.800 σ.α.λ. Στη συνέχεια τοποθετήθηκε μακρύτερος άξονας μετάδοσης, νέο κουτί μεταφοράς, ενισχυμένες αναρτήσεις και υποβοήθηση φρένων, χειροποίητο ταμπλό από ξύλο με carbon look και σύστημα κλιματισμού για την τριθέσια καμπίνα. Το όχημα έβγαλε για πρώτη φορά πινακίδες το 2011.

Το Μάρτιο του 2017 το αγοράσαμε σχεδόν σαν καινούριο από το δεύτερο ιδιοκτήτη του. Τα στοιχεία που προσθέσαμε είναι δύο λεπτοί ηλιακοί συλλέκτες των 100W ο καθένας και δύο καινούριες μπαταρίες υγρών στοιχείων των 100Ah. Το σύστημα που τοποθέτησε η New Camper στην Ιταλία διαχειρίζεται ηλεκτρονικά τη φόρτιση και των τριών μπαταριών (συν μία 110Ah του κινητήρα) από τους ηλιακούς συλλέκτες, από τον εναλλάκτη ή από ρεύμα 220V, ανάλογα με τις ανάγκες της καθεμίας. Τοποθετήσαμε επίσης προβολείς LED 105W και μπάρα LED στην οροφή, μία σκηνή Overland της ιταλικής Autohome πλάτους 90 εκ. ειδικά φτιαγμένη για εμάς, χειροποίητα αμορτισέρ της ελληνικής Jamsport του Μιχάλη Κυρλαγκίτση, ο οποίος μας έφτιαξε μία εξωτερική εργαλειοθήκη από inox και τη σχάρα για τα ποδήλατα στο πίσω μέρος.

Παρά την πολύ καλή κατάσταση του οχήματος, στις αρχές του χρόνου η ελληνική αντιπροσωπεία της IVECO Παύλος Ι. Κοντέλλης ΑΒΕΕ σε συνεργασία με την IVECO Genuine Parts ανέλαβε να το ελέγξει εξονυχιστικά και να αντικαταστήσει όσα εξαρτήματα χρειαζόταν. Ο κινητήρας, αφαιρέθηκε και λύθηκε τελείως, ελέγχθηκε σε βάθος και συναρμολογήθηκε αφού αντικαταστάθηκαν τα κουζινέτα στροφάλου, ο ιμάντας χρονισμού και η φλάντζα του μπλοκ που παρουσίαζε μικρή διαρροή. Προληπτικά τοποθετήθηκαν νέα εξαρτήματα, όπως εναλλάκτης ρεύματος, μίζα, μπαταρία, εξωτερικοί ιμάντες, χειροκίνητη αντλία πετρελαίου και θερμοστάτης νερού. Στο μπροστινό σύστημα τοποθετήθηκαν νέα ημιαξόνια με μπιλιοφόρους, μπαλάκια, σινεμπλόκ, σωληνώσεις και τακάκια φρένων, ενώ αντικαταστάθηκαν όλες οι ντίζες – συμπλέκτη, γκαζιού και διαφορικών που μπλοκάρουν μηχανικά 100%. Τέλος, η ελληνική αντιπροσωπεία παρήγγειλε νέες ζάντες ώστε να χρησιμοποιήσουμε tubeless ελαστικά για μεγαλύτερη ασφάλεια και πρακτικότητα σε περίπτωση κλαταρίσματος.

ΧΩΡΟΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ

Πρόκειται για μία κυψέλη 3,6 x 2,0 μ. με ξύλινο σκελετό και σάντουιτς πολυεστέρα/ πολυστερίνης πάχους 5 εκ. Είναι φτιαγμένο σαν ψυγείο για να κρατά δροσερό το περιβάλλον το καλοκαίρι και ζεστό το χειμώνα. Μπαίνοντας μέσα από το πλάι συναντάς το WC με ντουζιέρα της Thetford μπροστά και την κουζίνα υγραερίου της Dometic αριστερά. Πίσω υπάρχει τραπεζαρία για τέσσερις που μετατρέπεται εύκολα σε διπλό κρεβάτι με φεγγίτη από πάνω. Ακριβώς πίσω από την καμπίνα του οδηγού υπάρχουν δύο καθίσματα με ζώνες που μετατρέπονται σε τραπεζαρία για δύο και σε μονόκλινο κρεβάτι. Αυτό είναι το «δωμάτιο» του παιδιού. Στον εξοπλισμό έχουν προβλεφθεί τα πάντα: πέντε παράθυρα με διπλό plexiglass, καυστήρας Webasto που προθερμαίνει το νερό του κινητήρα (για εκκινήσεις σε παγωμένα κλίματα), αλλά και το νερό της κουζίνας και του μπάνιου. Υπάρχει επίσης ηλεκτρικός θερμοσίφωνας (μόνο με παροχή 220V) και αερόθερμο Webasto Airtop Evo 3900 για θέρμανση του εσωτερικού χώρου.

ΤΑ ΓΚΑΤΖΕΤ

Δεδομένου ότι εργαζόμαστε για να ταξιδεύουμε και το παιδί μας «πηγαίνει» σχολείο διαδικτυακά, είμαστε διαρκώς συνδεδεμένοι με τον υπόλοιπο κόσμο σ’ αυτό το ταξίδι. Καλώς ή κακώς αλλά δεν γίνεται αλλιώς. Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός μας αποτελείται από δύο Apple MacBook Pro 13’, φωτογραφικές μηχανές Sony a99 και a77, φακούς 11-18mm, 24-70mm και 70-200mm, ασύρματα μικρόφωνα Sennheiser, κάμερα δράσης GoPro Hero 7, κάμερα 3600 GoPro Fusion, drone DJI Mavic Pro Platinum, DJI Osmo Mobile ΙΙ και κινητά iPhone 8 και SE με μικρόφωνα Rode. Στο πρόγραμμα είναι η αγορά μίας Sony A7 S ΜΚΙΙ για κινηματογραφική χρήση.

INFO: www.theworldoffroad.com και @theworldoffroad σε facebook/Instagram/twitter

 

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο