EΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Τα σχέδια επενδύσεων της ΔΕΗ για την ηλεκτροκίνηση

ta-schedia-ependyseon-tis-dei-gia-tin-ilektrokinisi-619727

Του Φώτη Ραΐση

Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) θέτει φιλόδοξους στόχους για την ανάπτυξη της Ηλεκτροκίνησης. Ειδικά για την Ελλάδα, οι προβλέψεις αναφέρουν πως ο στόλος κυκλοφορούντων ηλεκτρικών οχημάτων θα φθάσει 338.000 μονάδες έως το 2030. Φιλόδοξο και το πρόγραμμα επενδύσεων της ΔΕΗ που σε διάστημα πενταετίας θα δημιουργήσει περί τα 10.000 σημεία δημόσιας φόρτισης στην ελληνική επικράτεια.

Εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία έρευνας που διενήργησε η Focus Bari τον περασμένο Μάρτιο σχετικά με την αντίληψη που έχουν οι Έλληνες για την ηλεκτροκίνηση. Σύμφωνα με αυτή, ένα ποσοστό 47% θα σκεπτόταν την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος στη βάση του ότι μία τέτοια επιλογή θα βοηθούσε πρωτίστως το περιβάλλον ενώ δέλεαρ αποτελεί και η επιδότηση αγοράς του ή οι φοροαπαλλαγές που το συνοδεύουν. Ως εμπόδια για την επιλογή του καταγράφονται κατά σειρά προτεραιότητας, το υψηλό κόστος αγοράς του, τα λίγα σημεία φόρτισης και οι προσφερόμενη αυτονομία που επιτυγχάνουν με μία φόρτιση. Παράλληλα, ένας στους τέσσερις Έλληνες δηλώνει πως γνωρίζει αρκετά για την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου ενώ ένας στους δύο, ότι απλά το «έχει ακουστά».

Ο Νόμος 4710 που ψηφίστηκε τον Ιούλιο του 2020, ρυθμίζει την αγορά της ηλεκτροκίνησης και εισάγει κίνητρα για ιδιώτες, επιχειρήσεις και Δημόσιους οργανισμούς. Ο στόχος είναι ένα στα δέκα αυτοκίνητα που πωλούνται το 2024 να είναι ηλεκτρικό ενώ μέχρι το τέλος της δεκαετίας, το ποσοστό αυτό να βρίσκεται στο 30%. Το πρόγραμμα επιδότησης «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ» παρέχει οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και φορτιστών από ιδιώτες, επιχειρήσεις, οδηγούς ταξί και δικύκλων.

OI ΤΡΕΙΣ ΠΥΛΩΝΕΣ

Η διεύρυνση της ηλεκτροκίνησης θα πρέπει να βασιστεί σε τρεις πυλώνες. Καταρχάς να υπάρξει μία συστηματική ενημέρωση καθώς σήμερα την ηλεκτροκίνηση την συνοδεύουν διάφοροι μύθοι που εμποδίζουν την ανάπτυξη της. Ένας από τους κυρίαρχους μύθους είναι η διάρκεια επαναφόρτισης που απαιτεί μεγάλο χρόνο. Σε ότι αφορά στις καθημερινές μετακινήσεις έχει υπολογιστεί πως ποσοστό 60% των κατόχων ηλεκτρικών οχημάτων φορτίζουν στο σπίτι ή στην δουλειά. Συνεπώς όλοι αυτοί έχουν το χρόνο για μία πλήρη φόρτιση. Από την άλλη, η σημερινή τεχνολογία των ταχυφορτιστών μπορεί να γεμίσει έως και το 70% ενός συσσωρευτή ενέργειας σε χρόνο μόλις 30 λεπτών. Άλλος ένας μύθος είναι πως τα ηλεκτρικά οχήματα καλύπτουν μόνο μικρές αποστάσεις. Τα τελευταίας τεχνολογίας EV Cars διαθέτουν μπαταρίες που μπορούν να καλύψουν αποστάσεις ανω των 400 χλμ. με μία φόρτιση ενώ η διεύρυνση σταθμών ταχυφόρτισης στα μεγάλα οδικά δίκτυα της χώρας θα επιτρέπουν ένα ταξίδι από Αθήνα μέχρι Αλεξανδρούπολη με τρεις ή τέσσερις στάσεις γρήγορου ανεφοδιασμού.

Κατά δεύτερον, να γίνει πιο προσιτό το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού οχήματος καθώς σήμερα οι τιμές παραμένουν υψηλότερες σε σύγκριση με εκείνες αντίστοιχων μοντέλων με συμβατική τεχνολογία. Ως προς αυτό, όλοι συμφωνούν πως η μαζικότερη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στις διεθνείς αγορές θα ρίξει σταδιακά το κόστος κτήσης αυτών. Μάλιστα υπάρχουν μελέτες που αναφέρουν ότι σε διάστημα 15 ετών από τώρα τα αυτοκίνητα με συμβατική τεχνολογία θα είναι πιο ακριβά από τα ηλεκτρικά καθώς θα υπάρξουν και περιβαλλοντικά αντικίνητρα για την αγορά τους.

Τέλος, η ανάπτυξη υποδομών για δημόσιους φορτιστές είναι ένα μεγάλο και καίριο πρόγραμμα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και εδώ η συμβολή της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ) θα είναι μεγάλη και επωφελής. Το φιλόδοξο σχέδιο της εταιρείας προβλέπει την δημιουργία περίπου 1.000 σταθμών φόρτισης έως το 2023, με απώτερο στόχο την τοποθέτηση συνολικά 10.000 σημείων φόρτισης πανελλαδικά σε μεσοπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα. Ήδη στα πλαίσια αυτής της ανάπτυξης η ΔΕΗ έχει συνάψει συμφωνίες με την LeasePlan Hellas την ΑΒ Βασιλόπουλος, την εταιρεία ταξί Beat ενώ η συνεργασία της με την Fraport Greece που διαχειρίζεται και προσφάτως εκσυγχρόνισε 14 ελληνικά αεροδρόμια σε Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Χανιά, Ρόδο, Κω, Μύκονο, Σάμο, Μυτιλήνη, Ζάκυνθο, Σαντορίνη, Άκτιο και Σκιάθο θα αποτελέσει ένα μεγάλο project. Αξίζει να σημειωθεί πως η ΔΕΗ έχει εγκαταστήσει ένα πάρκο από 12 φορτιστές δυναμικότητας 22 kWh έκαστος, στο κατάστημα του super market ΑΒ Βασιλόπουλος στο Ελληνικό που αυτή την στιγμή αποτελεί το πολυπληθέστερο σημείο φόρτισης αυτοκινήτων σε όλη την Ελλάδα.

Στα πλαίσια της στρατηγικής επένδυσης της ΔΕΗ προς την ηλεκτροκίνηση, πραγματοποιείται η σταδιακή αλλαγή των εταιρικών οχημάτων σε ηλεκτρικά, ενέργεια που αφενός μειώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και αφετέρου ενισχύει την εικόνα εταιρικής ευθύνης ενώ κρινόμενη και στην βάση των οικονομοτεχνικών κριτηρίων αποτελεί μια πρώτης τάξεως επιλογή καθώς σε βάθος χρόνου προσφέρει οικονομία στο κόστος χρήσης και συντήρησης του στόλου οχημάτων της εταιρείας.

Η ΔΕΗ αποτελεί ίσως τον μεγάλο φορέα εκμετάλλευσης υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και πάροχο υπηρεσιών για το αναπτυσσόμενο τοπίο της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Μακροπρόθεσμος στόχος της εταιρείας είναι η επένδυση με χρονικό ορίζοντα πενταετίας για την ανάπτυξη 10.000 σημείων δημόσιας επαναφόρτισης σε όλη την ελληνική επικράτεια.

car-prices
google-news
Tags
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο